eksynyt..linnunpoikanen

minttu..

No viimeviikolla löysin pihastamme ykisnäisen linnunpoikasen. Se oli tippunut pesästä ja paikalla ei näkynyt olevan emoa ja se sirkuti yksin nälkäänsä. Otin sen hoiviini ja olen syöttänyt sille nyt jauhelihaa sekä välillä myös matoja. Olen myös antanut vettä sekä coca colaa,josta on hiilihapot ravisteltu pois. Ongelma on että; Milloin se mahdollisesti alkaisi syödä itse? Olen joutunut ruokkimaan sitä jo jonkin aikaa. Kuinka vanhana se pitäisi sitten päästää takaisin luontoon? (se on vasta reilun 2viikon ikänen) Tiedän että se saattaa kesyntyyä eikä sitten pärjää luonnossa,mutta olen yrittänyt vältellä tuon linnun käsittelyä. Ehkäpä tämä ei kuulu tänne mutta kaipaisin apua ja kyseinen lintu on peipponen joten..

1

363

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

Ihan alkuun kaiken varalta reklamaatio:
      ÄLKÄÄ koskeko niihin pikkulinnupoikiin vaikka ensi alkuun näyttäisivätkin hylätyiltä. Emot voivat olla ruokaa etsiskelemässä tai huoltamassa muuta poppoota tai vaan odottelevat kärsimättömänä piilossa että ihminen menisi pois häiritsemästä. Monet peiponpojat lähtevät pesästä vähän etuajassa, ja emot kyllä ruokkivat niitä vielä maahankin. Vasta jos on ihan varma että poikanen tosiaan on hylätty tai ihan höyhenetön kannattaa se poimia talteen.

Kokista ei oikeastaan kannata antaa kuin ihan äärimmäisessä hädässä ensiavuksi jos lintu on nääntymässä käsiin, kofeiini kiihdyttää liikaa aineenvaihduntaa eikä tee hyvää pienelle linnulle.

Jätä ruokaa vadille poikasen saataville (esim seos keitettyä munaa, jauhelihaa ja vähän korppujauhoja, häkkilintujen hyönteissyöjille tarkoitettua ruokaa voisi kokeilla myös) jotta se oppii syömään itse. Eläviä ötökäitä voi myös laittaa ryömiskelemään nenän eteen jotta alkaa kiinnostua niistäkin. Kannattaa myös testailla välistä vaikka makuuhuoneessa sängyn päällä joko siivet kantavat. Linnun voi vapauttaa heti kun se osaa syödä kunnolla itse ja pystyy jo lentämäänkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      116
      2246
    2. 129
      1812
    3. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      63
      1206
    4. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      84
      1134
    5. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      1050
    6. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      71
      1043
    7. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      43
      993
    8. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      75
      955
    9. HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp

Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio
      Seinäjoki
      22
      918
    10. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      56
      912
    Aihe