Lähdin Turkkiin

herrazaari

Tulipa käytyä vaihteeksi Turkissa autolla. Ruotsi-Tanska-Saksa-Hollanti-Tsekki-Unkari-Romania-Serbia-Bulgaria-Turkki-Kreikka-Makedonia jne. Upea matkahan se oli, vaikka vaatisikin kymmenkertaisen ajan, jotta saisi enemmän irti. Mutta kaikkea ei voi aina saada.

Polttoaineiden hinta on tasaantunut vuosi vuodelta. Diesel maksoi 1,20-1,80, alle 1,50 suurimmassa osassa maita. Itä-Euroopassa on edelleen hassua puskajussien määrä, eli autoissaan istuskelevat poliisit. No mutta saavathan luettua päivän lehdet kun eivät muutakaan tee. Turkissa liikenne on sujuvaa ja valppaana kannattaa olla, sillä liikennevirta on kuin joki ja menee sieltä, mistä pääsee.

Turkki matkailumaana on äärimmäisen monipuolinen, kaikkialla on jotakin näkemisen arvoista luonnonmuodostelmista suolajärviin ja teeviljelmiin. Istanbul on luku sinänsä. Jo ihmismäärä on aivan eri luokkaa kuin Euroopassa. Vanhakaupunki rapistuu koko ajan eikä vanhoja taloja restauroida, vaan ne romahtavat. Huonokuntoiset korttelit ovat köyhien valtaamia slummeja.

Mustanmeren ranta on kapeahko suikale, jonka jälkeen kohoavat heti vuoret. Kaakosta etelään siirryttäessä alkaa arabialaistunnelma, upeita ikivanhoja kaupunkikeskustoja ja ihmiset ovat paljon ystävällisempiä kuin muualla. Englantia ei puhuta oikeastaan kuin etelässä. Hintataso on eurooppalaista tasoa, mutta myös edullisia tuotteita on, mm. keramiikka.

Marmariksesta tai Bodrumista pääsee lautalla Kreikkaan.

Suosittelen

2

315

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kannattaakäydä

      Itse käynyt kerran autolla turkissa.
      Voin myöskin suositella.
      Itse en koskaan lähtisi millekään valmismatkalle alanyaan.
      Turkissa on kuitenkin paljon hienoja paikkoja joissa on aidosti ystävällisiä ihmisiä (turistikohteissa ihmiset eivät ole kiinnostuneita ulkomaalaisesta ihmisestä vaan lompakon sisällöstä) eikä tarvitse kuunnella kauppiaiden huuteluja "terveterve mitä kuluu"
      Eli turkki on paljon muutakin kuin turistirannat.
      Suosittelen käymään esim van järven rannoilla. Ja muutenkin idässä on mielenkiintoisia paikkoja. Esim irakin rajan lähistöllä kannattaa käydä piipahtamassa

    • why not baltia?

      Nopein ja halvin tapa olisi mennä baltian kautta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      93
      1865
    2. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      118
      1512
    3. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      110
      1025
    4. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      31
      976
    5. Mistä tykkäät

      Erityisesti kaivattusi olemuksessa
      Ikävä
      46
      884
    6. Kaikkien Vuosien Äitien Äiti

      Huomenna aamulla MTV:ssä vaihteeksi taas linssiluteet Martina ja isällään asuva tytär Vicotria ylistämässä toisiaan . Ai
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      758
    7. Nainen, joskus päivällä kun tulet mieleen

      Olen puuhailemassa jotakin, yhtäkkiä ajattelen sinua, että olisit minun ja pääsisin iloitsemaan läsnäolostani, silloin k
      Ikävä
      30
      721
    8. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      32
      706
    9. Nainen, monta kertaa epäilin sinua

      ja koit sen syytöksinä ja ehkä jonkinlaisena vihan tai antipatian osoituksena, etten esim. sietänyt sinua tai oletin sin
      Ikävä
      51
      701
    10. Hyvää yötä

      Naiselle, joka ikävöi. 🩷
      Ikävä
      25
      633
    Aihe