Karenssi

karenssi---

Minulla alkoi työtaistelu työpaikallani palkoista, jotka pomoni on jättänyt maksamatta.
Kun pomoni sai liitosta viestiä, hän ilmoitti irtisanovani minut. Tätä hän ei kuitenkaan tehnytkään, sillä hän tajusi, ettei voi määräaikaisen työsopimuksemme takia irtisanoa minua ilman perusteltua syytä.
Niimpä hän keksi järjestää minulle seuraavanlaisen yllärin: Työpaikkani siirtyy kuulemma toiselle paikkakunnalle jonne on 3 tunnin matka täältä. En omista autoa, eikä linja-autolla ole mahdollista töihin kulkea, koska niitä ei mene niin aikaisin että töihin 7 kerkeisin. Ainut mahdollisuuteni on siis irtisanoa itseni. Kysymys kuuluukin nyt: Onko tässä perusteltu syy irtisanoa itsensä, kun kerran työmatka venyy semmoiseksi, että minun on mahdotonta käydä töissä? Pamahtaako karenssi?

9

175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeps...

      Kun kuulut liittoon, ota yhteys sinne.

      Jos työnantajan kaikki toiminnot eivät siirry toiselle paikkakunnalle, ei hän voi sinua noin vain siirtää kesken määräaikaisen työsuhteen.

      Työssäkäyntialue on 80 km. Jos uusi työpiste jää tuon rajan sisäpuolelle, niin sitten tilanne on kinkkinen sinun kannalta. Mutta ota yhteys liittoon.

      • dorkaa

        Olet paskanjauhaja.


    • bjh

      Pamahtaa, jos ainoa syy on tuo matka, tai no jaa, kolme tuntia autolla, sehän on monta sataa kilometriä.....

      Mutta jos palkanmaksussa on häikkää, asia voi olla toinen.

    • poskarostipapatti

      "Työssäkäyntialue on 80 km."
      Näin on työttömyysturvalain 1. luvun 9§:n mukaan ....
      mutta...
      2 luvun 14§ 1 mom.
      "14 § (30.4.2010/313)
      Alueellinen liikkuvuus
      Työnhakijalla on pätevä syy kieltäytyä vastaanottamasta hänen työssäkäyntialueeltaan tarjottua työtä, jos hänen päivittäisen työmatkansa kesto ylittäisi kokoaikatyössä keskimäärin kolme tuntia ja osa-aikatyössä keskimäärin kaksi tuntia."

      Jos siirretään toiselle paikkaunnalle kesken määräaikaisen työsopimuksen on kyseessä matkatyö johon pitää soveltaa TES:n mukaisia ehtoja. Käytännössä tuo tarkoittaa sitä että työnantajan on maksettava matkat tai majoitus ja lisäksi päivärahat. Tuosta on hieman erilaiset säänökset eri työehtosopimuksissa.

    • selkeästi

      Oikein sinulle. Kaltaisesi moniongelmaiset häiriköt pilaavat työyhteisön. Toivottavasti et saa koskaan rahaa mistään.

    • ap.---

      Kiitti vastauksista. 134 km on google mapsin mukaan täältä tuonne minne minun työni siirtyvät. Linja-autolla matka kestää n. 2,5 tuntia. Olisi kyllä älytöntä jos karenssi tulisi tämmöisen takia, minun on ihan mahdoton matkustaa tuonne asti. Pitää varmaan saikkua hakea jos ei muuten voi tuota karenssia välttää.

    • ap.---

      Ja ''selkeästi'': valitettavasti Suomi on sellainen maa, jossa ketään ei jätetä ilman rahaa. ;)

    • 26

      Alkuperäiselle:
      Lupasiko se pomo järjestää majoituksen ja maksaa päivärähät?

    • ap---

      Ei luvannut.. Sanoi että minulla on kuukausi aikaa järjestää kyydit. Hän yrittää savustaa minua ulos, ettei joudu itse irtisanomaan minua, koska siitä tulisi laiton irtisanominen.. Olisi minulla mahdollisuus käyttää vanhempieni autoa mutta joka päivä 5 aamulla jos pitäisi lähteä ajamaan yli 100 kilometrin päähän, ja tulla vielä väsyneenä takaisin olisi se vähän liian rankkaa ja vieläpä vaarallista..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4643
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe