Panosteiitti

raukka parka

..eli onko kellään kokemusta tästä em. sairaudesta??
-miten hoidetaan - eli rajoitanko liikkumista/treenejä miten??
omani, 6kk, (ihanne aikuispaino/korkeus ~30kg/65cm) alkoi alkuviikosta ontua oikeaa etujalkaa ja nyt loppuviikosta on alkanut ontumaan vasenta etujalkaa. Aluksi epäilin revähdystä, kun leikkii niin rajusti koirakaverinsa kanssa, mutta kun ontuminen siirtyi toiseen jalkaan eikä oikea etujalka vaivaa enään mitenkään, niin tuli mieleen tämä panosteiitti.
Ruokana olen antanut J&V Juniori, mutta onkohan se sitten liian proteiinipitoinen tälle korialle, siis junnu safka, että pitäisikö J&V:ssä siirtyä aikuisten ruokaan - jos siis kyseessä tämä panosteiitti?? Täällä ei ole missään myynnissä isoille roduille tarkoitettua ruokaa, ja ainut ''laadukas'' on J&V tai HauHau

79

5972

    Vastaukset

    • raukka parka

      ei taida olla kellään tietoa???

    • toistoatoistoatoisto

      Laitoitko nyt varmasti joka helkutin topiciin kysymyksesi???? Yksi kerta riittää kiitos. Googlaa tai mene eläinlääkäriin kyselemään.

    • ainakin autan

      ''..eli onko kellään kokemusta tästä em. sairaudesta??''
      Googlettamalla ei saa tietoa muiden kokemuksista em. sairaudesta.
      Myöskään googlettamalla ei tule tietoa pitääkö ruokaa vaihtaa.

      Mutta alottajalle: pidä koiran treenit kevyenä ja lenkit myös, ainoastaan juoksuta irrallaan piha piirissä jos sellainen on mahdollista. Treenit jätä ''kotiin'' eli jos harrastat jotain jossain ryhmässä, niin pidä taukoa kunnes kivut helpottaa, mutta älä täysin liikuntakyvyttömäksi jätä koiraa. Jos kivut eivät hellitä, käy hakemassa tulehduskipulääkettä niin pitäisi helpottaa. Ruoasta en osaa sanoa muuta, kuin että voi olla liian proteiinipitoinen :D Suosittelen siirtymään isojen rotujen ruokaan tai jos sitä ei ole saatavilla niin aikuisten ruokaa lisäksi junioriruoan kanssa tai ihan pelkästään aikuisten ruokaan

    • raukka parka

      Juu kiitosta :) Pitääpä hillitä herran intoa riehua :)

      ja noille 2lle muulle, joo, kyllä googletin, mutta kuten sanoin, etsin kokemuksia tästä. Ja laitoin tämän lisäksi vain 2 paikkaan, koska ei tullut vastauksia mistään ja tuskin kaikki käy jokaisen paikan lukasee, tai en minä ainakaan, en sinusta tiedä, nähtävästi käyt

    • onneksi jo ohi

      Omallani kesti pari kuukautta tämä sairaus. Ja kävi vielä kahteen kertaan jalat läpi. Kevyellä liikkumisella - juurikin tuota irtipitoa pihapiirissä, ja pitämällä huolen ettei kovin riehunut, koska kipulääkkeitä söi. Kaikki nouto ja muut vastaavat leikit sai jäädä siksi aikaa. Treeneissä pääsi käymään kun ei linkuttanut ja sitten oli taas ''sairaslomaa'' kun alkoi linkkasemaan. Nyt on kaikinpuolin terve koira ja taas meno jatkuu tästä jaksosta huolimatta :)

    • Kaveri

      Vaikka kyseessä on hyväennusteinen sairaus on se syytä ottaa vakavasti. Panosteiitin hoitaa aika ja lepo (ja usein tulehduskipulääkitys eläinlääkärin reseptillä). Alkuun täyslepo, hihnassa pikaisesti pihalle ja takaisin, ei riehumista, juoksua, saati treeniä. Myöhemmin rauhallisia hihnalenkkejä lyhyessä hihnassa jne. Ruokavalion proteiinin merkitys sairaudelle on kiistanalainen. Suurten rotujen penturuoka on tuon ikäiselle (ja vielä paljon vanhemmillekin) isomman rodun edustajille vielä varteenotettava vaihtoehto jos mietit ruokavalion muutosta.

      Suosittelisin käymään näissä tilanteissa eläinlääkärissä jo ihan vain sulkemassa pois vakavampia ongelmia ja hakemassa tulehduskipulääkekuurin jotta koiran olo ei muodostuisi kestämättömäksi.

      Meillä kokemusta kahdesta panosteiitti nuoresta: Ensimmäisellä meni parissa kolmessa kuukaudessa ohi, mutta alkuun pääsi rajuksi sillä emme ymmärtäneet, että koiran on oltava täyslevossa. Liikkuminen helpottui kipulääkkeiden myötä mutta aiheutti samalla oireiden rajun pahenemisen. Toisella on tilanne päällä, alkanut pari viikkoa sitten.

    • Santse

      Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille! meidän sakemanni tytöllä, 1 v 2 kk ikää, sama homma, kesällä vasen etujalka, nyt oikea. Ei muutakun Norocarppia 1 tl päivässä ja tosiaan tuota lepoa. Ja mä vaihdoin heti Jahti&Vahdin pois, on liian proteiinipitosta ja saattaa pitkittää oireilua. Surkeetahan tämä on nyt, kun ei pääse leikkimään, mutta pakko lepuuttaa:(

    • Hei viestin aloittaja

      Minulla on kokemusta panosteiitistä.

      Omistan 3v saksanpaimenkoira nartun, jolla oli panosteiittiä vuonna 2010.

      Ehdottomasti liikkuminen pitää rajoittaa lyhyeeseen liikkumiseen eli käytät koira vain, niin että se tekee pissat ja kakat ja sitten sisälle. Mahdollisesti häkkiin tai sellaiseen paikkaan, jossa se ei pääse kauheasti liikkumaan (minulle itselleni eläinlääkäri sanoi näin). Treenejä ei missään nimessä nyt kannata tehdä.

      Siirry ehdottomasti aikuisten ruokaan.

      Pennun ollessa 6kk ikäinen, sille saa alkaa syöttämään jo aikuisten ruokaa.

      Voit ottaa minuun suoraan yhteyttä myös sähköpostilla [email protected] jos on panosteiitistä lisää kysyttävää

    • ankka

      Juuri tulin ell ja jätti rodun 7kk pennulla todettiin panosteiitti.

      Meillä kipulääke päälle ja LIIKUNTAA . on siis rotu ja yksilökohtaista.
      Jättirodun pennun on saatava liikuntaa jo lonkkien kehittymisenkin takia.

      Ruokintaan ei tullut ohjeita. arvostettu ortopedi sanoi että menee ohi vaikka "mitä tehtäisiin".
      Siis kipulääke päälle, sillä pirullisen kipee vaiva. yleensä menee ohi 2-3 kk. kontrolloitua liikuntaa niin paljon kuin KOIRA HALUAA. ja kyllä vaikka on kipulääke päällä.

      Tätä on seurattu rtg n. 6 vkon välein.

    • lapinlady
    • zimbelin

      Meillä oli jäänyt panoestiittioireet niin huomaamattomiksi, että aiheuttivat c/D lonkan :( Vein koiran lääkäriin oikeastaan huonon syömisen vuoksi. Pyysin lonkka ja kyynerkuvia samalla ja sieltä löytyi :( Niin kurja fiilis :(

      • dfgvfg

        Panosteiitti ei aiheuta lonkkavikaa. Ne ovat kaksi eri sairautta, vaikka voivatkin olla samassa yksilössä.


    • Anonyymi

      Saa olla ihan saatanan tyhmä, jos eläinlääkärille menemisen sijaan kyselee jossain helvetin keskustelupalstoilla tällaisista. Aina yllättää ihmisten idiotismi, kun kuvitellaan, että keskustelupalstat korvaa lääkärin. Varsinkin eläimen kohdalla, se kun ei osaa puhua ja oireilun syy voi olla mikä tahansa muukin kuin se, mitä itse kuvittelet sen olevan.

      • Anonyymi

        Keskustelupalstalla voidaan kertoa mitä lääkäri on kertonut.


    • Minulla on kokemusta
      Liikkumista / treenejä yms.. rajoitetaan
      Edesmenneellä koirallani panosteiitti kävi kaikki tassut läpi ja lepo oli se kaikkein tärkein
      Tämä söi myöskin J&V:tä ja siitä sitten siirtyi HauHau:hun
      6kk ikäiselle voi antaa jo aikuisen ruokaan
      Minä siirryin edesmenneen kohdalla aikuisen ruokaan jo 6kk iän kohdalla
      Eli voit siis siirtyä aikuisen ruokaan ja syöttää joko J&V:tä tai HauHau:ta

      • Anonyymi

        Höpöhöpö. Minkään kokoista koiranpentua ei missään nimessä siirretä aikuisten muonalle jo 6kk ikäisenä. Jopa pikkukoirilla tulee odottaa 10-12kk ikään ja jäteillä mennään pentumuonalla helposti 18kk ikään asti - siis jos ylipäätään vaihdetaan muonaa ollenkaan. Monet ruokkivat pentumuonalla aikuisenkin koiran, ja itsekin pyrin valitsemaan muonan myös aikuisille joko pentuvalikoimasta tai ainakin aikuisten aktiivimuonasta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö. Minkään kokoista koiranpentua ei missään nimessä siirretä aikuisten muonalle jo 6kk ikäisenä. Jopa pikkukoirilla tulee odottaa 10-12kk ikään ja jäteillä mennään pentumuonalla helposti 18kk ikään asti - siis jos ylipäätään vaihdetaan muonaa ollenkaan. Monet ruokkivat pentumuonalla aikuisenkin koiran, ja itsekin pyrin valitsemaan muonan myös aikuisille joko pentuvalikoimasta tai ainakin aikuisten aktiivimuonasta.

        Äläpä itse höpötä siinä. Minulla on sekarotuinen (pun.irlanninsetteri - saksanpaimenkoiramix) ja minulla oli saksanpaimenkoira. Molemmat olivat 6kk ikäisiä kun siirryin aikuisten ruokaan. Ja ihan kysyin kasvattajalta että voinko jo siirtyä aikuisten ruokaan kun koira oli 6kk ikäinen. Ja mitään ongelmia ei ole koskaan ollut.


      • Anonyymi
        Chekline kirjoitti:

        Äläpä itse höpötä siinä. Minulla on sekarotuinen (pun.irlanninsetteri - saksanpaimenkoiramix) ja minulla oli saksanpaimenkoira. Molemmat olivat 6kk ikäisiä kun siirryin aikuisten ruokaan. Ja ihan kysyin kasvattajalta että voinko jo siirtyä aikuisten ruokaan kun koira oli 6kk ikäinen. Ja mitään ongelmia ei ole koskaan ollut.

        Eli sinä olet hurjan kahden koiran kokemuksella (heh heh!) kera "kasvattajan" yksinkertaisesti väärässä. Kun viitsisit edes googlettaa asian laitaa, niin saisit vastaukseksi ihan saman kuin sinulle jo kerrottiin. Niin että höpöhöpö vaan!


      • Anonyymi
        Chekline kirjoitti:

        Äläpä itse höpötä siinä. Minulla on sekarotuinen (pun.irlanninsetteri - saksanpaimenkoiramix) ja minulla oli saksanpaimenkoira. Molemmat olivat 6kk ikäisiä kun siirryin aikuisten ruokaan. Ja ihan kysyin kasvattajalta että voinko jo siirtyä aikuisten ruokaan kun koira oli 6kk ikäinen. Ja mitään ongelmia ei ole koskaan ollut.

        Terve pentu kyllä PÄRJÄÄ aikuisten kuivamuonalla vaikka koko kasvukauden emon tissiltä päästyään, mutta on täysin eri asia onko asialla leikkiminen SUOSITELTAVAA. Jos pennulla sattuukin olemaan geneettinen alttius vaikka luusto- ja/tai nivelongelmiin, niin ruokinnan virheillä niitä voidaan tuoda esiin. 6kk ikäinen iso koira on niveliltään ja luustoltaan vielä niin keskeneräinen, ettei todellakaan kannata joustaa tippaakaan suosituksista.

        Ihan samaan tapaan koirat ovat kautta aikojen PÄRJÄNNEET vaikka ihmisravinnon tähteillä, mutta on aivan eri asia, onko se optimaalisin vaihtoehto. Luontoäiti on niin fiksu, että tarpeeksi lähelle tai edes vähän sinne päin riittää siihen, että olento pystyy sinnittelemään jotenkin kutenkin, mutta optimaaliseen on silti järkevää tähdätä. Minkäänlaiset puutostilat eivät nykypäivän tietotaidolla ja tarjonnalla ole pakollisia, joten minkä helkutin takia sellaiseen kannattaisi lähtökohtaisesti tyytyä.

        Varsinkin aikuisten koirien kuivamuonissa on ravintoarvot usein päin mäntyä, joten usein on järkevää syöttää aikuisillekin koirille pentumuonaa. Toki jokunen valmistaja osaa laittaa rasvaa ja hyvin sulavia eläinproteiineja tarpeeksi aikuistenkin muoniin, mutta useimmissa on parantamisen varaa. Parhaintakin kuivamuonaa syöttäessä on järkevää antaa ainakin sinkkiä ja D-vitamiinia vielä lisinä kaiken ikäisille koirille.

        Haastankin sinut nyt liittymään vaikkapa katiskan fb-ryhmään, jollet jo ole liittynyt, ja väittämään siellä julkisesti, että pennut siirretään aikuisten kuivamuonalle 6kk iässä. Katsotaan uskallatko. 😉


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli sinä olet hurjan kahden koiran kokemuksella (heh heh!) kera "kasvattajan" yksinkertaisesti väärässä. Kun viitsisit edes googlettaa asian laitaa, niin saisit vastaukseksi ihan saman kuin sinulle jo kerrottiin. Niin että höpöhöpö vaan!

        En ole sanonut, että olen omistanut vain kaksi koiraa. Olen omistanut koiria enemmän, kuin kaksi. Ja olen ollut vauvasta asti tekemisissä koirien kanssa, joten .... No sitten olen väärässä. Olen kuitenkin itse antanut omille koirilleni aikuisten ruokaa, kun olivat 6kk ikäisiä. Ja ei näitten kanssa ole ollut minkäänlaista ongelmaa. Koirista kehittyi ihan normaaleja koiria. Ja ei, en viitsi googlettaa, koska minua ei kiinnosta googlettaa. Googlettele itse ihan rauhassa. Niin että höpöhöpö vaan!!!!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Terve pentu kyllä PÄRJÄÄ aikuisten kuivamuonalla vaikka koko kasvukauden emon tissiltä päästyään, mutta on täysin eri asia onko asialla leikkiminen SUOSITELTAVAA. Jos pennulla sattuukin olemaan geneettinen alttius vaikka luusto- ja/tai nivelongelmiin, niin ruokinnan virheillä niitä voidaan tuoda esiin. 6kk ikäinen iso koira on niveliltään ja luustoltaan vielä niin keskeneräinen, ettei todellakaan kannata joustaa tippaakaan suosituksista.

        Ihan samaan tapaan koirat ovat kautta aikojen PÄRJÄNNEET vaikka ihmisravinnon tähteillä, mutta on aivan eri asia, onko se optimaalisin vaihtoehto. Luontoäiti on niin fiksu, että tarpeeksi lähelle tai edes vähän sinne päin riittää siihen, että olento pystyy sinnittelemään jotenkin kutenkin, mutta optimaaliseen on silti järkevää tähdätä. Minkäänlaiset puutostilat eivät nykypäivän tietotaidolla ja tarjonnalla ole pakollisia, joten minkä helkutin takia sellaiseen kannattaisi lähtökohtaisesti tyytyä.

        Varsinkin aikuisten koirien kuivamuonissa on ravintoarvot usein päin mäntyä, joten usein on järkevää syöttää aikuisillekin koirille pentumuonaa. Toki jokunen valmistaja osaa laittaa rasvaa ja hyvin sulavia eläinproteiineja tarpeeksi aikuistenkin muoniin, mutta useimmissa on parantamisen varaa. Parhaintakin kuivamuonaa syöttäessä on järkevää antaa ainakin sinkkiä ja D-vitamiinia vielä lisinä kaiken ikäisille koirille.

        Haastankin sinut nyt liittymään vaikkapa katiskan fb-ryhmään, jollet jo ole liittynyt, ja väittämään siellä julkisesti, että pennut siirretään aikuisten kuivamuonalle 6kk iässä. Katsotaan uskallatko. 😉

        En tiedä kirjoititko minulle, vaiko et, mutta vastaan silti ; Minä en ole ikinä leikkinyt minkään koiran asian suhteen. En edes ruoka-asiassa. Meinaat että pelkkä ruoka vaikuttaa luusto- ja / tai nivelongelmiin? Älä höpötä siinä. Niitä on muitakin, jotka vaikuttaa niihin. Esim niihin vaikuttaa myös minkä ikäisenä aloittaa mm pyöräilyn yms.. No sitten ei kannata. Minä olen tehnyt niin ja oikein hyviä koiria on heistä tullut.

        Niin ovat. Minä en ole antanut kuitenkaan koskaan koirilleni ihmisravinton tähteitä. Joten tähän en ota tämän enemäpää kantaa.


        Minä en ainakaan syötä koirilleni penturuokaa nyt, enkä tulevaisuudessa. Ja tulevaisuudessakin aijon vaihtaa penturuoan aikuisruokaan 6kk iässä. Omilleni en ole koskaan antanut sinkkiä, enkä D-vitamiiniä lisinä. Enkä tee sitä tulevaisuudessakaan.

        Minut? Haasta ihan rauhassa, mutta en ole liittymässä mihinkään katiskan ryhmään facebookissa. Ja kyllä uskaltaisin sielläkin "väittää". En tiedätkö pelkää mitään, enkä ketään. Ja toisaalta en väittänyt, vaan sanoin, että voi vaihtaa.


      • No sovitaan sitten etten tiedä. No sovitaan sitten että ne on huuhaaväitteitä. Ja ei en ole sekaisin kuin seinäkello. En käytä alkoholia enkä huumeita. Ja päänupissani ei ole mitään vikaa. Ja ymmärrän kyllä lukemaani.

        Sinä itse et näytä tietävän yksinkertaisimpiakaan asioita. Itse sinä huuhaaväittelet. Sinähän se tässä olet sekaisin kuin seinäkello. Opettele ihan yksinäs ymmärtämään lukemaasi.

        Ai sinä tiedät mutta minä en tiedä? Etpä näytä tietävän. Ja ei en ole lapsi taikka kehitysvammainen joka ei mistään mitään tietäisi. Tiedän kyllä itsekin koirista ja ruokinnasta sun muusta ja erittäin paljon. No sitten olen leikkinyt koirieni kustannuksella enkä ole tajunut sitä. No kerroppa minulle että kun olen leikkinyt koirillani niin miten he ovat terveitä eivätkä heille ole tullut minkäänlaista ongelmaa kun ovat 6kk ikäisinä alkanut syömään aikuisten ruokaa kun olet kerta se kaikkein TIETÄVÄ ihminen? No sitten minulla ei riitä ymmärrys. Se on voi voi. Kyllä minua faktat kiinnostaa. Ja ne faktat olen saanut ihan muun kautta kuin täältä ja googlesta taikka jostain katistan ryhmästä. Ja koiriani saat sääliä niin paljon kuin haluat. Se ei minua kiinnosta tippaakaan.

        Tässä nyt ei ole uskaltamisesta kyse. Uskallan kyllä. Mutta miksi menisin jonnekin katiska ryhmään kun minua ei kiinnosta se ryhmä? Ei minun ole mikään pakko liittyä yhteenkään ryhmään jos en sinne halua liittyä. Ja ei en ole pelkuri ja seison kyllä sanojeni takana. Siihen ei tarvita minkäänlaista facebookkia eikä ryhmää.


      • Anonyymi
        Chekline kirjoitti:

        No sovitaan sitten etten tiedä. No sovitaan sitten että ne on huuhaaväitteitä. Ja ei en ole sekaisin kuin seinäkello. En käytä alkoholia enkä huumeita. Ja päänupissani ei ole mitään vikaa. Ja ymmärrän kyllä lukemaani.

        Sinä itse et näytä tietävän yksinkertaisimpiakaan asioita. Itse sinä huuhaaväittelet. Sinähän se tässä olet sekaisin kuin seinäkello. Opettele ihan yksinäs ymmärtämään lukemaasi.

        Ai sinä tiedät mutta minä en tiedä? Etpä näytä tietävän. Ja ei en ole lapsi taikka kehitysvammainen joka ei mistään mitään tietäisi. Tiedän kyllä itsekin koirista ja ruokinnasta sun muusta ja erittäin paljon. No sitten olen leikkinyt koirieni kustannuksella enkä ole tajunut sitä. No kerroppa minulle että kun olen leikkinyt koirillani niin miten he ovat terveitä eivätkä heille ole tullut minkäänlaista ongelmaa kun ovat 6kk ikäisinä alkanut syömään aikuisten ruokaa kun olet kerta se kaikkein TIETÄVÄ ihminen? No sitten minulla ei riitä ymmärrys. Se on voi voi. Kyllä minua faktat kiinnostaa. Ja ne faktat olen saanut ihan muun kautta kuin täältä ja googlesta taikka jostain katistan ryhmästä. Ja koiriani saat sääliä niin paljon kuin haluat. Se ei minua kiinnosta tippaakaan.

        Tässä nyt ei ole uskaltamisesta kyse. Uskallan kyllä. Mutta miksi menisin jonnekin katiska ryhmään kun minua ei kiinnosta se ryhmä? Ei minun ole mikään pakko liittyä yhteenkään ryhmään jos en sinne halua liittyä. Ja ei en ole pelkuri ja seison kyllä sanojeni takana. Siihen ei tarvita minkäänlaista facebookkia eikä ryhmää.

        Täällä vakiokirjoittajat jotka tietävät koirista ja jopa omistvat sellaisen. Miksi tarve häiriköidä täällä. Käsittämätöntä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Täällä vakiokirjoittajat jotka tietävät koirista ja jopa omistvat sellaisen. Miksi tarve häiriköidä täällä. Käsittämätöntä.

        Millä perusteella minä en tiedä koirista taikka omista sellaista? Vaikka sanoin että 6kk ikäiselle koiralle voi antaa aikuisten ruokaa ei tarkoita sitä ettenkö tiedä koirista mitään taikka en omistaisi koiraa. Tiedän koirista erittäin paljon. Olen ollut koirien kanssa tekemisissä vauvasta alkaen. Ja omistan koiria. Ja minä en häiriköi täällä. Älä syytä minua häiriköinnistä. Tehän te tässä niitä häiriköitä olette.


      • En sekoile !! En myöskään ole mikään piripää !! Enkä ole myöskään tasapainoton !!

        Älä sinä saatanan keskenkasvuinen penikka tule minua nimittelemään sekopääksi / piripääksi / tasapainottomaksi yksilöksi !!

        Minä en ole tillintallin koska en käytä alkoholia enkä huumeita !! En myöskään valehtele !! Kyllä edesmenneellä koirallani oli selkä sökönä !! Mitä sitten ?? En ole puhunut ettei selkäsairaus ole luusto-ongelma !!
        Kyllä edesmenneellä koirallani oli luusto-ongelma !! Mutta se luusto-ongelma ei johtunut siitä että koira söi 6kk ikäisenä aikuisten ruokaa !! Ja ei en ole lehmä !!
        Lukutaidossani ei ole miljoonaan kertaa minkäänlaista ongelmaa !! Eikä kyllä luetunymmärtämisessä taikka käsityskyvyssäni !! Ja tajuan kyllä erittäin paljon ja monesta eri asioista !!
        Edelleen edesmenneen koirani selkäsairauteen ei liity liian aikainen siirtyminen aikuisten ruokaan !! Ei vaikka kuinka niin väität !!

        Tässä on erään ruokasäkin tietoja ; Ruokintaohje ; Päivittäinen ravinnontarve riippuu mm. koiran koosta, aktiivisuuden ja liikunnan määrästä sekä vuodenajasta. <-- Tuossa EI kyllä puhuta että missä iässä pitää siirtyä aikuisten ruokaan !! Vai lukeeko ??
        Ja jos lukee niin missä kohdassa ?? Tuossa puhutaan KOIRAN KOOSTA / AKTIVIIVISUUDEN JA LIIKUNNAN MÄÄRÄSTÄ SEKÄ VUODEN AJASTA !! EI siitä missä iässä pitää siirtyä aikuisten ruokaan !!
        Ja ei kyseisessä ruokasäkissä ei siis lue mistä iästä alkaen aikuisten muonaan pitää siirtyä !! Ja ei en vaihda äkkiä valmistajaa !! Ja edelleen en sekoile !!
        Se mikä tässä on sairasta on selkäänpuukottaminen ja nimitteleminen !! Ja kyllä osaan lukea !! Ja jos en osaisi lukea enhän minä osaisi tännekään edes vastata !!


      • Anonyymi

        Koska olet liian tyhmä ja/tai sokea, niin tein tämän sinulle liian vaikean työn puolestasi.

        Koska se "eräs" muona, jonka tuotetiedoista tuon lainauksesi otit on Hau Hau, niin ihan siinä Hau Hau kana-riisi pentumuonasäkin ETUPUOLELLA lukee isolla näin: TÄYSRAVINTO KAIKILLE KOIRANPENNUILLE (2-12kk).

        Tämän lisäksi tuotetiedoissa lukee seuraavaa:

        "Pentusi voi syödä penturuokaa aina kahden kuukauden ikäisestä 1-vuotiaaksi asti, jolloin ruoka voidaan asteittain vaihtaa aikuisen koiran Hau-Hau Champion -täysravintoon."

        Olepa hyvä, sinä yksinkertainen olento!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Koska olet liian tyhmä ja/tai sokea, niin tein tämän sinulle liian vaikean työn puolestasi.

        Koska se "eräs" muona, jonka tuotetiedoista tuon lainauksesi otit on Hau Hau, niin ihan siinä Hau Hau kana-riisi pentumuonasäkin ETUPUOLELLA lukee isolla näin: TÄYSRAVINTO KAIKILLE KOIRANPENNUILLE (2-12kk).

        Tämän lisäksi tuotetiedoissa lukee seuraavaa:

        "Pentusi voi syödä penturuokaa aina kahden kuukauden ikäisestä 1-vuotiaaksi asti, jolloin ruoka voidaan asteittain vaihtaa aikuisen koiran Hau-Hau Champion -täysravintoon."

        Olepa hyvä, sinä yksinkertainen olento!

        Edelleen : EN ole tyhmä ENKÄ sokea !! Ja mikään asia EI ole minulle vaikeaa !!

        Minulla EI ole tällä hetkellä koiranpentua EIKÄ 6kk ikäistä koiraa !! Joten minulle ON ihan sama lukeeko Hau Hau kana-riisi pentumuonasäkissä jotain vaiko ei !!
        Minulla ON tällä hetkellä SENIORI koira joten tällä EI ole mitään merkitystä siihen !!
        Ja minä EN syötä koirilleni Hau Hau kana-riisiä EN seniorille ENKÄ pennuille sitten kun niitä on minulle tulevaisuudessa tulossa !! Ja KYLLÄ on tulossa !! Ja koiriani / koiraani saa sääliä niin paljon kuin haluaa !! EVVK (EI VOISI VITTUAKAAN KIINNOSTAA) !!

        Tosin vaikka Hau Hau kana-riisi pentumuonasäkissä lukeekin että TÄYSIRAVINTO KAIKILLE KOIRANPENNUILLE (2-12kk) / pentusi voi syödä penturuokaa aina kahden kuukauden ikäisestä 1-vuotiaaksi asti jolloin ruoka voidaan astettain vaihtaa aikuisen koiran
        Hau-Hau Champion -täysravintoon niin ainakin minä syötän koiralleni aikuisen ruokaa sitten kun syötän !! Sille sinä tai kukaan ei voi tehdä mitään !!

        Joten oleppa hyvä yksinkertainen olento !!


      • En tiedä ketä tarkoitit kun sanoit ettei kiinnosta ?
        Sinua ?
        Jotain muuta ?
        Minua ?
        Jos sinua ei kiinnosta niin hyvä juttu !
        Jos jotain muuta ei kiinnosta niin hyvä juttu !
        Itseäni ei enää tämän viestin jälkeen kiinnosta lukea tätä paskaa ja minun mollaamista joten poistan tämän keskustelun kirjanmerkeistä ja unohdan että tämä koko keskustelu oli edes koskaan olemassa !

        Mikä minua kiinnostaa ?
        Minua ei todellakaan kiinnosta se että syötätkö sinä 6kk ikäiselle koiralle penturuokaa vaiko et vai syöttääkö joku muu 6kk ikäiselle koiralle penturuokaa vaiko ei !
        Itse valehtelin kun kerroin syöttäneeni koirilleni aikuisten ruokaa 6kk ikäisille koirille vaikka ne on saanut aikuisten ruokaa vasta 24kk ikäisenä !
        Ja ihan sama uskotko sinä tätä vaiko et vai uskooko joku muu tätä vaiko ei !
        Itse kyllä tiedän onko 6kk ikäiset koirani syöneet aikuisten ruokaa vaiko penturuokaa !
        Ja en ole höpissyt puutaheinää !
        En ole mikään taaperon tasolla oleva ihminen !
        Koita sinä kehitysvammainen taaperon tasolla oleva lehmä pitää jo se suuri turpa kiinni !
        Ja en ole mikään raukka !
        Ole itse raukka jo hiljaa !


        En ole raukka ! Minulla ei ole luetunymmärtämisessä mitään vikaa ! Eikä ole kyllä käsityskyvyssänikään mitään vikaa ! Ja ymmärrän kyllä lukemani erittäin loistavasti !
        Huoltajaani ? En ole mikään lapsi !
        Itse olet raukka ! Sinulla se tässä on luetunymmärtämisessä vikaa ! Samoin sinulla on käsityskyvyssäsi vikaa ! Ja sinä et ymmärrä lukemaasi !
        Pyydä itse huoltajaasi selittämään sinulle aapiskielellä ETTEI koiran lonkkiin / kyynäreihin / selkävikaan vaikuta ruokinta vaan se on PERIYTYVÄÄ !
        Näin ollen et itse pysty todistamaan että edesmenneen koirani lonkkiin / kyynäreihin / selkäsairauteen vaikutti aikuisen ruokaan siirtyminen !
        En ole ruokkinut ainuttakaan koiraani vain sinne päin ! Olen ruokkinut ne juurikin oikealla tavalla !
        Ja ei en ole seonnut ! Enkä sekoa !
        Yritä itse kestää sekoamatta vaikka se selvästikin hankalaa onkin !



        ////

        IHAN VAIN KAIKILLE TIEDOKSI TÄHÄN LOPPUUN;

        VAIKKA KUINKA MONI TÄÄLLÄ OLIJOISTA VÄITTÄÄ ETTÄ EN YMMÄRRÄ LUKEMAANI / MINULLA ON LUETUNYMMÄRTÄMISESSÄ VIKAA / KÄSITYSKYVYSSÄNI ON VIKAA / OLEN LAPSEN TASOLLA YMS ..
        NIIN IHAN VAIN TIEDOKSI ETTÄ 1. YMMÄRRÄN ERITTÄIN HYVIN LUKEMAANI 2. MINULLA EI OLE LUETUNYMMÄRTÄMISESSÄ MITÄÄN VIKAA 3. MINULLA EI OLE KÄSITYSKYVYSSÄNI MITÄÄN VIKAA 4. EN OLE LAPSEN TASOLLA
        5. OLEN IÄLTÄNI KUTEN HENKISELTÄ JA FYYSISELTÄ TASOLTA AIKUINEN IHMINEN 6. EN OLE SYÖTTÄNYT 6KK IKÄISILLE KOIRILLENI AIKUISEN KOIRAN RUOKAA VAAN SIIHEN OLEN SIIRTYNYT KUN KOIRAT OVAT OLLEET 24KK
        7. EN OLE MIKÄÄN RAUKKA 8. EN OLE SEONNUT ENKÄ SEKOA 9. EN OLE RUOKKINUT YHTÄKÄÄN AINUTTA KOIRAANI VAIN SINNE PÄIN VAAN JUURIKIN OIKEALLA TAVALLA
        10. EDESMENNEEN KOIRANI LONKKIIN / KYYNÄREIHIN / SELKÄSAIRAUTEEN EI OLE VAIKUTTANUT VÄÄRÄNLAINEN RUOKINTA KOSKA EN OLE RUOKKINUT SITÄ VÄÄRIN
        11. MINULLA EI OLE TÄLLÄ HETKELLÄ PENTUKOIRAA EIKÄ 6KK IKÄISTÄ KOIRAA VAAN MINULLA ON SENIORI IKÄINEN KOIRA 12. OLEN OSANNUT RUOKKIA KAIKKI KOIRANI JOITA OLEN ELÄMÄNI AIKANA OMISTANUT NIIN KUIN KUULUUKIN
        JA AIJON JATKOSSAKIN TEHDÄ NIIN


      • Anonyymi
        Chekline kirjoitti:

        En tiedä ketä tarkoitit kun sanoit ettei kiinnosta ?
        Sinua ?
        Jotain muuta ?
        Minua ?
        Jos sinua ei kiinnosta niin hyvä juttu !
        Jos jotain muuta ei kiinnosta niin hyvä juttu !
        Itseäni ei enää tämän viestin jälkeen kiinnosta lukea tätä paskaa ja minun mollaamista joten poistan tämän keskustelun kirjanmerkeistä ja unohdan että tämä koko keskustelu oli edes koskaan olemassa !

        Mikä minua kiinnostaa ?
        Minua ei todellakaan kiinnosta se että syötätkö sinä 6kk ikäiselle koiralle penturuokaa vaiko et vai syöttääkö joku muu 6kk ikäiselle koiralle penturuokaa vaiko ei !
        Itse valehtelin kun kerroin syöttäneeni koirilleni aikuisten ruokaa 6kk ikäisille koirille vaikka ne on saanut aikuisten ruokaa vasta 24kk ikäisenä !
        Ja ihan sama uskotko sinä tätä vaiko et vai uskooko joku muu tätä vaiko ei !
        Itse kyllä tiedän onko 6kk ikäiset koirani syöneet aikuisten ruokaa vaiko penturuokaa !
        Ja en ole höpissyt puutaheinää !
        En ole mikään taaperon tasolla oleva ihminen !
        Koita sinä kehitysvammainen taaperon tasolla oleva lehmä pitää jo se suuri turpa kiinni !
        Ja en ole mikään raukka !
        Ole itse raukka jo hiljaa !


        En ole raukka ! Minulla ei ole luetunymmärtämisessä mitään vikaa ! Eikä ole kyllä käsityskyvyssänikään mitään vikaa ! Ja ymmärrän kyllä lukemani erittäin loistavasti !
        Huoltajaani ? En ole mikään lapsi !
        Itse olet raukka ! Sinulla se tässä on luetunymmärtämisessä vikaa ! Samoin sinulla on käsityskyvyssäsi vikaa ! Ja sinä et ymmärrä lukemaasi !
        Pyydä itse huoltajaasi selittämään sinulle aapiskielellä ETTEI koiran lonkkiin / kyynäreihin / selkävikaan vaikuta ruokinta vaan se on PERIYTYVÄÄ !
        Näin ollen et itse pysty todistamaan että edesmenneen koirani lonkkiin / kyynäreihin / selkäsairauteen vaikutti aikuisen ruokaan siirtyminen !
        En ole ruokkinut ainuttakaan koiraani vain sinne päin ! Olen ruokkinut ne juurikin oikealla tavalla !
        Ja ei en ole seonnut ! Enkä sekoa !
        Yritä itse kestää sekoamatta vaikka se selvästikin hankalaa onkin !



        ////

        IHAN VAIN KAIKILLE TIEDOKSI TÄHÄN LOPPUUN;

        VAIKKA KUINKA MONI TÄÄLLÄ OLIJOISTA VÄITTÄÄ ETTÄ EN YMMÄRRÄ LUKEMAANI / MINULLA ON LUETUNYMMÄRTÄMISESSÄ VIKAA / KÄSITYSKYVYSSÄNI ON VIKAA / OLEN LAPSEN TASOLLA YMS ..
        NIIN IHAN VAIN TIEDOKSI ETTÄ 1. YMMÄRRÄN ERITTÄIN HYVIN LUKEMAANI 2. MINULLA EI OLE LUETUNYMMÄRTÄMISESSÄ MITÄÄN VIKAA 3. MINULLA EI OLE KÄSITYSKYVYSSÄNI MITÄÄN VIKAA 4. EN OLE LAPSEN TASOLLA
        5. OLEN IÄLTÄNI KUTEN HENKISELTÄ JA FYYSISELTÄ TASOLTA AIKUINEN IHMINEN 6. EN OLE SYÖTTÄNYT 6KK IKÄISILLE KOIRILLENI AIKUISEN KOIRAN RUOKAA VAAN SIIHEN OLEN SIIRTYNYT KUN KOIRAT OVAT OLLEET 24KK
        7. EN OLE MIKÄÄN RAUKKA 8. EN OLE SEONNUT ENKÄ SEKOA 9. EN OLE RUOKKINUT YHTÄKÄÄN AINUTTA KOIRAANI VAIN SINNE PÄIN VAAN JUURIKIN OIKEALLA TAVALLA
        10. EDESMENNEEN KOIRANI LONKKIIN / KYYNÄREIHIN / SELKÄSAIRAUTEEN EI OLE VAIKUTTANUT VÄÄRÄNLAINEN RUOKINTA KOSKA EN OLE RUOKKINUT SITÄ VÄÄRIN
        11. MINULLA EI OLE TÄLLÄ HETKELLÄ PENTUKOIRAA EIKÄ 6KK IKÄISTÄ KOIRAA VAAN MINULLA ON SENIORI IKÄINEN KOIRA 12. OLEN OSANNUT RUOKKIA KAIKKI KOIRANI JOITA OLEN ELÄMÄNI AIKANA OMISTANUT NIIN KUIN KUULUUKIN
        JA AIJON JATKOSSAKIN TEHDÄ NIIN

        Kummallinen tyyli keskustella itsensä kanssa. Kuka tai mikä taho on se jolla pitää todistaa osaavansa lukea ja kirjoittaa. Lisäksi vielä väitteet siitä että omistaa useita koiria jnejne. Ehkä on syytä rauhoittua hiukan ja mennä vaikka pihalle jos on tai ikkunasta huutamaan jos on. Tai sitten vain meditoi itsensä rauhaisaan tilaan unohtaa raivon ja angstin.


      • Anonyymi
        Chekline kirjoitti:

        En tiedä ketä tarkoitit kun sanoit ettei kiinnosta ?
        Sinua ?
        Jotain muuta ?
        Minua ?
        Jos sinua ei kiinnosta niin hyvä juttu !
        Jos jotain muuta ei kiinnosta niin hyvä juttu !
        Itseäni ei enää tämän viestin jälkeen kiinnosta lukea tätä paskaa ja minun mollaamista joten poistan tämän keskustelun kirjanmerkeistä ja unohdan että tämä koko keskustelu oli edes koskaan olemassa !

        Mikä minua kiinnostaa ?
        Minua ei todellakaan kiinnosta se että syötätkö sinä 6kk ikäiselle koiralle penturuokaa vaiko et vai syöttääkö joku muu 6kk ikäiselle koiralle penturuokaa vaiko ei !
        Itse valehtelin kun kerroin syöttäneeni koirilleni aikuisten ruokaa 6kk ikäisille koirille vaikka ne on saanut aikuisten ruokaa vasta 24kk ikäisenä !
        Ja ihan sama uskotko sinä tätä vaiko et vai uskooko joku muu tätä vaiko ei !
        Itse kyllä tiedän onko 6kk ikäiset koirani syöneet aikuisten ruokaa vaiko penturuokaa !
        Ja en ole höpissyt puutaheinää !
        En ole mikään taaperon tasolla oleva ihminen !
        Koita sinä kehitysvammainen taaperon tasolla oleva lehmä pitää jo se suuri turpa kiinni !
        Ja en ole mikään raukka !
        Ole itse raukka jo hiljaa !


        En ole raukka ! Minulla ei ole luetunymmärtämisessä mitään vikaa ! Eikä ole kyllä käsityskyvyssänikään mitään vikaa ! Ja ymmärrän kyllä lukemani erittäin loistavasti !
        Huoltajaani ? En ole mikään lapsi !
        Itse olet raukka ! Sinulla se tässä on luetunymmärtämisessä vikaa ! Samoin sinulla on käsityskyvyssäsi vikaa ! Ja sinä et ymmärrä lukemaasi !
        Pyydä itse huoltajaasi selittämään sinulle aapiskielellä ETTEI koiran lonkkiin / kyynäreihin / selkävikaan vaikuta ruokinta vaan se on PERIYTYVÄÄ !
        Näin ollen et itse pysty todistamaan että edesmenneen koirani lonkkiin / kyynäreihin / selkäsairauteen vaikutti aikuisen ruokaan siirtyminen !
        En ole ruokkinut ainuttakaan koiraani vain sinne päin ! Olen ruokkinut ne juurikin oikealla tavalla !
        Ja ei en ole seonnut ! Enkä sekoa !
        Yritä itse kestää sekoamatta vaikka se selvästikin hankalaa onkin !



        ////

        IHAN VAIN KAIKILLE TIEDOKSI TÄHÄN LOPPUUN;

        VAIKKA KUINKA MONI TÄÄLLÄ OLIJOISTA VÄITTÄÄ ETTÄ EN YMMÄRRÄ LUKEMAANI / MINULLA ON LUETUNYMMÄRTÄMISESSÄ VIKAA / KÄSITYSKYVYSSÄNI ON VIKAA / OLEN LAPSEN TASOLLA YMS ..
        NIIN IHAN VAIN TIEDOKSI ETTÄ 1. YMMÄRRÄN ERITTÄIN HYVIN LUKEMAANI 2. MINULLA EI OLE LUETUNYMMÄRTÄMISESSÄ MITÄÄN VIKAA 3. MINULLA EI OLE KÄSITYSKYVYSSÄNI MITÄÄN VIKAA 4. EN OLE LAPSEN TASOLLA
        5. OLEN IÄLTÄNI KUTEN HENKISELTÄ JA FYYSISELTÄ TASOLTA AIKUINEN IHMINEN 6. EN OLE SYÖTTÄNYT 6KK IKÄISILLE KOIRILLENI AIKUISEN KOIRAN RUOKAA VAAN SIIHEN OLEN SIIRTYNYT KUN KOIRAT OVAT OLLEET 24KK
        7. EN OLE MIKÄÄN RAUKKA 8. EN OLE SEONNUT ENKÄ SEKOA 9. EN OLE RUOKKINUT YHTÄKÄÄN AINUTTA KOIRAANI VAIN SINNE PÄIN VAAN JUURIKIN OIKEALLA TAVALLA
        10. EDESMENNEEN KOIRANI LONKKIIN / KYYNÄREIHIN / SELKÄSAIRAUTEEN EI OLE VAIKUTTANUT VÄÄRÄNLAINEN RUOKINTA KOSKA EN OLE RUOKKINUT SITÄ VÄÄRIN
        11. MINULLA EI OLE TÄLLÄ HETKELLÄ PENTUKOIRAA EIKÄ 6KK IKÄISTÄ KOIRAA VAAN MINULLA ON SENIORI IKÄINEN KOIRA 12. OLEN OSANNUT RUOKKIA KAIKKI KOIRANI JOITA OLEN ELÄMÄNI AIKANA OMISTANUT NIIN KUIN KUULUUKIN
        JA AIJON JATKOSSAKIN TEHDÄ NIIN

        Hyvät naiset ja herrat. Tältä näyttää henkinen romahtaminen. 🙊🙈


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvät naiset ja herrat. Tältä näyttää henkinen romahtaminen. 🙊🙈

        Hyvät naiset ja herrta. En ole henkisesti romahtanut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kummallinen tyyli keskustella itsensä kanssa. Kuka tai mikä taho on se jolla pitää todistaa osaavansa lukea ja kirjoittaa. Lisäksi vielä väitteet siitä että omistaa useita koiria jnejne. Ehkä on syytä rauhoittua hiukan ja mennä vaikka pihalle jos on tai ikkunasta huutamaan jos on. Tai sitten vain meditoi itsensä rauhaisaan tilaan unohtaa raivon ja angstin.

        Kummallinen ihminen joka väittää puutaheinää. En keskustele itseni kanssa. En siis ole anonyyminä kommentoinut tänne. Kommentoin tänne tällä Chekline nimimerkillä. En minä väitä omistavani useita koiria. Minä olen omistanut useita koiria. Tällä hetkellä omistan vain yhden. Kaikki omistamani koirat löytyvät profiilistani ja sieltä olleesta linkistä löytyy lisätodisteita. Ei minun tarvitse rauhoittua ja en ole menossa pihalle huutamaan enkä aijo ikkunastakaan huudella. En luojan kiitos osaa meditoida. En ole raivonnut enkä angstannut.


      • Anonyymi
        Chekline kirjoitti:

        Kummallinen ihminen joka väittää puutaheinää. En keskustele itseni kanssa. En siis ole anonyyminä kommentoinut tänne. Kommentoin tänne tällä Chekline nimimerkillä. En minä väitä omistavani useita koiria. Minä olen omistanut useita koiria. Tällä hetkellä omistan vain yhden. Kaikki omistamani koirat löytyvät profiilistani ja sieltä olleesta linkistä löytyy lisätodisteita. Ei minun tarvitse rauhoittua ja en ole menossa pihalle huutamaan enkä aijo ikkunastakaan huudella. En luojan kiitos osaa meditoida. En ole raivonnut enkä angstannut.

        Olen tänään yrittänyt etsiä kiihkotonta ja faktaan perustuvaa informaatiota koiranruuasta ja siitä mikä parasta mustille ja omalle mirrilleni.
        Voisitteko antaa tarvitsemaani puolueetonta ja kiihkotonta tietoa, että mikä ruoka toimisi mustiini ja pitäisi mirrini karvan kiiltävänä. En ole varma joten teidän tietonne ja osaamisenne on kullanarvoista. Kiitos etukäteen.


      • KIITOS SAMOIN SINULLE


      • Anonyymi

        Anonyymi

        10.01.2021 23:12

        Edelleen ihan joka ikisessä pentumuonasäkissä lukee aivan saletisti ikäsuositus. Jollet löydä, niin otan osaa.

        ^^^
        Niin, se on SUOSITUS, joka on taas aivan eri asia kuin että olisi pakko


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anonyymi

        10.01.2021 23:12

        Edelleen ihan joka ikisessä pentumuonasäkissä lukee aivan saletisti ikäsuositus. Jollet löydä, niin otan osaa.

        ^^^
        Niin, se on SUOSITUS, joka on taas aivan eri asia kuin että olisi pakko

        Ihanko totta?!?! 😱 Koirillehan ei ylipäätään ole mikään PAKKO syöttää teollista muonaa ollenkaan, joten ai herttileeri mikä älykkö sinä olet tämän suuren asian keksittyäsi! Kuten jo moneen kertaan sanottua, ja kuten vähän välkymmät ovat jo hoksanneet, niin mikään ei estä täystolloja syöttämästä pennuille vaikka koko kasvukauden ajan aikuisten muonaa - järkikullan se toki pitäisi estää, mutta kun kaikille sitä ei näemmä ole suotu. Se onkin sitten eri asia, kannattaako niin tehdä. Ainuttakaan edes likipitäen järjellistä syytä ei ainakaan kenelläkään ole esittää sille, miksi ruokintasuosituksista ei tarvitsisi välittää. Jos pistorasiassa lukisi, ettei sinne tule haarukkaa työntää, niin sinä varmaan työnnät, koska mikään PAKKO ei ohjeistuksia ole noudattaa.


      • Tässäpä sinulle FAKTAA :

        Royal Canin Maxi Puppy on täysravinto suurikokoisten, aikuispainoltaan 26–44 kg, koirien pennuille 15 kk ikään asti. <-- TARKOITTAA että suurikokoisten aikuispainoltaan 26-44kg koirien PENNUILLE 15kk asti eli tuo LAUSE = SUOSITUS eli EI pakollista (LÄHDE : https://www.petenkoiratarvike.com/koirat/koiranruoka/kuivaruoka/royal-canin-maxi-puppy/001404?38373)

        Royal Canin Maxi Adult on koiranruoka suurikokoisille aikuisille, yli 15 kk ikäisille koirille, joiden paino on 26–44 kg. <-- SUOSITUS YLI 15kk ikäisille koirille eli EI pakollista (LÄHDE : https://www.petenkoiratarvike.com/koirat/koiranruoka/kuivaruoka/royal-canin-maxi-adult/001405?38510)

        Eli yhdessäkään säkissä EI lue että 6kk ikäiselle koiralle on PAKKO syöttää pentumuonaa
        SUOSITUS ja PAKKO on KAKSI TÄYSIN ERI ASIAA

        Et PYYDÄPPÄ ihan itse jotain ÄLYKKÄÄMPÄÄ yksilöä AUTTAMAAN googletuksessa


      • Anonyymi
        Chekline kirjoitti:

        Tässäpä sinulle FAKTAA :

        Royal Canin Maxi Puppy on täysravinto suurikokoisten, aikuispainoltaan 26–44 kg, koirien pennuille 15 kk ikään asti. <-- TARKOITTAA että suurikokoisten aikuispainoltaan 26-44kg koirien PENNUILLE 15kk asti eli tuo LAUSE = SUOSITUS eli EI pakollista (LÄHDE : https://www.petenkoiratarvike.com/koirat/koiranruoka/kuivaruoka/royal-canin-maxi-puppy/001404?38373)

        Royal Canin Maxi Adult on koiranruoka suurikokoisille aikuisille, yli 15 kk ikäisille koirille, joiden paino on 26–44 kg. <-- SUOSITUS YLI 15kk ikäisille koirille eli EI pakollista (LÄHDE : https://www.petenkoiratarvike.com/koirat/koiranruoka/kuivaruoka/royal-canin-maxi-adult/001405?38510)

        Eli yhdessäkään säkissä EI lue että 6kk ikäiselle koiralle on PAKKO syöttää pentumuonaa
        SUOSITUS ja PAKKO on KAKSI TÄYSIN ERI ASIAA

        Et PYYDÄPPÄ ihan itse jotain ÄLYKKÄÄMPÄÄ yksilöä AUTTAMAAN googletuksessa

        No sehän se vasta ihmeellistä olisikin, jos Royal Canin tai mikä hyvänsä ruokamerkki voisi velvoittaa kuluttajat noudattamaan ohjeistuksiaan. Tajusitko sinä VASTA NYT, ettei sellaista lakia tosiaan ole, että joudut telkien taakse, jollet käytä Royal Caninin muonia ohjeistuksen mukaan? Minulle tämä ei tullut yllätyksenä, päinvastoin olen koko ajan käytännössä kertonut, että voit kaikessa rauhassa tehdä ruokintavirheitä, vaikka ei kannattaisi, mutta sinä raukka luulit saavasi nyt isonkin älynväläyksen. Ai saakeli, sinun aivopieruista saa joka päivä ihan järjettömän hyvät naurut. 🤣

        Muonavalmistajat ovat merkinneet ohjeistukset muoniinsa ihan syystä, ja jos olet niitä liian aivokuollut noudattamaan tai edes perustelemaan sitä, miksi valmistaja on omista muonistaan väärässä, niin sitten olet. Se on todella valitettavaa elukoittesi kannalta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No sehän se vasta ihmeellistä olisikin, jos Royal Canin tai mikä hyvänsä ruokamerkki voisi velvoittaa kuluttajat noudattamaan ohjeistuksiaan. Tajusitko sinä VASTA NYT, ettei sellaista lakia tosiaan ole, että joudut telkien taakse, jollet käytä Royal Caninin muonia ohjeistuksen mukaan? Minulle tämä ei tullut yllätyksenä, päinvastoin olen koko ajan käytännössä kertonut, että voit kaikessa rauhassa tehdä ruokintavirheitä, vaikka ei kannattaisi, mutta sinä raukka luulit saavasi nyt isonkin älynväläyksen. Ai saakeli, sinun aivopieruista saa joka päivä ihan järjettömän hyvät naurut. 🤣

        Muonavalmistajat ovat merkinneet ohjeistukset muoniinsa ihan syystä, ja jos olet niitä liian aivokuollut noudattamaan tai edes perustelemaan sitä, miksi valmistaja on omista muonistaan väärässä, niin sitten olet. Se on todella valitettavaa elukoittesi kannalta.

        Tajusitko itse VASTA NYT että niissä pentumuonapusseissa EI pakoteta syöttämään 6kk ikäiselle koiralle pentumuonaa vaan sitä SUOSITELLAAN sen ja sen ikäiselle ?
        Ja OLEN tajunut asioita jo AJAT sitten ja TIEDÄN ettei ole minkäänlaista lakia taikka EN joudu siitä telkien taakse jos EN käytä Royal Canin muonia ohjeistusten mukaan ! EN edes syötä koirilleni Royal Caninia !
        EN ole tehnyt ruokinnassa virhettä vaan päinvastoin ! Ja raukka EN edelleenkään ole !
        Ai saakeli sinun aivopieruista saa joka päivä ihan järjettömän hyvät naurut 🤣

        Kyllä muonanvalmistajat ovat merkinneet ohjeistukset muoniinsa ihan syystä ja aivokuollut en todellakaan ole vaikka en noudata niitä taikka perustele yhtikäs mitään yhtikäs mistään !
        Taidat olla itse aivokuollut kun puhut koko ajan paskaa !
        Mikä on valitettavaa elukoitteni kannalta ? Ai se kun ne EIVÄT ole saaneet 6kk ikäisenä pentumuonaa vaan aikuistenmuonaa ? Mitä vitun väliä sillä on ? EI yhtikäs mitään !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anonyymi

        10.01.2021 23:12

        Edelleen ihan joka ikisessä pentumuonasäkissä lukee aivan saletisti ikäsuositus. Jollet löydä, niin otan osaa.

        ^^^
        Niin, se on SUOSITUS, joka on taas aivan eri asia kuin että olisi pakko

        Hahahahahaha. Ei mistään suosituksista ole pakko välittää jos et millään halua. Älä välitä edes maskisuosituksista vaan mene koronatesti jonoon tarjoamaan ilmaisia kielareita kaikille räkäsille gentlemanneille. Älä ihmeessä noudata suosituksia vaan ole ernu ja anna luonnonvalinnan hoidella pois sinut ja koiras. Uhhuhhuh miten loistavaa ajanvietettä nämä hölötyksesi, hahahahaha.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihanko totta?!?! 😱 Koirillehan ei ylipäätään ole mikään PAKKO syöttää teollista muonaa ollenkaan, joten ai herttileeri mikä älykkö sinä olet tämän suuren asian keksittyäsi! Kuten jo moneen kertaan sanottua, ja kuten vähän välkymmät ovat jo hoksanneet, niin mikään ei estä täystolloja syöttämästä pennuille vaikka koko kasvukauden ajan aikuisten muonaa - järkikullan se toki pitäisi estää, mutta kun kaikille sitä ei näemmä ole suotu. Se onkin sitten eri asia, kannattaako niin tehdä. Ainuttakaan edes likipitäen järjellistä syytä ei ainakaan kenelläkään ole esittää sille, miksi ruokintasuosituksista ei tarvitsisi välittää. Jos pistorasiassa lukisi, ettei sinne tule haarukkaa työntää, niin sinä varmaan työnnät, koska mikään PAKKO ei ohjeistuksia ole noudattaa.

        Kukahan tässä on se täystollo?

        Sinä, sillä sinä olet täällä koko ajan toitottanu, että 6kk ikäiselle ei saa missään nimessä vaihtaa aikuisen ruokaa, kun suositus on, että tiettyä ruokaa suositellaan syöttämään tiettyyn ikään asti

        Minä sanoin, että niin, se on SUOSITUS, ei pakko

        Ja missähän minä olen sanonu syöttäväni pennulle aikuisen koiran ruokaa?

        Enkä kyllä ole missään väittäny, ettei ruokintasuosituksista tartte välittää

        Ei, en ole niin tyhmä, että työntäisin haarukan pistorasiaan luki siinä mitä hyvänsä tai olisi lukematta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hahahahahaha. Ei mistään suosituksista ole pakko välittää jos et millään halua. Älä välitä edes maskisuosituksista vaan mene koronatesti jonoon tarjoamaan ilmaisia kielareita kaikille räkäsille gentlemanneille. Älä ihmeessä noudata suosituksia vaan ole ernu ja anna luonnonvalinnan hoidella pois sinut ja koiras. Uhhuhhuh miten loistavaa ajanvietettä nämä hölötyksesi, hahahahaha.

        Missä olen väittäny, etten välitä suosituksista?

        Ja mistä tiedät, että mulla on koira?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terve pentu kyllä PÄRJÄÄ aikuisten kuivamuonalla vaikka koko kasvukauden emon tissiltä päästyään, mutta on täysin eri asia onko asialla leikkiminen SUOSITELTAVAA. Jos pennulla sattuukin olemaan geneettinen alttius vaikka luusto- ja/tai nivelongelmiin, niin ruokinnan virheillä niitä voidaan tuoda esiin. 6kk ikäinen iso koira on niveliltään ja luustoltaan vielä niin keskeneräinen, ettei todellakaan kannata joustaa tippaakaan suosituksista.

        Ihan samaan tapaan koirat ovat kautta aikojen PÄRJÄNNEET vaikka ihmisravinnon tähteillä, mutta on aivan eri asia, onko se optimaalisin vaihtoehto. Luontoäiti on niin fiksu, että tarpeeksi lähelle tai edes vähän sinne päin riittää siihen, että olento pystyy sinnittelemään jotenkin kutenkin, mutta optimaaliseen on silti järkevää tähdätä. Minkäänlaiset puutostilat eivät nykypäivän tietotaidolla ja tarjonnalla ole pakollisia, joten minkä helkutin takia sellaiseen kannattaisi lähtökohtaisesti tyytyä.

        Varsinkin aikuisten koirien kuivamuonissa on ravintoarvot usein päin mäntyä, joten usein on järkevää syöttää aikuisillekin koirille pentumuonaa. Toki jokunen valmistaja osaa laittaa rasvaa ja hyvin sulavia eläinproteiineja tarpeeksi aikuistenkin muoniin, mutta useimmissa on parantamisen varaa. Parhaintakin kuivamuonaa syöttäessä on järkevää antaa ainakin sinkkiä ja D-vitamiinia vielä lisinä kaiken ikäisille koirille.

        Haastankin sinut nyt liittymään vaikkapa katiskan fb-ryhmään, jollet jo ole liittynyt, ja väittämään siellä julkisesti, että pennut siirretään aikuisten kuivamuonalle 6kk iässä. Katsotaan uskallatko. 😉

        Säkö pidät tuota Katiskan sivuston tekijää ainoana oikeana ja luotettavana henkilönä?

        Siitähän on ollu aikoinaan vaikka ja mitä keskustelua, eikä kyllä mitään hyvää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Säkö pidät tuota Katiskan sivuston tekijää ainoana oikeana ja luotettavana henkilönä?

        Siitähän on ollu aikoinaan vaikka ja mitä keskustelua, eikä kyllä mitään hyvää

        Me täällä kanta-hämeessä tykkäämme riehua ja kiroilla. Myöskin lehmät ovat ystäviämme. Lisäksi sisäänkirjautuminen ja silmittömällä väkivallalla uhkailu kuuluu tänne meikäläisten asuinympäristöön. Vanhemmat täälä huutavat lapsilleen tuollaisia käsittämättömyyksiä joten imemme jo pienestä pitäen mielettömyyden. Tuollaisella kiroamisella minutkin kasvatettiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Me täällä kanta-hämeessä tykkäämme riehua ja kiroilla. Myöskin lehmät ovat ystäviämme. Lisäksi sisäänkirjautuminen ja silmittömällä väkivallalla uhkailu kuuluu tänne meikäläisten asuinympäristöön. Vanhemmat täälä huutavat lapsilleen tuollaisia käsittämättömyyksiä joten imemme jo pienestä pitäen mielettömyyden. Tuollaisella kiroamisella minutkin kasvatettiin.

        Missä mä olen ketään uhkaillu?

        Ja mitä nuo ylipäätänsä liittyy mun kysymykseen siitä, että pidätkö sä Katiskan sivun tekijää ainoana ja oikeana luotettavana henkilönä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä mä olen ketään uhkaillu?

        Ja mitä nuo ylipäätänsä liittyy mun kysymykseen siitä, että pidätkö sä Katiskan sivun tekijää ainoana ja oikeana luotettavana henkilönä?

        Katiskan sivuja ei tee vain yksi henkilö. Myöskään facessa ei keskustele vain yksi henkilö. Ottaisit edes perusasioista selvää ennen vinkumista. Tai siis ihan vaan yritystä vinkua, mutta pieleen meni välittömästi.

        Kerro myös mikä sivuilla kerrottu on pielessä äläkä vain vingu ympäripyöreitä. Laita oikein suoraa lainausta kaikista löytämistäsi virheistä. Nyt ootan innolla.


      • Anonyymi

        Ehkä on aika ottaa se yöpilleri. Kohta siniset valot taas vilkkuvat ja rauhoittuminen voi alkaa. Kannattaa liimata näppiksen näppäimet kunnon liimalla ettei sitä hakatessä kirjaimet irtoa. 🤣🤣


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä on aika ottaa se yöpilleri. Kohta siniset valot taas vilkkuvat ja rauhoittuminen voi alkaa. Kannattaa liimata näppiksen näppäimet kunnon liimalla ettei sitä hakatessä kirjaimet irtoa. 🤣🤣

        Pitäisiköhän sinun laittaa se korkki jo kiinni ja lopettaa se kännissä kirjoitteleminen kun ei näistä sinun kännisekoiluista saa mitään selvää eikä näissä sinun kännisepustuksissa ole mitään järkeä ennen kuin valkotakkiset tulevat sinua hakemaan 🤣🤣🤣🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katiskan sivuja ei tee vain yksi henkilö. Myöskään facessa ei keskustele vain yksi henkilö. Ottaisit edes perusasioista selvää ennen vinkumista. Tai siis ihan vaan yritystä vinkua, mutta pieleen meni välittömästi.

        Kerro myös mikä sivuilla kerrottu on pielessä äläkä vain vingu ympäripyöreitä. Laita oikein suoraa lainausta kaikista löytämistäsi virheistä. Nyt ootan innolla.

        Missään en ole väittäny, et Katiskan sivuilla olis virheitä

        Sanoin, että Katiskan sivun perustajasta on ollu aikoinaan vaikka ja mitä keskustelua, eikä kyllä mitään hyvää. Nimeä en ala tänne laittamaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missään en ole väittäny, et Katiskan sivuilla olis virheitä

        Sanoin, että Katiskan sivun perustajasta on ollu aikoinaan vaikka ja mitä keskustelua, eikä kyllä mitään hyvää. Nimeä en ala tänne laittamaan

        Yhdestä ainoasta henkilöstä olet puhunut vain sinä, ei kukaan muu. Taidat olla pahemman kerran aineissa, viinoissa tai muuten vain ding dong kun tulet vinkumaan yhdestä henkilöstä vaikka tosiasiassa todellakin repäisit tämän puheenaiheen hanuristas etkä nyt osaa edes kertoa miksi. Jos syy ei mukamas ollut mollata katiskaa tietolähteenä ruokinnasta (seli seli!) niin mikä sitten?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Säkö pidät tuota Katiskan sivuston tekijää ainoana oikeana ja luotettavana henkilönä?

        Siitähän on ollu aikoinaan vaikka ja mitä keskustelua, eikä kyllä mitään hyvää

        "Säkö pidät tuota Katiskan sivuston tekijää ainoana oikeana ja luotettavana henkilönä?"

        Missä kohtaa olen kirjoittanut Lehtosen olevan ainoa oikea ja luotettava henkilö? Kerro, pliis, niin saan nauraa kustannuksellasi lisää.

        "Siitähän on ollu aikoinaan vaikka ja mitä keskustelua, eikä kyllä mitään hyvää"

        Miten tämä liittyi mitenkään siihen, että katiskassa on ölinäsi kestävää faktaa optimaalisesta ruokinnasta erittäin hyvin yhteen paikkaan koottuna?

        Nyt kun tosiaan osaisit meille muillekin avata, miten tämä aivokuollut väliin änkeämäsi ininä liittyi aiheeseen mitenkään.


    • Anonyymi

      Näin eläinlääkärin näkökulmasta tuo pano... ei ole hankala vaiva. Glucosamiinia ruuan sekaan lisäksi särkylääkettä. Likkumista lisättävä ja painoa alennettava.
      Lisää lääkärivinkkejä omalta sivultani. Koiran kanssa yhteen com. Myös: koirakaveri ja ihmisen yhdesssäolo ja sisäinen kauneus.

      • Jos olet eläinlääkäri niin laitappa ihan linkkiä sivuillesi. Nimittäin goolettamalla ei löytynyt kyseisiä sivuja. Ei löytynyt kun kirjoitin koiran kanssa yhteen.com eikä löytynyt kun kirjoitin koirankanssayhteen.com. On rikos esiintyä eläinlääkärinä jos ei sitä kerta ole.


      • Anonyymi

        Mitä nää höpötät? :D


      • Anonyymi
        Chekline kirjoitti:

        Jos olet eläinlääkäri niin laitappa ihan linkkiä sivuillesi. Nimittäin goolettamalla ei löytynyt kyseisiä sivuja. Ei löytynyt kun kirjoitin koiran kanssa yhteen.com eikä löytynyt kun kirjoitin koirankanssayhteen.com. On rikos esiintyä eläinlääkärinä jos ei sitä kerta ole.

        Johan sinä ihan käsittämätön salaliittoteorioitsija olet. Eläinlääkärinä keskustelupalstalla valheellisesti esiintymisen rikollisuus on yhtä väärä väittämä kuin se, että 6kk ikäinen pentu tulee siirtää aikuisten ruoalle. Kannattaa käydä lekurissa, jos luulot ovat niin vahvoja, että ihan tosissasi tulet noin uskomattomia valheita totuuksina esittelemään.


      • Anonyymi
        Chekline kirjoitti:

        Jos olet eläinlääkäri niin laitappa ihan linkkiä sivuillesi. Nimittäin goolettamalla ei löytynyt kyseisiä sivuja. Ei löytynyt kun kirjoitin koiran kanssa yhteen.com eikä löytynyt kun kirjoitin koirankanssayhteen.com. On rikos esiintyä eläinlääkärinä jos ei sitä kerta ole.

        Mitä ihmeen linkkejä. Palstan aihepiiriin ei kuulu omien blogien mainostaminen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä nää höpötät? :D

        En minä mitään höpötä. Joku muu se tässä höpöttää, kuin minä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Johan sinä ihan käsittämätön salaliittoteorioitsija olet. Eläinlääkärinä keskustelupalstalla valheellisesti esiintymisen rikollisuus on yhtä väärä väittämä kuin se, että 6kk ikäinen pentu tulee siirtää aikuisten ruoalle. Kannattaa käydä lekurissa, jos luulot ovat niin vahvoja, että ihan tosissasi tulet noin uskomattomia valheita totuuksina esittelemään.

        Minä salaliittoteorioitsija ? En edes ole. Minä en mitään väitä. Sanoin. Sanominen ja väittäminen on kaksi eri asiaa, jos et sitä sattumoisin tiennyt. Ja ei, minun ei tarvitse käydä missään lekurissa, koska luulossani ei ole mitään vikaa. Kannattaa sinun itse käydä siellä lekurissa. Ja minä en mitään valhetta totuuksina esittele. Minusta tuossa ei ole mitään valhetta, jos sanoo että 6kk ikäiselle koiralle voi antaa aikuisten ruokaa. Syöttäkää te pentuillenne 10 ikävuoteen asti penturuokaa, jos niin haluatte. Minä en syötä. Ja that's it.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ihmeen linkkejä. Palstan aihepiiriin ei kuulu omien blogien mainostaminen.

        Sitten ei kannata kertoa tänne sellaisia asioita, joita ei googlettamalla löydy. Jos voi sanoa, että "Lisää lääkärivinkkejä omalta sivultani. Koiran kanssa yhteen com." niin silloin pitää myös laittaa linkkiä mistä tällaista tietoa voi käydä lukemassa. No voin minäkin sanoa, että lisää lääkärivinkkejä taikka lisää koiran ruoasta voi käydä lukemassa koiran ruokinnasta comista.


      • Anonyymi
        Chekline kirjoitti:

        Sitten ei kannata kertoa tänne sellaisia asioita, joita ei googlettamalla löydy. Jos voi sanoa, että "Lisää lääkärivinkkejä omalta sivultani. Koiran kanssa yhteen com." niin silloin pitää myös laittaa linkkiä mistä tällaista tietoa voi käydä lukemassa. No voin minäkin sanoa, että lisää lääkärivinkkejä taikka lisää koiran ruoasta voi käydä lukemassa koiran ruokinnasta comista.

        Tänne tarvitse tai pidä mitään linkkejä laittaa, voi kuitenkin luoda päässä omia sääntöjä. Sanoa ei voi tänne mitään, kirjoitella voi. Ti ehkä voi sanoa kirjoittamala ja laittamalla linkkejä linkkejä. Oman kotiolon ja vaikka mnkä mainostaminen ei kuulu palstan aihepiiriin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tänne tarvitse tai pidä mitään linkkejä laittaa, voi kuitenkin luoda päässä omia sääntöjä. Sanoa ei voi tänne mitään, kirjoitella voi. Ti ehkä voi sanoa kirjoittamala ja laittamalla linkkejä linkkejä. Oman kotiolon ja vaikka mnkä mainostaminen ei kuulu palstan aihepiiriin.

        Ei tarvitse ei. Ei tarvitse tulla väittämään mitään mistä ei voi lyödä todisteita. Ei kuulu ei. Ja edelleen ei kannata kirjoitella tänne mitään jos ei voi linkkejä laittaa todistaakseen väitteensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänne tarvitse tai pidä mitään linkkejä laittaa, voi kuitenkin luoda päässä omia sääntöjä. Sanoa ei voi tänne mitään, kirjoitella voi. Ti ehkä voi sanoa kirjoittamala ja laittamalla linkkejä linkkejä. Oman kotiolon ja vaikka mnkä mainostaminen ei kuulu palstan aihepiiriin.

        Minulla on monta koiraa jotka leikkivät mirrilläni. Yställisesti Tuire Panostiitti.
        Ps. tsekkaa mirrinnuolenheti.com


      • Pidäppä sinä LEHEMÄ se turpas kiinni !! EN ole vittu mikään vanupää !!


    • Anonyymi

      Tuo ylempänä oleva ehkä eläin,- ehkä ei eläinlääkärin vinkki on mielestäni ihan varteenotettava. Tuota glukosamiiniahan ihmisille syötetään, hyvää tavaraa. Meille eläintenhoitajille on myös kerrottu jo opiskeluaikana tuon aineen myönteisistä vaikutuksista.

      • Anonyymi

        Itse asiassa glukosamiinin hyödyt ovat hyvin kiistanalaiset. Ei sitä nykypäivänä suosittele eläinlääkäritkään eikä se löydy enää ihmistenkään hoitosuosituksista. Tämä on muuten ihan vastikään tarkistettu tieto niin ihmisiä hoitavalta ortopediltä kuin arvostetulta eläintenkin ortopediltä.

        Eipä silti, ei glukosamiinista mitään haittaakaan ole, joten jos nivelissä on vikaa, niin kyllähän sitä voi syöttää. Joidenkin tutkimusten mukaan siitä voisi olla minimaalinen hyöty, jos ongelmia on jo, mutta ennaltaehkäisevästi ei. Ihan heti en kyllä keksi, millä periaatteella siitä olisi hyötyä nimenomaan panosteiittiin, joten ehkä tämä "eläinlääkäri" voisi vähän valaista, mikä tässä oli ideana.

        Se, mitä panosteiittiin todella suositellaan ortopedeja myöten, on iso annos EPA- ja DHA- rasvahappoja.


    • Anonyymi

      Herranjestas mitä mä just luin! 😱

      Vaikka palstalla älämölöävä besserwisseri Chekline kirjoittaa 6kk ikäselle pennulle käyvän aikuisten ruoka, niin älkää herranjestas tehkö perässä! Lukekaa ne ruokapussien kyljet edes vaikka ette sen ihmeempää selontekoa jaksaisi tehdä aiheesta koirien ruokinta! Missään pussissa ei koskaan ikinä milloinkaan olla kirjoitettu, että 6kk iässä vaihdetaan aikuisten ruokaan!

      Meillä on tällä hetkellä juniori ja kasvattajan suositteleman ruokapussin kyljessä kerrotaan penturuokaa syötettävän 18kk ikään asti. Kasvattajan suosituksen mukaan 24kk on kuitenkin lähempänä totuutta! Ja kyllähän monet tosiaan syöttää penturuokaa ihan aikuisillekin koirille varsinkin jos ovat harrastuskoiria ja siten kovemmalla kulutuksella. Silti voi lisäravinteita tarvita purkista.

      Tämä besserwisseri Chekline väittää ettei mitään ongelmia ole koskaan tullut, mutta profiilissaan kertoo kuitenkin sakullaan olleen selkä sökönä mikä oli lopetuksenkin syy ilmeisesti. Ei kyllä ollut ensimmäinen ristiriitaisuus väitteissään vaikkei näitä ristiriitaisuuksia näytä itse tajuavan ollenkaan!

      Summa summarum tehkää niinkuin yleisesti neuvotaan älkääkä sen mukaan mitä besserwisserit palstalla pokkana väittää. Pahimmillaan ohjeiden vastaisesti toimiminen voi aiheuttaa ongelmia, vaikka niitä ei jokaiselle koira yksilölle tulisikaan! Kerran kun osuu kohdalle, niin sitten on surku!

      • Anonyymi

        Minä ainakin luotan melkein eläinlääkärin kirjoituksiin ! 😂😂😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä ainakin luotan melkein eläinlääkärin kirjoituksiin ! 😂😂😂

        Viitsisitkö olla vähän selkeämpi ulosannissasi? Siis luotatko tyyppiin, jonka mukaan panosteiittiin syötetään kipulääkettä ja glukosamiinia vai mitä ihmettä? Ja miten tämä liittyi kommenttiin, johon vastasit?


      • NIIN JUURI ÄLKÄÄ VITTU MATKIKO MINUA ELI ÄLKÄÄ MISSÄÄN NIMESSÄ ANTAKO 6KK IKÄISELLE KOIRALLENNE AIKUISTEN RUOKAA VAAN ANTAKAA PENTUROKAA JA SITÄKIN AINAKIN SINNE 10 IKÄVUOTEEN ASTI !!!!

        EIKÄ KYLLÄ MISSÄÄN RUOKAPUSSIN KYLJESSÄ OLE LUKENUT ETTEI 6KK IKÄISELLE KOIRALLE SAA ANTAA AIKUISTEN RUOKAA VAAN SITÄ PITÄÄ SYÖTTÄÄ AINAKIN 10 IKÄVUOTEEN ASTI PENTURUOALLA !!!!

        SYÖTTÄKÄÄ TE KOIRALLENNE VAIKKA SAATANA 10 IKÄVUOTEEN ASTI PENTURUOKAA !!!!

        MINÄ OLEN SYÖTTÄNYT 6KK IKÄVUOTEEN ASTI JA TEEN SEN JATKOSSAKIN JA SE ON VOI VOI !!!!

        KYLLÄ PROFIILISSANI LUKEE ETTÄ SAKSANPAIMENKOIRALLANI ON OLLUT SELKÄSÖKÖ MUTTA SE EI LIITY RUOKINTAAN MILLÄÄNLAILLA !!!!
        SAKSANPAIMENKOIRALLE TODETTIIN VAKAVA-ASTEINEN SPONDYLOOSI KOIRAN OLLESSA 3V 9KK IKÄINEN JA KOIRA ELI 7V 9KK IKÄÄN ASTI KUNNES NUKKUI YLLÄTTÄEN POIS !!!!
        SITÄ EI SIIS LOPETETTU MISSÄÄN VAIHEESSA !!!!
        TÄMÄN KYSEISEN SAKSANPAIMENKOIRAN EMÄLLÄ OLI MYÖS SELKÄONGELMIA (SPONDYLOOSIA / VÄLILEVYTYRÄÄ SUN MUUTA) JOTEN SE EI SIIS TODELLAKAAN RUOKAAN LIITTYNYT !!!!
        TÄSTÄ SAKSANPAIMENKOIRASTA VOI KÄYDÄ LUKEMASSA LISÄÄ sannanelamansaelaimet.simplesite.com / sannanelamansaelaimet.blogspot.com JA EMÄN SAIRAUDESTA LÖYTYY SAMASTA OSOITTEESTA !!!!
        ELI SELKÄSAIRAUS ON SAKSANPAIMENKOIRALLANI PERIYTYNYT SIIS EMÄLTÄ EIKÄ SIITÄ ETTÄ SAI 6KK IKÄISENÄ AIKUISTEN RUOKAA !!!!


    • Anonyymi

      Meillä ei ole perheessä tietoa ko. sairaudesta. Onneksi koirat ovat olleet suht terveitä ja toivottavasti pysyvätkin. Olen joskus käynyt näillä sivulla, niillä hyviä koira kirjoituksia.
      Täytyy heti tarkistaa nämä linkkivinkit, mirrinnuolenheti.com sekä vanupää.fi
      Onko uusi käytänne että kirjoitetaan caps-lock päällä kaikki.teksti. On tyyli viime kerrasta muuttunut...

    • Anonyymi

      Miksi kukaan tietäjä ei kirjoita taudista mitään. Täällä on kyllä eläinlääkäri asiallisesti kommentoinut. Muuten näyttää kirjoitukset hämäläisen sekakäyttäjän aineissa tulleilta välähdyksiltä. Ymmärrän tuon tuskan ja avuntarvettakin varmasti on.

      • Anonyymi

        Äläpä höpäjä sinäkin.

        Ensinnäkin aloituksesta on vuosia aikaa. Nykyään tietoa panosteiitista saa hyvin netistä, jos viitsii vähän vaivata omaa takapuoltaan.

        Toisekseen näissä uudemmissakin kommenteissa on todellisuudessa kirjoitettu panosteiitin hoidosta. Onko hämäläisen sekakäyttäjän sokeus ja lukihärö tarttunut sinuunkin?

        Niitä jo esilletulleita asioita ovat:
        1. Tulehduskipulääke.
        2. DHA- ja EPA -rasvahapot. Ell laskee annostuksen, mutta esim. minun isohkolle pennulle määrättiin näitä yhteensä hurjat 2500mg.
        3. Panosteiitti on yleensä isojen koirien vaiva, ja niille syötetään ehdottomasti isokokoisille pennuille suunniteltua ruokaa. Näissä on esim. kalsiumin määrä laskettu sellaiseksi, että isokokoinen pentu kasvaa täyteen kokoonsa turvallisesti luiltaan ja niveliltään. Myös esim. proteiineissa ja muissa tärkeissä rakennuspalikoissa on eroja, joten ei näitä eri kokoisten pentujen ruokia huvikseen valmisteta eikä niitä koko kasvukauden ajan huvikseen suositella syötettävän. Niinpä keskenkasvuisia isoja koiria ei todellakaan tule ruokkia aikuisten koirien ruoalla jo 6 kk iässä, vaan valitaan isoille koirille suunniteltu penturuoka, jota syötetään koko kasvuikä rodusta riippuen keskimäärin 18-20 kk ikään asti.
        4. Glukosamiini oli kaiketi vain aivopieru tai ainakin vanhaa luuloa, ellei joku nyt osaa selittää miksi ruston rakennusainetta tarvittaisiin pitkien luiden steriiliin tulehdustilaan, mitä panosteiitti on. Minun järjellä tuo on kuin määrättäisiin C-vitamiinia D-vitamiinin puutteeseen. Kaiken lisäksi glukosamiinia ei enää pidetä olennaisena edes nivelongelmissa.
        5. Lepo lienee itsestään selvää, mutta pehmeällä pohjalla liikkuminen on jopa suositeltavaa, sillä liikunta on kuitenkin tärkeää kasvussa. Liiallista riehumista kuitenkin vältetään.

        P.S. Tämä lista on ihan vastikään saatu ortopediltä panosteiittiepäilyn johdosta. Ja jotta ei jää epäselväksi palstan puupäälle, niin myös ruokapuoli on ihan ehdoton, ja tämä tieto on peräisin ihmiseltä, joka hoitaa ammatikseen luusto-ongelmista kärsiviä koiria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äläpä höpäjä sinäkin.

        Ensinnäkin aloituksesta on vuosia aikaa. Nykyään tietoa panosteiitista saa hyvin netistä, jos viitsii vähän vaivata omaa takapuoltaan.

        Toisekseen näissä uudemmissakin kommenteissa on todellisuudessa kirjoitettu panosteiitin hoidosta. Onko hämäläisen sekakäyttäjän sokeus ja lukihärö tarttunut sinuunkin?

        Niitä jo esilletulleita asioita ovat:
        1. Tulehduskipulääke.
        2. DHA- ja EPA -rasvahapot. Ell laskee annostuksen, mutta esim. minun isohkolle pennulle määrättiin näitä yhteensä hurjat 2500mg.
        3. Panosteiitti on yleensä isojen koirien vaiva, ja niille syötetään ehdottomasti isokokoisille pennuille suunniteltua ruokaa. Näissä on esim. kalsiumin määrä laskettu sellaiseksi, että isokokoinen pentu kasvaa täyteen kokoonsa turvallisesti luiltaan ja niveliltään. Myös esim. proteiineissa ja muissa tärkeissä rakennuspalikoissa on eroja, joten ei näitä eri kokoisten pentujen ruokia huvikseen valmisteta eikä niitä koko kasvukauden ajan huvikseen suositella syötettävän. Niinpä keskenkasvuisia isoja koiria ei todellakaan tule ruokkia aikuisten koirien ruoalla jo 6 kk iässä, vaan valitaan isoille koirille suunniteltu penturuoka, jota syötetään koko kasvuikä rodusta riippuen keskimäärin 18-20 kk ikään asti.
        4. Glukosamiini oli kaiketi vain aivopieru tai ainakin vanhaa luuloa, ellei joku nyt osaa selittää miksi ruston rakennusainetta tarvittaisiin pitkien luiden steriiliin tulehdustilaan, mitä panosteiitti on. Minun järjellä tuo on kuin määrättäisiin C-vitamiinia D-vitamiinin puutteeseen. Kaiken lisäksi glukosamiinia ei enää pidetä olennaisena edes nivelongelmissa.
        5. Lepo lienee itsestään selvää, mutta pehmeällä pohjalla liikkuminen on jopa suositeltavaa, sillä liikunta on kuitenkin tärkeää kasvussa. Liiallista riehumista kuitenkin vältetään.

        P.S. Tämä lista on ihan vastikään saatu ortopediltä panosteiittiepäilyn johdosta. Ja jotta ei jää epäselväksi palstan puupäälle, niin myös ruokapuoli on ihan ehdoton, ja tämä tieto on peräisin ihmiseltä, joka hoitaa ammatikseen luusto-ongelmista kärsiviä koiria.

        Miltä ortopediltä. LINKKEJÄ ortopedin sivuille HETI. KUKAAN EI USKO TUOLLAISTA. Itse kasvattanut koiria jo 2v, 8kk. ja tiedän kyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miltä ortopediltä. LINKKEJÄ ortopedin sivuille HETI. KUKAAN EI USKO TUOLLAISTA. Itse kasvattanut koiria jo 2v, 8kk. ja tiedän kyllä.

        Lopeta kasvattaminen, jos tieto-taitosi on noin retuperällä. Surullista, että aivokuolleet hoomoilaset leikkivät elävillä eläimillä.


    Ketjusta on poistettu 28 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4813
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      96
      4583
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      620
      4194
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3167
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2701
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2213
    7. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      222
      2172
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      347
      2163
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      31
      1797
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1512
    Aihe