Sattui eteen viime vuonna painettu Leo Näreahon kirja ”Tiede, uskonto ja tietoisuus”, jossa 200 sivulla käsitellään aika useaa palstallakin pyörinyttä kysymystä. Tekijä on HY:n uskonnonfilosofian dosentti ja kustantajana Suomalainen teologinen kirjallisuusseura, mutta sisältö ei ole puolimatkassakaan kohti uskonnollista julistusta tai kreationismin ylistystä.
Ensimmäinen luku käsittelee kognitiivista uskontotiedettä ja keskittyy paljolti Pascal Boyerin tuotannon kommentointiin. Tämä teksti on tiivistä filosofikieltä, mikä vähän hankaloitti ainakin omaa lukemistani. Loppulause oli silti selvää sanaa:
”Kognitiivinen uskontotiede on naturalistinen tutkimusohjelma, johon sitoutuneen tutkijan on vaikea väittää, että hän voi jättää uskonnollisten uskomusten totuusarvon avoimeksi.”
Kirjan luvut 2 ja 3 ovat erinomainen katsaus älykkään suunnittelun (ID) historiaan sekä perusteellinen Behen ja Dembskin teesien (palautumaton monimutkaisuus ja monimutkainen täsmennetty informaatio) kommentointi. Sekin on tieteenfilosofisena käsitteellisesti vaativa, mutta itselleni selkeämpi kuin luku 1. En yritäkään sitä referoida, mutta suosittelen luettavaksi. Paitsi, että Näreaho näkee tieteenfilosofisia ongelmia kummankin ID-gurun väitteissä, hän toteaa filosofisin perustein, ettei älykkäällä suunnittelijalla voida tarkoittaa muuta kuin yliluonnollista olentoa eikä ID voi väitteidensä mukaan täydentää darwinilaista evoluutiota, vaan tarjouduttava sen korvaajaksi. Johtopäätös on:
”Koska älykäs suunnittelu tuo tieteelliseen teoriaan tuntemattoman, supernaturalistisen selitystekijän, ei ID:tä voi pitää tieteellisenä teoriana.”
Luvuissa 4 ja 5 Näreaho käsittelee kielilläpuhumisen ilmiötä sekä uskonnollisia kokemuksia aivotutkimuksen näkökulmasta. Jätän ne tässä sivuun, todeten vain, ettei niissäkään tarjoilla mitään tieteellisiä jumaltodistuksia.
Palaan eri viestissä myöhemmin lukuihin 6 ja 7, joissa esillä on tietoisuuden ongelma; erityisesi Libet:n kokeet sekä hänen viimeaikaiset tietoisuus-spekulaationsa. Liitän mukaan luullakseni tähän yhteyteen kuuluvan Sheldraken pohdiskelun eräästä toisesta kirjasta, kunhan olen sen lukenut.
Näreaho sekä Boyer, Behe, Dembski, Libet ja Sheldrake
3
91
Vastaukset
- tieteenharrastaja
Näreahon kirjan luku 6 käsittelee Benjamin Libet´n tutkimuksia tietoisuuden viiveestä sekä tietoisten päätösten näkymisestä ”etukäteen” aivotoiminnoissa. Edellisestä on päätelty aivotoiminnoista riippumattoman tietoisuuden olemassaoloa (dualismi) ja jälkimmäisestä vapaan tahdon illuusioluonnetta; molemmista teemoista on myös palstalla keskusteltu. Noissa yhteyksissä esitin omia ehdotuksiani havaintojen tulkinnoiksi ensin olemattoman ja sitten alkuvaiheessaan olevan neuropsykologiaan tutustumiseni pohjalta.
Näreahon perusteellisesta ja vakuuttavasta pohdinnasta saatoin ilokseni todeta, etteivät silloiset arveluni olleet mitenkään merkittävästi metsässä. Asian tietoiseksi tulo vaatii todella noin 0,5 sekunnin ärsykekeston , vaikka tiedostamaton reaktio voi laueta jo paljon nopeammin. Tietoisuuden saama informaatio alkaa kuitenkin jo melkein tiedostamattoman reaktion alusta, mutta tuon puolisen sekuntia viivästyneenä. Myöskään aivojen valmiuspotentiaalin aktivoituminen jo ennen tietoisesti päätettyä napinpainallusta ei merkitse vapaan tahdon poissulkemista, vaikkakin se toimii mutkikkaammin kuin päältä katsoen luulisi. Toki tahdon vapaus voi olla illuusio siksi, että kaikki aivojen reaktiot ovatkin deterministisiä, mutta tätä ei Libet´n koe tutkikaan.
Libet on myös esittänyt tietoisuuden avioperustasta teorian, jota ehkä oikeampaa olisi nimittää tieteelliseksi spekulaatioksi. Hän olettaa aikaisemmin tuntemattoman kentän (concious mental field, CMF, tietoisuuden mentaalinen kenttä), johon perustuvat sekä tietoisuuden subjektiivinen kokemus että sen vaikutukset aivojen toimintaan. ”Tietoisuuskenttä on emergentti ilmiö. Sen synnyn välttämättömänä ehtona on aivosolujen aktiviteetti, mutta kentän ominaisuuksia ei voi palauttaa neurologisiin ominaisuuksiin. […]Tietoisuuskenttää ei kuitenkaan voi havaita ulkoisin fysikaalisin välinein. Se on luonteeltaan ei-fysikaalinen ja subjektiivinen.”
Edellä kuvatusta käynee selväksi, miksi nimitän mentaalikenttää mieluummin spekulaatioksi kuin teoriaksi. Toki Näreaho muistuttaa, että ennen havaitsemattomia kenttiä (radioaallot, kvantti-ilmiöt) on aikaisemminkin jouduttu lisäämään fysikaaliseen maailmaan, mutta tällä kertaa epäsuorakin havainto on myös subjektiivinen. Libet kyllä ehdottaa empiiristä koetta mentaalikentän havaitsemiseksi, mutta se olisi ihmisellä dramaattisen epäeettinen eikä Näreahon mielestä edes onnistuneena tukisi hänen ”teoriaansa”.
Muutkin spekulantit ovat yrittäneet selittää ihmistietoisuutta tuntemattomilla kentillä. Penrose&Hameroff ovat tyytyneet kvanttikoherenssiin, mutta Rupert Sheldrake (Miksi koirasi tietää, milloin olet tulossa kotiin) on esitellyt vallan monipuolisen morfisen kentän:
http://en.wikipedia.org/wiki/Rupert_Sheldrake
Tietoisuuden ohella hänen kenttänsä selittää myös ennustamisen, telepatian ja muunkin parapsykologian sekä on myös eläimillä ja kasveilla. Wikin mukaan tiedeyhteisö muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta pitää sitä pseudotieteenä, eivätkä muut tutkijat ole yleensä pystyneet toistamaan Sheldraken innostuneesti selostamia empiirisiä havaintoja. - KATin haamu
Tattis tästä tiedosta.
Tähän ID:hen liittyen.. Aleksanterin Ratkaisu-blogissa kirjoittaja huomasi, että kentällä uskisten kanssa ID:sta on turha puhua faktapohjalta tai rationaalisesti.
Hiukan viihteellisesti ja kieli poskella hän esitti että ID etäännyttää kr-uskosta koska
A1) ID ottaa etäisyyttä lähetyskäskyyn, ei puhu Jeesuksesta
A2) ID kieltää perinteisen kr. yleisen puolustusstrategian jossa Jumalasta voidaan tietää.
A2b) ID puolustaa jopa hindujen uskontoa, uskonnot samanarvoisia. (ulkosesti voi näyttää tältä).
B1) ID ei puhu ollenkaan sielusta. Itse asiassa ateisteja kammottavampia, ateistit
sentään alentaa ihmisen "vain" eläimeksi mutta ID alentaa koneeksi.
B2) kolibakteerilla on ID-Behen persemoottori, ripulimoottori, jolla on saatanallinen viesti.(Ripulitautinen ottaa todesta tämän ;)
http://kupuramiekka.blogspot.fi/2012/06/debunkkausongelma.html
Oikeastaan hän rakensi ansan, jolla sai "ID ei uskontoa" ihmiset todistelemaan kovasti miten kristillistä ID on :D:D
(Surullista on että faktoilla ja rationaaliargumenteille ei pääse minnekkään, moraali, tunne ym argumentit puree vrt politiikka) No koko ID:hän perustuu pitkälti Behe:n töihin ja hänen ideaansa palautumattomasta monimutkaisuudesta (irriducable complexity). Tämä käsite ja tieteelliset "perusteet" on ammuttu alas aikoja sitten, josta ehkä kuuluisimpana Kizzmiller vs. Dover oikeudenkäynti. Suosittelen lämpimästi kaikille väitettäni epäilevää kreationistia katsomaan Youtubesta Ken Millerin videon "Collapse of intelligent design", jossa näitä ID:n väittämiä käydään läpi. Huuhaata koko ID.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo666014Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per533011- 312193
- 131807
Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto191773- 181750
- 181519
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus131512- 481486
- 91453