Ensimmäinen oma koira kerrostaloon

koirakuume..

Nuorena kotona pyöri monia koiria, joten kokemusta on. Nyt kuitenkin asun poikäystävän kanssa kaksiossa, noin 40 neliömetriä. Opiskelen eläinlääkäriksi ja olemme ajatelleet ottaa koiran. Kysyisinkin ihmisten kokemuksia, jotka ovat ottaneet vielä opiskelijana koiran? Entäs ison koira (kultainennoutaja/ novaskotiannoutaja/australianpaimenkoiran) ottaminen kerrostaloon?

Kiitos etukäteen :)

20

338

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sellaista

Ehdotan että ei koiria kerrostaloihin. Mutta minä asun maalla kultaisen-noutajani kanssa, enhän minä mitään kerrostaloista tiedä.No pitääpäs mennä kylvämään..

• jööpäjöö

Hölö hölö, aivan hyvin voi ottaa koiran kerrostaloon. Rakastatte, hellitte ja viette ulos pitkille lenkeille - kyllä koira on varmasti tyytyväinen elämäänsä, vaikka asuinpaikkana onkin kerrostalo eikä maaseutuidyllit.
        Tsemppiä hauvan hankintaan ! :)

• mikku77

koiralle kuuluu aktiivinen koti, asuinmuodosta viis:)

Ei koiralla ole mitenkään parempi omakotitalossa asua jos omistaja on hemmetin laiska, koska pihalla oleminen (jossa mahdollisesti yksinäinen tylsistynyt koira haukkuu ja häiritsee) ei ole mikään liikuntamuoto niinku jotkut "viisaat" koiranomistajat luulee:(

On toki yksi roturyhmä mitä en ottaisi kerrostaloon ja se on Laumanvartijarodut jotka luonnollisesti tarvitsee ison pihamaan.

• minkälaista etsitte?

Juuri opiskeluaikana on hyvä aika ottaa koiranpentu, koska silloin on yleensä enemmän aikaa olla pennun kanssa ja peruskouluttaa se kuin jos kävisi töissä. Mikä tahansa rotu koosta riippumatta käy myös kerrostaloon juuri noita edellä mainittuja laumanvartijoita lukuun ottamatta. Valitkaa sellainen rotu, joka sopii luonteeltaan teille ja jonka liikunnan tarpeesta ja muusta aktiviteetista pystytte vaivatta huolehtimaan. Ja jonka turkin hoito sopii teille.

Millaisen koiran luonteeltaan haluatte ja mitä harrastuksia tai aktiviteetteja olette valmiit koiralle tarjoamaan? Kuinka paljon liikuntaa koira saisi päivässä? Millaiseen turkin hoitoon olette valmiita vai haluatteko kenties vaivattoman turkin tai vähän karvaavan? Jos kerrot nuo asiat, niin rotua olisi helpompi ehdotella. Koira tulee ilmeisesti kuitenkin ensimmäiseksi omaksi koulutettavaksi koiraksi, vaikka kotona on ollut koiria?

• 17

Minä melkein väittäisin, että kerrostalokoirat saavat enemmän liikuntaa noin yleisesti ottaen kuin omakotitalossa asuvat. Omakoti- ja rivitalossa on niin helppoa päästää koira ulos pisulle suoraan ovesta. Piipahtaa yksikseen jossain metsänreunassa ja tulee takaisin. Pihalla olevista häkissä asuvista koirista nyt puhumattakaan. Tiedän koiria, jotka pääsevät kävelyllä vain kerran pari viikossa ja se on kyllä melko säälittävää ja epäreilua koiraa kohtaan.

Kerrostalokoiran kanssa on pakko lähteä lenkille vähintään pakolliset kaksi kertaa päivässä. Käytännössä ainakin omista koiraomistajakavereistani tässä lähiympäristössä lähes jokainen käyttää koiraansa lenkillä kolmesti päivässä tai useammin.

Tärkeintä on vastuullisuus ja huolehtiminen, ei niinkään asunnon koko.

• krs-talo

Ja lisäksi aina jaksetaan vouhottaa kerrostalo vastaan omakotitalo. Tiedän omakotitaloja joissa neliöitä on se 60 ja vaikka itse asun kerrostalossa, meillä niitä neliöitä on yli 100. Eli sekään ei aina pidä paikkaansa että ne kerrostalot ovat pieniä, ahtaita loukkoja. Muuten täysin samaa mieltä!

• OOUUUUUUJJJJJJJUUUUU

Itse en ottaisi koiraa kerrostaloon - ihan vain naapurisovun vuoksi.

• naapurisovunko?

Minä ainakin sain naapureistani entistä läheisempiä heti kun hommasin koiran tänne kerrostaloasuntooni. Koirani tuotti entistä paremman sovun minun ja naapureitteni välille :-)

• Samoin kävi täällä
        naapurisovunko? kirjoitti:

Minä ainakin sain naapureistani entistä läheisempiä heti kun hommasin koiran tänne kerrostaloasuntooni. Koirani tuotti entistä paremman sovun minun ja naapureitteni välille :-)

Koira tuli - välit naapureihin läheni. Vain pari osoittautunut vähän hapannaamaksi, mutta asuvat toisessa päässä taloa. Ja koira on rotua jota eivät jotkut muka mistään hinnasta ottaisi kerrostaloon. Eikä edes maailman hiljaisin tai kuuliaisinkaan ole mutta jostain syystä lähes kaikki siitä näyttää tykkäävän. Ainakaan valituksia ei viiden vuoden aikana ole tullut.

• naapurinlikka

Minulla on aina ollut koiria kerrostalossa eikä koskaan ole ollut riitaa naapureiden kanssa minkään takia. Koirat kyllä haukahtavat välillä ovikellolle, mutta eipä se tunnu naapureita häiritsevän. Lisäksi monet naapurit pysähtyvvät lepertelemään ja silittelemään koiria, kun pihalla tullaan vastaan. On ehkä ollut hyvä tuuri naapureiden kanssa, kun kukaan ei ollut koiravihaaja. Ja jos olisikin naapurina koiravihaaja, niin mitä väliä, se olisi hänen ongelmansa, ei minun.

• Osta ensin

se kerrostalo omaksesi ja rakki sitten vasta. Ihan sama missä rakkinne kärsii, mutta ihmisten ei pidä joutua kärsimään kerrostalossa toisten rakkien räkytyksen ja muiden haittojen takia.

• Koira ja mä

Jos kerrostalossa kerran sallitaan lemmikit ei oo mitään estettä ottaa koiraa. Ite asunu vaan kerrostaloissa sen jälkeen kun omilleni muutin ja ison koiran kanssa me nytkin kerrostalossa asutaan. Muutettiin vaan vähän isompaan tässä kuukaus sitten. Jos koira ei häirihe naapureita ja hauku yksin kaiket päivät asunnossa niin mikäs siinä. Se että joku naapuri ei tykkää ite koirista ei oo mikään syy miks ei voi ottaa koiraa. Eihän se jumaliste naapurille kuulu mitä toinen elämässään tekee. Ei sen naapurin tarvii käyä siellä toisen asunnossa missä on koiria. Jos teitä koirat noin paljon ällöttää ja ne on teistä niin vastenmielisiä että ette antas naapurinnekaan ottaa koiraa, vaikka kuinka hiljaa ja siivosti ois niin muuttakaa te koiravihaajat sitten jonnekin missä ei lemmikit oo sallittuja tai hankkikaa se omakotitalo. En mä naapureiltani ruvennu lupaa kysymään kun koiraa rupesin ittelleni kattelemaan.

• koirasuomalainen"

Kaikkien koirat eivät ole yhtä räksyttäviä kuin sinun.

• Koira ja mä
        koirasuomalainen" kirjoitti:

Kaikkien koirat eivät ole yhtä räksyttäviä kuin sinun.

Mä sanoinkin että jos se koira ei siellä asunnossa hauku kaiket päivää :)

• dogi-

Jos ei vaan pidä häiritsevää mekkalaa yksin ollessaan, niin ei siinä silloin mitään estettä ole. Se on kyllä totta, että kerrostalokoirat saavat helposti enemmän liikuntaa kuin omakotitalokoirat. Kerrostalosta on pakko lähteä kävelemään johonkin suuntaan koiran kanssa. Jotkut koiraraasut ovat päivät ja illat pitkät ulkona tarhassa omakotitalossa, eikä lenkistä puhettakaan.

• piskit ja rakit

Se on kyllä totta, että kerrostalokoirat saavat helposti enemmän liikuntaa kuin omakotitalokoirat.
        - Voitteko lopettaa tämän hirveän yleistämisen? On totta että monilla on pihanperukalla joku piski mutta niin on kerrostalossakin sisällä joku rakki jota ei viedä muuta kuin pikaisille pisulenkeille, paitsi jos koira on opetettu hiekkalaatikolle. Asunnossa kuin asunnossa koira voi joutua elämään tylsän, hirveän elämän.

Sekä kerrostalossa että omakotitalossa asuvilla koirilla voi olla hyvä elämä jos koiraa hoitaa hyvin. Uskallan jopa sanoa että asunnon sijainti on asumismuotoa tärkeämpi.

Tietenkin saa käyttää tervettä järkeä, esim. kannattaako valita yksiö jos omistaa ison koiran, tai toisinpäin. Toki pihalla kuuluu koiran purkaa liikunnantarvettaan mutta sisällä se koira asuu myös, ja se joutuu viettämään yöt, työ/koulupäivät ja oman viihteesi(tv, tietokone, yms.) ajan sisällä.

• Joobax

Nooh, jos on aikaa hoitaa pentua, mikäs siinä. Jos kämppään pystyy mahdollisesti rajaamaan pennulle turvallinen paikka yksinolonajaksi, pieni asunto ei ole este. Siis pentuhan voi narskutella huonekaluja ja esineitä, ja tätä omistajat ehkä haluaa estää. Kaikki pennut ei pureksi.

Novascotit ja australianpaimenkoirat energiapakkauksia, kultsi vähän rauhallisempi, yleensä. Paljon on yksilöstä kiinni. Kaksi ensimmäistä myös tarviivat enemmän töitä ja tekemistä, eli jokin säännöllinen harrastus olis paikallaan.

Itte en olis opiskelijana ehtinyt hoitaa ja kasvattaa pentua, en sitten mitenkään! Päivärutiinit oli mitä oli, kun päivät ei ollee mitenkään säännöllisiä. Joskus oltiin aamusta iltaan koululla, joskus vaan pari tuntia. Tähän päälle vielä elannon tekeminen, eli työt. Ehei, mä odotin valmistumiseen ja elämän tasaantumiseen. Teitä on sentään kaksi, mikä helpottaa kummasti. Entäs eron jälkeen? Kaikkea sattuu ja tapahtuu, eli siihenkin pitää varautua. Kumpi pitää koiran vai sovitteko yhteishuoltajuudesta? Pystyisitkö huolehtimaan koirasta yksin?

• 11+4

Mulle tuli pentu yksiöön, enkä laittanu sille mitään tiettyä aluetta missä se sais olla. Hankala yksiöön rakentaa sellanen ku ainoo ovi oli vessassa, enkä mä vessaan laittas pentua kun oon ite poissa. Kaikki vaan mikä voi särkyä laitetaan korkeemmalle ettei pentu hajota mitään tai satuta itteesä sirpaleisiin, johot piiloon ja huonekasvit korkeelle kanssa ettei pääse niitä natustelemaan ja kaikki muukin sellanen mitä on kiellettyy pureskella pois näkyvistä jos vaan on mahollista. Oli aika tyhjä kämppä mulla sillon kun pentu tuli taloon.

• Joobax
        11+4 kirjoitti:

Mulle tuli pentu yksiöön, enkä laittanu sille mitään tiettyä aluetta missä se sais olla. Hankala yksiöön rakentaa sellanen ku ainoo ovi oli vessassa, enkä mä vessaan laittas pentua kun oon ite poissa. Kaikki vaan mikä voi särkyä laitetaan korkeemmalle ettei pentu hajota mitään tai satuta itteesä sirpaleisiin, johot piiloon ja huonekasvit korkeelle kanssa ettei pääse niitä natustelemaan ja kaikki muukin sellanen mitä on kiellettyy pureskella pois näkyvistä jos vaan on mahollista. Oli aika tyhjä kämppä mulla sillon kun pentu tuli taloon.

Näinpä. Kaikki ei vaan tuohon kykene ;)

•  neukku

Kunhan ei vie neukkukuutioon!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      14
      3832
    2. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      230
      3768
    3. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      132
      3416
    4. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      72
      3384
    5. Korpelanvaara

Korpelanvaaran alle tulee uusi hevosurheilu keskus monen miljoonan investoinnit
      Suomussalmi
      22
      2267
    6. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      32
      1799
    7. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      45
      1645
    8. Osaatko arvata

Mitä ajattelin?
      Ikävä
      36
      1593
    9. Heippa nainen

Tykkään susta niin että halkeen 😘 Kivaa iltaa. t-mies
      Ikävä
      32