Savupiipun pellitys

Omistajaasukas

Talossani tehtiin kuntokartoitus ja muutama vuosi sitten uusittu piippu sai tuomion että pellitettävä olisi. Sanoin että ei kait uutta piippua tarvi pellittää ja valvojana ollut rakennusalan ammattilainen sanoi että piippua ei saisi pellittää koska pysyy kosteana ja murenee nopeammin..no kumpi näistä mestareista sitten on oikeassa?

4

616

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • , n, n,n,n,n,n

Taitaa olla palopäälllikön hommia. Täällä meilläpäin näyttää olevan tapana, että aina kun käskee nokikolarin, se määrää piippua korotettavaksi, eikä oikein mitkään kattotikkaat tahdo kelvata. Niillä on määräyksensä, joita ne ilmeisimmin tulkitsee vähän miten itseä huvittaa.

Pellitykseen mulla ei oikein ole kantaa. Tässä on nelkyt vuotta vanha pellitetty piippu. Se on mun käsittääkseni ihan hyvässä kunnossa. Siihen rapautumiseen vaikuttaa, miten paljon käytetään. Oletus, jos tulisijaa ei juurikaan käytetä, piippu pysyy kosteana ja rapautuminen on sitten nopeampaa. Jos tulisijoja käytetään vaikka päivittäin, eipä se piippu kosteana kerkeä olemaan.

• nnin tai näin

Minun torppani piippu on 60-vuotta vanha. Uunit oli 10-vuotta käyttämättä. Ei ollut pellitystä. Otin uunit käyttöön. Ensin tarkistimme hormiston kunnon. Katon yläpuolinen piipunosa piti uusia, oli vähän rapautunut. En ole pellittänyt piippua. Taitaa kestää pitempään, kuin ukon parta väpättää.

• Paikallisvalvoja

Ei se pellitys piipun kuivumista estä, eikä huononna piippua muutenkaan. Kyllä se kuivuu hormien kautta aivan riittävästi, kun se ei pellityksen vuoksi edes pääse kastumaan. Edellytyksenä tietenkin on, että piipun yläpuolella on myös sadekatos.

Sen rapautumisen nopeuteen vaikuttaa kaikkein eniten tiilten ja laastin laatu. Onpa sellaisiakin poltettuja tiiliä näkynyt, ettei niitä olisi saanut lainkaan käyttää ulkotiloissa. Ja piipun yläpäätä ei kannattaisi muurata kovin kalkkipitoisella laastilla, kun se tahtoo olla heikommin sadevettä kestävää.

Suosittelen kyllä piipun pellittämistä aina, ja ehdottomasti myös sen katoksen asentamista. Silloin ne pysyvät kuivina ja kestävät taatusti pitempään, kuin säitten armoilla olemalla.

• pellit + hatut

Tässä tulikin se asia mitä minäkin olin sanomassa ("Paikallisvalvoja").

Oltiinkohan näissä viesteissä aivan samassa asiassa jokaisessa? Kyseessähän on kaksi eri asiaa, mitä pellityksellä voidaan olettaa! Yleisimmin olen kuullut että se piipun hattu olisi suositeltava jokaiselle piipulle ja sitten se itse hormin ympäröiminen pellityksellä olisi enemmänkin ulkonäkökysymys.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1167
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      90