Maailmanradio

täys i ama tööri

Kuuluuko mikään Suomalainen radio kanava ulkomailla maailman radiolla? Siis kannattaako sellaista ostaa ulkomaan reissuja varten?

27

1846

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eipäenää

Eipä enää taida kuulua yhtään päivittäin lähettävää suomalaista kanavaa. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta lyhytaalloilla toimii enää kerran kuukaudessa lähettävä Scandinavian Weekend Radio. YLEhän lopetti ulkomaille suunnatut lähetykset analogisilla radioaalloilla jo useampi vuosi sitten ja siirtyi käyttämään vain satelliitti- ja nettilähetyksiä.

• moreki

Kuuluuko ne tollasella PMR-446 kiinteällä antennilla eli yagilla?

• Anonyymi

Oot hakoteillä. Pmr ei kuuntele hf aluetta.

• erer

ei tod

• ruppokuula

Antenni täytyy aina olla sopiva sille taajuudelle mitä kuuntelee niin pääsee hyvään kuuntelutulokseen..eli jos kuuntelee vaikka VHF:ltä jotain niin täytyy olla VHF-taajuudelle sopiva antenni jne..on monia antenneja jotka kuuntelevat useita taajuuksia..

• tjoo,

höpöhöpö.

ulkomailla et lähimaita lukuunottamatta pysty ylen kanavia ula-taajuuksilla kuuntelemaan.

alkup. kysyjälle, maailmanradio on tarpeeton suomen ohjelmien kuuntelussa, ellei paikanpäällä jossain lomakohteessa joku paikallinen ula-asema lähetä suomenkielistä ohjelmaa. niitä on joitakin.

• =8)=(

Joku amatööri oli juuri tuollaisella pnr466 kiinteällä yakilla kuunnellut ainaskin Viroa. Se oli ollut kai maailman ennätys.

• Mekaherttimauno

Jaa, taidan tietää tapauksen. Ei tainnut kuitenkaan olla mikään täysamatööri. Eikä muutkaan faktat ole tosia.

• memeneee

mutta ei sillä YLE tai muut suomen radiot kuulu vaan toisen henkilön pmr466!
      mutta totta on tuo virosta asti kuultu pemari.

• 466

Todista moiset väittees.

• tyty tiiiii

tuo on yleisesti tunnustettu. etsi itse netistä.

• memeneee

"Tunnettu ennätysetäisyyksiä on 5. elokuuta 2003 Britannian Northcumberlanin Blythistä kello 8.15 Hollantiin Almereen 515,8 kilometrin päähän ja Espanjan Somiedosta 2 400 metriä korkean Calviteron päältä 326 kilometrin päähän."

kertoo wikipedia.

• pöötsi lahest

kuuluu jos on KELEJÄ !
      muuten ei takuulla kuulu mitään.

itse olen ULA:lla kuullut jopa ERT:n eli Kreikan yleisradion 80 luvulla, siitä on todisteena asemalta saatu QSL eli todistus kuulemisesta.
      silloin olikin mahti kelit. myös monta italian yksityis asemaa kuului sain jopa nauhalle, esim Radio Sabbia, ym.

• anteenipipo

Hankkikaa kunnon ratijo niin kuuluu suomen radiolähetykset vaikka reikkaan, 10 000 euroo kun sijoittaa ratijoon ja puolet lissää antenneihin jokka virittää hotellin katolle niin johan alkaa kuulumaan.

• rekkakuski no&%/(

Niin pitääkö sijottaa 10000 euroa pelkkään radioon ja sitten vielä 5000 euroo antenniin? Annappa vinkkejä laitteitten merkistä ja ostopaikasta sekä ko rekkamerkistä.
      Heti kauppaan kun ne aukeevat.

• 054TMN

miten vanhasta NMT 450:sta saa tehtyä PMR446:n ?

onko se todella mahdollista ?

• anteenipipo

Juu..katsokaas liikennevastaanottimen hintaa uranustuonnin sivuilla, aika liki 10 000e, kyllä sillä "ratijolla" jo alkaa kuuluumaan ja mitä rekkaan tulee niin tarkoitin reikkaa eli Kreikkaa.

• fc_____

ei sillä kuulu kreikkaa jos eioo kelejä ja ulkoanteenni, pöljä !

• anteenipipo

Niin..kyllähän 5000 eurolla saa jo sellasen antennin ulos että reikkakii kuuluu, kuuluuhan jo tuollasella eton satellit 750:kin jo ymp.maailmaa, riippuu ihan siitä mihin skippi osuu, pöljä ehkä oon mutta antennit sun muut osaan kyllä rakentaa ja jopa vireeseen ne saan, reikkaan olen kusojakin kymmeniä ottanut ja vielä enemmän saksaan, ranskaan, italiaan, puolaan, hollantiin, espanjaan känädään jne..ihan omatekoisila lanka-antenneilla, dipoleilla, luupeilla ym.

• 09876543wsz

NYT OLIKIN PUHE PMR446 :N
      KYVYSTÄ OTTAA YHTEYTTÄ
      YMPÄRI MAAILMAA EIKÄ
      MINKÄÄN MAAILMANRADION ?
      totta mooses maailmaradion nimikin sanoo että sillä saa kusoja ympär palloa.

• anteenipipo

Juu juu mutta keskustelu elää suuntaan ja toiseen, maailmanradiolla ei nyt oikein ns. kusoja saa, ainostaan vain yksipuolisen yhteyden kuuntelemalla.

Ja mistäs tämä pmr446 sitten tuli?? ..aloitusviestissähän puhuttiin nimenomaan MAAILMANRADIOSTA..niin-in keskustelu elää.

• 98659695050

nimimerkki "moreki" ,
      tuolla ylhäällä veti tämän keskustelun ihan pihalle !

• 5050

Kyllä uskosin (mor) ekin olevan se asiantuntia ketä tietää oli se ratio mikä hyvääsä.

• tereki

Mitä vielä..ite oon laittanu pmr-antenniks vanhan metallisen sängynpäädyn ja tosi hyvin sain yli 50 km kuson. kuuntelee uskomattoman hyvin.

• mikkell.k

Joo, itsekin olen sen huomannut että ihan sama minkä laittaa pemarikapulan antenniksi niin kyllä irtoaa herkästi tuollainen 50-100 km kuso, itse olen kokeillut jopa talon peltikattoa antennina. Mulla onkin sellainen pemaripuhelin jossa on automaattituneri jo tehdasasennettuna, tilasin tämän ATS228 pemaripuhelimen aikoinaan saksasta, maksoi muistaakseni 2004 vuonna 400 euroa.

• Auran Aallot on se

Olisiko Auran Aallot hyvä radioasema ulkomaalaisille.Ainakin kuuluu nyt internetissä.Vaikka tänään ei ole otteluselostus päivä.Kuuntelen sitä itsekkin.Kuunteluosoite on tässä http://nettiradio.auranaallot.fi:1755/

• "kuuntelen"

Suomen DX-Liitolla on ilo toivottaa kaikki DX-harrastajat ja muutkin kiinnostuneet elokuun alussa (3.-5.8.) pidettävään 50. kesäkokoukseensa.

Kokouspaikkamme on Itä-Helsingissä sijaitseva Hotelli Rantapuisto. Ympäristö ei olekaan mitenkään kaupunkimainen, vaan hallitsevana elementtinä on meri ja kaunis saaristonäkymä. Kuitenkin Meri-Rastilan ja Vuosaaren lähiöt ovat aivan vieressä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5762
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4344
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3237
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2941
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1549
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      60
      1259
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      230
      1202
    9. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1169
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1161
    Aihe