Positiivinen koulutusmenetelmä ja luoksetulo!

cghfghfjfjgjgj

Olen tässä lueskellut erästä koirakirjaa, jossa keskitytään positiiviseen koulutusmenetelmään. Aluksi tällainen lempeä menetelmä vaikutti hyvältä, mutta jossain kohtaa kirjaa sanottiin suunnilleen näin:
"Jos koira ei tule kutsusta luoksesi ollessaan vapaana, sillä on luultavasti liikaa energiaa. Et voi tällöin vaatia koiraa tulemaan luoksesi. Anna sen siis kuluttaa energiansa loppuun, sillä vasta silloin koirasi voi totella sinua. Älä ikinä tässä tapauksessa huuda koirallesi tai toru sitä saati mene sen luokse."

Eli toisin sanoen minun pitäisi seistä paikallani ehkä parikin tuntia ja odottaa, kunnes koira vihdoin suvaitsee totella minua? Ja sitten kun koira tulee luokseni, palkitsen sitä hirmuisesti kaikilla herkuilla ja lähdemme iloisina kotiin? Onko tässä mitään järkeä? Eikös koira tässä tilanteessa opi, että tottelemattomuus on ihan okei, kun vielä palkitaan sen jälkeen? Ja en siis missään tapauksessa tarkoita, että haluaisin jotenkin kurittaa koiraa ja olen ymmärtänyt, että jos koiran ottaa väkisin kiinni ja toruu sitä, se vain oppii, että luoksetulo ei ole kivaa.
Onpa todella monimutkainen asia!

Eli kertokaa, mitä itse ajattelette tästä ja miten itse toimisitte tilanteessa, jossa koira ei välitä kutsustanne tippaakaan eikä huoli tarjoamianne herkkuja/muuta vastaavaa.

2

59

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kerron,

vain ajatukseni tästä: Se on fuulaa. Sen tajuaa varmasti kuka tahansa nakkikouluttaja sen kerran jälkeen kun koira painelee ensimmäiseksi ajotielle ja jää alle. Tai rautatielle ja jää alle. Kevätjäälle ja uppoaa sulaan. Isottelee vastaantulijalle joka tekee siitä jauhelihaa.

Viimeistään siinä vaiheessa on syytä asentaa koiralle asia selkäytimeen että luokse tullaan viivana kun käsky käy.

Ja koira jolle tuo vapaudenkaipuu on niin mahdoton, pidetään hihnassa. Kuten omani, joka on ja pysyy...

• 22

Itekään en anna koirani olla vapaana kun ei tuosta pojasta voi olla varma. Nyt varsinkin kun on murkkuikä korvat katoo siltä aina välillä ja tolla on metsästysviettiä ja jos se näkee jonkun elukan niin painuu muuten viivana sen perään. Tän takia me käydään koirapuistossa niin saa koira silloin painella niin kovaa vauhtia kuin vain haluaa. Jos koira ei tuu mun luo vaikka mulla oiski herkkua niin sitten otan semmosen innostavan äänen ja sanon lähetään! Tää äänen sävy juttu ei kuitenkaan aina toimi pommin varmasti ku toi on itsepäinen, eikä tolla rodulla oo miellyttämisen halua, mutta jos koira tottelee niin sitten tietysti palkitaan.

Ton kirjan kirjottaja ei oo kyllä aatellu loppuun asti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      233
      3961
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      122
      2291
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      1996
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      140
      1429
    5. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      127
      927
    6. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      909
    7. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      37
      900
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      330
      849
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      767
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      61
      736
    Aihe