Biolanin paskahuusi

Huusi Urmas

29

2643

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • P-ilo

Puuilo myy 499,-. Itte ostin Bauhausin tarjouksesta pari vuotta sitten 515,- muistaakseni. Puuilo myi tuolloin vanhempaa mallia jossa ehkä tuo p-luukun kiinnitys on pikkusen heikompi. Pyytävät 700 sataakin tuosta pöntöstä.

• Esko

Kun poraat minkä tahansa saavin pohjaan reikiä, niin siitä saat hyvän p-huussin. Virtsan erotus on se taikasana, jolla saa hajuttoman huussin. Huussi haisee, kun virtsa ja uloste muhii yhdessä. Uloste pitää kuivattaa, silloin se ei haise.

• toimii varmasti

näin on, saaviin reikiä ja alle astia johon kusi kerääntyy tai johdat kusen letkulla astiaan, muista oikea kuivike, biolan toimii kekkilä ei, eikä haise.

• äkjnkhb

Luulen että se Puuilon myyvä huussi on vanhempaa mallia ja se uudempi Eco maksaa noin satasen enempi. Eroista en kyllä tiedä, Biolan mainitsee sivuillaan eristystä parannetun.

Suurin juju kompostikäymälän hankkimiseen on huussin tyhjennyksessä. Vaikkei se jäte juuri mitään haisisikaan, on siinä aina oma hommansa ja ähellyksensä. P--ka pitää haudata maahan tai laittaa kompostiin ja kuitenkin peittää jollakin. Ja ainakin meillä on niitä pieniä "auttajia" inisemässä ympärillä aina miljoonittain!

Vaihtoehto on ottaa lapiolla valmista multaa kompostorin alta. Tosin hyttyset ovat siinäkin "apureina", ei niistä eroonkaan pääse! Mutta taidanpa valita kumminkin tuon Biolanin, sinne voi laittaa kotitalousjätteetkin!

• bububu

Kyllä se biolanin tavara on jälkikompostoitava, ennen kuin kasvimaalle laitetaan.

• minävaantaas
        bububu kirjoitti:

Kyllä se biolanin tavara on jälkikompostoitava, ennen kuin kasvimaalle laitetaan.

mutta vain siinä tapauksessa, että mökillä asustelee yksinäinen mummo joka paskoo kerran viikossa sen 7 viikkoa ja lähtee palvelutaloon talveksi :)

• erittäin tyytyväinen

kyllä minä olen jätöksen suoraan laittanut mökin pihalla oleville kasveille....esim. kivkukat jne....marjapensaille ja esim. vihanneksille ei jätöstä saa edes laittaa tai saa mutta ei kannata laittaa. Ja jos ei muuta käyttöä niin vien jätöksen metsään maatumaan lopullisesti. Paras keksintö mökille sitten sähkölampun.
        Tuo uusi malli on paremmin eristetty? ja kansimalli on uusi...pyöreä...kenellä on pyöreä perä? uusi kuitenkin.

• ciglui

Mitenhän ihmiset ovatkin tulleet toimeen ,ennen biolan paskahuussin tuloa markkinoille??????

• dscsdsds

cigluille: no ennen rakennettiin uusi huusi vanhan viereen tai vietiin muovisaavi kuusen juureen ja uusi tilalle.

minäkin mietin omatekoista biolania roskasäiliöstä tai vesisaavista. materiaali on kuitenkin ohutta ja kuinka järjestää tyhjennys. biolanin materiaalivahvuus on aikamoinen ja eristeaine sprutattu väliin. eipä pientä jollaakaan saa alle tonnin...

• ciglui

Kyllähän jo soutuveneitäkin saa alta tonnin,ja eihän sinne mitään saavia tarvitse laittaa . Pari vahvaa muovista muuttolaatikkoa tai vastaavaa,Toisen pohjaan reikiä mistä pissa valuu alimmaiseen astiaan. Tyhjennys jälkikompostiin,pissa laimennettuna kasveille lannoitteeksi.

• helppo juttu

Meillä järjestys altapäin, 40l rakennuspalju joss 4kpl tiiliskiviä pohjalla ja turvetta tiiliskivinen pintaan asti sitten 60l saavi jossa pohjassa reikiä eli ns erottelu ja hyvin toimiii eikä haise ;) Ja tein 1.5mx1.5m kopin itse laudasta, huussi maksoi noin 150e kaikkineen.

• naurattaa

miten ilmanvaihto ja mitä laitatte jätösten päälle....? Ja takuulla haisee ja kaikki joilla on ennen tuo viritys ollut niin tiedetään haju ja kärpäsongelmat. Miksi aina pitää tehdä kaikki itse...minun käsitys on että sen ovat kyllä näköisiäkin. Ja tuo sinun viritys on melkoinen...kukin tavallaan mutta meillä tuon hoitaa Biolan nyt ja myös jatkossa hajutta ja vaivatta.

• Edullista
        naurattaa kirjoitti:

miten ilmanvaihto ja mitä laitatte jätösten päälle....? Ja takuulla haisee ja kaikki joilla on ennen tuo viritys ollut niin tiedetään haju ja kärpäsongelmat. Miksi aina pitää tehdä kaikki itse...minun käsitys on että sen ovat kyllä näköisiäkin. Ja tuo sinun viritys on melkoinen...kukin tavallaan mutta meillä tuon hoitaa Biolan nyt ja myös jatkossa hajutta ja vaivatta.

Biolan Komposti- ja Huussikuiviketta käytetään, 100 putkella ilman kierto(ei hajua eikä kärpäsiä). Ja biolan lämpöistuin ihan mukava istuksella, niin ja on muuten järvinäköalalla meidän puucee ;) Ja vielä yksi juttu, samallalailla sä sitä 500e pyttyäkin jossain vaiheessa tyhjennät.

• Vasara ja nauloja
        naurattaa kirjoitti:

Käsistään taitava tekee itse siistimmän wc kopin kun joku halpa tehtaan valmis, ja huomattavasti edullisemmin. Niin se vaan menee kun on kunnon työkalut millä tehdä.

• luomulan

Totta turisette,ei kyllä haise eikä ole kärpäsiä jos oikein toimitaan perinteisellä menetelmällä.Asiasta varsin pitkäaikainen kokemus. Satasen ilmaputki riittää viemään hajut pöpelistä jos niitä nyt hyvin paljon edes tulee.

• sdftry

ilmankos kuulee sanottavan "...se Paska Biolanin Huussi..."

• Mummi saaresta

Minä hankin pari vuotta sitten Biolanin, mutta siirryin tänä kesänä vanhaan saavisysteemiin. Syynä se, että Biolanin pieni astia täyttyy suurperheen ollessa kyseessä, niin nopeasti, että kakkatorni hipoo pyllyä alle aikayksikön, eikä taatusti ehdi muuttua miksikään paskaa paremmaksi. Inhottaa vaihtaa sankojen paikkoja, kun se on täynnä sitä itteensä. Sadan litran saavi vanhassa huussissa, pohjassa reiät, toimii mukavasti ja kun väliin laittaa reilusti kuiviketta, niin a vot! Tyhjennetään pari kertaa kesässä kuoppaan huussin taakse.

• huussijorma

Et kai sä ny jumankekka suoraan sitä paskapyttyä kuoppaan tyhjennä! Mahtaa olla kaivovedessä mukavasti kolibakteereja. Se paskahan pitää siirtää johonkin isompaan astiaan kompostoitumaan, tai sitten antaa kompostoitua siinä pytyssä ja hommata useampi pytty. Itselläni on neljä paskapyttyä. Noin puoltoista- pari vuotta annan kompostoitua paskojen pytyssä. Kerran pari kesässä niitä möyhäsen ja viskaan vähän kompostista multaa sekaan. Sen jälkeen tyhjennän pytyt kompostiin ja ovat kyllä ihan pelkää multaa siinä kohtaa.

• mummi saaresta
        huussijorma kirjoitti:

Et kai sä ny jumankekka suoraan sitä paskapyttyä kuoppaan tyhjennä! Mahtaa olla kaivovedessä mukavasti kolibakteereja. Se paskahan pitää siirtää johonkin isompaan astiaan kompostoitumaan, tai sitten antaa kompostoitua siinä pytyssä ja hommata useampi pytty. Itselläni on neljä paskapyttyä. Noin puoltoista- pari vuotta annan kompostoitua paskojen pytyssä. Kerran pari kesässä niitä möyhäsen ja viskaan vähän kompostista multaa sekaan. Sen jälkeen tyhjennän pytyt kompostiin ja ovat kyllä ihan pelkää multaa siinä kohtaa.

Huussijormalle tiedoksi: ei ole saaressa kaivoa, juomavesi tuodaan mantereelta. Ja minä en ala paskojen kanssa touhuamaan!

• skedemummo
        mummi saaresta kirjoitti:

Huussijormalle tiedoksi: ei ole saaressa kaivoa, juomavesi tuodaan mantereelta. Ja minä en ala paskojen kanssa touhuamaan!

siltä tuo näyttää että touhuat paljonkin. ei ole kovin järkevää päästää suoraan maastoon tuoretta tavaraa sekä nesteenä että liejuna. taitaa olla laitontakin, ainakin tyhmää.

• mummi saaresta
        skedemummo kirjoitti:

siltä tuo näyttää että touhuat paljonkin. ei ole kovin järkevää päästää suoraan maastoon tuoretta tavaraa sekä nesteenä että liejuna. taitaa olla laitontakin, ainakin tyhmää.

skedemummo, mitähän vahinkoa siinä tapahtuu? Saaressa asui kalastajasuku 200 vuotta ja toimi samoin.

• Huusi Urmas

Mutta tossa biolanissahan on 200l säiliö

• Assimplyassthat

Siis täääh? Mulla on toi kompostivessa ollu kait jo viidettä vuotta kohtalaisella käytöllä. Eipä ole paskojen kanssa tarvinnu puljata. Syksyllä alkaa keko näyttää jo uhkaavalta, mutta kevään tullen on pönttö vajonnu hurumucket. Jospa sen nyt viimein tänäkesänä joutuu tyhjentämään.
      Ei tulis kyllä mieleen mitään omia pönttöviritelmiä tehhä saatikka muita paskasankoviritelmiä. Ei vaan tuo paskan kanssa puljaaminen kiinnosta...

• Yualle

Biolanista en muuta tiedä, mutta ainakin se 220l pikakompostori on täysin arvoton, ei kannata maksaa mitään.

Niitä nimittäin jaeltiin kaupanpäällisiksi, siis ilmaiseksi, muutama vuosi sitten jätevedenkäsittelypakettien ostajille...

• JuujaJep

Se on toisinpäin. Kompostori ok, jätevesijärjestelmä ei niinkään.

• mamman-kans

Meillä on ollut Biolanin pikakompostori jotain lähes 17 v ja ihan hyvin se toimii.. pakkasella jäätyy mutta keväällä taas lähtee käyntiin ihan itsestään.. jonkun oikein kovan pakkastalven jälkeen sinne on puoli ämpäriä laitettu kuumaa vettä.. mitään kompostori herätettä ei ole tarvinnut käyttää/ostaa..

Kun sitä käyttää ohjekirjan mukaisesti, niin kyllä se toimii

• owowowkm

Ettei menisi puurot ja vellit sekaisin niin biolanilla on ainakin kolme erityyppistä ulkohuussiin sijoitettavaa (sähköä tarvitsematonta) laitetta. Lattialle sijoitettava yksiosainen pönttö jossa neste menee kaiken tavaran läpi kanisteriin. Tässä ihmettelen kuinka se tyhjennetään kun päällä on väistämättä tuoretta tavaraa. Siksi en itse hankkinut tällaista. Sitten on saarimummon malli kahdella sankolla ja erillisellä virtsa-altaalla. Näköjään kapasiteetti loppuu pian. Toisaalta sankkoja kai voisi hankkia useampia kuin nuo kaksi jolloin tavara voi esikompostoitua astiassa kuusen juurella.

Alkuperäinen keskustelunaloittaja puhuu kompostoivasta laitteesta joka tyhjennetään luukusta lattian alta (tai ylipäätään metrin korkuisen pöntön alaosasta) ja jossa tavara kompostoituu nopeasti paksun lämpöeristeen ansiosta. Itselläni on tällainen malli mutta toimivuudesta en pysty vielä sanomaan. Tosin käyttäjiäkin on pääsääntöisesti vain minä eli kapasiteetti ei joutune koetukselle.

• Kompostikäymälä..

No ei joudu ei. Saattaa mennä useampi vuosi, ennenkö joudut tyhjennyspuuhiin. Näin ainakin meillä, kun tavara tuntuu hupenevan itsekseen. Liekkö pöntössä vuoto?... ;)

• Biolan vs. Ecoteco

Kun Biolan mainostaa käymälänsä soveltuvan myös keittiöjätteille, niin miten on Ecoteco:lla? Mainoksista asia ei selviä, onko kenelläkään tietoa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      352
      1397
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      74
      1375
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      306
      1137
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      46
      1067
    5. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      231
      884
    6. Aika pieni se on

Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      30
      879
    7. vinkki miehille

Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      868
    8. Kiitos siitä

Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      825
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      807
    10. Pelekäätkönä mua?

Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      794
    Aihe