Vanhempani ovat kuolleet ja viimeisenä kuolleelta jäi talo. Meitä on kuusi lasta.. Olen ostamassa kuolinpesältä vanhemmiltani jäänyttä taloa ja kyselen, mikä on oikea tapa toimia maksun suhteen? Että menis kirjanpidollisesti ja muutenkin oikein.
1. Maksan talon hinnan kuolinpesän tilille, josta sitten maksetaan edelleen kaikille kuudelle osakkaalle kuudesosa. Minullekin!
2. Maksan talon hinnasta viisi kuudesosaa kuolinpesän tilille. Maksamani rahamäärä jaetaan edelleen kuolinpesän tililtä osakkaille, paitsi minulle.
3. Maksan talon hinnasta viisi kuudesosaa suoraan muiden kuolinpesän osakkaiden tileille eikä raha käy kuolinpesän tilillä.
Miten maksetaan?
4
316
Vastaukset
- 8+2
Riippuu siitä, tehdäänkö perinnönjako ennen kauppaa vai ei.
Jos ensin tehdään perinnönjako, tehdään ensin (ositus- ja) perinnönjakokirja (jossa jokainen osakas saa 1/6 talosta) ja sitten ostat 5 muulta osakkaalta kultakin 1/6 talosta. Jos pesässä on mitään muuta omaisuutta, niin sinun osuutesi talosta kannattaa jaossa tehdä itse asiassa suuremmaksi kuin 1/6, niin maksat varainsiirtoveroa 4 % sitten vähän pienemmästä määrästä. Lainhuutoon tarvitset (ositus- ja) perinnönjakokirjan ja 5 kauppakirjaa.
Jos ostat kuolinpesältä, niin sitten yksi kauppakirja johon myyjien 5 nimeä ja sinä ostajana (no periaatteessahan sinä olet 6. myyjä, mutta sitä ei taida tarvita merkitä myyjien puolelle eikä siitä osuudesta tarvitse nähdäkseni maksaa varainsiirtoveroa). Kiitos hyvästä ja asiallisesta vastauksesta! Perinnönjakoa ei ole vielä tehty.
- Monta tapaa
Kuten tuossa mainittiin kaupan voi toteuttaa monella tavalla.
Kauppa voidaan toteuttaa myös jakokirjassa siten että sinulle jää talo ja sinä maksat muille osakkaille rahaa.
Varainsiirtoverosta en tiedä mutta sehän selviää verottajalta (en jaksa puolestasi sitä selvittää).
Ei kannata tehdä asiasta liian monimutkaista, jakokirjassa kun toteuttaa myynnin niin kauppakirja ja saantotodistus tulevat siinä kylkiäisinä.
Tietenkin jos haluaa tehdä jokaisesta asiasta erillisen sopimuksen niin eihän sitä mikään estä. - 10+14
Monta tapaa kirjoitti:
Kuten tuossa mainittiin kaupan voi toteuttaa monella tavalla.
Kauppa voidaan toteuttaa myös jakokirjassa siten että sinulle jää talo ja sinä maksat muille osakkaille rahaa.
Varainsiirtoverosta en tiedä mutta sehän selviää verottajalta (en jaksa puolestasi sitä selvittää).
Ei kannata tehdä asiasta liian monimutkaista, jakokirjassa kun toteuttaa myynnin niin kauppakirja ja saantotodistus tulevat siinä kylkiäisinä.
Tietenkin jos haluaa tehdä jokaisesta asiasta erillisen sopimuksen niin eihän sitä mikään estä.Olen samaa mieltä, että omistusjärjestely hoituu jakokirjalla. Koko pesän jako tai osittainen jako vain talosta. Pesän ulkopuoleisten rahojen osalta menee tasingon maksajalta (ostaja) varainsiirtovero. Näin ei tule myyntivoitosta luovutusvoittoveroa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan vä
Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus – Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan väkivallan Joka neljä3772729Irak aikoo laskea tyttöjen avioitumisikää yhdeksään vuoteen
Myös avioero naisen aloitteesta kielletään https://yle.fi/a/74-201236944392613- 1201494
- 431216
Olenko alkoholisti? Mielipiteitä kaipaan
En oikein tiedä mitä tällä haen, oli vaan pakko päästä avautumaan jonnekkin missä voi sen tehdä anonyymisti..Olen 32 vuo811024Etkö sinä ymmärrä että minähän
Rakastuin sinuun? Olin ihan pskana kauan kun en tiennyt mitä kävi. Eikä minusta ole suoraan sitä sanomaan että kaipaan s26871- 56853
Olet vain todella
Tärkeä. Niin tärkeä että sattuu. Toivottavasti olet nähnyt silmistäni kaiken sen.39835Phj vihreään käärijän 2.0 omintakeista osaamista?
Mitä ihmettä on meneillään? Kunnan johtamisessa langat yksiin käsiin? Seuraisiko keskittämisestä mitään oleellista hyvi121812En vaan jaksa
Enää tätä, kun asiat ei etene mihinkään. Jos ja kun kohdataan, kohtelen sua kuin kaikkia muitakin. Eihän se poista sitä30779