En halua pilata Millania koskevia keskustelujanne, mutta kiinnostaisi tuo kuntoutus (ihan siltä pohjalta, että vasta itse suorittanut kuntoutustieteiden opintoja yliopistolla -ihan vain perus- ei siis mitään ylempää). Voisiko joku kertoa mitä kuntoutus tarkoittaa koirien kohdalla, vai onko kyseessä vain hieno sana, jonka kuullessaan vaan tekee mieli kiljua ja pyörtyä: "on se niin ihana ja tietävä...", eikä ole tullut mieleenkyseenalaistaa tai edes miettiä mistä ihmeestä on kyse? No, onneksi niin ei varmasti ole, vaan osaatte kertoa minulle. Kiitos etukäteen!
Tiedän sen ettei kuntoutukselle ole määritelmää edes ihmisten parissa tehtävänä työnä, vaan se on monialainen laaja käsite, mutta miten se koirien kohdalla käsitetään? Puhutaanko siis lääkkeellisestä (fyysisestä), voimaantumisesta (psyykkisestä) vai ekologisesta (sosiaalisesta) pyrkimyksestä vai mistä ihmeestä?
Kuntoutusta
39
1936
Vastaukset
- canis.familiaris
Kuntoutus voi koiran kohdalla olla henkisen ja tai fyysiseeen hyvin vointiin tähtäävä ja niiden kuntoa nostavaa/ylläpitävää toimintaa..
Kuitenkin, esim viittamaasi henkilö kouluttaa koiraa käyttäytymään haluttuun suuntaan, koska saa niin tehtyä manipuloimalla koiran...Nämä "kuntoutumiset ja muut on sana kikkailua ja helinää...
Keksiikö joku muita vaihtoehtoja, miten koiran luonnetta muokataan....muutu tai itke ja muuttu..tai vapaaehtoisuuteen/luottamukseen motivatioon perustuva...Ai niin oli vielä se vaihtoiehto se eläin stalkkari...miksi siitä ei kukaan puhu?
Täältä ... kin saisi vastauksen useimpiin kysymyksiinsä..={}
http://www.animalstalk.fi/index.php?pageid=9&lang=fi- ...
"Kuntoutus voi koiran kohdalla olla henkisen ja tai fyysiseeen hyvin vointiin tähtäävä ja niiden kuntoa nostavaa/ylläpitävää toimintaa.."
Aivan; kuntoutus usein määritellään juuri noin, lisäten vielä sosiaalinen samaan nippuun.
Sitten kysellään miksi juuri kuntoutus?
Opetus on fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin tähtäävää toimintaa? Miksei Cesar puhu itsestään opettajana?
Hoitaminen on psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin tähtäävää toimintaa. Miksei puhui itsestään hoitajana?
Kuntoutus on kjuitenkin tietty erillinen tieteenala, kuten opedagogiikka ja hoitotiede, vaikka ne kaikki voidaan määritellä samallalailla.
Eli jso hän perustelee itseään juuri kuntouttajana; niin hänen täytyy persutella sitä kuntoutustieteellsiestä näkökulmasta, eikä millään yksilöiden parissa työskentelyyn liittyvien tieteiden perusmääritelmällä... - ...
Tosi mielenkiintoinen linkki muuten, kiitos siitä.
Hiukan vaatii sulattelua, ennekuin julkaisee mielipiteen... - C.f
... kirjoitti:
Tosi mielenkiintoinen linkki muuten, kiitos siitä.
Hiukan vaatii sulattelua, ennekuin julkaisee mielipiteen...Ai hiemann...=). Ajattele miten helppo tätä a-stalkkia olisi käyttää missä tahansa koulutuksessa ja ok-tilanteessa....Lääkäri on ystävä -ei vihollinen.
- ...
C.f kirjoitti:
Ai hiemann...=). Ajattele miten helppo tätä a-stalkkia olisi käyttää missä tahansa koulutuksessa ja ok-tilanteessa....Lääkäri on ystävä -ei vihollinen.
Mietin lapseni kohdalta, olen usein törmännyt ihmetykseen siitä kuinka se lukee ajatuksia. Saatan itse miettiä mummolassa käyntiä ihan omassa päässäni ja lapsi laukasee "mennään mummolaan". Siltä pohjalta näkisin tuossa järkeä; ehkä omat aikuisen liian analyyttiset aivot ovat hukanneet jotain hyvin oleellista alkukantaista telepaattista kykyä, sitä vain ajatelee, ettei tuollaisia höpöhöpö juttuja ole, mutta ehkä jos ei olisi jotain rationalismin tuomia rajoitteita, kaikki voisikin olla mahdollista, myös toisten ajatusten luku, kun vain antaisi alitajunnan viedä...
- ...
Vielä ehtken yksinpuhelua, jonka pohjalta voi vastauksia sitten antaa.
Fyysinen kuntoutus:fysioterapia jne. Tätä annetan eläimillekin somaattisen vaina vamman tai sairauden päälle. Ei kai Cesarin ala kuitenkaan?
Psyykkinen kuntoutus: Cesar puhuu itsestään koirapsykologina, voisiko olla? no ei suinkaan, koska psyykkisen kuntoutuksen tavoite on voimaantuminen, eli yksilön itsensä päätösvallan ja oman elämän päätöksen tekoon osallitumisen lisääminen. Tämähän on mitä vastaan Cesar tekee kovasti työtä, eli että koira ei saisi itse päättää...
Sosiaalinen kuntoutus: Yksilössä oleva vika tai vamma ei ole vajaavuus, jos elinympäristö ei pidä sitä poikkeavana. Sosiaalisessa kuntoutuksessa pyritään siis, ettei ympäristö pitäisi erilaisia poikkeavuuksia erityisinä, vaan integroituminen olisi vammasta/viasta huolimatta mahdollismman täydellistä... Cesar siis opettaa, että koirissa ei ole mitään vikaa, vaan ihmisten tulee kestää niiden ei-toivottua käytöstä? Vika on ihmisen korvien välissä, jos on asenteellinen päälle käyvää koiraa kohtaan ja sitä ihmisen asenne vammaa tulee tiedolla ja ajetulla informaatiolla lieventää? - canis.familiaris
"Hoitaminen on psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin tähtäävää toimintaa. Miksei puhui itsestään hoitajana?"...Pitää kai ensin opettaa ja sitten ohjata..miten muuten?..Teoin ja esimerkein. Tuon sosiaalisuuden luen koiralla henkiseen hyvinvointiin....pysyy asiat yksinkertaisina.
- canis.familiaris
Harmi, että Cesar ei ilmoita että on koirankouluttaja (jota on), niin ei olisi tälläisiä ongelmia.
- ...
Niin, olen huomannut (onko vika vain minussa) että se on jokin THE juttu; "Cesar ei muuten ole koirankouluttaja (ei ei suinkaan niin tavallinen!) vaan Kuntouttaja".
Toivotavasti joku tämän sanan merkityksen tässä yhteydessä tietävä vastaa... Sanahan on siis hyvin merkityksellinen mitä ilmeisimmin...
Ja todella tarkoitus ei ole kikkailla sillä, että satun nyt itse kuntotuksen kokemaan intohimokseni, vaan tarkoitus on todellakin yrittää ymmärtää mitä se tarkoittaa käytännössä koirien kohdalla (kun puhe ei ole vamman tai vian somaattisesta kuntouttamisesta hieromalla tai jumpalla). - canis.familiaris
... kirjoitti:
Niin, olen huomannut (onko vika vain minussa) että se on jokin THE juttu; "Cesar ei muuten ole koirankouluttaja (ei ei suinkaan niin tavallinen!) vaan Kuntouttaja".
Toivotavasti joku tämän sanan merkityksen tässä yhteydessä tietävä vastaa... Sanahan on siis hyvin merkityksellinen mitä ilmeisimmin...
Ja todella tarkoitus ei ole kikkailla sillä, että satun nyt itse kuntotuksen kokemaan intohimokseni, vaan tarkoitus on todellakin yrittää ymmärtää mitä se tarkoittaa käytännössä koirien kohdalla (kun puhe ei ole vamman tai vian somaattisesta kuntouttamisesta hieromalla tai jumpalla).Kyllä joo sana varsinaisessa merkityksessä pitäisi säästää siihen mitä tarkoittaa...Mitä sanaa sitten käytetään , kun loukkaantunutta koiraa kuntoutetaan...Jumppari? jänteenvenyttäjä?...fysiobioetologi tämä olisi aika räyhäkkä
- ...
canis.familiaris kirjoitti:
Kyllä joo sana varsinaisessa merkityksessä pitäisi säästää siihen mitä tarkoittaa...Mitä sanaa sitten käytetään , kun loukkaantunutta koiraa kuntoutetaan...Jumppari? jänteenvenyttäjä?...fysiobioetologi tämä olisi aika räyhäkkä
Minun mielestäni fyysisen vamman tai vian kohdalla ei ole mitään outoa käyttää kuntouttaja sanaa. Fyysinen, lääkkeellinen kuntoutushan on toimintakyvyn palauttamista toimitnarajoitteen jälkeen.
Pertti vilanderhan kutsuu itseään koirien korjaajaksi. En tiedä mitä korjaus tarkoittaa tieteellsiessä mielessä, eikä korjaustiedettä taida olla olemassakaan, mutta oletan korjaamisen tarkoittavan alkuoperäiseen kuntoon alittamista. Jos ladaa korjataan,s e laitetaan aluperäiseen kuntoonsa. Jos koiraa korjataan se laitetaan alkuperäiseen kuntoonsa. Mutta jos koira on dominoiva, terävä, puolustava ja ärhäkkä, mitä mieltä se on laittaa alkuperäiseen kuntoonsa, koska silloinhan se edelleen olisi dominoiva ja ärhäkkä? Mikä siis olisi parempi sana? Jos ladasta halutaan tehdä mieleinen, lisäämällä siihen mersun luksusta verhoiluun ja audin poppivehkeet, niin eikös silloin tuunata? Koirien tuunaus: tehdään koirasta oman mielen mukainen, vähän parempi kuin oli alkuperäisenä...
Kuntoutus sanasta on vaikea vain saada kiinni tässä yhteydesä, siis jos ei puhuta somaattisesta vammasta tai sairaudesta, vaan esim käytöshäiriöstä, jolloin toteutetaan muuta kuntoutusta kuin fyysistä...
- Cesar on hyvä
Koirakuiskaaja s. 53 - 54 "Jatkoin työskentelyä tuossa yrityksessä, koska minusta tuntui, että minun oli opittava koirankoulutusta. Olinhan juuri sen vuoksi tullut näin pitkälle. Mutta tämä ei ollut se haave, josta olin unelmoinut. Minusta tuntui heti alussa, että tällainen "koulutus" saattoi joskus olla hyödyksi ihmisille, mutta joskus taas se oli koirille haitaksi."
s. 54 - 55 "Jotkut toiset häkkipojat huusivat aggressiivisille tai epävarmoille koirille. Minä sen sijaan lähestyin niitä hiljaa. Ei puhetta, ei kosketusta, ei katsekontaktia. Kun näin sellaisen koiran, itse asiassa avasin portin ja käännyin sitten selkä koiraan päin, kuin olisin kävelemässä toiseen suuntaan. Lopulta koira sitten tuli minun luokseni, koska koirat ovat luonnostaan uteliaita. Vasta kun koira oli lähestynyt minua, laitoin sille taluttimen. Siinä vaiheessa se oli helppoa, koska olin jo vahvistanut asemani rauhallisen itsevarmana johtajana, samalla tavoin kuin toinen koira tekisi luonnossa. Aloin alitajuisesti soveltaa koirapsykologiaa, jota olin oppinut tarkkailemalla vuosikaudet koiria isoisäni maatilalla. Olin vuorovaikutuksessa koirien kanssa samalla tavoin kuin ne olivat vuorovaikutuksessa keskenään. Tuolloin syntyivät yhä tänäkin päivänä käyttämäni kuntoutusmetodit, vaikka en vielä olisi osannut kuvailla sanoin mitä olin tekemässä, en englanniksi enkä edes espanjaksi. Kaiken minkä tein, tein luonnostani.
Tuossa koulutuskeskuksessa tapahtui toinenkin olennainen "sattuma", jonka avulla aloin tajuta "lauman voiman" epätasapainoisen koiran kuntouttamisessa." ... "Huomasin, että kun uusi koira tuotiin laumaan, joka oli jo muodostanut keskenään terveen siteen, lauma auttoi tulokasta saavuttamaan samanlaisen tasapainoisen mielentilan. Minun tehtäväni oli huolehtia, ettei tulokkaan ja muiden tutustumisesta tullut liian rajua. Minun piti vain havaita ja estää kaikenlainen aggressiivinen, poissulkeva ja puolustava käytös molempien osapuolten taholta, ja lopulta uusi koira muutti käytöstään ja sopeutui laumaan. On sekä ihmisten että koirien, ja kaikkien muidenkin laumaeläinten, geneettisen edun mukaista yrittää sopeutua ja tulla toimeen muiden oman lajimme edustajien kanssa. Käytin vain hyväkseni tätä hyvin luonnollista, geneettistä viettiä. Kun työskentelin koiralaumojen kanssa, huomasin, että ne pystyivät nopeuttamaan toistensa paranemisprosesseja paljon enemmän kuin pelkän ihmisohjaajan kanssa työskenteleminen."
Kyse siis on vain koiran elekielen ymmärtämisestä ja käyttämisestä, sekä epätasapainoisen koiran viemistä tasapainoisen koiralauman keskelle oppimaan olemaan niin kuin normaali koira. Onko tässä jotain pahaa, ja väkivaltaista?- ...
Teksti viittaisi että kyse on kuntoutuksen sosiaalisesta mallista, mielenkiintoinen näkökulma, koska käsittääkseni Cesar tekee paljon myös itse koiralle, ei vain ympäristölle, johon se koiran tuo.
Lähinnä siis ihmettelyn aiheenani on se, että koska henkisellä kuntoutuksella (kuten esim c.f. asian ilmaisi) on tarkoituksena voimaantuminen tai valtaantuminen, termit joiden tarkan määritelmän ihan taatusti löytää googlettamalla, mutta näin tiivistettynä se siis on; itseisarvon nostaminen; yksilö saadaan tajuamaan oma arvonsa tärkeimpänä olentona maailmassa ja haluamaan täten sille tärkeimmälle olennolle hyvinvointia aivan itse. Eli kuntouttajan ei tarvitse tehdä kaikkea työtä, vaan kuntoutettava itsekin motivoituu työstämään itseään, koska ymmärtää oman arvonsa maailman napana, tärkeimpänä oman elämänsä olentona. Tässähän on ongelmia useimmilla kuntoutuksen asiakasryhmillä; esim halvaantuneet kokevat, että heillä ei ole enää mitään merkitystä vajakkeina, he ovat vain vaiva toisille, päihdeongelmaiset nyt varsin selvänä psyykkisen kuntoutuksen ryhmänä, koska kukaan muu ei voi aina olla vahtimassa pulloon tarttumista, vaan pitää ihan itse kieltäytyä, kuten kaikki muutkin syrjäytyneet ja esim koko elämänsä vammaisina eläneet; heillä ei ole kokemusta muusta kuin luuserina olemisesta ja siitä, että muut tekevät päätökset heidän puolestaan.
Millania on siis vaikea nähdä kuntouttajana, koska kuntouttaja harvemmin erottelee, että kuntouttaa vain fyysistä, psyykkistä tai sosiaalista puolta, vaan kohtaa yksilön kokonaisuutena. Millanin idea toimiessa kuitenkin on täysin vastoin voimaantumisen ja valtaistumisen tavoitetta; hänhä pyrkii viemään koiralta sen suuret kuvitelmat omasta merkityksellisestä asemastaan oman elämän päätöksentekijänä. - Cesar on hyvä
... kirjoitti:
Teksti viittaisi että kyse on kuntoutuksen sosiaalisesta mallista, mielenkiintoinen näkökulma, koska käsittääkseni Cesar tekee paljon myös itse koiralle, ei vain ympäristölle, johon se koiran tuo.
Lähinnä siis ihmettelyn aiheenani on se, että koska henkisellä kuntoutuksella (kuten esim c.f. asian ilmaisi) on tarkoituksena voimaantuminen tai valtaantuminen, termit joiden tarkan määritelmän ihan taatusti löytää googlettamalla, mutta näin tiivistettynä se siis on; itseisarvon nostaminen; yksilö saadaan tajuamaan oma arvonsa tärkeimpänä olentona maailmassa ja haluamaan täten sille tärkeimmälle olennolle hyvinvointia aivan itse. Eli kuntouttajan ei tarvitse tehdä kaikkea työtä, vaan kuntoutettava itsekin motivoituu työstämään itseään, koska ymmärtää oman arvonsa maailman napana, tärkeimpänä oman elämänsä olentona. Tässähän on ongelmia useimmilla kuntoutuksen asiakasryhmillä; esim halvaantuneet kokevat, että heillä ei ole enää mitään merkitystä vajakkeina, he ovat vain vaiva toisille, päihdeongelmaiset nyt varsin selvänä psyykkisen kuntoutuksen ryhmänä, koska kukaan muu ei voi aina olla vahtimassa pulloon tarttumista, vaan pitää ihan itse kieltäytyä, kuten kaikki muutkin syrjäytyneet ja esim koko elämänsä vammaisina eläneet; heillä ei ole kokemusta muusta kuin luuserina olemisesta ja siitä, että muut tekevät päätökset heidän puolestaan.
Millania on siis vaikea nähdä kuntouttajana, koska kuntouttaja harvemmin erottelee, että kuntouttaa vain fyysistä, psyykkistä tai sosiaalista puolta, vaan kohtaa yksilön kokonaisuutena. Millanin idea toimiessa kuitenkin on täysin vastoin voimaantumisen ja valtaistumisen tavoitetta; hänhä pyrkii viemään koiralta sen suuret kuvitelmat omasta merkityksellisestä asemastaan oman elämän päätöksentekijänä."Millanin idea toimiessa kuitenkin on täysin vastoin voimaantumisen ja valtaistumisen tavoitetta; hänhä pyrkii viemään koiralta sen suuret kuvitelmat omasta merkityksellisestä asemastaan oman elämän päätöksentekijänä."
Jos tämä on olevinaan vitsi, niin voin kertoa että lopeta. Sinä _et_ ole hauska... Huumori on vaikea laji, ja se kannattaa jättää lahjakkaammille ja älykkäämmille. Sitten taas jos sattuisitkin olemaan tosissasi (mitä en jaksa oikein uskoa, tuskin olet niin tyhmä) - niin voi, voi... Melkoista eläimen inhimillistämistä. - Cesar on hyvä
Cesar on hyvä kirjoitti:
"Millanin idea toimiessa kuitenkin on täysin vastoin voimaantumisen ja valtaistumisen tavoitetta; hänhä pyrkii viemään koiralta sen suuret kuvitelmat omasta merkityksellisestä asemastaan oman elämän päätöksentekijänä."
Jos tämä on olevinaan vitsi, niin voin kertoa että lopeta. Sinä _et_ ole hauska... Huumori on vaikea laji, ja se kannattaa jättää lahjakkaammille ja älykkäämmille. Sitten taas jos sattuisitkin olemaan tosissasi (mitä en jaksa oikein uskoa, tuskin olet niin tyhmä) - niin voi, voi... Melkoista eläimen inhimillistämistä.Ja vielä sen verran, että sanoja "vajakki" ja "luuseri" ei kannattaisi käyttää. Annat aika paskan kuvan itsestäsi, vaikka ehkä tarkoituksesi olisikin käyttää noita sanoja siinä mielessä, että nuo kuvailemasi ihmiset puhuisivat itsestään noilla termeillä. Silti ainakin minulle tulee kirjoittamastasi hyvin vahvasti kuva, että todellisuudessa pidät noita ihmisiä juurikin vajakkeina ja luusereina.
- ...
Cesar on hyvä kirjoitti:
"Millanin idea toimiessa kuitenkin on täysin vastoin voimaantumisen ja valtaistumisen tavoitetta; hänhä pyrkii viemään koiralta sen suuret kuvitelmat omasta merkityksellisestä asemastaan oman elämän päätöksentekijänä."
Jos tämä on olevinaan vitsi, niin voin kertoa että lopeta. Sinä _et_ ole hauska... Huumori on vaikea laji, ja se kannattaa jättää lahjakkaammille ja älykkäämmille. Sitten taas jos sattuisitkin olemaan tosissasi (mitä en jaksa oikein uskoa, tuskin olet niin tyhmä) - niin voi, voi... Melkoista eläimen inhimillistämistä.Minä en käsittääkseni inhimillistä eläintä ihmetellessäni, kuinka koiraa voidaan kuntouttaa henkisesti tai sosiaalisesti. Mielestäni juuri se on käsittämätöntä inhimillistämistä, että joku voisi sanoa voimaannuttavansa koiraa tai integroivansa koiran käytöshäiriöitä yhteiskuntaan. Ja näinhän Millan puhuu sanoessaan että on koirien kuntouttaja; kuntoutus tieteellisestä näkökulmasta hän siis nostaa koiran arvoa koiran omissa silmissä ja muuttaa yhteiskuntaa koiran häiriöihin sopeutuvaksi. Ihmisillä siis kuntouttaja kohottaa ihmisen itsearvostusta ja auttaa yhteiskuntaa sopeutumaan ihmisen vajaavuuteen, se on inhimillistä minsutakin.
kuntoutustiede on rakennettu ihmisten näkökulmasta, juuri siksi on ihmeellsitä, että samaa termiä käytetään kun puhutaan eläimistä. Vielä kerran siis kuntoutuksen päämäärät ovat syrjäytymisehkäisy/integraatio, voimaantuminen ja fyysisen vamman haittojen minimointi.
Nimimerkistäsi päätelleen olet seurannut Millania enemmänkin, osaatko siis vastata kysymykseeni siitä mitä Millan tarkoittaa toimiessaan koirien kuntouttajana? - Cesar on hyvä
... kirjoitti:
Minä en käsittääkseni inhimillistä eläintä ihmetellessäni, kuinka koiraa voidaan kuntouttaa henkisesti tai sosiaalisesti. Mielestäni juuri se on käsittämätöntä inhimillistämistä, että joku voisi sanoa voimaannuttavansa koiraa tai integroivansa koiran käytöshäiriöitä yhteiskuntaan. Ja näinhän Millan puhuu sanoessaan että on koirien kuntouttaja; kuntoutus tieteellisestä näkökulmasta hän siis nostaa koiran arvoa koiran omissa silmissä ja muuttaa yhteiskuntaa koiran häiriöihin sopeutuvaksi. Ihmisillä siis kuntouttaja kohottaa ihmisen itsearvostusta ja auttaa yhteiskuntaa sopeutumaan ihmisen vajaavuuteen, se on inhimillistä minsutakin.
kuntoutustiede on rakennettu ihmisten näkökulmasta, juuri siksi on ihmeellsitä, että samaa termiä käytetään kun puhutaan eläimistä. Vielä kerran siis kuntoutuksen päämäärät ovat syrjäytymisehkäisy/integraatio, voimaantuminen ja fyysisen vamman haittojen minimointi.
Nimimerkistäsi päätelleen olet seurannut Millania enemmänkin, osaatko siis vastata kysymykseeni siitä mitä Millan tarkoittaa toimiessaan koirien kuntouttajana?Kuntouttaminen tarkoittaa noiden koirien kohdalla yksinkertaisesti sitä, että esim. koirataisteluissa tai väkivaltaisen omistajan vuoksi sekaisin menneen ja aggressiiviseksi muuttuneen koiran pääkoppa pistetään ojennukseen. On kuntouttanut esim. taisteluissa käytetyn koiran, joka oli sytytetty palamaan, kun oli hävinnyt. Sinähän tosin ymmärrät hyvin sen, että eläimiä tuikataan tuleen tai tehtävässään huono (oli se sitten metsästyskoira tai taistelukoira) koira rääkätään hengiltä - ainakin jos espanjalaiset tekee niin.
Tuskin olet oikeasti niin tyhmä, että vertaat eläimen henkistä kuntoutusta ihmisen vastaavaan. Yrität vain olla vitsikäs, ja jekuttaa tyhmän Millan -uskovaisen puhumaan paskaa, että pääset irvimään räikeästä esimerkistä.
"Mielestäni juuri se on käsittämätöntä inhimillistämistä, että joku voisi sanoa voimaannuttavansa koiraa tai integroivansa koiran käytöshäiriöitä yhteiskuntaan. Ja näinhän Millan puhuu sanoessaan että on koirien kuntouttaja; kuntoutus tieteellisestä näkökulmasta hän siis nostaa koiran arvoa koiran omissa silmissä ja muuttaa yhteiskuntaa koiran häiriöihin sopeutuvaksi."
Ensinnäkään Millan ei puhu noin, ja toisekseen tämä kommenttisi on vain ylimielisen tiede -uskovaisen paskan jauhantaa, jolla luulet todistavasi oman suunnattoman älykkyytesi ja tietosi verrattuna muihin. Astu alas jalustaltasi, jonne olet itsesi nostanut. - ...
Cesar on hyvä kirjoitti:
Kuntouttaminen tarkoittaa noiden koirien kohdalla yksinkertaisesti sitä, että esim. koirataisteluissa tai väkivaltaisen omistajan vuoksi sekaisin menneen ja aggressiiviseksi muuttuneen koiran pääkoppa pistetään ojennukseen. On kuntouttanut esim. taisteluissa käytetyn koiran, joka oli sytytetty palamaan, kun oli hävinnyt. Sinähän tosin ymmärrät hyvin sen, että eläimiä tuikataan tuleen tai tehtävässään huono (oli se sitten metsästyskoira tai taistelukoira) koira rääkätään hengiltä - ainakin jos espanjalaiset tekee niin.
Tuskin olet oikeasti niin tyhmä, että vertaat eläimen henkistä kuntoutusta ihmisen vastaavaan. Yrität vain olla vitsikäs, ja jekuttaa tyhmän Millan -uskovaisen puhumaan paskaa, että pääset irvimään räikeästä esimerkistä.
"Mielestäni juuri se on käsittämätöntä inhimillistämistä, että joku voisi sanoa voimaannuttavansa koiraa tai integroivansa koiran käytöshäiriöitä yhteiskuntaan. Ja näinhän Millan puhuu sanoessaan että on koirien kuntouttaja; kuntoutus tieteellisestä näkökulmasta hän siis nostaa koiran arvoa koiran omissa silmissä ja muuttaa yhteiskuntaa koiran häiriöihin sopeutuvaksi."
Ensinnäkään Millan ei puhu noin, ja toisekseen tämä kommenttisi on vain ylimielisen tiede -uskovaisen paskan jauhantaa, jolla luulet todistavasi oman suunnattoman älykkyytesi ja tietosi verrattuna muihin. Astu alas jalustaltasi, jonne olet itsesi nostanut."Kuntouttaminen tarkoittaa noiden koirien kohdalla yksinkertaisesti sitä, että esim. koirataisteluissa tai väkivaltaisen omistajan vuoksi sekaisin menneen ja aggressiiviseksi muuttuneen koiran pääkoppa pistetään ojennukseen."
"Pääkoppa laitetaan ojennukseen" ja sitä siis tarkoittaa Millanin kuntoutus. Ok... viittaisi psykologiaan. Millanihan kutsui itseään myös koirapsykologiksi? - Cesar on hyvä
... kirjoitti:
"Kuntouttaminen tarkoittaa noiden koirien kohdalla yksinkertaisesti sitä, että esim. koirataisteluissa tai väkivaltaisen omistajan vuoksi sekaisin menneen ja aggressiiviseksi muuttuneen koiran pääkoppa pistetään ojennukseen."
"Pääkoppa laitetaan ojennukseen" ja sitä siis tarkoittaa Millanin kuntoutus. Ok... viittaisi psykologiaan. Millanihan kutsui itseään myös koirapsykologiksi?Niinpä... Mieti sinä sitä.
- itali
Eihän koiran ja ihmisen kuntoutusta voi verrata. Tässä keskustelussa pohditaan kuntoutusta ihmisen kannalta. Eihän samat kriteerit käy koiraan.
- Iik ihqua!!!
"Voisiko joku kertoa mitä kuntoutus tarkoittaa koirien kohdalla, vai onko kyseessä vain hieno sana, jonka kuullessaan vaan tekee mieli kiljua ja pyörtyä: "on se niin ihana ja tietävä..."
Hieman asenteellista suhtautumista? Pitäiskö sitten lukea joku tieteellinen tutkimus ja pissiä housuun ilosta ja pyörtyä, olisko parempi? Minä en ole kuullut koskaan kenenkään Millanista pitävän kiljuvan mistään ihanasta ja tietävästä, vaan yleensä puheissa toistuu se että tykätään hänen sanomastaan, koska siinä on JÄRKEÄ sitä MAALAISJÄRKEÄ. Miten maalaisjärki käy yksiin uskonnollisen fanaattisuuden kanssa? Ei mitenkään.
Sä oot vaan itse joku tiede -uskovainen etkä näe omaa fanaattisuuttas, vaikka sä jos joku oot fanaattinen. Myös todella ylimielinen ja nostanut itses melkosen korkeelle jalustalle. Sulla ei kirjottamies kommenttejen perusteella oo mitään kykyä itselläs kyseenalaistaa ja miettiä että jospa joku toinen, vaikka se Millan oliski oikeassa. Tai edes kukaan tälle palstalle kirjoittava ilmeisen kokenut koira-ihminen, kuten esim. molossi jonka kanssa väännät jostain haarojen puremisesta ja toppahousuista tuossa toisessa ketjussas, etkä millään tajua mitä hän sulle sanoo, vaikka kaikki muut tajuaa, eli oot joko tyhmä tai sitten vaan et halua tajuta, kun sehän tarkottais, että molossi onkin parempi ja pätevämpi kun sinä (mitä varmasti onkin).
Ja syy siihen, miksi Millan ei nimitä itseään kouluttajaksi on se, että tahtoo erottautua näistä "normaaleista" kouluttajista, jotka opettaa "istu", "paikka", "tänne" jne... sillä hän ei tee sitä, vaan jotain muuta. Alunperin oli ollut unelmana tuo kouluttaminen, mutta kun oli huomannut kuinka sekaisin koirat jenkeissä on väärän kohtelun (kohdellaan karvaisina ihmisinä) vuoksi, niin suunnitelmat oli muuttuneet.- ...
Hyvä, yritystä jo vastata.
"Ja syy siihen, miksi Millan ei nimitä itseään kouluttajaksi on se, että tahtoo erottautua näistä "normaaleista" kouluttajista, jotka opettaa "istu", "paikka", "tänne" jne... sillä hän ei tee sitä, vaan jotain muuta. Alunperin oli ollut unelmana tuo kouluttaminen, mutta kun oli huomannut kuinka sekaisin koirat jenkeissä on väärän kohtelun (kohdellaan karvaisina ihmisinä) vuoksi, niin suunnitelmat oli muuttuneet."
Miksiköhän hän valitsi juuri kuntoutus sanan kuvaamaan sitä jotain muuta mitä tekee, koska se mitä hän tekee ei käy yhteen kuntoutuksen kanssa? Vai onko hänellä jokin muu käsitys siitä mitä kuntoutus on -kuin tieteellinen näkemys kuntoutuksesta? Onko hän kertonut kuntoutus -näkemyksensä jossain yhteydessä? - Cesar on hyvä
... kirjoitti:
"Ja syy siihen, miksi Millan ei nimitä itseään kouluttajaksi on se, että tahtoo erottautua näistä "normaaleista" kouluttajista, jotka opettaa "istu", "paikka", "tänne" jne... sillä hän ei tee sitä, vaan jotain muuta. Alunperin oli ollut unelmana tuo kouluttaminen, mutta kun oli huomannut kuinka sekaisin koirat jenkeissä on väärän kohtelun (kohdellaan karvaisina ihmisinä) vuoksi, niin suunnitelmat oli muuttuneet."
Miksiköhän hän valitsi juuri kuntoutus sanan kuvaamaan sitä jotain muuta mitä tekee, koska se mitä hän tekee ei käy yhteen kuntoutuksen kanssa? Vai onko hänellä jokin muu käsitys siitä mitä kuntoutus on -kuin tieteellinen näkemys kuntoutuksesta? Onko hän kertonut kuntoutus -näkemyksensä jossain yhteydessä?Koirakuiskaaja s. 261
"Koiran kuntouttaminen: Tätä minä teen: autan ongelmaista koiraa palaamaan tasapainoiseen, rauhalliseen alistuvaan mielentilaan. Joskus näyttää siltä, että pystyisin "korjaamaan" koiran hetkessä, mutta olen sanonut, että koira ei ole kodinkone, jonka voi lähettää korjattavaksi. Koiran pysyvä kuntouttaminen voidaan saavuttaa ainoastaan rauhallisen, itsevarman, vakaan ja johdonmukaisen omistajan avulla."
Siellä on paha sana "alistuva" mikä on tosiasiassa yhtä kuin "tottelevainen." Muutenkin tuo on mielestäsi varmaan paskaa, mutta sepä vaan toimii... Suomalainen koirankouluttaja Janne Ruokonen toimii muuten samalla tavalla aggressiivisten koirien kanssa kuin Millan (nyppäisee remmistä, rauhoittaa koiran, kun yrittää käydä toisen päälle ja "pakottaa" koiran hyväksymään toisia koiria lähellään) hän on aika helkkarin ansioitunut ja pätevä ihminen, ja kouluttaa koiria naksuttimen ja makupalojen avulla, mutta ongelmakoirien kanssa metodit näyttäis olevan samoja kuin Millanilla. Mistähän johtuu? Ehkä siitä, että ne TOIMII... - ...
Cesar on hyvä kirjoitti:
Koirakuiskaaja s. 261
"Koiran kuntouttaminen: Tätä minä teen: autan ongelmaista koiraa palaamaan tasapainoiseen, rauhalliseen alistuvaan mielentilaan. Joskus näyttää siltä, että pystyisin "korjaamaan" koiran hetkessä, mutta olen sanonut, että koira ei ole kodinkone, jonka voi lähettää korjattavaksi. Koiran pysyvä kuntouttaminen voidaan saavuttaa ainoastaan rauhallisen, itsevarman, vakaan ja johdonmukaisen omistajan avulla."
Siellä on paha sana "alistuva" mikä on tosiasiassa yhtä kuin "tottelevainen." Muutenkin tuo on mielestäsi varmaan paskaa, mutta sepä vaan toimii... Suomalainen koirankouluttaja Janne Ruokonen toimii muuten samalla tavalla aggressiivisten koirien kanssa kuin Millan (nyppäisee remmistä, rauhoittaa koiran, kun yrittää käydä toisen päälle ja "pakottaa" koiran hyväksymään toisia koiria lähellään) hän on aika helkkarin ansioitunut ja pätevä ihminen, ja kouluttaa koiria naksuttimen ja makupalojen avulla, mutta ongelmakoirien kanssa metodit näyttäis olevan samoja kuin Millanilla. Mistähän johtuu? Ehkä siitä, että ne TOIMII...Hienoa, tulihan se sieltä.
"Tätä minä teen: autan ongelmaista koiraa palaamaan tasapainoiseen, rauhalliseen alistuvaan mielentilaan."
Kuntoutustieteessä taas ongelmaista yksilöä yritetään voimaantumaan (ei tarkoita siis rauhoittumsita tai alistumista kohtaloonsa). - Yksi piste
... kirjoitti:
Hienoa, tulihan se sieltä.
"Tätä minä teen: autan ongelmaista koiraa palaamaan tasapainoiseen, rauhalliseen alistuvaan mielentilaan."
Kuntoutustieteessä taas ongelmaista yksilöä yritetään voimaantumaan (ei tarkoita siis rauhoittumsita tai alistumista kohtaloonsa).Haista sinä jo kolme pistettä. Koirat on eri asia kuin ihmiset.
- ...
Yksi piste kirjoitti:
Haista sinä jo kolme pistettä. Koirat on eri asia kuin ihmiset.
Näin ja juuri siksi kiinnosti mitä kuntoutus tarkoittaa koirien maailmassa, kun tiedän mitä se ihmisiin liittyvänä käsitteenä tarkoittaa...
On hienoa huomata, että te Millania fanitavat tiedätte mitä hän sillä tarkoittaa, vaikka ihmeen vaikealta vastaaminen kysymykseen tuntuikin... - Cesar on hyvä
... kirjoitti:
Hienoa, tulihan se sieltä.
Kuntoutustieteessä taas ongelmaista yksilöä yritetään voimaantumaan (ei tarkoita siis rauhoittumsita tai alistumista kohtaloonsa).Päättääkö sun taloudessa koirat ihan itse omista asioistaan? Jos ei niin silloin olet johtaja koirallesi, ja oman logiikkasi mukaan kohtelet sitä siis todella väärin, ja teet suorastaan henkistä väkivaltaa. Et sinä saa päättää missä se nukkuu, joten jos se tahtoo nukkua sun sängyssä ja murisee ja puree kun yrität itse sinne, niin sun pitää hyväksyä se, ja nukkua lattialla. Jos se tahtoo syödä sinun ruokasi ja murisee ja puree saadakseen sen, sun täytyy hyväksyä se ja syödä itse koirannappulat, jos koirasi antaa sun syödä edes niitä. Jos se tahtoo lenkillä mennä minne haluaa, ja kun sinä sitä yrität estää käy kimppuusi, niin sun vaan täytyy hyväksyä se ja seurata perässä. Muutenhan toimit ihan väärin ja olet JOHTAJA.
- Cesar on hyvä
... kirjoitti:
Näin ja juuri siksi kiinnosti mitä kuntoutus tarkoittaa koirien maailmassa, kun tiedän mitä se ihmisiin liittyvänä käsitteenä tarkoittaa...
On hienoa huomata, että te Millania fanitavat tiedätte mitä hän sillä tarkoittaa, vaikka ihmeen vaikealta vastaaminen kysymykseen tuntuikin...Miten niin vaikealta? Minusta monissa ketjuissa liittyen Millaniin on väännetty tästä asiasta, ja aina on hänestä pitävät sanoneet, että tarkoitus on vaan saada koira tasapainoiseksi, rauhalliseksi, tottelevaiseksi ja luottamaan ihmiseen. Ei sen kummempaa... Jos siinä on jotain väärää, että tavalla tai toisella häiriintyneen koiran tahtoo saada tasapainoiseksi, niin mikä sitten on oikein? Tai älä vastaa - sun kanssa on ikävää tämä mielipiteiden vaihto, kun ymmärrät tahallasi väärin.
- ...
Cesar on hyvä kirjoitti:
Miten niin vaikealta? Minusta monissa ketjuissa liittyen Millaniin on väännetty tästä asiasta, ja aina on hänestä pitävät sanoneet, että tarkoitus on vaan saada koira tasapainoiseksi, rauhalliseksi, tottelevaiseksi ja luottamaan ihmiseen. Ei sen kummempaa... Jos siinä on jotain väärää, että tavalla tai toisella häiriintyneen koiran tahtoo saada tasapainoiseksi, niin mikä sitten on oikein? Tai älä vastaa - sun kanssa on ikävää tämä mielipiteiden vaihto, kun ymmärrät tahallasi väärin.
Olen pahoillani, etten ole lukenut Millanista käytyjä muita ketjuja...
Pystyit antamaan vastauksen siihen mitä Millan pitää koiran kuntoutuksena yhdessä viestissä. Olin sitä kysynyt suoraan aloituksessa. Ennen kuin annoit tämän yhden viestin, jossa on vastaus, kirjoitit viisi diipadaapaata ensin. Sinä, siis yksi nimimerkki. En laskenut montako diipadaapaata muilta nimimerkeisltä tuli , ennenkuin alkoi vastausta (ainakin yhdeltä) jo irtoamaan, mutta tässä ketjussa on yli kymmenen vastausta yksinkertaiseen kysymykseen muiltakin kuin minulta... Siksi siis kuva siitä, että kovin vaikeaa oli... - ...
Cesar on hyvä kirjoitti:
Päättääkö sun taloudessa koirat ihan itse omista asioistaan? Jos ei niin silloin olet johtaja koirallesi, ja oman logiikkasi mukaan kohtelet sitä siis todella väärin, ja teet suorastaan henkistä väkivaltaa. Et sinä saa päättää missä se nukkuu, joten jos se tahtoo nukkua sun sängyssä ja murisee ja puree kun yrität itse sinne, niin sun pitää hyväksyä se, ja nukkua lattialla. Jos se tahtoo syödä sinun ruokasi ja murisee ja puree saadakseen sen, sun täytyy hyväksyä se ja syödä itse koirannappulat, jos koirasi antaa sun syödä edes niitä. Jos se tahtoo lenkillä mennä minne haluaa, ja kun sinä sitä yrität estää käy kimppuusi, niin sun vaan täytyy hyväksyä se ja seurata perässä. Muutenhan toimit ihan väärin ja olet JOHTAJA.
Kovasti yritän miettiä... Johtaja vai kuntouttaja, kummastokohan tässä olikaan kyselty...
Miten en ymmärrä viestisi ideaa, kuntotuksellisesta näkökulmasta, vai väitätkö nyt, että kuntouttajankin tulee olla johtaja? Voidakseen kuntouttaa jotakuta täytyy olla ylemmässä arvoasemassa tämän henkilön kanssa? Vai mikä tässä nyt oli? - Cesar on hyvä
... kirjoitti:
Olen pahoillani, etten ole lukenut Millanista käytyjä muita ketjuja...
Pystyit antamaan vastauksen siihen mitä Millan pitää koiran kuntoutuksena yhdessä viestissä. Olin sitä kysynyt suoraan aloituksessa. Ennen kuin annoit tämän yhden viestin, jossa on vastaus, kirjoitit viisi diipadaapaata ensin. Sinä, siis yksi nimimerkki. En laskenut montako diipadaapaata muilta nimimerkeisltä tuli , ennenkuin alkoi vastausta (ainakin yhdeltä) jo irtoamaan, mutta tässä ketjussa on yli kymmenen vastausta yksinkertaiseen kysymykseen muiltakin kuin minulta... Siksi siis kuva siitä, että kovin vaikeaa oli...No ehkä diipa daapaan oli syynä sun kovin asenteellinen ja irvaileva (niin Millania, kuin hänestä pitäviä kohtaan) aloitus. Nyt olen siis vastannut kysymykseesi ja taidan lopettaa turhan diipa daapan. Tosin olet itsekin ollut monessa (varmaan kaikissa) Millanin haukkumis -ketjuissa vääntämässä näistä asioista, joten olisin luullut jo sullekin selvinneen tuon asian, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
- Cesar on hyvä
... kirjoitti:
Kovasti yritän miettiä... Johtaja vai kuntouttaja, kummastokohan tässä olikaan kyselty...
Miten en ymmärrä viestisi ideaa, kuntotuksellisesta näkökulmasta, vai väitätkö nyt, että kuntouttajankin tulee olla johtaja? Voidakseen kuntouttaa jotakuta täytyy olla ylemmässä arvoasemassa tämän henkilön kanssa? Vai mikä tässä nyt oli?Viittasin tuohon "kohtaloonsa alistumiseen"... Ja jos ihminen sekä kuntouttaa koiraa, että asuu sen kanssa (Millan usein ottaa omaan kotiinsa kuukausiksi pahimmat tapaukset), niin silloin on kyse sekä johtajasta että kuntouttajasta. Ylipäänsä jos määrää koiran elämästä, niin silloin _on_ sen johtaja (sinäkin) - halusipa sitä sanaa käyttää tai ei, ja koira "alistuu kohtaloonsa" omistajansa huomassa, jos ei pane vastaan murisemalla ja puremalla yms...
"Voidakseen kuntouttaa jotakuta täytyy olla ylemmässä arvoasemassa tämän henkilön kanssa? Vai mikä tässä nyt oli?"
Onko koira henkilö? Nyt puhuttiin siis koirista, eikä ihmisistä, joten tuo menee jo turhaksi vääntämiseksi, ja et sinä edes tosissasi ole, kun haluat vaan vittuilla suoraan sanottuna. En minä niin tyhmä ole, etten ymmärtäisi että vittuilet, vaikka sinusta onkin varmasti mukava ajatella niin. - ...
Cesar on hyvä kirjoitti:
Viittasin tuohon "kohtaloonsa alistumiseen"... Ja jos ihminen sekä kuntouttaa koiraa, että asuu sen kanssa (Millan usein ottaa omaan kotiinsa kuukausiksi pahimmat tapaukset), niin silloin on kyse sekä johtajasta että kuntouttajasta. Ylipäänsä jos määrää koiran elämästä, niin silloin _on_ sen johtaja (sinäkin) - halusipa sitä sanaa käyttää tai ei, ja koira "alistuu kohtaloonsa" omistajansa huomassa, jos ei pane vastaan murisemalla ja puremalla yms...
"Voidakseen kuntouttaa jotakuta täytyy olla ylemmässä arvoasemassa tämän henkilön kanssa? Vai mikä tässä nyt oli?"
Onko koira henkilö? Nyt puhuttiin siis koirista, eikä ihmisistä, joten tuo menee jo turhaksi vääntämiseksi, ja et sinä edes tosissasi ole, kun haluat vaan vittuilla suoraan sanottuna. En minä niin tyhmä ole, etten ymmärtäisi että vittuilet, vaikka sinusta onkin varmasti mukava ajatella niin.Niin, jos haluaa ajatella koiraansa alistetussa asemassa niin kaipa minunkin koirani tästä näkökulmasta ovat alistuneet kohtaloonsa. Itse tykkään kutienkin enemmän ajatella, että ne ovat niin kiintyneitä, että ihan vapaaehtoisesti elävät kanssani, niillähän olisi täysi vapyus valita toisinkin (koiranihan siis eiävt koskaan ole olleet häkki tai hihna koiria).
- Cesar on hyvä
... kirjoitti:
Niin, jos haluaa ajatella koiraansa alistetussa asemassa niin kaipa minunkin koirani tästä näkökulmasta ovat alistuneet kohtaloonsa. Itse tykkään kutienkin enemmän ajatella, että ne ovat niin kiintyneitä, että ihan vapaaehtoisesti elävät kanssani, niillähän olisi täysi vapyus valita toisinkin (koiranihan siis eiävt koskaan ole olleet häkki tai hihna koiria).
Häkki- tai hihnakoiria? Luuletko sitten että muiden koirat olisivat joko häkkiin tungettuna 24/7 tai hihnan nokassa pihan perällä? Etkö pidä koiriasi kytkettynä lenkillä jne..? Miten tuo nyt ylipäänsä edes liittyy koko asiaan? Ja tuskinpa koirillasi on täysi vapaus valita, että kirmaavatko metsään elämään villikoirina, vai elävätkö sun kanssasi. Ihanko oikeasti vaan huiskuttaisit että "hei, hei... Tervemenoa ja kivaa loppuelämää!" Kaikkea shaibaa viitsitkin höpöttää...
Eikä ne Millaninkaan koirat ole sillä tavalla alistettuja kuin sinä ymmärrät. Ne on ihan samalla tavalla "alistettuja" kuin kaikissa normaaleissa ja vastuullisissa talouksissa, joissa koira on, ja joissa ymmärretään koiran tarpeet ja mitä se tarvitsee ollakseen onnellinen ja tasapainoinen. Siihen nyt vaan kuuluu myös johdonmukainen ihminen, joka määrää ja päättää koirankin asioista. Jotkut kutsuu tätä ihmistä johtajaksi, sinä voit kutsua vaikka ystäväksi, äidiksi - mikä nyt sattuu sua sanana miellyttämään. Johtaja sanalla kuvataan vain lähinnä sitä, kuka on se joka taloudessa asioista päättää... Onko muuten johdonmukainen paha sana, onhan se sukua johtaja -sanalle? Ajattele johtajaa johdonmukaisena ja vastuuntuntoisena koira -ihmisenä, niin ehkä sitten se Millan ei tunnu niin pahalle tyypille. - Cesar on hyvä
Cesar on hyvä kirjoitti:
Häkki- tai hihnakoiria? Luuletko sitten että muiden koirat olisivat joko häkkiin tungettuna 24/7 tai hihnan nokassa pihan perällä? Etkö pidä koiriasi kytkettynä lenkillä jne..? Miten tuo nyt ylipäänsä edes liittyy koko asiaan? Ja tuskinpa koirillasi on täysi vapaus valita, että kirmaavatko metsään elämään villikoirina, vai elävätkö sun kanssasi. Ihanko oikeasti vaan huiskuttaisit että "hei, hei... Tervemenoa ja kivaa loppuelämää!" Kaikkea shaibaa viitsitkin höpöttää...
Eikä ne Millaninkaan koirat ole sillä tavalla alistettuja kuin sinä ymmärrät. Ne on ihan samalla tavalla "alistettuja" kuin kaikissa normaaleissa ja vastuullisissa talouksissa, joissa koira on, ja joissa ymmärretään koiran tarpeet ja mitä se tarvitsee ollakseen onnellinen ja tasapainoinen. Siihen nyt vaan kuuluu myös johdonmukainen ihminen, joka määrää ja päättää koirankin asioista. Jotkut kutsuu tätä ihmistä johtajaksi, sinä voit kutsua vaikka ystäväksi, äidiksi - mikä nyt sattuu sua sanana miellyttämään. Johtaja sanalla kuvataan vain lähinnä sitä, kuka on se joka taloudessa asioista päättää... Onko muuten johdonmukainen paha sana, onhan se sukua johtaja -sanalle? Ajattele johtajaa johdonmukaisena ja vastuuntuntoisena koira -ihmisenä, niin ehkä sitten se Millan ei tunnu niin pahalle tyypille.Ja vielä tuosta toisesta pahasta sanasta, eli "alistaa". Yksi sen merkityksistä on "saattaa jonkin alaisuuteen, määräysvaltaan". Jos olet koirasi kouluttanut tottelemaan _sinua_ ne ovat silloin alistetut sinun alaisuuteesi ja määräysvaltaasi, ja siis alistuneet sinulle... Onhan tuolla tien päällä esimerkkejä niistäkin koirista, joita ei ole alistettu ihmisen määräysvaltaan, eli kaikki ne häiriökäytöksiset, jotka käyttävät omaa määräysvaltaansa ja kiskovat omistajiaan perässään minne tahtovat.
- enkkubulli
... kirjoitti:
Miksiköhän hän valitsi juuri kuntoutus sanan kuvaamaan sitä jotain muuta mitä tekee, koska se mitä hän tekee ei käy yhteen kuntoutuksen kanssa? Vai onko hänellä jokin muu käsitys siitä mitä kuntoutus on -kuin tieteellinen näkemys kuntoutuksesta? Onko hän kertonut kuntoutus -näkemyksensä jossain yhteydessä?Nimimerkki ... , kirjoitat asiallisesti ja sulla on hyviä pohdiskeluja :) Mua vaan ihmetyttää eräiden muiden kanssakirjoittajien jutut. Ollaan puolustuskannalla ja vihjaillaan hölmöjä juttuja.. :D
- Tinkerbelly
Cesar on hyvä kirjoitti:
Ja vielä tuosta toisesta pahasta sanasta, eli "alistaa". Yksi sen merkityksistä on "saattaa jonkin alaisuuteen, määräysvaltaan". Jos olet koirasi kouluttanut tottelemaan _sinua_ ne ovat silloin alistetut sinun alaisuuteesi ja määräysvaltaasi, ja siis alistuneet sinulle... Onhan tuolla tien päällä esimerkkejä niistäkin koirista, joita ei ole alistettu ihmisen määräysvaltaan, eli kaikki ne häiriökäytöksiset, jotka käyttävät omaa määräysvaltaansa ja kiskovat omistajiaan perässään minne tahtovat.
Hyvä "Cesar on hyvä", sori kun kysyn, mutta kiinnostaa tietää voinko sanoa oman koirani olevan alistettu määräysvaltaani vai onko sillä käytöshäiriö? Elikkäs..
Sillä on TOKOssa voittajaluokan koulutustunnus, mutta se vetää remmilenkillä. Koirapuistoon sitä ei voi viedä koska se tappelee vieraiden koirien kanssa, toisaalta kun se on käskyn alla (esim.paikallaolo), se ei välitä muista.
Houston, we have a problem. - Cesar on hyvä
Tinkerbelly kirjoitti:
Hyvä "Cesar on hyvä", sori kun kysyn, mutta kiinnostaa tietää voinko sanoa oman koirani olevan alistettu määräysvaltaani vai onko sillä käytöshäiriö? Elikkäs..
Sillä on TOKOssa voittajaluokan koulutustunnus, mutta se vetää remmilenkillä. Koirapuistoon sitä ei voi viedä koska se tappelee vieraiden koirien kanssa, toisaalta kun se on käskyn alla (esim.paikallaolo), se ei välitä muista.
Houston, we have a problem.No mietippä ihan itse... Ei kai se ole määräysvallassasi, jos se ei suurimman osan aikaa kuuntele ja tottele sinua. Sinä et vain ole sitten lenkillä ja koirapuistossa ilmeisesti tarpeeksi kiinnostava koirastasi, ja siitä on palkitsevampaa riehua ja tapella, kuin kuunnella sinua.
- koiran_ehdoilla
Erittäin hyvä kirjoitus kuntouttamisen ja kouluttamisen eroista eläinlääketieteen tohtori Sophia Yiniltä:
http://drsophiayin.com/blog/entry/is-your-dog-a-criminal-or-alcoholic-canine-rehabilitation-vs-behavior-modif
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h472973Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062751- 342745
Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv392476Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.511945Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151579- 321483
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1061287- 1791228
En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.731070