Olin huostaanotettu lapsi, elin kasvattiperheessä. Kun olla lähellä täysi-ikäisyyttä, minulle sanottiin että joudun lähtemään yhtä tyhjin käsin kun tulinkin.
hädissäni sitten varasin sosiaalitoimistoon aikaa, ajattelin että jos saisin apua asunnon etsimiseen ja ehkä joihinkin kodin tavaroihin, Virkalilija totesi "ettei ihminen tarvitse muutakuin patjan".
Omillani olin ja kaikki meni alusta asti pieleen, luottotiedot menivät melkein heti, ja sain lapsen nuorena. (en ole ollut päihteiden tai alkoholin käyttäjä, enkä sortunut rikoksiin). Ammatinkin sain luettua, mutta haluaisin uudelleen kouluttautua, mutta minulla-kuten tällä nuorella perheellisellä miehelläkin esteenä oli raha. Kun ei ole vanhempia auttamassa, ei ole helppoa olla opintotuella-varsinkin jos on elätettäviä.
Raskas on silti ollut elämä ilman tukiverkkoja ja luottotiedottomana yh,na.
Nyt olen onneksi päässyt velkajärjestelyyn ja ehkä ensimmäisen kerran aikuisena voin olla velaton muutaman vuoden päästä.
Nämä kokemukset tulivat mieleeni kun kuuntelin äsken areenalta radio ohjelmaa subjektiivisesta jälkihuollosta.
Kuinka olisin itsekin juuri tuota apua kaivannut ja luotettavaa aikuista neuvomaan arkielämässä.
En usko että olisin yhtä vaikeaa tietä joutunut kulkemaan, jos alku olisi ollut vähän helpompi.
Nämä ovat tärkeitä asioita ja nämä aikuiset tekevät mittaamattoman arvokasta työtä näiden nuorten kanssa.
subjektiivinen oikeus ja sen oikeuden menettäminen
2
113
Vastaukset
- sossupaholainen
kunnan apuaTuossa on tehty väärin. Huostaanotetulla nuorella on oikeus ns. jälkihuoltoon, kunnes täyttää 21, mikä tarkoittaa esim asunnon hankkimimisessa. Lisäksi nuoren kuuluu saada itsenäistymisvaroja juuri esim. asunnon tarvikkeiden hankintaan. Opinnoissa pitää lain mukaan myös tukea, esim opintolainaa ei pitäisi joutua ottamaan.
- 3+11=14
Itselle kävi aikalailla samoin. Lapsia teimme kyllä miehen ollessa töissä, mutta eron jälkeen yh:na rimpuillut. Hankalaoittanut koulutusta ja työnsaantia, kun asuin syrjäisessä paikassa ilman ajokorttia ja autoa, kun ei ollut varaa hommata, kun ei päässyt töihin tienaamaan lman sitä autoa. Nyt, ikää 35v on toivoa saada jotenkin jossain kohtaa asiat järjestykseen.
Vilpittömästi kyllä vituttaa aina toisinaan, kun tiedän, että minulle olisi kuulunut jonkunlaista apua ja neuvontaa, kun 17v. (ilman patjaa) passitettiin sijaisperheestä matkoihini. Ja ei, en ole ollut huonosti käyttäytyvä tai ongelmia aiheuttava teini.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial131703Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1391697Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva2891286Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221088Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2101066- 285965
- 130962
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt3905Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks49878- 10875