Berdan II kivääri

berdan II

Joo elikkä otsikon kiväärin olen hankkimassa keräilymielessä.Ase on valmistettu 1881 eli ei ilmeisesti tarvitse osto/hallussapitolupaa.Ase on hyväkuntoinen ja myyjän mukaan ampumakuntoinen(ammuttu viimeksi 5v sitten) haluaisin kuitenkin tarkistaa jollain asiantuntijalla uskaltaako tuollaisella lähteä ampumaan.Missä tämän tarkastuksen voi tehdä poliisilaitoksella,aseliikkeessä vai missä?

Käsittääkseni patruunoiden ostaminen vaatii kuitenkin luvan?Mahtaako olla kuinka vaikeaa luvan saanti?Ongelmia tuottaa myös itse patruunoiden hankinta.Ei tunnu missään olevan valmiita patruunoita myynnissä.Eli mistä saa tai kuka voisi tehdä?

Missä hinnoissa kyseiset kiväärit yleensä liikkuu?

8

3980

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aseista tietämätön

Finlex sanoo, että "Ennen vuotta 1890 valmistettujen mustaruutiaseiden kuljettaminen ja säilyttäminen ei ole luvanvaraista."

Vuonna 1881 valmistettu mustaruutiaseesi ei siis tarvitse lupaa.

Ammuntakelpoisuudesta kannattaa kysyä esim aseliikkeestä. Veikkaan, ettet lain mukaan saa ammuskella etkä ostaa patruunoita (jotka ovat luvanvaraisia).

• berdan II

Jos ammattilainen tarkistaa tuon aseen ja toteaa ampumakelpoiseksi niin kuinka vaikea siihen on poliisilta saada ampumislupa ja patruunoiden hankkimislupa?Jos nyt tuollaisia kaliiperin 10,7 × 58R patruunoita jostain ylipäätään saisi.

Jos nyt luvat heltiää ,niin löytyykö tältä palstalta ketään joka kyseisiä patruuoita omistaisi tai osaisi valmistaa?

• hessu.

Ei kai vaan ole tarkoitus hankkia ampuma-asetta ilman lupa?

Jos ase ostetaan puhtaasti keräilymielessä ei sen ampuma kuntoa tarvitse tarkistella, silloin pitäisi riittää myyjän sana ampuma kunnosta.

Jos hommaat 7-linjan kivääriisi patruunoita eli ase ja ampumatarpeet löytyvät samasta huushollista tarvitset luvan pyssykkääsi, ja kyllähän sinä sen tiesitkin.
      Luvan saanti tuohon aseeseen on aivan yhtä vaikeaa kun metsästys/tarkkuusaseisiin.

• berdan II

Kuten jo totesinkin niin ihan keräilymielessä tämän ostin.Tuskin kukaan tälläistä asetta ostaisikaan mihinkään muuhuntarkoitukseen.Mutta vaikuttaahan se aseen arvoonkin jos on ampumakuntoinen.Olisihan se ollut hieno päästä tälläistä kokeilemaan,mutta taitaa jäädä sekin vain haaveeksi...

Jotenkin ajattelin että tälläiseen aseeseen olisi suht helppo saada lupa koska aseen kuitenkin voi kukatahansa ostaa ilman lupaa.Kyllähän niitä patruunoita varmasti moni saisi hankittua jos tuntisi "oikeita henkilöitä"(tosin näiltä saisi varmaan 2000-luvun aseitakin :D)

• pentta46

Panokset

Ensin ase pitää yrittää luvittaa eli hankkia hallussapitolupa perusteena mustaruutiammunta. Tämän jälkeen ostettava latausholkit, hylsyt, nallit, lyijyluodit ja mustaruuti. Sitten tehtävä itse panokset oikeitten neuvojen avulla ja tämän jälkeen ampumaan. Valmiita panoksia ei saa kaupasta ja jos löytäisikin alkuperäisiä mustaruutipanoksia, ei vaan kannata yrittää niillä jos tykkää itsestään.

• kummmahomma
        pentta46 kirjoitti:

Panokset

Ensin ase pitää yrittää luvittaa eli hankkia hallussapitolupa perusteena mustaruutiammunta. Tämän jälkeen ostettava latausholkit, hylsyt, nallit, lyijyluodit ja mustaruuti. Sitten tehtävä itse panokset oikeitten neuvojen avulla ja tämän jälkeen ampumaan. Valmiita panoksia ei saa kaupasta ja jos löytäisikin alkuperäisiä mustaruutipanoksia, ei vaan kannata yrittää niillä jos tykkää itsestään.

Berdanin hylsyjä ei saa käytännössä mistään. Nekin on tehtävä tai teetettävä itse. Tämä on aika kummallinen homma, koska ko. pyssy on kuitenkin aikoinaan ollut varsin yleinen ja laajasti käytetty.

• harole

Missähän hinnoissa "pertaanit" ovat?

• dwdwdb

Lupavapaalla keräily aseella on lain mukaan kiellettyä ampua ilman lupia. joten kukkuuu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      94
      8086
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      174
      3782
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3289
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      255
      2541
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      48
      2175
    6. Et edes ole vanha ja läski

Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      42
      2035
    7. Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.

Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?
      Ikävä
      29
      1970
    8. Etkö usko teidän

Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      48
      1912
    9. Voisiko näistä

Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      60
      1788
    10. Tykkään niin paljon

Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      19
      1783
    Aihe