Avoimen korvatorven oireyhtymä

Minka*

Aiheesta on toinenkin keskustelu, mutta halusin aloittaa uuden, sillä monessa viestissä on vaivaa kuvattu erheellisesti korvien "tukkoisuudeksi". Vaikka oireet tuntuvatkin tukkoisuutena, kyse on siitä, että korvatorvi ei sulkeudu, joten korva on auki. Tämän vuoksi tukkoisuutta aiheuttava flunssa voi jopa viedä oireet.

Vaivan määritelmä:

"On olemassa avoimen korvatorven oireyhtymä. Tällöin korvatorvi ei sulkeudu ollenkaan jolloin oma puhe kaikuu korvissa ja tämä vaikeuttaa kuulemista ja häiritsee omaa puhumista. Syitä tälle oireyhtymälle ovat muun muassa äkillinen laihdutus, reumaperäiset sairaudet (nämä kaksi syytä aiheuttavat noin 2/3 osaa kaikista tapauksista) ja limakalvojen ohentuminen esimerkiksi hormonaalisista syistä."

"Avoimen korvatorven ongelma esiintyy tavallisimmin potilaan laihduttamisen tai yleissairauden aiheuttaman painonputoamisen yhteydessä tuba eustachita ympäröivän rasvakudoksen kudospaineen vähentyessä. Tilanne voi myös liittyä neurologisiin sairauksiin. Oireena on korvan tukkoisuuden tunne ja oman puheen ja hengitysäänen kuuluminen korvassa häiritsevänä. Oire esiintyy tyypillisesti vain pystyasennossa."

Itse olen kärsinyt oireista vuosia, mutta huomannut onneksi oireiden ilmaantumisen yhteyden e-pillereiden käyttöön. Yhdistelmäpillerit tuovat mukanaan oireet, ilman niitä olen oireeton. Nyt oli jo ties kuinka mones pillerikokeilu ja taas sama lopputulos; 1kk:n jälkeen pillerit aloitettuani korvaoireet palasivat. Niinpä pillerit saavat jäädä. Elämä jatkuvien sairauden aiheuttamien korvaoireiden kanssa on haastavaa, itse en ainakaan osaa oireita hyväksyä, vaan ne häiritsevät jokapäiväistä elämää, kun ovat päällä.

Kunpa lääkärit kehittäisivät vaivaan hoitoa nämä hormoni-asiat huomioiden, moni muukin voisi saada avun ikäviin oireisiin.

Ehkä aktiivinen kirjoittelu aiheesta aktivoisi myös parannuskeinojen etsintää. Herättäkäämme siis lisää keskustelua avoimen korvatorven oireyhtymästä!

Tsemppiä kaikille vaivan kanssa painiskeleville.

2

5493

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minka*

      Facebookissa on meille avoimen korvatorven oireyhtymää sairastaville ryhmä:
      Patulous Eustachian Tube

    • Anonyymi

      moikka olen 18 vuotias tyttö minulla on ollu koko ikäni paineen tunnetta korvassa ja naksumista ja huminaa ja tuntuu että korva ois koko aja lukossa osaako joku sanoa mite sitä vois helpottaa alkaa nimittäin ärsyttää

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2880
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2145
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1013
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe