tykkäri osoitti minulle työpaikkaa 60km päästä kotipaikkakunnaltani. kieltäydyin koska minulla ei ole autoa eikä linja-autolla pääse työpaikalle. virkailijani sanoi että tuo ei ole hyväksyttävä syy kieltäytyä töistä koska minulla olisi mahdollisuus käyttää työmatkalla polkupyörää ja näin sain kahden kuukauden karenssin. olisiko minun pitänyt vastata virkailijalle että en omista polkupyörää????
asia ei jää tähän vaan vien asian korkeimmalle taholle.
karenssia tuli!
17
488
Vastaukset
- no tota
työssäkäynti alue on 80km ja sinun on otettava työtä vastaan 80km alueelta. jos et ota niin karenssi on väistämätön. minulle työkkäri osoitti työpaikkaa 40km päästä ja se oli pakko ottaa jos ei karenssia halunnut. minulla sentään oli auto käytössä.
- Vk ja s
Pyörällä 60 km:n matka taittuu n. 4 tunnissa keskinopeudella 15 km/h. Olisivat saattaneet armahtaa jos olisit vedonnut yo. asiaan, että 8 h tunnin työmatka yhteensä on liian pitkä kestoltaan.
- huuhaata touhua..
MInä sain karenssia aikoinaan siitä,että minun olisi tullut ottaa vastaan työ 30km päästä. Työaika ei ollut soviteltavissa joten töissä olisi pitänyt olla 6.00. Minulla ei ole autoa ja ensimmäinen bussi menee sinne 6.30. Lapsen päiväkoti aukesi 6.30 ja ovet eivät auenneet minuuttiakaan aiemmin. En olisi siis ehtinyt edes tuohon 6.30 bussiin. Siis autoa minulla ei ole eikä korttiakaan kun en ole autokoulua koskaan käynyt.
Ei auttanut vaikka tein valituksen asiasta,onneksi karenssi kuittautui sillä että sain samantien etsittyä itselleni työpaikan työmarkkinatuella.
Olen saanut myös karenssia joskus yli 10 vuotta siitä että jouduin kodittomaksi enkä voinut jäädä siis asumaan kyseiselle paikkakunnalle jossa olin töissä.
Mietityttää vain että mikähän sitten on pätevä syy kieltäytyä työstä ettei karenssi rapsahda :/ - nmnmm
Oliko tuo toinea aloitus myös sinun, siis se, jossa tuli karenssia vaikka työpaikka oli jo täytetty eli joku muu valittu.
Minäkin sain karenssia, varmaan pitemmän kuin sinä, siksi, että työpaikalle ei minua haluttu, minua häirittiin suurin piirtein alusta asti, koko ajan häirintä lisääntyi, ja toivomus heillä oli "kyllä se kohta lähtee", eikä auttanut että häirinnästä oli otettu yhteyttä työsuojeluun - tämä kun ei tehnyt mitään - niin jaha, esimies, johon myös otettiin yhteyttä, oli siis työsuojelupäällikkö,,,, No, se siitä työsuojelusta. Ja vaikka tehtiin niin kuin työpaikalla eräät minun työrauhani vieneet halusivat, niin mulle se karenssi pätkähti. Ja työsuojeluvaltuutettu sen kun ystävineen räkättää.... Tänään muuten taisin nähdä sen tyypin jota mun piti pääasiassa tuurata, no, ensinnäkin miks se oli liikkeellä eikä töissä, se mua ihmetyttää, kun sillä nyt olisi pitänyt olla työviikko nyt - taitaa muija vaan lomailla, ja joku muu saa tehdä ne työt - näinköhän tekee yksin kahen työt niin kuin minä sain tehdä, ja porukka sen kun riekkui ylipitkillä ruokatunneillaan. Sitä vaan, että enpä tiedä, saanko kohta edes sossusta mitään kun tienestit on käytetty.
Asut varmaan kotonas, eli ei oo vuokramenoja tms. laskuja.... Toisin kuin tässä. Mutta se akkalauma, mikä mua vainos, se kyllä osaa!- joopa joo....
Niin joo, en tainnut koskaan niin tarkaan sitä mun tuurattavaa katsonut, että olisin tunnistanut varmasti, mutta pukeutumistyyli oli aivan samanlainen ja hyvin paljon saman näköinen, että todennäköisesti se oli se tyyppi. Mutta siis mitä se teki kaupassa keskellä päivää - työviikko sillä pitäisi olla nyt! Ja siis kun se näki mut, niin kaivo heti luurin esiin ja huuliltalukutaitoa mulla piisaa, eli joo.... Hyvin riemastuneen näköinen, että hehhehehheeh "minä se tässä vaan shoppailen ja toi nauttii nollalinjasta!" Että mä vihaan tota porukkaa. Ja niin kuin siellä sai raataa! Ja tällainen pikkupaikkakunta missä riekkujia kyllä riittää ja pilat leviää. Mutta siis tein mä vielä senkin hyvän työn, että joku toinen sai töitä,,,,, Toivottavasti saa samanlaisen kohtelun kuin minä! Karsea paikka.
- pätevät syyt
joopa joo.... kirjoitti:
Niin joo, en tainnut koskaan niin tarkaan sitä mun tuurattavaa katsonut, että olisin tunnistanut varmasti, mutta pukeutumistyyli oli aivan samanlainen ja hyvin paljon saman näköinen, että todennäköisesti se oli se tyyppi. Mutta siis mitä se teki kaupassa keskellä päivää - työviikko sillä pitäisi olla nyt! Ja siis kun se näki mut, niin kaivo heti luurin esiin ja huuliltalukutaitoa mulla piisaa, eli joo.... Hyvin riemastuneen näköinen, että hehhehehheeh "minä se tässä vaan shoppailen ja toi nauttii nollalinjasta!" Että mä vihaan tota porukkaa. Ja niin kuin siellä sai raataa! Ja tällainen pikkupaikkakunta missä riekkujia kyllä riittää ja pilat leviää. Mutta siis tein mä vielä senkin hyvän työn, että joku toinen sai töitä,,,,, Toivottavasti saa samanlaisen kohtelun kuin minä! Karsea paikka.
näistä syistä voit kieltäytyä ilman karenssia.
1. voit kieltäytyä vkl töistä
2. voit kieltäytyä ilta ja yövuoroista
muista kieltäytymisistä seuraa aina karenssi eli vaikka osoittaisivat sinulle työpaikkaa 80km päähän niin sinun ON otettava se vastaan oli omaa autoa tai ei.
- huh huijakkaa
Ei ei ja ei. Itselläni tuli tänään päätös ettei tuu karenssia. Työmatka 50 kilsaa ja linja-autoyht. ei toimi kolmevuoroa tekevälle. Tosin mulla oli muitakin lieventäviä syitä mutta perusteena oli ettei linja-auto vuorot kulje paikkakunnaltani työpaikkaan ja karenssia ei tullut.
- missä työkkärissä
on noin reilu meininki ettei karenssia tule?
- Jeps jeps
Joensuun seudun työ-ja elikeino.
Mulla oli kyllä muitakin syitä siinä. Mutta myös se etei ole autoa koko aikaisesti käytössä ja yleiset kulkuvälineet ei kulje niin että voisin tehdä kolmevuorotyötä.En tällä hetkellä ole työkykyinenkään kyllä. - Hopoliiti
Kolmivuorotyö on aika vaativa kuvio jos ei kuljetukset pelaa. Onnittelut siitä ettet saanut karenssia. Tuntuu että se napsahtaa nykyään järjettömän helpolla vaikka tilanne olisi millainen:(
- karenssi
saat karenssia jos vaikka sanot työkkäri tädille että kyseinen työ ei kiinosta.
- OMG
Kirje Presidentille ja Oikeuskanslerille lähtis noissa tapauksissa meikäläiseltä.
- käräjille vaan
Saulille on turha kirjoitella, samoin oikeuskanslerille, eivät muuta päätöstä. Valituksen läpimeno vakuutusoikeudessakin on epävarmaa, kannattaa silti valittaa ensin työttömyysturvan muutoksenhakulautakuntaan ja sitten vakuutusoikeuteen.
Työttömien oikeusturva on Suomessa tosiaan olematon. Sksi pitäisikin selvissä tapauksissa tehdä rikosilmoitus virkailijasta, SYY= Perättömän työvoimapoliittisen lausunnon antaminen. Kyllä pitäis ainakin yksi virkailija saada käräjille ja edes jonkilainen virkarikostuomio että saatais tuota kyykytystä vähän hillittyä.- &%¤)(=?
Julkisuus lienee ainoa tapa yrittää saada edes jotain reaktioita, mutta eipähän nämä epäkohdat näytä muuksi muuttuvan :(
- käräjille vaan
"virkailijani sanoi että tuo ei ole hyväksyttävä syy kieltäytyä töistä koska minulla olisi mahdollisuus käyttää työmatkalla polkupyörää ja näin sain kahden kuukauden karenssin"
Eipä taida virkailija lakia tuntea ja antoi työvoimapoliittisen perättömän lausunnon. Käräjille vaan!!
Ja tietenkin myös normaali valitus.
Tuossa peruste:
"Työttömyysturvalaki 30.12.2002/1290
---
2 luku
Etuuden saamisen työvoimapoliittiset edellytykset
---
14 § (30.4.2010/313)
Alueellinen liikkuvuus
Työnhakijalla on pätevä syy kieltäytyä vastaanottamasta hänen työssäkäyntialueeltaan tarjottua työtä, jos hänen päivittäisen työmatkansa kesto ylittäisi kokoaikatyössä keskimäärin kolme tuntia ja osa-aikatyössä keskimäärin kaksi tuntia."
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290 - työkkäri
et saa karenssia jos et ilmoittaudu työkkäriin työnhakijaksi.
- Palmroos
Sukelletaan karenssin syövereihin:
http://www.youtube.com/watch?v=7uPxnVPzCWM&feature=plcp
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "944233Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293213No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452340- 351358
- 10949
- 136936
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124786- 11770