Töitä kuljetusalalta...

T.K

...sieltä konttori- ja varastopuolelta, kun ei korttia ole tarpeeksi. eli vinkkejä tahtoisi hän :)

Olen 27v nainen ja erittäin kiinnostunut kuljetusalasta, KAIKESTA mahdollisesta työstä, jota kuljetusliikkeissä tehdään sen ajamisen lisäksi. Koulutusta (ja työkokemusta) on kaupalliselta puolelta, perus "paperinpyöritys" sujuu ja asiakaspalvelusta olen saanut positiivista palautetta. Kiinnostus alaan lienee verissä ja suunnitelmissa on enemmin tai myöhemmin oma yritys yhdessä rekkakuskimieheni kanssa.

Kysymyksessä onkin tällä hetkellä se, että minne pääsisi oppimaan lisää alasta, tekemään niitä kaikkia töitä, joita kuljetusyrityksessä tehdään?

Nykyinen työ korpeaa ja kovasti, mutta kuljetuspuolen paikat (muut kuin ajaminen) ovat kiven alla, kaikkeen vaaditaan jonkinsorttinen tutkinto siitä tai tästä lajista. Maalaisjärjellä varustetulla merkonomi/tradenomilla ei ole paljon käyttöä niissä paikoissa joista ilmoitetaan sunnuntain Hesarissa. En hallitse viittä kieltä enkä kymmentä tietokoneohjelmaa. Ruotsilla ja englannilla tulen toimeen riittävän hyvin ja tietokoneenkin kanssa pärjään kun kyse on perusohjelmista. Asiakaspalvelu on hanskassa ja markkinointia olen opiskellut jonkin vuoden...

En myöskään pelkää fyysistä työtä, enkä ole hienohelma. Keitän vaikka kahvia, pesen autoja, teen varastohommia, jos sillä varjolla pääsen oppimaan myös sen, mitä kaikkea pitää hallita ja tietää toimiakseen reiluna ja rehtinä tekijänä kuljetusalalla.

Kuljetusalan hyvistä kuskin paikoista harvemmin ilmoitetaan työvoimatoimistossa. Miten minusta tuntuu, että tämän asian laita on samoin? Ketä kannattaisi lähestyä ja keneltä kysellä, olisiko kellään vinkkejä?? Jos edes yksi asiallinen vinkki tulisi, niin iloinen olisin. Vinkkejä reilut rahtarit ja muutkin alalla olevat :)

t. reipas ja reiluun työilmapiiriin kaipaava ihminen

8

1982

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietoa

riippuu kyllä siitä mihin tähtäät, onko kyseessä kuljettajan työt vai aiotteko kenties perustaa suuren kuljetusliikkeen, jossa paperinpyörittäjää tarvitaan. Suurin osa pienistä kuljetusliikkeistä antaa paperityöt tilitoimiston hoitoon, koska kirjanpitosäädökset ovat niin usein uusiutuvia että autoilija keskittyy siihen minkä osaa ja muut tekee loput. Jos taas aiotratin taakse niin tietysti kortin lisäksi täytyy käydä vaikka aikkarissa oppimassa ammatin saloja sekä saamassa adr-koulutus ja muut valmiudet. Kysyppäs siltä rekkakuskimieheltäsi mitä hän sinulta odottaa, niin voit sitten hankkia pätevyyttä sen pohjalta. Pienessä kuljetusliikkeessä molempien täytyy tehdä ruumiillista työtä, kirjanpitoon menee max. 5 tuntia/2 kk. Ajovälitys taas on eri asia, usein ajot on sopimusajoja.
      Voithan silti kysyä OPPISOPIMUS-työpaikkaa esim. Transpointilta, Kaukokiidosta tai Schenkeriltä. Netistä löytyy kaikkien kotisivut ja oppisopimuskoulutuksesta löytyy tietoa täältä:
      http://www.oppisopimus.net/tutkinnot.stm
      kannattaatutustua

• T.K

Kiitoksia, kun olit vastannut kirjoitukseeni! Tässä vähän lisäajatuksia asiaan..

Elikkäs en aio perustaa suurta kuljetusliikettä :) En. Vaan pienen sellaisen, yhdellä autolla aloitus, aluksi miehelle työ siitä ja mulle jotain muuta työtä siinä sivussa. Hommaan ollaan lähdössä maalaisjärjellä eikä suurilla ja epärealistisilla suunnitelmilla.

Kun itsellä jotenkin pysyy kynä kädessä, niin ajattelin, että teen itse paperihommat mahdollisimman pitkälle ja tilitoimisto saisi hoitaa vaan kaikkein pakollisimman. Toimintansa alussa olevan yrityksen ei kannattaisi mielestäni maksaa mistään penniäkään ylimääräistä. (toki myönnän sen, että jossain asioissa kannattaa maksaa jonkun muun ammattitaidosta eikä räpeltää itse puolivillaisesti.)

Niin joo, se oma osa siinä yrityksessä sitten muuten.. Olen valmis fyysiseen työhön, kuten jo aiemmin mainitsin. Ja kyllähän se ajaminen kiinnostaa. Se on ollut haave pikkutytöstä asti mutta miten sen sitten käy niin aika näyttää. Kun tässä vaiheessa elämää ei viitsisi pelkän rekkakortin vuoksi istua vuosia koulun penkillä. (en vähättele sitä korttia vaan se aika, joka koulutukseen aikkarissa menisi, on minulle liioiteltu ja osa opintosisällöstä aivan turhaa..esim. siksi, että minulla on vuosien kokemus asiakaspalvelusta ja opinnot näyttävät pitävän sisällään aivan perusasioita mm. asiakaspalvelusta)Tosin muu osa opinnoista olisikin sitten ihan tärkeitä jos itsekin meinaa ajaa. Ja pienestä yrityksestä kun olisi kyse niin pakkohan se adr-kortti olisi olla.

Niin se ajovälitys. Suurin osa ajoistahan on sopimusajoja, mutta silti sekin puoli kiinnostaa. Kun nyt olen sivusta seurannut ajojärjestelijöiden työtä ja sen vaikutusta kuskin elämään, olisi mielenkiintoista nähdä, olisiko itsellä saumaa oppia hyväksi ajojärjestelijäksi... Ajojärjestelijät kun eivät aina ole niitä suosituimpia ihmisiä alalla. Kaikkia kun et voi miellyttää teoillasi. (tosin millä alalla voisit miellyttää kaikkia, kysyn vaan..)

Voisi sanoa, etten oikeastaan tyrmää mitään kuljetusalan työtä. Kaikki kiinnostaa (paitsi jakoajo Hesan keskustassa) ja haluan oppia alaa joka tavalla. Mutta täytyypä miettiä ja tutkia tuota oppisopimuspuolta. Ehkäpä se tästä lähtee rullaamaan etiäpäin.

Hyvää ja harvinaisen lämpimän kesäpäivän iltaa
        toivottelee tk

• kuski
      • Tytteli

Työkkärin sivuille vaan. Sivut pursuaa vapaita autonkuljettajien paikkoja!!!
        Sielt miekin löysin... :) ja hyvän löysinkin!!

• donitsi
        Tytteli kirjoitti:

Työkkärin sivuille vaan. Sivut pursuaa vapaita autonkuljettajien paikkoja!!!
        Sielt miekin löysin... :) ja hyvän löysinkin!!

terveitä elämäntapoja omaava,tupakoimaton,pienyrittäjää ymmärtävä,kielitaitoinen(venäjä,saksa,englanti,italia,ranska,ruotsi,espanja)halpa,poikamies mikä valmis lähtöön tunnin varotusajalla,autonkorjaustaitoinen,kolmikätinen,nelisilmäinen jne...Kattokaa isännät jumalauta mitä te nykyään kuskilta vaaditte.Tälläiset taidot omaava mies tekee nykyään kansainvälisessä firmassa miljoona egee nettoa joka vuosi, mutta te haluatte saman miehen ajamaan väsynyttä rekkaanne 9e/tunti,sis.päivärahan.Hävetkää saatanat,kunnioittakaa edes sitä että nuorimies alkais kerryttämään eläkettään niinkuin pitäisi eli maksakaa edes eläkemaksut niinkuin kuuluu.
        Jos on jotain mielenväärää viestissäni niin rohkeasti sähköposti osoite ruutuun niin lupaan ottaa yhteyttä henkilökohtaisesti.

• T.K
        donitsi kirjoitti:

terveitä elämäntapoja omaava,tupakoimaton,pienyrittäjää ymmärtävä,kielitaitoinen(venäjä,saksa,englanti,italia,ranska,ruotsi,espanja)halpa,poikamies mikä valmis lähtöön tunnin varotusajalla,autonkorjaustaitoinen,kolmikätinen,nelisilmäinen jne...Kattokaa isännät jumalauta mitä te nykyään kuskilta vaaditte.Tälläiset taidot omaava mies tekee nykyään kansainvälisessä firmassa miljoona egee nettoa joka vuosi, mutta te haluatte saman miehen ajamaan väsynyttä rekkaanne 9e/tunti,sis.päivärahan.Hävetkää saatanat,kunnioittakaa edes sitä että nuorimies alkais kerryttämään eläkettään niinkuin pitäisi eli maksakaa edes eläkemaksut niinkuin kuuluu.
        Jos on jotain mielenväärää viestissäni niin rohkeasti sähköposti osoite ruutuun niin lupaan ottaa yhteyttä henkilökohtaisesti.

..tuota samaa asiaa ollaan monta kertaa miehen kanssa naurettu kun olen tutkinut työpaikkailmoituksia kuskin hommiin työkkärinsivuilla. Uskomatonta, mitä vaaditaan, mutta tuntuu että se on tyyli nykyään jokaisessa työpaikkailmoituksessa, alasta riippumatta. Haetaan älyttömiä superihmisiä ja palkkaa maksettaisiin juuri sen verran, että sillä ei edes elä. En tiedä, miten tähän tilanteeseen on tultu. Näin yleismaailmallisesti totean vaan, että hinnat ovat nousseet aivan älyttömästi euron myötä. Palkat ei. Mutta Donitsi, olisi kiva vaihtaa ajatuksia, samoilla ajatuslinjoilla kun näemmä liikutaan. Jos kiinnostaa niin laita postia osoitteeseen [email protected]

• Niin

Kun etsit töitä pysy kaukana Teljänkujetuksesta
      Siellä tiedetään miten työntekiää kusetetaan
      palkanmaksussa.Sama tauti on Pohjolan turisiti
      autossa.

• donitsi

kuljetus meidän alalla tiedetään tarkkaan,kuskit tulee silloin tällöin avautumaan olojaan meille mut mikä helvetin pakko siellä on olla?Kuskin paikkoja on pilvin pimein.Sen kapt evp:n kommenttia mä haluaisin tähän nyt,eka huuellaan ihan poskettomia mut kun laittaa vastineen niin ollaan kusisukassa ja turpa kiinni.Mulla alko just kesäloma mutta hänellä niissä pimeissä hommissa ilmeisesti ei koska vastausta ei kuulu.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3623
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2304
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1539
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1342
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1285
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe