tynnyriivääristymäkorjaus 3100/5100

maksa turhasta

on siis noissa=?
mutta sanokaapa mikä LINSSI SITÄ TUKEE?
tuskin kittizoomi?

17

146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lissilude tukee?

      Miksi kyselet tyhmiä, kokeile itse niin näet!

      Tekeekö kittitsoomisi tynnyrivääristymää vai luuletko taas perspektiivivirhettä tynnyrivääristymäksi?
      Aiemmin taisit luulla sitä myös parallaksivirheeksi?

      ”mikä LINSSI SITÄ TUKEE?”

      Ei mikäänlinssi tue mitään virheitä, jotkut linssit kyllä tekee niitä (ja softa korjaa jos osaa).

      • softasofta

        PÖLVÄSTI!
        http://www.imaging-resource.com/PRODS/D5100/D5100A4.HTM
        mulla ole vielä kameraa mutta tosta nään sinne valikkoon ja objektiivista on kiinni. sorry helwetisti jos linsisk sanoin objeskaa. semmosta zoomia ei juur olekaa mikä ei tynnyrivääristymää tee etkö ääliö tienyt? työnnä ne parallksis perceesees.


    • monopod

      "mutta sanokaapa mikä LINSSI SITÄ TUKEE?
      tuskin kittizoomi?"

      ei tue ei.

      • J©B

      • Tukevahko

        Hyvin valmistettu linssikeitto on kyllä ihan maukasta, mutta ei minun keskivartaloni tienoilla havaittava tynnyrivääristymä varsinaisesti ruokapöytälähtöistä ole.

        Tuskinpa minä amatöörivalokuvaajanakaan olen vääristymään päässyt. Luulen, että ilmiö on etäisesti kemian kanssa sukulaisuussuhteissa olevan kittausharrastuksen peruja...


    • Veikkaan, ettei noissa ole tukea minkään linssin korjauksille vaan korjaus pitää tehdä ohjelmalla esim. Elementsillä jälkikäteen jos katsoo sen tarpeelliseksi. Ainakin lähes kaikki laajakulmat tekevät noita tynnyri- ja tyynyvirheitä enemmän ja vähemmän. Primet pääsevät yleensä vähemmällä kuin zoomit mutta virheitä tulee aina laajakulmiin. Photozonen testeissä se näkyy varsin ymmärrettävästi, kannattaa katsoa.

      Itse en suuremmin välitä kuin harvoissa tapauksissa ja kokeiltuani "oikaista" muutamaa kuvaa rakennuksista jotka osin kallistuivat niin mielestäni tulos ei ollut juurikaan parempi kuvana vaikka seinät olivatkin suorassa. Annan toisin sanoen niiden kallistella kunhan tekevät sen symmetrisesti.

      D3100 en käytännössä tunne mutta D5100 runkoon satuin tutustumaan käytännössä tähän mennessä noin 1000 kuvan verran ja vaikka se ei olekaan käytössä yhtä joustava kuin edeltäjänsä D90 niin sillä saa hyviä kuvia, ainakin hintaansa nähden.

      Nikonin omassa NX 2 ohjelmassa on noita korjauksia eri linsseille, ainakin Nikonin tekemille. En omista ohjelmaa joten en osaa sanoa mitään sen "tehosta".

      • Olin väärässä, ainakin D5100 omaa moisesta toiminnosta ainakin viitteitä. Löysin sen kohdan sieltä valikosta kun aloin hakemaan. SE pyrkii korjaamaan objektiivin piirtovirheitä kuten tynnyrivääristymiä mutta sen tehokkuudesta en vielä osaa sanoa mitään, kone kertoo kuitenkin sen toimivan vain objektiiveilla joissa on oma prosessori. Arvelen sen olevan kytköksissä valmistajaan, siis linssien.

        Laitoin valinnan päälle ja myöhemmin olen ehkä viisaampi asian suhteen. Siinä on nyt lasina Nikkorin yleisputki 18-200 VR.


      • itse itse

        ”kokeiltuani "oikaista" muutamaa kuvaa rakennuksista jotka osin kallistuivat”

        Nää nikon_d90:n jutut on aivan höpöjä, ei näistä pidä välittää. Hän ei edes ymmärrä eroa tynnyrivääristymän ja perspektiivivirheen välillä ja kuvittelee että ei ole olemassa mitään mitä hän ei tiedä.
        ”Itse en suuremmin välitä”

        Tynnyrivääristymä ei ”kallista osin rakennuksia” vaa se aiheuttaa linjojen ulospäin kaareutumista kuvan reuna alueilla. Jos kameran softassa on vääristymien korjaus niin se tukee yleensä kaikkia saman merkin uusia objektiiveja.
        Vääristymen korjauksella kamerassa ei ole suurta merkitystä sill se on helppo tehdä kuvansäädössä (joissakin on tuki automaattikorjaukselle).
        Esim:
        – LR:ssa on valmiita profiileja manuaalikorjaus
        – uudessa PhS:ssa (versio 13.0.0) on em. lisäksi aivan erinomaisen hieno ”Adaptive Wide Angle…” säädin kaikkien vääristymien oikaisuun. Sillä oikenee myös ns. kalansilmä ja perspektiivi.

        kts.
        http://blogs.adobe.com/jnack/2012/04/demo-adaptive-wide-angle-correction-in-cs6.html


      • olen ehkä?
        nikon_d90 kirjoitti:

        Olin väärässä, ainakin D5100 omaa moisesta toiminnosta ainakin viitteitä. Löysin sen kohdan sieltä valikosta kun aloin hakemaan. SE pyrkii korjaamaan objektiivin piirtovirheitä kuten tynnyrivääristymiä mutta sen tehokkuudesta en vielä osaa sanoa mitään, kone kertoo kuitenkin sen toimivan vain objektiiveilla joissa on oma prosessori. Arvelen sen olevan kytköksissä valmistajaan, siis linssien.

        Laitoin valinnan päälle ja myöhemmin olen ehkä viisaampi asian suhteen. Siinä on nyt lasina Nikkorin yleisputki 18-200 VR.

        ”SE pyrkii korjaamaan objektiivin piirtovirheitä …myöhemmin olen ehkä viisaampi ”

        Intelligence is no match for Natural Stupidity


      • itse itse kirjoitti:

        ”kokeiltuani "oikaista" muutamaa kuvaa rakennuksista jotka osin kallistuivat”

        Nää nikon_d90:n jutut on aivan höpöjä, ei näistä pidä välittää. Hän ei edes ymmärrä eroa tynnyrivääristymän ja perspektiivivirheen välillä ja kuvittelee että ei ole olemassa mitään mitä hän ei tiedä.
        ”Itse en suuremmin välitä”

        Tynnyrivääristymä ei ”kallista osin rakennuksia” vaa se aiheuttaa linjojen ulospäin kaareutumista kuvan reuna alueilla. Jos kameran softassa on vääristymien korjaus niin se tukee yleensä kaikkia saman merkin uusia objektiiveja.
        Vääristymen korjauksella kamerassa ei ole suurta merkitystä sill se on helppo tehdä kuvansäädössä (joissakin on tuki automaattikorjaukselle).
        Esim:
        – LR:ssa on valmiita profiileja manuaalikorjaus
        – uudessa PhS:ssa (versio 13.0.0) on em. lisäksi aivan erinomaisen hieno ”Adaptive Wide Angle…” säädin kaikkien vääristymien oikaisuun. Sillä oikenee myös ns. kalansilmä ja perspektiivi.

        kts.
        http://blogs.adobe.com/jnack/2012/04/demo-adaptive-wide-angle-correction-in-cs6.html

        Sitä vaan näin eläkeläisenä joutuu käyttämään halvempia ohjelmia kuin Photoshoppia, noita täysversioita ainakaan, Elements kuitenkin löytyy varalla.

        Tuo kallistaminenkin riippuu siitä missä kohden kuvaa ne linjat sijaitsevat, yläreunassa ne "kallistuvat" sisäänpäin ja alareunassa ulos. Saattavathan ne olla hieman kaareviakin, sitä en kiistä.

        Nuo kuvitelmasi saat pitää ihan kokonaan itselläsi, minä en niihin kajoa. Kuvitellahan saa vapaassa maassa!


      • sama..
        nikon_d90 kirjoitti:

        Sitä vaan näin eläkeläisenä joutuu käyttämään halvempia ohjelmia kuin Photoshoppia, noita täysversioita ainakaan, Elements kuitenkin löytyy varalla.

        Tuo kallistaminenkin riippuu siitä missä kohden kuvaa ne linjat sijaitsevat, yläreunassa ne "kallistuvat" sisäänpäin ja alareunassa ulos. Saattavathan ne olla hieman kaareviakin, sitä en kiistä.

        Nuo kuvitelmasi saat pitää ihan kokonaan itselläsi, minä en niihin kajoa. Kuvitellahan saa vapaassa maassa!

        ps elemetsin 8lla onn korjannu vääristymiä myös...en muista oliko tynnyriä suoraan...eäkeläinen kehupa vielä sitä ysikymppiä se on painavampi ono siinä muuta parempaa viistonnisatkuun?


      • tämä riittää
        sama.. kirjoitti:

        ps elemetsin 8lla onn korjannu vääristymiä myös...en muista oliko tynnyriä suoraan...eäkeläinen kehupa vielä sitä ysikymppiä se on painavampi ono siinä muuta parempaa viistonnisatkuun?

        We found that Automatic Distortion Control worked very well with the Nikkor 18-55mm VR lens, in our testing of the earlier D5000 model

        näin siis imaging resourcessa


      • itse en itse
        nikon_d90 kirjoitti:

        Sitä vaan näin eläkeläisenä joutuu käyttämään halvempia ohjelmia kuin Photoshoppia, noita täysversioita ainakaan, Elements kuitenkin löytyy varalla.

        Tuo kallistaminenkin riippuu siitä missä kohden kuvaa ne linjat sijaitsevat, yläreunassa ne "kallistuvat" sisäänpäin ja alareunassa ulos. Saattavathan ne olla hieman kaareviakin, sitä en kiistä.

        Nuo kuvitelmasi saat pitää ihan kokonaan itselläsi, minä en niihin kajoa. Kuvitellahan saa vapaassa maassa!

        ”Sitä vaan näin eläkeläisenä joutuu käyttämään halvempia ohjelmia kuin Photoshoppia, noita täysversioita ainakaan, Elements kuitenkin löytyy varalla.

        Sama ittellä siksi käytän LR:a (tuli ilmaiseksi kameran mukana)

        ”Tuo kallistaminenkin riippuu siitä missä kohden kuvaa ne linjat sijaitsevat, yläreunassa ne "kallistuvat" sisäänpäin ja alareunassa ulos”

        Jos tuo on totta niin sittenkannattaa kiireesti käydä silmälääkärillä/optikolla

        –tynnyrivääristymä aiheuttaa pelkästään linjojen kaareutumista kuvan reuna-alueilla.
        Ihan kaikki injat kaareutuvat sisäänpäin kuvan laita-alueilla, vain kuvan keskustan kautta kulkevat linjat pysyvät suorina.
        Sillä ei ole mitään tekemistä perspektiivivirheen kanssa ("kallistuvat" sisäänpäin ja alareunassa ulos”)

        ”Saattavathan ne olla hieman kaareviakin, sitä en kiistä.”
        – no ei vaan tynnyrivääristymän takia ne ovat ainoastaan kaarevia, tynnyriväristymä ei aiheuta mitään muuta virhettä kuvaan.

        Et takuulla pysty tätä ymmärtämään, mutta haittaks se
        ”Itse en suuremmin välitä kuin harvoissa tapauksissa ja kokeiltuani "oikaista" muutamaa kuvaa rakennuksista jotka osin kallistuivat”
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Tynnyrivääristymä


      • sama.. kirjoitti:

        ps elemetsin 8lla onn korjannu vääristymiä myös...en muista oliko tynnyriä suoraan...eäkeläinen kehupa vielä sitä ysikymppiä se on painavampi ono siinä muuta parempaa viistonnisatkuun?

        Ainakin tottuneelle D90 on helpompikäyttöinen koska vain muutamaa asiaa joita joutuu eri tilanteissa muuttamaan pitää hakea valikoista ja niille on omat painikkeet kuten pro malleissa. Sama tyyli on olut D70 alkaen ja jatkuu D7000:ssa. D5100 vaatii varsin paljon menemään valikkoon hakemaan asetuksia joten se hidastaa toimintaa ajoittain. Massa on myös etu joskin liika on liikaa. Ammatti/pro rungothan ovat kilon nurkilla ja D5100 noin puolet siitä. Kevyet muovirungot eivät liene kestävyydeltään samaa luokkaa kuin metallivalut.

        Alkuun aioin myydä tuon D5100 heti kun saan tilaamani D800 rungon vaan nyt olen ideoinut jättää sen ehkä bridgen tilalle se kun mahtuu pienempään laukkuun ja tekee parempaa kuvaa kuin pienikennoiset.

        D90 on jo vuosia vanha mutta pärjää vielä tämän päivän rungoille monessa, siitä tosin puuttuu näitä nykyajan lisukkeita kuten esim. HDR joka on näköjään uusissa Nikon rungoissa kuten D800 mukana.


      • kallista on
        nikon_d90 kirjoitti:

        Sitä vaan näin eläkeläisenä joutuu käyttämään halvempia ohjelmia kuin Photoshoppia, noita täysversioita ainakaan, Elements kuitenkin löytyy varalla.

        Tuo kallistaminenkin riippuu siitä missä kohden kuvaa ne linjat sijaitsevat, yläreunassa ne "kallistuvat" sisäänpäin ja alareunassa ulos. Saattavathan ne olla hieman kaareviakin, sitä en kiistä.

        Nuo kuvitelmasi saat pitää ihan kokonaan itselläsi, minä en niihin kajoa. Kuvitellahan saa vapaassa maassa!

        ”eläkeläisenä joutuu käyttämään halvempia ohjelmia kuin Photoshoppia”

        Näinhän se menee kun joutuu jatkuvasti vaihtamaan källiita järkkäreitä niin raha ei riitä muuhun.
        Kauhean luhytikäisiä nuo digijärkkärit ja älyttömän kalliita. Tuollainen Nikon D800 maksanee objektiiveinen vähintään kolme tonnia ja pian joutuu taas vaihtamaan.
        Tuollainen ammattilaistenkin käyttämä Photoshop Lightroom maksaa yli satasen, ei sellaisiin ole meillä eläkeläisillä varaa.


      • kallista on kirjoitti:

        ”eläkeläisenä joutuu käyttämään halvempia ohjelmia kuin Photoshoppia”

        Näinhän se menee kun joutuu jatkuvasti vaihtamaan källiita järkkäreitä niin raha ei riitä muuhun.
        Kauhean luhytikäisiä nuo digijärkkärit ja älyttömän kalliita. Tuollainen Nikon D800 maksanee objektiiveinen vähintään kolme tonnia ja pian joutuu taas vaihtamaan.
        Tuollainen ammattilaistenkin käyttämä Photoshop Lightroom maksaa yli satasen, ei sellaisiin ole meillä eläkeläisillä varaa.

        "kallista on", en välttämättä tarvitse yhtään uutta objektiivia, osa "vanhoista" on sopivia FX käyttöön. Laajakulman aion kuitenkin hankkia.

        Olen varsin hyvin pärjännyt muutaman ilmaisohjelman ja Elementsin (noin 100€) kanssa. Ei juuri ole tullut vastaan tilannetta jossa olisin muuta kaivannut. Ehkä olen liian vaatimaton.

        Noin 2800€ hintaan ovat sen D800 luvanneet jahka niitä nyt saavat.


      • mikämaksaa?
        nikon_d90 kirjoitti:

        "kallista on", en välttämättä tarvitse yhtään uutta objektiivia, osa "vanhoista" on sopivia FX käyttöön. Laajakulman aion kuitenkin hankkia.

        Olen varsin hyvin pärjännyt muutaman ilmaisohjelman ja Elementsin (noin 100€) kanssa. Ei juuri ole tullut vastaan tilannetta jossa olisin muuta kaivannut. Ehkä olen liian vaatimaton.

        Noin 2800€ hintaan ovat sen D800 luvanneet jahka niitä nyt saavat.

        Kuvaavatko ne joille edelliset kamerat lahjoitit ilman objektiiveja?

        Elemets € 102.09
        vs
        Lightroom € 134.07

        Onko noiden hinnanero niin suuri että eläkeläisen kannattaa puuhastella Elementsillä?
        vrt.
        Kunnollinen laajakulma Nikoniin (esim 24mm f/1.4) maksaa n. 1800€.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      130
      3644
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      95
      3328
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2428
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1579
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1544
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1461
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1410
    Aihe