Moro! Tässä nyt olis tarkoituksena ottaa projektin alle auto, jota sitten rupeisi tuunaamaan/virittämään. Aionkin nyt kysyä täällä että mikä teidän mielestänne olisi potentiaalisin vaihtoehto virittämiseen. tarkoitan sillä vakio-osien kestävyyttä jos alkaa virittämään ja viritysosien hintaa. Luulen kuitenkin viritysosien hinnoilla olevan eroja auton merkistä ja mallista riippuen. auton hinta olisi osapuilleen noin 0-2000€. siis mikä auto olisi hinnaltaan/laadultaan paras viritettävä. Kiitos jos joku jaksaisi vastata.
Viritykseen potentiaalista autoa ?
45
9501
Vastaukset
- Viri Velho
Mikset osta suoraan vaikka 7000 Euron autoa kun sen summan joudut kuitenkin sijoittamaan jos itsellesi suorituskykyistä autoa etsit? Viidellä tuhannella Eurolla et vielä kovin ihmeellistä suorituskykyä saa juuri mihinkään autoon etkä ainakaan kovin toimivaa ja luotettavaa! Miksi haluat siis vanhaan romuun sijoittaa tuhansia Euroja ja silti saada epäluotettava,vanhaa tekniikkaa oleva mahdollisesti loppuunajettu auto? Lisäksi jos et itse tiedä mikä olisi sopiva aihio viritykseen niin ilmeisesti sulla ei itsellä ole juurikaan taitoa kokemusta virittelystä eli suuren osan joudut teettämään ulkopuolisella ja sehän nostaa taas projektin hintaa uudelle tasolle. Ei ei,ei näin! Vanhaa romua virittämällä saat toisaalta kylläkin puuhaa itsellesi jatkuvalla ropaamisella ja säätelyllä.
- ksdgmsgjjsdjgj
täysin samaa mieltä viri velhon kanssa.
noin halvat autot voi olla pommeja merkistä riippumatta.
virittämiseen saa meneen helposti 10 000e vaikka tekis itse kaiken ja viritetty auto on herkempi hajoon
Annoin näköjään ymmärtää väärin. Ensinnäkin kysymykseni oli vain sellainen sivuava kysymys siihen asiaan mitä todella mietin. Auto on siis Ford Escort rs2000 vm 96. Ajattelin vain tällä tavalla kysellä että onko autossa minkälainen moottori viritystä ajatellen. Itselläni ei ole fordia ollut koskaan enkä ole sen tekniikkaan pahemmin perehtynyt. Volvo 740 ollut muutama ja kyllähän niitä sai viriteltyä suht hyvin mutta saatanan kalliiksi tuli jo saada 200hv puolelle.. Anteeksi jos ymmärsitte minut väärin. p.s ekkerillä ajettu 200 600km. En nyt luokittele omasta mielestäni sitä "pommiksi." Ja siksi "vanhaan romuun" koska harrastus rakentaa ja tehdä, ei niinkään vertailla autoja kylänpoikien kanssa. Ei ole tarkoitus lähteä repimään 1000hv ja 1000nm...
- --..--
Hyvä tekniikkainen turbo auto on helppo viritettävä.
Pelkällä putkistolla, ohjelmoinnilla ja muutamalla lisäosalla moottoriin saadaan jo 300hp puolelle joka kyllä riittää melko moneen menoon.
Hintaakaan tuollaiselle operaatiolle tuskin tulee yli 2000€.
Ja edellisiin viesteihin lisäten niin todellakaan mitään parin tonnin pommia kannata lähteä virittämään, se on jo tiensä päässä.
Samaa komppaan eli alle 5000€ ei kannata ostaa mitään virittelyprojektia sillä sellaset autot on jo paljon ajettuja ja virittäminen on kyseenalaista ja moottori tai apulaitteet eivät välttämättä kestä sitä enää. Tulee siis moninkertaisesti kalliimmaksi virittää tuollaista laitetta. - viriviri
Kyseinen escortti on aika huono kohde alkaa virittämään. Toki se 2.0 mylly vakiona tuottaa sen 150hp ja se monella riittää. Tässä vaan oli kyse virittämisestä ja tuon myllyn virittäminen maksaa kohtuuttomasti verraten saatuun tehoon. Kuten ylipäätään "vaparin" virittäminen. Hanki joku ahdettu auto niin jotain vastinettakin saat käyttämillesi rahoille.
Itse hankkisin vaikka evo mitsun. Tehoa jo vakiona mukavasti suht vaivatta saatavissa lisää ja tekniikka on kestävää. - e30 turbo
Ensinnäkin jos lähdetään virittämään niin moottorinohjaus ohjelmoitavaksi. Isot suuttimet että kakkua riittää ja turbo.
Kestävyys ja voima tulee säätöistä, Lisäksi tarkka öljynpainemittari, Laajakaista-lambda ja ahtomittari.
Mitään muuta virityskeinoa en suosittele jos ei ole jo valmis turbo-auto. Kokemusta mulla on vanhan E30 2,5 moottorin ahtamisesta. Voimaa saa pihalle aivan hemmetisti ja tuntuu kestävänkin kunhan öljyn ominasuuksia seuraa ja saa kakkua tarpeeksi. Onhan sitäpaitsi joillain "ammattivirittäjillä" vanhoja henkilöautoja joista lähtevät virittämään. Harvemmin omasta mielestäni näkyy uusia autoja viritettyinä missään? Saahan siitä vanhasta pommistakin kestävän ja tehokkaan moottorin kun vaan osaa rakentaa? Vai olenko aivan väärässä. osaamisesta se tuntuu olevan kiinni enemmän kun viritettävän auton iästä.
- --..--
Saahan sitä vanhastakin tekniikasta joo kaikenlaista irti ja vaatiikin osaamista, mutta yleensä siitä vanhasta tekniikasta menee samalla kaikki uusiksi eli rakennetaan käytännössä koko kone uusiksi. Kallista ja vaatii osaavan tyypin.
--..-- kirjoitti:
Saahan sitä vanhastakin tekniikasta joo kaikenlaista irti ja vaatiikin osaamista, mutta yleensä siitä vanhasta tekniikasta menee samalla kaikki uusiksi eli rakennetaan käytännössä koko kone uusiksi. Kallista ja vaatii osaavan tyypin.
Pointtihan tässä onkin se että kiirettä ei ole, ja autoa lähtee rakentamaan projektina 3hlöä joista 2 automekaanikkoa ammatiltaan siis. eihän se kerro osaamisesta mutta ompahan nimellisesti edes. Tarkoitus olisi vain lähinnä rakentamisen ilosta tehdä ei niinkään mitään kilpailu juttuja eikä muuta. Ja sillä tämän kysymyksen tänne laitoin että porukka ehdottelisi mitä autoa kannattaisi rueta rakentamaa...
- onaboy
lusmutin kirjoitti:
Pointtihan tässä onkin se että kiirettä ei ole, ja autoa lähtee rakentamaan projektina 3hlöä joista 2 automekaanikkoa ammatiltaan siis. eihän se kerro osaamisesta mutta ompahan nimellisesti edes. Tarkoitus olisi vain lähinnä rakentamisen ilosta tehdä ei niinkään mitään kilpailu juttuja eikä muuta. Ja sillä tämän kysymyksen tänne laitoin että porukka ehdottelisi mitä autoa kannattaisi rueta rakentamaa...
noita viri velhoja on suomi pullollaan kun kaikki pitää ostaa valmiina, opin ja erehdyksen kautta se tietotaito löytyy, kun ootte kolme eri versioo tehnyt ja rikkonut niin sitten onkin jo helpompaa rakentaa neljäs kun ollaan jo hajulla mitä tehdään. just ton "säästä rahaa osta valmis" menttaliteetin takia suomi alkaa olla täynnä uusavuttomia tunareita jotka ei osaa vaihtaa edes rengasta ja sitten ollaan kuitenkin kovia automiehiä olevinaan
- Ford2
onaboy kirjoitti:
noita viri velhoja on suomi pullollaan kun kaikki pitää ostaa valmiina, opin ja erehdyksen kautta se tietotaito löytyy, kun ootte kolme eri versioo tehnyt ja rikkonut niin sitten onkin jo helpompaa rakentaa neljäs kun ollaan jo hajulla mitä tehdään. just ton "säästä rahaa osta valmis" menttaliteetin takia suomi alkaa olla täynnä uusavuttomia tunareita jotka ei osaa vaihtaa edes rengasta ja sitten ollaan kuitenkin kovia automiehiä olevinaan
Oon kyllä onaboyn kanssa täysin samaa mieltä. Eikä se paljoa vie se moottorin laitto. Itekki rakentanu näitä jokusen, ja hyviä/nimekkäitä ja vieläpä halpoja pajoja löytyy, joissa voi hiotuttaa yms osat jos ei itse osaa/voi tms. Tiivisteet ja muut varaosat on sen 100x halvempia ku näihi nykysiin kiinanihme autoihin, jokainenhan ne on nykyäöän samaa paskaa,eri merkki vaan nokilla..
- turpopoost
Osta vanha dieselmersu ja pistä siihen turbo!
- -
Autojen (virityksen) kestoilla on toki uutena eroja toisiinsa nähden, mutta vanhemmissa paljon ajetuissa _yksilöissä_ sillä tiedolla ei käytännössä tee mitään, helposti viritettäviä yleensä myös on viritettty, joten niille on voitu tehdä ihan mitä hyvänsä. Ainoa keino varmistua asiasta on käydä läpi jokainen potentiaalinen vaihtoehto yksitellen ja valita niistä sitten parhaassa kunnossa oleva.
Kahdella tonnilla nyt ei taida saada yhtään mitään, mutta halvemmasta päästä esim. vanhat (90-luvun) turbot, Subaru Legacy ja Impreza GT/WRX STi, Nissan 200SX/300ZX, Mitsubish Lancer Evo, Toyota Supra, Ford Sierra tai Escort Cosworth, Nissan Skyline. Jos pidemmällä tähtäimellä ei ole vähintään 10 000 euroa laittaa (auto osat) kiinni niin unohtaisin koko homman, muuten laitos seisoo palasina pajan lattialla vielä viiden vuoden päästäkin ellei sitä ennen ole pitänyt myydä keskeneräisenä pois. Se on kallista puuhaa ja yllätyksellistä rahanmenoa tulee aina.
Joka tapauksessa turbo-koneellinen (tai mekaaninen ahdin) on ainoa harkinnan arvoinen vaihtoehto, jos sillä teholla oikeasti on merkitystä. - kansankupee
------Kevyt kori
-Yksinkertaista tekniikkaa.
- ja siitä se lähtee !!!
Muista että tehot menee hukkaan painavassa autossa.
Mutta Kevyt kinneri liikkuu ja kori ja ajo-ominaisuudet on usein tehtävissä helposti, jne
Itse olen rakennellut 3 ovisen 1,9 diesel vw polon 1997 mallia.
Ja se kulkee ! Kori on tukeva ja kevyt.
Ja ajo on mukavaa !!!!!
( paljo parempi kuin vastaava vw golf esim... ) - halpasportti....
Mä rakentelin golfia ja siinä oli ongelmana just toi notkuva veltto kori ja turha paino..
Polo on tukevampi. Polo se 6n kori on tukeva ja kevyempi, siksi siitä on tehty hyviä ralliautojakin.
Volkkarin bensa ja diiseli kyllä turbolla on aika halpa rakentaa. Mutta jos haluaa hurjasti siitä tehoa, niin tarvii kalliita osia sitten. Tai sen vr6 moottorin, niin sit alkaa vääntää. Niitä vr6 koneita muuten saa melko edullisesti.Saksassa on yleinen 6n polo vr6 koneella. Siinä varmaan voima tuntuu !
Audissa se vr6 menee hukkaan kun kori on niin painava ja kömpelö....
Amerikan autoissa on tehoa ja isot koneet, mutta niissä se teho hukkuu sinne onnettoman painavaan koriin,,, teho menee hukkaan,,,- kömpelö vankkuri
Kokeilin camaroa, oli isolohko ja tehoa aivan kauhiasti.
Mutta sitä voi käyttää vain suoraan ajoon !! Sääli.
On kyllästyttävää kiihdytellä vain suoraa 400m matkoja.
Muuten se auto oli kuin jyrä, painva, onnettomat ajo-ominaisuudet. jne..
Siinä ne tehot tosiaan meni hukkaan ! - bensa maksaa......
kömpelö vankkuri kirjoitti:
Kokeilin camaroa, oli isolohko ja tehoa aivan kauhiasti.
Mutta sitä voi käyttää vain suoraan ajoon !! Sääli.
On kyllästyttävää kiihdytellä vain suoraa 400m matkoja.
Muuten se auto oli kuin jyrä, painva, onnettomat ajo-ominaisuudet. jne..
Siinä ne tehot tosiaan meni hukkaan !heh heh.
Katseleppa amerikan autoja, niillä ajetaan pintakaasulla säästäen bensaa.
Kun ne isot tehottomat moottorit vie niin hitsin paljo bensaa.
Valtavan painavan korin liikuttelu maksaa paljon !
Bensan nuukalle säästölle on keksitty nimeksi cruisailu. - onaboy
kömpelö vankkuri kirjoitti:
Kokeilin camaroa, oli isolohko ja tehoa aivan kauhiasti.
Mutta sitä voi käyttää vain suoraan ajoon !! Sääli.
On kyllästyttävää kiihdytellä vain suoraa 400m matkoja.
Muuten se auto oli kuin jyrä, painva, onnettomat ajo-ominaisuudet. jne..
Siinä ne tehot tosiaan meni hukkaan !kyllä toi meidän 3 koppainen camaro ainakin taipuu myös mutkaan ihan hyvin...
- volvo vm:2002
itelläni on volvo s40 vm.2002 2.0 turbo 285hv
rahaa on palannut aika paljon toho autoo noin 9 990€
Autossa iha vakiona on ollut 220hv
on isompaa turboo ja tumppii on peltipakosarja, 2,5"putkisto simons vaimentimilla
sisustaa on laiteltu :)- erikoinen volvo
siinä on sitten vakiona ollut enemmän tehoja kun T4. Siinä ei ole kun 200hv vakiona.
- --..--
Huh mitä rahan haaskausta ja silti auto ei oo kummonen. Mihin ihmeeseen oot saanu upotettua noin paljon rahaa??
- volvo vm:2002
joo nii on pikku mokia sattuu :) vahingos laiton 220 ku piti laittaa 200 :D
- Ammattilainen
kolmoskoppanen vr6 8bar kansipahvilla kestää ~ 600hp!
- audi s4
itelläni on audi s4 2.7l Teho: 235 kW / 320 Hv, Vääntö: 500 Nm, Huippunopeus: 250 km/h, Kiihtyvyys (0-100): 5,0 s, Kulutus: Kaupunki: 15.8 l/100km, Maantie: 8.7 l/100km, Yhdistetty: 11.3 l/100km
- asdaghh
hienosti kopioitu nettiautosta
- Anonyymi
Painu vittuu helari, tai vedän nokkaa. Vitu läski lapsi
- audi s4
sori vaa mut ei oo nettiautosta kopioitu vaik siel on on samanlainen auto!!!!
- t
vm.87 tahi vanhempi ja turpo, suapi vapaasti viritellä tiettyjä merkkejä esim volvon kikkareita. Kunhan ei missään nimessä ole matalapäästöinen auto. Vanha isokoneinen turbo auto pensa tahi riisseli.
- virivirivelho
Kyllä escostakin saa kohtuu työllä n. 200hp irti ja kestää vielä. Nokat vaihtoon ja nostajat samalla. Imupuoleen muutosta ja vaikka megasquirt tilalle, niin se on siinä. Niija putkisto pakosarjalta eteenpäin.
Helpommalla pääset, kun hommaat vaikka jonku VAG 1.8T tai volvon V/S40 turbon tms.. Sit siihen vaan ohjelmamuutos.. - USAPOWER62
Alle 5 litraset ovat starttimoottoreita jos voimaa halajaa!!
Isolohko sen pitää olla!! - Ahtola92
kaveri osti mazda b300:sen ja kuulemma tuli lisähepoja n.60hp ku vaihto putkiston 5 senttiä paksummaks ja asentamalla kartiofiltterin vissiin Simota merkkisen.
Simota vissiin virtaavimmasta päästä.
Vito 115cdi ei pysyny perässä valoista ku lähetettiin.
Katotaa mitä kaveri ny mazdan kans meinaa, ahtamisesta puhuttu jo pitkään.
Mietittiin täs kaverin kans jospa iso holsetti istutettas koneen kylkeen ;D
Saatasko sillä jo sopivasti hepposia irti. - ajay_
Joka tapauksessa kannattaa hankkia auto, joka ei ole vähäpäästöinen ja joka mieluusti on 90-luvun alusta tai vanhempi. Silloin mm. moottorin muutoksille on vapaammat kädet kun lakipykälät eivät ole estämässä niin hanakasti.
- asentaja32567
tutulla 2.0ohc sierra joka ahdettu jälkeen päin, budjetti ollut alle 500e reilusti koska rahaa on menny vaan, megasquirttiin, liittimiin, putkiin, ja silicooni osiin. itse autonhan sai ~satkulla turbo ilmainen ja pakosarja itse tehty. ja koska autossa on MS se toimii nyt moitteetta. kilon ahdoilla tuottaa ~200-220hp joka riittää kyllä hyvin aluksi tuohon sierran vakio koppaan joka painaa alle 1100kg. että jos virittämään haluat niin osta vanha auto jossa on vielä valurautaa eikä paskaa alumiiniä. ja ehdottomasti ei vähäpäästöinen koska turha ruveta ahtamaan tai edes virittämään valmista turboautoa kunnolla joka on vähäpäästöinen.
että hyvän ei tarvitse aina maksaa:)- abcdefg500
juurikin näin. potentiaaliset vaihtoehdot ovat kutakuinkin vastaavat: MB 300td, omega 3000, manta(2.0,3.0ohc), sierra ohc, bmw m10,30 tekniikat ja kaikki vastaavat alle -90vm autot. ei ole turhia päästö ongelmia, löytyy osia joka kulmalta, helppo muokata itse tarvittavat koska tekniikka kummiskiin sen verran yksinkertaista jne jne jne. turhaan ostat uutta autoa oikeasti jos meinaat rakentaa.. ei todellakaan järkeä. kaikin puolin hankalampikin koska sen verran jo tekniikoissa elektroniika eroja -90 - -05vm autoissa esm..
- R-VO
Tässä hieman turbo/laki asiaa
Auton ahtamista suunnitellessa on hyvä pitää mielessä vallitsevat säädökset:
ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot:
Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet.
Autoja koskee päästöjen osalta E-sääntö 15/03.
ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot:
Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Ahtimen tai ahto-ilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä tehomittauksella.
vuoden 1992 ja uudemmat ajoneuvot:
Turbon asentaminen vapaastihengittävään moottoriin on käytännössä mahdotonta. Asennus vaatii aina päästömittauksen (hinnat alk. 924.8€ alv 0%) ellei autoon asenneta mallisarjaan saatavissa olevaa alkuperäistä turbomoottoria apulaitteineen johon sen valmistajan edustajalta on saatava todistus E 15/04 päästönormien alittamisesta.
Lisäksi on otettava huomioon yleiset moottorinvaihtoa koskevat säädökset. Ilman erillistä lupaa moottorin teho ja paino ei saa ylittää yli 20% mallisarjan tehokkaimman moottorin arvoja ja ajoneuvo on muutettava jarrujen ja alustan osalta vastaamaan mallisarjan tehokkaimman version rakenteita. - päää kii satan
tai sitten hakee disel alakerran ja hakee pensa yläkerran ja laittaa kuparisen kanen tiivisteen ja turbo kiines ja helvetin hyvä öljy pumppi koka tuupaa paareina öljyä sinne ja hakee astetta jäykemmät ventiilin jouset ja vauhti pyörästä pois tavaraa tietoa on saatiin 1.3 fiat menemään 2.5l bemmin ohi fiat oli ilman turboa
- turboton11
tietääkö kukaan hyvää firmaa joka osaa viritää moottoreita turbolla lisäosilla?
- lifemocker
riippuu varmasti autosta.
ja tarviiko firman osata säätää moottorinohjauskin vai kasata sulle pelkkä turbo kone...
- Dohdii
Vanhat volvot on hyviä viripiri aihioita, kestäviä ja yksinkertaista tekniikkaa.
- lifemocker
paitsi että ovat ihan saatanan rumia
- ghymkt
lifemocker kirjoitti:
paitsi että ovat ihan saatanan rumia
on ne paremman näkösiä kun yksikään bemmi tai golf...
- --..--
Vanhassa laatikko volvossa on kyllä tiettyä karua tyyliä. Ei ne mitään järkyttävän kauniita ole mutta hyviä kulkemaan ja kestävää tekniikkaa.
- nössö
Täältä lähtee ääni 360 volvolle :D kun lähtökohtana 2.0l kones niin vara piisaa 2.5l koneeseen ja tilaa pellin alla piisaa suoraan kutoseen asti :) eikä se kottero paljoa paina niin teho/paino suhde kohillaan.
- JDMpower
Suprasta MKIV sai helposti 600-700hp nostettua tehot vakio sisuskaluilla ja ajettu jo pari kesää eikä mitään ongelmia.
Singletetty 2JZGTE. - Anonyymi
Ennen Ladoja viriteltiin tällee pantii painelevy takapuskuriin ja imupaperi etupuskurrii alusta sarjoo ei olt mutta jousennorraa kun kuumenti punaseks alako auto laskeutummaa jos ei sitte kokonaa palant mutta mihinkä se paska.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448259Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde442244Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262122- 951718
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811667- 321427
Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1081083Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51009- 531005
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28870