Joo elikkä otsikon kiväärin olen hankkimassa keräilymielessä.Ase on valmistettu 1881 eli ei ilmeisesti tarvitse osto/hallussapitolupaa.Ase on hyväkuntoinen ja myyjän mukaan ampumakuntoinen(ammuttu viimeksi 5v sitten) haluaisin kuitenkin tarkistaa jollain asiantuntijalla uskaltaako tuollaisella lähteä ampumaan.Missä tämän tarkastuksen voi tehdä poliisilaitoksella,aseliikkeessä vai missä?
Käsittääkseni patruunoiden ostaminen vaatii kuitenkin luvan?Mahtaako olla kuinka vaikeaa luvan saanti?Ongelmia tuottaa myös itse patruunoiden hankinta.Ei tunnu missään olevan valmiita patruunoita myynnissä.Eli mistä saa tai kuka voisi tehdä?
Missä hinnoissa kyseiset kiväärit yleensä liikkuu?
Berdan II kivääri
8
3980
Vastaukset
- aseista tietämätön
Finlex sanoo, että "Ennen vuotta 1890 valmistettujen mustaruutiaseiden kuljettaminen ja säilyttäminen ei ole luvanvaraista."
Vuonna 1881 valmistettu mustaruutiaseesi ei siis tarvitse lupaa.
Ammuntakelpoisuudesta kannattaa kysyä esim aseliikkeestä. Veikkaan, ettet lain mukaan saa ammuskella etkä ostaa patruunoita (jotka ovat luvanvaraisia). - berdan II
Jos ammattilainen tarkistaa tuon aseen ja toteaa ampumakelpoiseksi niin kuinka vaikea siihen on poliisilta saada ampumislupa ja patruunoiden hankkimislupa?Jos nyt tuollaisia kaliiperin 10,7 × 58R patruunoita jostain ylipäätään saisi.
Jos nyt luvat heltiää ,niin löytyykö tältä palstalta ketään joka kyseisiä patruuoita omistaisi tai osaisi valmistaa? - hessu.
Ei kai vaan ole tarkoitus hankkia ampuma-asetta ilman lupa?
Jos ase ostetaan puhtaasti keräilymielessä ei sen ampuma kuntoa tarvitse tarkistella, silloin pitäisi riittää myyjän sana ampuma kunnosta.
Jos hommaat 7-linjan kivääriisi patruunoita eli ase ja ampumatarpeet löytyvät samasta huushollista tarvitset luvan pyssykkääsi, ja kyllähän sinä sen tiesitkin.
Luvan saanti tuohon aseeseen on aivan yhtä vaikeaa kun metsästys/tarkkuusaseisiin. - berdan II
Kuten jo totesinkin niin ihan keräilymielessä tämän ostin.Tuskin kukaan tälläistä asetta ostaisikaan mihinkään muuhuntarkoitukseen.Mutta vaikuttaahan se aseen arvoonkin jos on ampumakuntoinen.Olisihan se ollut hieno päästä tälläistä kokeilemaan,mutta taitaa jäädä sekin vain haaveeksi...
Jotenkin ajattelin että tälläiseen aseeseen olisi suht helppo saada lupa koska aseen kuitenkin voi kukatahansa ostaa ilman lupaa.Kyllähän niitä patruunoita varmasti moni saisi hankittua jos tuntisi "oikeita henkilöitä"(tosin näiltä saisi varmaan 2000-luvun aseitakin :D)- pentta46
Panokset
Ensin ase pitää yrittää luvittaa eli hankkia hallussapitolupa perusteena mustaruutiammunta. Tämän jälkeen ostettava latausholkit, hylsyt, nallit, lyijyluodit ja mustaruuti. Sitten tehtävä itse panokset oikeitten neuvojen avulla ja tämän jälkeen ampumaan. Valmiita panoksia ei saa kaupasta ja jos löytäisikin alkuperäisiä mustaruutipanoksia, ei vaan kannata yrittää niillä jos tykkää itsestään. - kummmahomma
pentta46 kirjoitti:
Panokset
Ensin ase pitää yrittää luvittaa eli hankkia hallussapitolupa perusteena mustaruutiammunta. Tämän jälkeen ostettava latausholkit, hylsyt, nallit, lyijyluodit ja mustaruuti. Sitten tehtävä itse panokset oikeitten neuvojen avulla ja tämän jälkeen ampumaan. Valmiita panoksia ei saa kaupasta ja jos löytäisikin alkuperäisiä mustaruutipanoksia, ei vaan kannata yrittää niillä jos tykkää itsestään.Berdanin hylsyjä ei saa käytännössä mistään. Nekin on tehtävä tai teetettävä itse. Tämä on aika kummallinen homma, koska ko. pyssy on kuitenkin aikoinaan ollut varsin yleinen ja laajasti käytetty.
- harole
Missähän hinnoissa "pertaanit" ovat?
- dwdwdb
Lupavapaalla keräily aseella on lain mukaan kiellettyä ampua ilman lupia. joten kukkuuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.948086- 1743782
- 533289
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2552541- 482175
- 422035
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?291970- 481912
- 601788
- 191783