Näin suomen zen kulisseissa toimitaan :(

Huolestunut zenisti

12

2190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

      mahayanan kahdet kasvot

    • Buddha opetta hakemaan turvaa kolmesta jalokivestä, Buddhasta, Dharmasta ja Sanghasta. Maallikoista koostuvaa ryhmää ei ehkä ole aivan aiheellista kutsua Sanghaksi, ainakaan Gelug-tradition näkökulmasta näin ei tehdä.

      Blogissa tuodaan esiin paljon negatiivisiä tunteita. Viisauden sydän suutran mantran gate-gate-paragate-parasamgate-boddhi-svaha resitaatio ja Buddhan totuus kehon meditaatio auttaa pääsemään irti negatiivisistä tunteista. Positiivisten tunteiden luomisessa avalokitesvaran mantra om-mani-padme-hum ja muiden tietoisten olentojen meditointi äiteinä jotka hyväntahtoisesti ovat suojelölet meitä läpi elämiemme. Buddhalle tehdyt prostraatioharjoitukset ovat puolestaan erinomaisen tehokas tapa vähentää itsen ihastelua. Kenties zen-keskuksesta irtautumisen voikin nähdä erinomaisena mahdollisuutena siirtua Dharman harjoittamiseen.

      • no niin

        "Kenties zen-keskuksesta irtautumisen voikin nähdä erinomaisena mahdollisuutena siirtua Dharman harjoittamiseen."

        Tuo on hyvin sanottu. Yleensäkin uskonnollisesta tai ideologisesta populaatiosta poistuminen saattaa ilmentää ainakin pientä edistymistä tietoisuuden polulla.

        Porukkaan liittymisen todellinen motiivi usein lienee ihmisen laumaeläinvaisto. Tuntuu turvalliselta, kun tietää olevansa jonkun lauman jäsen. Liittymisen motiivi voi olla myös juuri se, mistä Buddha varoitti, eli takertuminen "buddhalaisuuden", "oikeaoppisuuden" tai johonkin muodolliseen ideaan.

        Ihmisiin pettymisen katkera lääke saattaa olla parantava rohto tietoisuuden polun taivaltajalle.

        Onneksi kaikki on hyvin, jokaiselle on paikkansa, kuuluu porukkaan tai ei.


    • Ihmiskunta Sinde

      Joo, psyykeongelmat ja psykoosi: siihen on sukupuolen poisto.

      - Voit varmasti vaikuttaa elämääsi myönteisesti ja pysäyttää itsestäsi yhteisten silmien osien toiminnan.
      - Voit varmasti vaikuttaa elämäämme myönteisesti ja pysäyttää kiihkomielisen ylenpalttisen tunteilla peilaamisen.
      - Voit varmasti olla meditoidessasi samalla myönteinen, ja käsitellä omia ongelmiasi peilaamalla, ja osoittaa tunteita, jopa kiukkua, onnella, ilolla ja vapaudella.
      - Voit varmasti meditoida ja olla myönteinen elämässäsi, elämäämme sosiaalisen kanssakäymisen yhteydessä, frustraatiottomalla vuorovaikutuksella.

    • sunflower_hat

      Kun Buddha välitti opetuksen Kashyapalle, hän otti kukan käteensä ja hymyili. Todellinen opetus on sanojen ja käsitteiden ulkopuolella; heti kun suu avataan, on kaikki jo menetetty.

      Buddhalaiset yhteisöt eivät ole hoitolaitoksia eikä zeniä harjoittamalla ole tarkoitus vapautua meinneisyyden ongelmista. Zenin harjoittamisella ei ole tarkoitusta harjoituksen ulkopuolella; me istumme, koska se on paras tapa ilmaista itseämme ihmisinä.

      Vaikka harjoittaisimme yhteisössä tai opettajan kanssa, meidän ei pidä tuoda mitään ylimääräistä zeniin. Ei ole sinua ja opettajaa, on vain Buddha. Kaikki muu on ylimääräistä. Heti jos ongelmia ilmenee, tiedät, että olet tuonut harjoitukseesi jotakin ylimääräistä.

      Ei kannata odottaa mitään yhteisöltä tai opettajalta vaikka harjoittaisikin heidän kanssaan. Harjoittaessamme olemme kuitenkin lopulta yksin, kukaan muu ei voi harjoittaa meidän puolestamme.

      • Minulla on sellainen tunne, että Zen-harjoituksen pariin on ajautunut sellaisia henkilöitä jotka saisivat enemmän hyötyä muiden koulukuntien opetusten mukaisesta dharman harjoituksesta. Tai sitten Zen-harjoitusta on tehty taitamattomasti, mikä tarkoittaa etteivät Sanghan opettajat ole olleet tehtäviensä tasolla. Vuodatuksista saa nimittäin sen mielikuvan, että harjoituksesta huolimatta Sanghan jäsenten väliset sanat ja teot heijastelevat ylpeyttä ja katkeruutta. Toisinsanoen ollaan eksytty pois dharmasta ja ryhdytty luomaan huonoa karmaa. Minkä hedelmät ovat nyt esillä. Kenties Zenin-harjoittajien olisi hyödyllistä pyrkiä toteuttamaan Buddhan nautiontokeho ja käyttää Buddhan totuuskehoa lepopaikkana jotta nautintokehon toteuttamisessa onnistutaan mahdollisimman hyvin.


      • "Buddhalaiset yhteisöt eivät ole hoitolaitoksia eikä zeniä harjoittamalla ole tarkoitus vapautua meinneisyyden ongelmista."

        Buddhalaisen harjoituksen tarkoituksena on nimenomaan vapautua menneisyyden ongelmista. Nämä menneisyyden ongelmat ovat niitä huonoja tekoja (karmaa) joiden hedelmiä käsitellään nyt ja tulevaisuudessa. Harjoituksen perimmäisenä pyrkimyksenä on tulla Buddhaksi muiden tietoisten olentojen kärsimyksen poistamiseksi. Buddhaksi tulo edellyttää puolestaan sitä, että kaikki menneisyyden ongelmat niin tämän kuin kaikien aiempienkin elämien peruja olevat ongelmat ratkaistaan. Jos askeleet dharman harjoituksen polulla eivät tarjoa helpotusta menneisyyden ongelmista syntyviin nykyisyyden ongelmiin, niin tällöin kävellään polulla väärään suuntaan tai ollaan eksytty siltä kokonaan pois. Om Namoh Buddhaya.


      • sunflower_hat
        sunray2012 kirjoitti:

        "Buddhalaiset yhteisöt eivät ole hoitolaitoksia eikä zeniä harjoittamalla ole tarkoitus vapautua meinneisyyden ongelmista."

        Buddhalaisen harjoituksen tarkoituksena on nimenomaan vapautua menneisyyden ongelmista. Nämä menneisyyden ongelmat ovat niitä huonoja tekoja (karmaa) joiden hedelmiä käsitellään nyt ja tulevaisuudessa. Harjoituksen perimmäisenä pyrkimyksenä on tulla Buddhaksi muiden tietoisten olentojen kärsimyksen poistamiseksi. Buddhaksi tulo edellyttää puolestaan sitä, että kaikki menneisyyden ongelmat niin tämän kuin kaikien aiempienkin elämien peruja olevat ongelmat ratkaistaan. Jos askeleet dharman harjoituksen polulla eivät tarjoa helpotusta menneisyyden ongelmista syntyviin nykyisyyden ongelmiin, niin tällöin kävellään polulla väärään suuntaan tai ollaan eksytty siltä kokonaan pois. Om Namoh Buddhaya.

        Mutta jos ajattelee, että tarkoituksena on vapautua menneisyyden ongelmista, synnyttää vain lisää harhaa. Silloin kuvittelee, että on olemassa "minä", että on olemassa "menneisyys" ja että on olemassa "ongelmia" joista voi vapautua. Tämä ei ole zeniä. Se saattaa olla jotakin muuta buddhalaisuuden suuntausta, mutta ei zeniä.

        Zazenissa istuessa ei ole minää eikä menneisyyttä. Ei ole mitään mistä pitäisi vapautua.


      • sunflower_hat kirjoitti:

        Mutta jos ajattelee, että tarkoituksena on vapautua menneisyyden ongelmista, synnyttää vain lisää harhaa. Silloin kuvittelee, että on olemassa "minä", että on olemassa "menneisyys" ja että on olemassa "ongelmia" joista voi vapautua. Tämä ei ole zeniä. Se saattaa olla jotakin muuta buddhalaisuuden suuntausta, mutta ei zeniä.

        Zazenissa istuessa ei ole minää eikä menneisyyttä. Ei ole mitään mistä pitäisi vapautua.

        Näkökulma jota toin esiin olikin, että on syytä keskittyä enemmän dharman harjoittamiseen ja vähemmän zenin harjoittamiseen jos tarkoitus on jatkossa välttää sen kaltaiset ongelmat joita tämän keskusteluketjun alussa tuotiin esiin.

        "Mutta jos ajattelee, että tarkoituksena on vapautua menneisyyden ongelmista, synnyttää vain lisää harhaa. Silloin kuvittelee, että on olemassa "minä", että on olemassa "menneisyys" ja että on olemassa "ongelmia" joista voi vapautua."

        Olen kanssasi aivan samaa mieltä! Kun näkee kaiken todellisen luonteen eli tyhjyyden, tässä tapauksessa "menneisyyden ongelmista vapautumisen"-tyhjyyden vapautuu "menneisyyden ongelmista vapautumisen"-ongelmista.

        "Zazenissa istuessa ei ole minää eikä menneisyyttä. Ei ole mitään mistä pitäisi vapautua."

        Näin epäilemättä onkin ja tästä syystä ongelmia syntyy kovin harvoin silloin kun ihmiset istuvat hiljaa seinää vasten. Ongelmia onkin syntynyt siitä, että nämä Buddhat muuttuvat itsekkäiksi kusipäiksi kun he nousevat ja aukaisevat suunsa. Tämän takia meidän tulee keksiä keinot joilla heidät saadaan pysymään Buddhina myös jalkeilla olleessaan ja puhuessaan.


      • sunflower_hat
        sunray2012 kirjoitti:

        Näkökulma jota toin esiin olikin, että on syytä keskittyä enemmän dharman harjoittamiseen ja vähemmän zenin harjoittamiseen jos tarkoitus on jatkossa välttää sen kaltaiset ongelmat joita tämän keskusteluketjun alussa tuotiin esiin.

        "Mutta jos ajattelee, että tarkoituksena on vapautua menneisyyden ongelmista, synnyttää vain lisää harhaa. Silloin kuvittelee, että on olemassa "minä", että on olemassa "menneisyys" ja että on olemassa "ongelmia" joista voi vapautua."

        Olen kanssasi aivan samaa mieltä! Kun näkee kaiken todellisen luonteen eli tyhjyyden, tässä tapauksessa "menneisyyden ongelmista vapautumisen"-tyhjyyden vapautuu "menneisyyden ongelmista vapautumisen"-ongelmista.

        "Zazenissa istuessa ei ole minää eikä menneisyyttä. Ei ole mitään mistä pitäisi vapautua."

        Näin epäilemättä onkin ja tästä syystä ongelmia syntyy kovin harvoin silloin kun ihmiset istuvat hiljaa seinää vasten. Ongelmia onkin syntynyt siitä, että nämä Buddhat muuttuvat itsekkäiksi kusipäiksi kun he nousevat ja aukaisevat suunsa. Tämän takia meidän tulee keksiä keinot joilla heidät saadaan pysymään Buddhina myös jalkeilla olleessaan ja puhuessaan.

        Hyvin sanottu! Mitä enemmän harjoitan zeniä, sitä enemmän olen alkanut pelkäämän sen sopivuutta useimmille ihmisille... En tiedä, jotkut sanovat, että zen on yksinkertaisinta buddhalaisuutta, mutta ehkä se on myös kaikkein vaikeinta... Hyppäämistä altaan syvään päähän, ja sitten joko osaat uida tai et. Ja jos harjoituksen perusta ei ole kunnossa, ei myöskään pysty tuomaan dharmaa harjoituksesta arkielämään. Silloin kai harjoituksesta on enemmän haittaa kuin hyötyä.


      • sunflower_hat kirjoitti:

        Hyvin sanottu! Mitä enemmän harjoitan zeniä, sitä enemmän olen alkanut pelkäämän sen sopivuutta useimmille ihmisille... En tiedä, jotkut sanovat, että zen on yksinkertaisinta buddhalaisuutta, mutta ehkä se on myös kaikkein vaikeinta... Hyppäämistä altaan syvään päähän, ja sitten joko osaat uida tai et. Ja jos harjoituksen perusta ei ole kunnossa, ei myöskään pysty tuomaan dharmaa harjoituksesta arkielämään. Silloin kai harjoituksesta on enemmän haittaa kuin hyötyä.

        Olisko se ongelma sitten siinä, että jos zen ja dharma nähdään irrallisena siitä arkielämästä, niin tälläisessä tapauksessa niistä muodostuu egoa ja identiteettiä somistavia kuriositeetteja? ...Ja siinä vois helposti se tyhjyys kääntyy nihilismiksi ja zen sadismiksi.


    • Muumio.

      Hiljaisuus on korkein henkisen opetuksen muoto.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä kaivatussasi

      Oikein häiritsee?
      Ikävä
      143
      1859
    2. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

      Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      280
      977
    3. Minä tiedän sen

      Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      35
      838
    4. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

      Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      78
      797
    5. Minkä kultakimpaleen

      Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      729
    6. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

      https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      10
      692
    7. Onko kaivattusi

      Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      44
      671
    8. Helppo selvittää onko oma täällä

      Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      48
      656
    9. Hitto että tekis

      Mieli saada sua
      Ikävä
      43
      640
    10. Ikävä on häntä

      Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      58
      634
    Aihe