Estrogeenihoito alle 40-vuotiaalla

ihmeparantunut

Laitoin tän tekstin myös Naistentaudit-osioon, toivottavasti saan jommastakummasta vastauksia.

Eli onko kellään kokemusta estrogeenihoidoista alle 40-vuotiailla? Mulla alkoi esikoisen syntymän jälkeen hirveät uniongelmat, en käytännössä nukkunut vauvan ekan puolen vuoden aikana kuin kaksi tuntia vuorokaudessa. Joskus nukahtamislääke antoi unta ruhtinaalliset viisi tuntia, mutta olin aika väsynyt. Luin, että estrogeenitasot on imetyksen aikana yhtä matalat kuin vaihdevuosissa ja marssin gynen puheille. Hän antoi reseptin e-pillereihin ja Estrogel-voiteeseen, joka on ollut mulle taikarasva. Uni alkoi maittaa muutaman viikon käytön jälkeen.

Hoito on näin nuorella (33 v.) lyhytaikainen, ja nyt on viimeinen pullo geeliä menossa. Oon käyttänyt rasvaa reilut kolmisen kuukautta ja yrittänyt vähentää sen käyttöä, tällä hetkellä menee 0,5-1 painallusta. Alussa meni kaksi.

Aina n. viikko ennen menkkoja unet kuitenkin lähtee edelleen ja on pakko lisätä annostusta. Mistä se mahtaa johtua, kun imetyskin loppui jo 4 kk sitten? Voiko vauva jotenkin laukaista ennenaikaiset vaihdevuodet? Onko kellään tietoa, voiko nuorempi ihminen käyttää hormonihoitoa pidempään? Eli, kannattaako marssia uudestaan gynelle vai kärsiä unettomuudesta ja toivoa, että se joskus korjaantuisi?

3

455

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hormonihiirulainen

Moikka ihmeparantunut ;)

Mulla ei kokemusta oo vastaavanlaisesta. Oon jo yli 40v. ja käytän e-pillereitä ja lisänä estrogeeniä.
      Tiedän kuitenkin että on ihan luonnollista että hormonitaso vaihtelee kierron myötä ja estrogeenitaso laskee puolestavälistä kiertoa kuukautisia kohden ja alkaa taas nousta vuodon alettua tai heti kohta kierron alkupäivinä. Huippu saavutetaan siis puolivälissä, ovulaation aikoihin.
      Tämä ilmiö ;) aiheuttaa myös kuukautisia edeltäviä eli PMS-oireita.
      Jos käytät edelleen e-pillereitä sen voiteen lisäksi, luulisin että se on ihan ok. Keskustele asiasta oman gynen kanssa. Sinulle ei vaan varmaan riitä se pillerin estrogeeni.
      Otettiinko sinulla estrogeenikokeita? Koska ole vielä niin nuori, olisi varmaan hyvä tarkistaa, ettei ole mistään epänormaalista puutoksesta/ mataluudesta johtuvaa
      Mukava kuitenkin kuulla, että olet saanut avun oireisiisi.

• Anonyymi

teidän kannattaa mittauttaa kaikki estrogeenihoidon kannalta merkitykselliset hormonien tasot. se, että olette 33, on hyvä, sillä se ei ole sama asia kuin 25 esimerkiksi. estrogel voide auttaa joillekin , pitäen hormonitasot optimaalisissa lukemissa, mutta vaihdevuosiooireiden ilmaannuttua on hyvä tarkastella, vaihtaisiko geelin tablettihoitoon, kuten minulla itselläni on toiminut hvin se. vaihtoehtoja on useita ja indivinan 2/5mg voi puolittaa tarvittaessa. angeligissa on drospisperoni, joka ei kaikilla ole samoin toimiva kuin indivinan medroksiprogesteroniasetaatti, eli hienoisia eroja voi teillä ilmaantua, aivan kuten eroja on geelien vaikuttavuuksissa ikäännekin suhteutettuna. olette nuorehko, joten estrogeeniä tuottaa suhteessa enemmän minun ikääni, 40 nähden myös rintarauhaset, iho, lisämunuaiset jne, mutta kun esiintyy vaihdevuosioiireita, niin silloin estrogeenigeelin sopivuutta on optimaalista tarkastella. kierron välikin vaikuttaa ja painonne myös asioihin, genetiikkaa unohtamatta. tovottavasti saitte jtn tietoa.

• Anonyymi

lisäys: vauvan ei pitäisi vaikuttaa, mutta toki gynekologi osaa tuosta antaa perusteellisemman vastauksen. mutta kun ajatellaan hormonitasoa imetyksessä, niin ei, ei oikein sovi. hormonihoitoa voi käyttää huoletta, mutta yli 60 vuotiailla syöpäriski(rinta) on muuan kymmen tuhannesta. aivohalvauksen riski kasvaa sekin 1,5 kertaisesksi muita haittoja unohtamatta(kystamuodostus rintoihin). hormonihoidoll on kuitenkin merkittävä hyöty. ehkäisee sydänsairauksia, pitää luuston kunnossa ja mielen vireänä. mikäli annostus on yli2 niin silloin kannattaa seurata tarkemmin. esimerkiksi indivinassa jos ajatellaan 3/5mg. yli kahden tapaukjsissa syöpäriskillä on noste, mutta mikäli annostius on geeli ja /tai tablettitasolla 2 tai alle, niin syöpäriski on vähäien , mutta aina jos suvussa on ollut syöpää, kannattaa genetiikka tutkia, jotta pystyy arvioimaan ja määrittelmään Itselleen sopivat mammografioiden aikavälit ja olemaan huolellisempi palpoinnissa sekä muutoinkin ylläpitämään terveyttään hormonnihoidon yhteydessä. tupakoinnin vähentäminen, ylipainon laskeminen on suoniston kannalta hyväksi, mutta liikkaa ei kannata panikoida, sillä kokonaisuudessaan hormonikorvaushoidolla on osoitettu olevan ikääntymisenkin kannalta enemmän hyötysuhdetta kuin haittasuhdetta. asenteet , jotka liiittyvät hormonihoitoihin ja kohdunpoistoihin ynnä muihin gynekologisiin asioihin, esimerkiksi hormonikierukka ovat kyllä usein vääränlaisia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      331
      7179
    2. Kysymys muille miehille

Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      71
      4388
    3. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      208
      3175
    4. Kohta katson sun kuvaasi

ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      2987
    5. Nimikirjaimet

Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      74
      1952
    6. VOI TÄTÄ ILON

JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      153
      1826
    7. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      216
      1773
    8. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      166
      1587
    9. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      120
      1548
    10. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      89
      1448
    Aihe