Avoimen korvatorven oireyhtymä

Minka*

Aiheesta on toinenkin keskustelu, mutta halusin aloittaa uuden, sillä monessa viestissä on vaivaa kuvattu erheellisesti korvien "tukkoisuudeksi". Vaikka oireet tuntuvatkin tukkoisuutena, kyse on siitä, että korvatorvi ei sulkeudu, joten korva on auki. Tämän vuoksi tukkoisuutta aiheuttava flunssa voi jopa viedä oireet.

Vaivan määritelmä:

"On olemassa avoimen korvatorven oireyhtymä. Tällöin korvatorvi ei sulkeudu ollenkaan jolloin oma puhe kaikuu korvissa ja tämä vaikeuttaa kuulemista ja häiritsee omaa puhumista. Syitä tälle oireyhtymälle ovat muun muassa äkillinen laihdutus, reumaperäiset sairaudet (nämä kaksi syytä aiheuttavat noin 2/3 osaa kaikista tapauksista) ja limakalvojen ohentuminen esimerkiksi hormonaalisista syistä."

"Avoimen korvatorven ongelma esiintyy tavallisimmin potilaan laihduttamisen tai yleissairauden aiheuttaman painonputoamisen yhteydessä tuba eustachita ympäröivän rasvakudoksen kudospaineen vähentyessä. Tilanne voi myös liittyä neurologisiin sairauksiin. Oireena on korvan tukkoisuuden tunne ja oman puheen ja hengitysäänen kuuluminen korvassa häiritsevänä. Oire esiintyy tyypillisesti vain pystyasennossa."

Itse olen kärsinyt oireista vuosia, mutta huomannut onneksi oireiden ilmaantumisen yhteyden e-pillereiden käyttöön. Yhdistelmäpillerit tuovat mukanaan oireet, ilman niitä olen oireeton. Nyt oli jo ties kuinka mones pillerikokeilu ja taas sama lopputulos; 1kk:n jälkeen pillerit aloitettuani korvaoireet palasivat. Niinpä pillerit saavat jäädä. Elämä jatkuvien sairauden aiheuttamien korvaoireiden kanssa on haastavaa, itse en ainakaan osaa oireita hyväksyä, vaan ne häiritsevät jokapäiväistä elämää, kun ovat päällä.

Kunpa lääkärit kehittäisivät vaivaan hoitoa nämä hormoni-asiat huomioiden, moni muukin voisi saada avun ikäviin oireisiin.

Ehkä aktiivinen kirjoittelu aiheesta aktivoisi myös parannuskeinojen etsintää. Herättäkäämme siis lisää keskustelua avoimen korvatorven oireyhtymästä!

Tsemppiä kaikille vaivan kanssa painiskeleville.

2

6107

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minka*

Facebookissa on meille avoimen korvatorven oireyhtymää sairastaville ryhmä:
      Patulous Eustachian Tube

• Anonyymi

moikka olen 18 vuotias tyttö minulla on ollu koko ikäni paineen tunnetta korvassa ja naksumista ja huminaa ja tuntuu että korva ois koko aja lukossa osaako joku sanoa mite sitä vois helpottaa alkaa nimittäin ärsyttää

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      2915
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1550
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      91
      1406
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1322
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      40
      1236
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1176
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1128
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      117
      957
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      882
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      43
      763
    Aihe