Kun kirkkokin on myöntänyt nyttemmin, että maa (Tellus) on pyöreä pallo eikä suinkaan litteä pannukakku, niin pitäisikö Katekismuksen sisältöä yrittää saattaa ajan tasalle?
Mielestäni Älä tapa ja Älä varasta ovat hyvät. Kunnioita isääsi ja äitiäsi... on arveluttava. Mitenkä helppoa vielä kasvuikäisen lapsen on kunnioittaa isää tai äitiä, jotka roikkuvat huumepöllyssä tai kaljakännissä päivästä toiseen kotosalla?
Älä tee huorin on myös menneen talven lumia. Huorinteon seurauksena joka toinen avioliitto päättyy eroon. Veronmaksajat kustantavat särkyneiden perheiden kustannukset, joten Katekismuksen ohje on yhdentekevä.
Kirjoittakaahan mielipiteitänne aiheesta.
Katekismus ajan tasalle
17
59
Vastaukset
- vain.minä
Eiköhän vanhassa ole vara parempi.
Sinun näkökantaasi en jaa.
Minun lähipiirissäni on vain vastuunsatuntevia, uskollisia ihmisiä.
Pahuutta on turha yleistää.
Itse kunnioitan ihmisyyttä.- avioerotko
pahuutta ? Oletpas itseriittoinen, kun lähipiirikin on noin "mallikelpoista". Miten voit varmasti tietää edes puolisosi uskollisuuden ? Paljon on salarakkaita, kun esim. puoliso on tyly ja liian vaativainen.
Ihmisyyttä kunnioittaa varmasti eronnutkin, ehkä juuri siksi eroaakin.
Vain ja ainoastaan sinä olet mielestäsi oikeassa, jo nikki kertoo sen. Varjelkoon tuollaisilta lähipiirissä ja etäämmälläkin! - vain.minä
avioerotko kirjoitti:
pahuutta ? Oletpas itseriittoinen, kun lähipiirikin on noin "mallikelpoista". Miten voit varmasti tietää edes puolisosi uskollisuuden ? Paljon on salarakkaita, kun esim. puoliso on tyly ja liian vaativainen.
Ihmisyyttä kunnioittaa varmasti eronnutkin, ehkä juuri siksi eroaakin.
Vain ja ainoastaan sinä olet mielestäsi oikeassa, jo nikki kertoo sen. Varjelkoon tuollaisilta lähipiirissä ja etäämmälläkin!Ota silmä käteen ja lue aloitus.
Siihen vastasin.
Sinä voit epäillä vaikka kaikkea.
Onneksi minä tiedän.
Minä olen Vain minä, en todellakaan mikään erinomainen, vain ihminen, jolla ei ole oikeutusta tuomita ketään.
Mikä ihmeekseni tuntuu täällä olevan monella. - Kullervo Trudilutzky
Vanhassa vara ei ole enää parempi.
Ei saa olla muita Jumalia. (1.käsky) Kaikkihan sen tietää, että raha on Jumalaa suurempi tai ainakin samanveroinen.
Esimerkiksi nykymaailmassa ei juurikaan lepopäivää pyhitetä.( 3. käsky) On hyväksyttävää olla vuorotyössä ja on hyväksyttävää, että maajussi korjaa sadon silloin, kun vilja on kypsää ja sääsuhteet sen sallivat.
Älä lausu väärää todistusta lähimmäisistäsi. (8.käsky). Seuraapas joskus eduskunnan kyselytuntia. Paskapuhe on korvattu sanalla tietovaje.
Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta. (9.käsky) näinäkin aikoina on tietyt poliittiset suojatyöläiset kähmineet itselleen eläkeläisiä varten tarkoitettuja rahoja. Omasta mielestään ovat lakia noudattaneet.
Mielestäni vara ei ole vanhassa parempi.
Voi sentään jos kaikki maailmassa kirjoitetut olisi kirjoitettava uusiksi , siinä vasta homma .
Faktaa kirjoissa on harvoin -- koska maailma muuttuu eskoseno.
On vaan elettävä tätäpäivää, emme voi tietää edes huomista , niin että huolet pois ja kukka rintaa.Kuulehan Kullervo!
Mitä ihmeen sekasotkua syötät palstalle. Ei maapallon pyöreydellä ja katekismuksella ole mitään tekemistä keskenään.
Maailma on kyllä muuttunut niin elvottomaksi, ettei toivoa enää ole. Yksittäisiä hätähuutoja kuuluu, mutta ne eivät johda mihinkään.
Syitä muka yritrtään poistaa kun valtiovaltakin osallistuu yhteisillä varoillamme jälkihoitoon, joka on jo myöhäistä ja osaamattomat vielä asialla.
- sanavastine loukkaa
Mä en ole koskaan ymmärtäny mikä on huori, sori vain.
Kuin huorittelua, vaikka jotain huoranvikkaa ainakin kiukkuisimmat ja koleerisimmat on aina näkevinään toisissa naisissa, jopa ihan pikkutytöissä.
Jos katekismuksessa olis semmonen käsky vielä että älä kuorsaa, rasittuisko armollinen Luoja sen rikkomisesta. Meinaan että sekin on kai ajanut avioparia eri huoneisiin nukkumaan niinku allergiatkin välillä, ainakin näin keväällä. - näin luulen
" älä tee huorin "
mun käsityksenmukaan se tarkottaa että avioliitossa oleva ei saa tehdä seksiä naapurin aviosiipan kanssa, tätä mun käsityksenmukaan sanottaan huoraamiseksi,
myös kukaan avioliitossa oleva ei voi käydä vieraissa, sekin on huoraamista.
suomessa on moraali löystyny, varmaanki meistä kaikki on kokenu jossaki elämänvaiheessa puolison taholta pettämistä jos avioliitto on kestäny 50-60 vuotta, siihen mahtuu jos minkälaista taistelua. - #"#
Katekismus on hyvä tälaisenaan,
sepitäisi vain kaikkien opetella kannesta kanteen,niinkuin se ennen
kohta lapsena opeteltiin.
Siinä on selvät säännöt,kuinka tulee elää.
Jos niitä noudatettaisi, maailma olisi parempi paikka kaikille elää.
Nyt olisi varmaan aika ottaa katekismus uudelleen
koulujenkin lukujärjestykseen. - kouluihin uskonnon
opetusta,,,,
täysin samaa mieltä,
kymmenen käskyä on parhaat ohjeet elämää varten, se on polku jota kannattaa kaikkien kulkea,
jos ymmärrettäs kunnioittaa lähimäisiään kuten itseään, ja tehdä niinkuin tahtoo itselleenkin tehtävän, ei olisi avioeroja eikä kärsimystä niin paljon kuin nyky yhteiskunnassa on.
maailmassa olisi parempi elää...- Kate Kismus
Mutta mihin Jeesusta sitten tarvittaisiin, jos me käskyjä osaisimme ja jaksaisimme noudattaa? Taitaisi koko kristinusko mennä sikin ja sokin...
http://www.kotimaa24.fi/blogit/article/?bid=285&id=16742 - Vanhassa Testamentis
Kate Kismus kirjoitti:
Mutta mihin Jeesusta sitten tarvittaisiin, jos me käskyjä osaisimme ja jaksaisimme noudattaa? Taitaisi koko kristinusko mennä sikin ja sokin...
http://www.kotimaa24.fi/blogit/article/?bid=285&id=16742sa ovat kymmenen käskyä, ja kaipa kaikki ne osaavat, eri asia sitten noudatetaanko.
Juutalaisilla on vain Vanha Testamentti. Jeesus on heille opettaja, juutalainen mies.
jaaha , on siinä pulma kun jonkun lahkon on pyydettävä anteeksi näidenpuolesta jotka ovat perofiilejä --ja sekaantuneet lapsiin - eikö näitä voi panna itse pyytämään anteeksi ja lain eteen . Eikö koskekkaan samat lait kaikkia suomenkansalaisia ja rikoksentekiöitä .
- Atolfia
Kyllä tuo aloitus pani hieman ajattelemaan. Tottahan se on, että nykyään nuo Katekismuksen säännöt on jääneet romukoppaan.
Kun nuoret rippikoulussa esim. lukevat (lukevatko he) Katekismusta, mitähän he mahtavat ajatella, kun he näkevät ympärillään koko ajan, kuinka varkaus on aivan yleinen rikos lehtien palstoilla. Kuinka todella avioliitot rikkoontuvat uskottomuuden takia. Kaikki ohjelmat TV:ssa toistavat jatkuvasti sitä, kuinka avioliitolla ei ole mitään merkitystä. Saa hyppiä kukasta kukkaan.
Ihmisiä tapetaan kuin tyhjää vaan. Kyllä siinä nuo kymmenen käskyä tuntuu turhalta sanojen helinältä.
Onhan se kuitenkin hyvä, että "kymmentä käskyä" sentään luetaan, ehkä niistä joillekin jää hyvä siemen itämään. On ne tarpeen sentään itsekullekkin, en ymmärrä, jos kaikki muutetaan, miten, tai mikä ohjaa nuoria hyväksi havaittuihin asioihin.
Muistelin tyttärentytärtäni juuri, kuinka hän oli ottanut tavakseen moittia opettajaansa, aika ylomielisesti minusta. Istuin keinussa mökillä ja juttelin tytön kanssa, en pitänyt tyylistään silloin.
Sanoin suoraan: Entä jos opettajasi kokee sinut nenäkkäänä (jota hän kyllä olikin)
Tyttö näytti hämmästyneen vihaiselta, mutta sitten selitin hänelle. Saattaa olla, että kun olet nuorin ja tyttö, 4 veljen kanssa ja tottunut pärjäämään heidän kanssaan hieman antaen kiusoittelua takasin, niin on tyylisi tullut tuollaiseksi!
Ihme kyllä tyttö kuunteli ja taisi ymmärtää mitä halusin sanoa, ehkäpä muutti tyyliään, ainakin koulussa, nykyään opiskelee Uppsalan yliopistossa ja on tosi rehti tyttö.
Kyllä lasten kanssa on keskusteltava ja saottava mielipiteensä, eikä vain yhdyttävä opettajien mollaamiseen. Eihän ne nuoretkaan aina itseään tajua.- Aloittaja kirjoitti
yöllä näin:
Kullervo Trudilutzky31.5.2012 02:50
Vanhassa vara ei ole enää parempi.
Ei saa olla muita Jumalia. (1.käsky) Kaikkihan sen tietää, että raha on Jumalaa suurempi tai ainakin samanveroinen.
Esimerkiksi nykymaailmassa ei juurikaan lepopäivää pyhitetä.( 3. käsky) On hyväksyttävää olla vuorotyössä ja on hyväksyttävää, että maajussi korjaa sadon silloin, kun vilja on kypsää ja sääsuhteet sen sallivat.
Älä lausu väärää todistusta lähimmäisistäsi. (8.käsky). Seuraapas joskus eduskunnan kyselytuntia. Paskapuhe on korvattu sanalla tietovaje.
Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta. (9.käsky) näinäkin aikoina on tietyt poliittiset suojatyöläiset kähmineet itselleen eläkeläisiä varten tarkoitettuja rahoja. Omasta mielestään ovat lakia noudattaneet.
Mielestäni vara ei ole vanhassa parempi. - Muoti, Kaikkivaltias
Kyllä asiat on ajateltava uudelleen.
Vara ei ole vanhassa parempi.
Ihmisessä itsessään on oikea ja väärä, tietoisuus niistä.
Jos niitä ei noudata, on se jonkin luonteen vääristymän
jopa mielisairauden merkki.
Ei se Katekismuksen unohtamisesta johdu!
Muutenhan siellä pitäisi olla sellainenkin käsky, että älä mene lauman mukana, jos joku eroaa avioliitosta ja ottaa nuoremman, ei sinun tarvitse niin tehdä, vaikka se suurta
m u o t i a onkin.
Muotihan on kaikkivaltias nykyisin. Älä pidä muita jumalia!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m4186067- 855406
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest484414- 523961
- 603818
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo1823492Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv1193244Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky643220Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse33046- 432289