Sosiaali- ja terveysala, valmistava tehtävä

kokeeseen menossa:)

Aiotteko kirjoittaa valmistavan tehtävän essee-tyyppisesti, vai kysymys kerrallaan kysymykset kirjoitelmaan merkaten?

Luin netistä, että olisi ohjeistettu tekemään kohta kohdalta selkeyden vuoksi, mutta onko sillä niin väliä? Miten te teette?

18

5609

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MH

Luottaisin ohjeisiin. Ohjeidenlukutaito antaa hyvän kuvan hakijasta ja saattaa vaikuttaa positiivisesti pisteisiinkin. Ohjeiden mukaan tehty valmistava tehtävä on helpompi tehtävän lukijoiden pisteyttää, joten luulisi esseetyyppisesti kirjoitetun tehtävän saavan hieman huonommat pisteet (koska ohjeita ei oltu luettu tai toimittu ohjeiden mukaan).

• mie

Millainen se valmistava tehtävä on? Minulla oli sellainen, jossa oli muutama kysymys (esim. miksi haet sosiaali- ja terveysalalle). Itse kirjoitin aina kysymyksen ja vastasin sitten siihen kysymyksen alle. Ja A4 kokoinen paperi tuli täyteen. En kyllä missään nähnyt ohjeita miten tuo tulisi kirjoittaa. Luulisi, että opettajat näksivät nopeammin vastaukset kysymyksiin kun laittaa tuollalailla kun laitoin...

• perhosia vatsassa..

Vähän tätä aihetta sivuten..: Minulle tulleessa valintakoekutsussa mainittiin, että ensin on joku koe (mahtaako tämä olla sellainen " rasti ruutuun- tyyppinen" psykolginen testi, vai mikä?), ja siitä osa pääsee sitten ryhmätehtävään. Varsinaista haastattelua ei muistaakseni mainittu missään erikseen (täytyy nyt vielä lukaista paperit läpi ennen tilaisuutta ;D).. Anyway, tuon kysymyslomakkeen perusteella voisi kuitenkin oletaa, etttä jonkinlainen haastatteluosio on myös..?

P.S. Olen siis Turkuun menossa AMK:hon sosiaalialan valintakokeeseen.

• substraatti

Itse olen hakemassa Metropoliaan sosiaali- ja terveysalalle.

Mitä muuten laitatte kohtaan: 2. "Mitä merkitystä koulutuksellani, työkokemuksellani tai harrastuksillani on alalle hakeutumisessa?"

Itse olen käynyt lukion, enkä ole harrastanut mitään mikä liittyisi sosiaali- tai terveysalaan. :/ Miten ihmeessä tuohon voi vastata? onko sallittua jättää tämä kohta pois vastauksesta, vai mitä tuohon voisi laittaa? :/

• mie

minä laitoin siihen että edellisissä opinnoissa olin hyvin kiinnostunut anatomiasta ja fysiologiasta, sitä varmaan opetettiin myös lukiossa? ja sitten laitoin harrastuksista että hoidan fyysistä kuntoa mm. juoksemalla ja psyykkistä mm. rentoutumalla luonnossa liikkuen. kuitenkin sairaanhoitajalta vaaditaan hyvää henkistä tasapainoa ja hyvää fyysistä kuntoa :)

• acabellaus

Minulla on 8.6. perjantaina soveltuvuuskokeet Hyvinkään Laureaan, sosiaalialalle. Teen valmistavan tehtävän ohjeiden mukaan kohta kohdalta:)

• alicein

Missähän lukee että pitäisi tehdä valmistava tehtävä kohta kohdalta? Minä sain itse sen käsityksen, että pitää kirjoittaa esseemäisesti koska pitää pohtia ne vastaukset! Eli saiskos linkkiä, missä näin on sanottu?

• aloittaja..

Siis tehtävän ohjeissa EI sanota, miten tehtävä tulisi jäsennellä. Netistä luin kuitenkin joltain opettaja-kyselypalstalta, miten tehtävä kannattaa tehdä, ja siihen oli vastattu, että kysymys kerrallaan. Valmistava tehtävä ei kuitenkaan mittaa mitään kirjoitustaitoa, esseet tehdään kokeessa.

• alicein

Okei, kyllä mäkin kysymykset siis jäsentelin, mutta vastaukset vähän sillai esseemäisesti tein. Etten vastannut tyyliin parilla kolmella lauseella, vaan useammalla. Ja hyvin mahtui siltikin siihen pyydettyyn A4seen. Mutta tietty kai jokainen tekee sen vähän omalla tavallaan. Nyt stressaan enää ennakkomateriaalin lukemisesta kuin sain kutsun niin myöhään, ettei hirveesti jäänyt aikaa edes lueskella. :P

• Sosmio90

Hei,

ite opiskelen Laureassa Hyvinkäällä ja tein ennakkotehtävän esseemuotoon. Koulussa joutuu tekemään paljon esseitä, joissa useita kysymyksiä täytyy kyetä liittämään yhtenäiseksi kokonaisuudeksi ja sujuvaksi kypsäksi tekstiksi. Siksi se tekniikka voi olla hyvä ottaa käyttöön jo ennakkotehtävävaiheessa. Kuitenkin kyse on lyhyestä tekstistä, eikä pääpaino ole välttämättä sillä miten helppo ne vastaukset on lukea, vaan miten on vastannut.

• exlukiolainenex

Jaaha täällä ilmeisesti vastailee amiksen käynyt porukka.. Jos sanotaan, että tekstissä tulee pohtia seuraavia kysymyksiä, se tarkoittaa sitä, että kirjoitetaan essee jossa vastaat esitettyihin kysymyksiin. Ei siis ranskalaisin viivoin, ei töksähdellen kysymystä ja perään vastausta.

• 8+14

Tämä viesti tulee aika myöhään kun nuo pääsykokeet on jo olleet, mutta syksyllä ja ensi vuonna hakeville..
      Itse amis pohjalta hain ammattikorkeaan sairaanhoitajaksi ja pääsin sisään. Tuon ennakkotehtävän tein essee muotoon. Vastailin niihin kysymyksiin, tosin en aivan siinä järjestyksessä. Essee muotoiseen tehtävään sain omasta mielestäni paremmin pohdittua sitä mitä vahvuuksia minulla on, miksi haluan vielä jatkaa opiskelua ja miksi olisin soveltuva alalle unohtamatta niitä ominaisuuksia mitä pitää kehittää. Ja kun tosiaan tarkoitus oli kai pohtia hieman syvällisemmin noita asioita kuin vain parilla sanalla ja järjestellä ajatukset omasta mielestä loogiseen järjestykseen siihen paperille.
      Toki on varmasti niitäkin jotka ovat päässeet sisään kun ovat selkeästi vastanneet eri kysymyksiin esim. ranskalaisilla viivoilla. Sisällönhän se tärkein asia pitäisi olla. Ei pidä yleistää että amiksen käyneet vastaavat ranskalaisin viivoin ja että lukiolaiset vain tekevät esseitä :)
      Mutta tuo tehtävä ei muutenkaan kovin pitkä ollut, vain sivun pituinen, niin ei sillä niin suurta merkitystä luulisi olevan kummin sen on tehnyt, tekstin sisältö tietysti pää asia ja sen lisäksi psykologin tehtävät ja haastattelut ryhmäkeskustelu vaikuttaa sisälle pääsyyn. Ja tietysti ne matematiikan ja äidinkielentehtävät mitä siellä pääsykokeissa on.

• aloittaja..

Olen tämän keskustelun aloittaja ja vastasin tehtävään kysymys kerrallaan, tyylillä:
      "1. Kysymys?
      Vastaus.

2. Kysymys?
      Vastaus."

Lopputulos: Pääsin kouluun!

Tahdoinpa vain kertoa teille, jotka saatatte asiaa tulevaisuudessa pohtia. Sillä ei näköjään ole merkitystä, mihin muotoon tehtävän kirjoitat, kunhan kirjoitat asiaa!

• Sosionomi (AMK)

Kuten yllä mainittu, vastaustavalla ei ole merkitystä kouluun pääsyllä. Sisältö ratkaisee! Vastaustapoja sekä meitä ihmisiä on ns. joka junaan ja hyvä niin. Toivottavasti tulevat sosionomit sisäistävät tämän ajatuksen, joka myös alan työssä on kovin keskeistä. Onnea ja intoa opiskeluun! :)

• Florence Nightingale

Tehtävästä sai 3 pistettä ja tehtävä vietiin psykologille valintakoepäivänä. Psykologi saattaa katsoa lomaketta ja kysyä jotain vastauksistasi haastatellessaan Sinua yksilöhaastattelussa.

Vastaat kysymyksiin rehellisesti ja täytät kaikki tarvittavat kohdat. Lue ohjeet lomakkeesta ennen vastausten kirjoittamista. Voit vastata ranskalaisilla viivoilla tai esseemuotoisesti, mikä luontuu parhaiten.

• tähtisäde

Onkä täällä laureaan terveydenhoitajalinjalle hakevia?

• mimpsu2

Tähtisäde: minä opiskelen laureassa terveydenhoitajaksi aloitin 2013 tammikuussa, et jos jotakin kysyttävää on niin kysy pois!

• Muikku

Millainen se kirjallinen osuus on? Pitääkö ennakkomateriaali osata tosi hyvin? Tässä on niin vähän aikaa että täytyy toivoa jos jotain jäisi päähän. Entä haastattelu? Onko ihan perinteinen että on yksi haastattelija ja se kysyy jotain peruskysymyksiä, esim. miksi haluaa alalle..jne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      290
      5489
    2. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      70
      5056
    3. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      48
      4156
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3850
    5. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      42
      3483
    6. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      89
      3133
    7. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      72
      3006
    8. Mitä tapahtuu

Sitten keväällä ja kesällä
      Ikävä
      41
      2178
    9. Voitko sanoa jotain

Hellää?
      Ikävä
      49
      2128
    10. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      27
      2078
    Aihe