Moi! Olen nyt ysille menevä koululainen ja mietin eri vaihtoehtoja jatko-opinnoista.
Koska yhteishaku on jo tänä syksynä, olisi miettiminen parhainta aloittaa ajoissa.
Olen ajatellut, että koska olen hieman laiska opiskelija, enkä hirveän hyvä matemaattisissa aineissa, voisin mennä ammattikouluun. Suorittaisin joitakin lukion kursseja samalla. Voiko iltalukion käydä myöhemmin amiksen suorittaneena? Onko iltalukio sama asia kuin lukio? Tai aikuislukio? Voiko jopa esim. 30 vuotiaana opiskella eri alalle amiksessa tai aikuislukiossa?
Haluaisin kuitenkin tietää, että onko tämä järkevää? Olen ajatellut ostavani asuntoauton/mopon n. 20 vuotiaana matkustusta varten. Ajattelin tehdä 18 vuotiaasta lähtien töitä esim. ruokakaupassa (minulla on jo hygieniapassi). Asuisin vanhempieni luona tuon ajan. Minulla ei ole hirveästi ajatuksia ostaa omaa asuntoa ennen 24-26 vuoden ikää.
Haluaisin myös ammatin, jossa saisin matkustaa paljon ja kertoa kohteesta. En pidä paikoillani pysymisestä, vaan haluan kokea ja nähdä asioita. Olen hyvä kielissä, opin niitä nopeasti ja olen positiivinen persoona. Pidän myös kuvaamisesta erityisen paljon. Hankin noin viikko sitten oman kameran, ja olen ottanut jo noin 2000 kuvaa. Pidän myös kirjoittamisesta ja ruoanlaitosta. (en kyllä tiedä miten tuo liittyi asiaan mutta kerroin vain xD)
En tiedä mitä ammattia opiskella! Media-ala kuulostaisi kiehtovalta, mutta en ole yhtään varma mistään! Jos kuitenkin löydän jonkin alan, joka kiinnostaisi minua heti, kun aloitan jonkin toisen opiskelun? Voiko silloin vaihtaa?
Anteeksi jos tuli tyhmiä kysymyksiä. En tiedä paljoa aiheesta, sillä meillä ei ole vielä koulussa käyty näitä asioita. Toivon kuitenkin, että voin ajoissa päättää mitä opiskella, sillä olen yleensä se, joka palauttaa kaavakkeet ja muut viimeisenä, kun ei ole osannut päättää.
Apua! Mielipiteitä?
5
169
Vastaukset
- Miettiä
Ainiin, ajattelin myös toimia taksikuskina jossain vaiheessa elämääni. Vaikkapa matkustelun ohella.
Isoveljeni on taksikuski aina matkojen välillä. Tästä sain kiinnostukseni. Olen tosin myös ennen hänen aloittamistaan ajatellut sitä. - Ukuleleisti
Voi käydä varmasti yli 30-vuotiaana iltalukion, mutta eihän sulla siellä ammattikoulussakaan nyt kovin kauaa mene. 30-vuotias ei ole mikään vanhus. :) Lukio ei valmista mihinkään ammattiin, vaan on yleissivistävä oppilaitos. Sieltä voi sitten hakeutua yliopistoon tai ammattikorkeakouluun. Kieliä kannattaa tosiaan opiskella, jos haluat matkustella paljon tai vaikka työskennellä ulkomailla.
Kuulostat hyvin menevältä ja aktiiviselta persoonalta. Ehkä ammattikoulu voi olla sulle sopiva vaihtoehto, jos olet enemmän tekijä kuin lukija. Lukio on sellaista enemmän istumalihaksia vaativaa puuhaa. Ammattikoulusta voi sitten jatkaa ammattikorkeakouluun jos tahtoo.
Kyllähän sitä alaa voi vaihtaa ja ehtii vaihtamaan useita kertoja elämänsä aikana.
Itselläni oli peruskoulun jälkeen sellainen tilanne, etten tiennyt mitä tahdoin tehdä. Menin 3 vuodeksi lukioon miettimään. Kielet kiinnostivat, hakeuduin yliopistoon niitä lukemaan ja miettimään edelleen, mitä tahdon tehdä. Ja olen viipynyt 9 vuotta siellä miettimässä, mitä tahdon tehdä sitten isona... Nyt vasta alkaa jotain pientä suuntaa hahmottua... :P
Joka tapauksessa Sinuna menisin juttelemaan esim. opinto-ohjaajan kanssa noista opiskelujutuista. :)- Miettiä
Kiitos!
Harmi vain, että koulu loppuu huomenna ja pääsemme kesälomille, mutta heti kun on tilaisuus seuraavan kerran päästä opon puheille, menen.
Olen jutellut vanhempieni kanssa, jotka kuulostivat hieman harmistuneilta.
Mutta onhan tilaisuuksia paljon, ja mahdollisuuksia vielä enemmän.
30-vuotias on tosiaan nuori, ja se on vielä kaukana.
Haluaisin myös kokeilla monia eri aloja, jotta voisin olla varma mitä haluan.
En välttämättä haluaisi opiskella yhdeksää vuotta, olen tosiaan aktiivinen persoona. Siitä huolimatta tarvitsen kuitenkin paljon opastusta yksinkertaisissakin asioissa aina välillä. Välillä olen myös kömpelö.
Mutta muuten olen aurinkoinen, ja hymy on herkässä :) - nainen27-
Miettiä kirjoitti:
Kiitos!
Harmi vain, että koulu loppuu huomenna ja pääsemme kesälomille, mutta heti kun on tilaisuus seuraavan kerran päästä opon puheille, menen.
Olen jutellut vanhempieni kanssa, jotka kuulostivat hieman harmistuneilta.
Mutta onhan tilaisuuksia paljon, ja mahdollisuuksia vielä enemmän.
30-vuotias on tosiaan nuori, ja se on vielä kaukana.
Haluaisin myös kokeilla monia eri aloja, jotta voisin olla varma mitä haluan.
En välttämättä haluaisi opiskella yhdeksää vuotta, olen tosiaan aktiivinen persoona. Siitä huolimatta tarvitsen kuitenkin paljon opastusta yksinkertaisissakin asioissa aina välillä. Välillä olen myös kömpelö.
Mutta muuten olen aurinkoinen, ja hymy on herkässä :)Ammattikouluun matkailualalle. Sieltä sitten opiskelijavaihtoon ulkomaille. Au-pairiksikin voisit ammattikoulun jälkeen lähteä. Kielitaito on aina hyväksi.
- Miettijä
Au-pairiksi olen myös ajatellut mennä, vähäksi aikaa. Matkailuala on aina kuulostanut houkuttelevalta, mutta minua mietityttää, että sopisiko se minulle sittenkään? :s Minusta olisi mahtavaa, jos saisin vaikka juontaa ainakin muutaman jakson jotain matkailuohjelmaa, tietäisin että minusta on siihen! Olen pienestä lähtien tehnyt siskoni kanssa videoita "leikisti" kamerallamme. Ne ovat minun mielestäni hienoja vieläkin. :D Teimme repliikit valmiiksi ja suunnittelimme taustaa etc. Se oli myös hyvin hauskaa!
Mutta matkailuohjelman juonto olisi varmasti hyvin erilaista ja stressaavampaa, sen ymmärrän.
Juttelin asiasta taas kerran vanhempieni kanssa, ja isäni sanoi, että olisi parhainta, jos kävisin lukion ensimmäisenä. Sillä ei sinänsä ollut mitään tekemistä minun unelmieni kanssa, hän vain halusi että ainakin minä, nuorin kolmesta lapsesta kävisin lukion loppuun kunnialla. Isoveljeni oli aluksi ammattikoulussa, mutta tajusi melkein jo heti, että oli liian älykäs moiseen (oli luokkansa parhain, vaikka ei tehnyt mitään). Isosikoni on hyvin erilainen tapaus,enkä kerro siitä :P
Kuitenkin. Jos menisin ammattikouluun aluksi, olisiko se tuhlausta? Voisin käydä lukion ensin, sitten käydä ammattikoulun 2 vuodessa (luin netistä, että jos käy ylioppilastutkinnon ensin ja menee sitten ammattikouluun, valmistuu 2 vuodessa kolmen vuoden sijaan).
Kun en nääs ole vielä päättänyt täysin, että minkälaiselle alalle menen, olisi ehkä edukseni käydä lukio ensin, sitten mennä (jos valitsen) matkailualalle amikseen.
Ajattelin, että voisin lukion aikana käydä vaihtarina (sekin on ollut unelmani 6. luokalta lähtien), pitää ehkä välivuoden, jos voin, käydä lukion loppuun ja mennä amikseen.
Siinä oli nyt vähän toistoa mutta ehkä se oli tarpeellista xD
Onneksi tässä on rutkasti aikaa ajatella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse754547Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1063781Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1433485Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.371980Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575701925Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.891229- 1251064
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.134976- 57933
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä25847