miksi ne aika usein on epäonnituneita ostoksia, ainakin minulla. Kotona huomaa, ettei lasit pysy päässä ja vanhoillakin näkee paremmin.
silmälasesta puheenollen,
17
563
Vastaukset
Olin perjantaina optikolla.
Tilasin kaksitehosilmälasit.
Tilaukseni tuli huomattavasti kalliimmaksi kuin kaupan kampanjatarjouslasit. Minulla oli näet sangat omasta takaa. Kauniit tyylikkäät seitkytluvun silmälasit.
Vuosijuhlani lähestyy ja suku kokoontuu vieraakseni. Silmälasiliikkeessä lupasivat, että lasit ovat käytössäni ensikuun alkupäivinä.Tarkoitukseni on arvuutella tunnistaako sisareni vielä äitimme silmälasit.- bessie*
Tuo lasien päässä pysymättömyys on aika helppo korjata.
Kävin juuri korjauttamassa muovisankaiset aurinkolasit, jotka putosivat päästä kun vähänkin alaspäin katsoi. Viitosen maksoi ja nyt ovat paremmat kuin uutena. Sankoja lämmitettiin muotoiltaviksi, taivutettiin korvan takana pysyviksi ja muutenkin säädeltiin.
Useimmiten tilaan uudet lasit vanhoilla vahvuuksilla, ilman mitään tarkastuksia jos ja kun kerran entisillä hyvin näen.
Kehysvalintojani ihmettelen melkein aina uudet lasini vihdoin saatuani.Näöntarkastuksessa on syytä olla keskittynyt. Pruukaan pyytää aina uudelleen ja uudelleen linssin takaisin, jotta voin olla varma kumpi ehdotetuista linsseistä on se oikea.Näköni oli hieman muuttunut ja siksi halusinkin uudet lasit. En enää nähnyt tuotteiden kyljestä sitä pienintä tekstiä.
En muuten ole ikinä pitänyt aurinkolaseista, liekö koska ne eivät ole olleet omilla voimakkuuksilla.- bessie*
korppis kirjoitti:
Näöntarkastuksessa on syytä olla keskittynyt. Pruukaan pyytää aina uudelleen ja uudelleen linssin takaisin, jotta voin olla varma kumpi ehdotetuista linsseistä on se oikea.Näköni oli hieman muuttunut ja siksi halusinkin uudet lasit. En enää nähnyt tuotteiden kyljestä sitä pienintä tekstiä.
En muuten ole ikinä pitänyt aurinkolaseista, liekö koska ne eivät ole olleet omilla voimakkuuksilla.Noin perusteellinen en ole koskaan näöntarkastuksissa. Sanon joko että JOS noissa nyt eroa on, niin ehkä vihreä on terävämpi, tai sitten että en huomaa mitään eroa.
Tapaa itse aina stemmuuttaa asioita, luotan optikonkin niin tekevän.
Kävin taannoin silmälääkärillä ihan vain tietääkseni missä mennään. Mainitsin samalla, että mielestäni en enää näe pientä pränttiä niin hyvin kuin ennen, mikäli on esim. valkoista tekstiä punaisella pohjalla, mustan teksti valkoisella pohjalla kyllä pystyn lukemaan. Lääkäri työnsi minulle luettavaksi paperin ja pyysi lukemaan toiseksi viimeistä kohtaa. Se meni tuosta vain ja sitä viimeistäkin yritin, mutta hän sanoi että tämä on hyvä, näet oikein hyvin.
Oli kiva saada tietää, että ihan kaikki on ok., silmänpaineet ym., ja että lasieni vahvuudet ovat just passelit. (Kaapaisin lähtiessäni mukaan 3 optikoiden asiakaskorttia, joista yksi sattui olemaan yli kaksikymmentä vuotta vanha).
Aurinkolaseista en ole koskaan oikein pitänyt minäkään, mutta nyttemmin pyrin niitä aina käyttämään. Tällä hetkellä minulla on neljät aika uudet, omilla vahvuuksilla olevat. Yhdet ovat pysyvästi autossa, joten tulee varmasti käytettyä.
Kaikki nämä uudet ovat sellaisista tarjouksista, joissa saa silmälasit ostaessaan aurinkolasit samaan hintaan, ei niitä muuten noin monia olisi.
- Asiakas maksaa
Onni yksillä, kesä kaikilla. Enpä muista, että yhdetkään silkkujen kehykset olisivat olleet epäonnistuneita. Koska muut katselevat ulkoisesti minua enemmän silmäklaseineni, jätän suosiolla kehysten valinnan optikon asiaksi aika pitkälle. Ilmeisesti mulla on ollut onni saada miun maun omaavia optikkoja.
Asiallisesti: silmälasit ovat sen verran kallis ostos, että niillä on takuu, ainakin meilläpäin on. Yleensä jopa pari vuotta monitehoille. Se tarkoittaa,että takuuaikana voi valittaa ja korjauttaa mm. lasien istuvuutta ja muita virheitä. Kyllä optikon pitää katsoa jo myyntitilanteessa,että asiakkaan valitsema kehys ns. istuu hyvin. Jos kehyksen malli ja asiakkaan kasvot eivät onnaa yhteen siltä kantilta,että työ ei onnistu, kun laseihin lisätään linssit, se pitää sanoa jo myyntitilanteesa ja etsiä sopivampi kehys. Ei pidä tyytyä huonoon tulokseen.- bessie*
Parhaimmat ja sopivimmat kehykset ikinä olivat ne, jotka annoin nuorehkon miesoptikon valita. Jonakin päivänä laitatan niihin linssit, särkyneen ja kokonaan kadonneen tilalle. En olisi itse osannut ihan niin pieniä valita, kun olin aina pitänyt siitä kiinni, että kehykset alaosan peitettävä tuo silmäkuopan (vai pussin) reuna.
Vähän väliä käyn kiristyttämässä, säädättämässä ja kuinkas tuo oikoa sana tässä pitäisi taivuttaa, lasejani, kun ne minulla pyörivät milloin missäkin taskun pohjalla tai auton penkillä joutuvat päälle istutuiksi. Harvemmin pyydetään mitään maksua.
Pilalle pureskellut sankojen päässä olevat tupitkin on kerran vaihdettu ilmaiseksi, mutta olenkin yleensä aika uskollinen asiakas, kaipa sellaisesta halutaan pitää kiinni.
Samaa mieltä, ei pidä tyytyä huonoon. Jos vasta tovin käytettyään huomaa ettei ole hyvät, niin reippaasti vain liikkeeseen vaatimaan korjaamista.
Noissa aiemmin mainitsemissani aurinkolasien muovikehyksissä oli suunnitteluvirhe.
Kehysten painavuuteen nähden sangat kaartuivat aivan liian loivasti korvan taakse.
Liikkeessä en sitä älynnyt, enkä edes kotiin tultuani kun ne kenkiä riisuessa putosivat.
Vasta kun tarpeeksi montaa kertaa koppasin ne kiinni tai putosivat maahan asti, rupesi järki sanomaan, että vika on kehyksissä.
- ...
Yhreydet pätkii.
Kirjoitin aika pitkän kommentin asiasta, ei lähtenyt.
Noin tiivistetysti. Käy silmälekurilla, ei optikolla. Lekurilla kunnon koulutus ja kunnon vehkeet reseptin tekemistä varten. Ja etenkin ammattitaito. Silmälasikaupassa kaikki on kiini siitä, millainen optikko sattuu kohdalle. Niitten duunina on mita silmien väli ja väännellä sangat, paljon muuta ne ei saa edes tehdä.
Ja noin muutenkin kannattaa käydä joskus oikealla lääkärillä. Vanhemmiten tulee kaiheja ja muitakin silmävaivoja, ne ei ole optikon heiniä, hyvä tarkistuttaa näkönsä ainakin joskus oikealla lekurilla.
Sivumennen. Mulle optikolla ei ole valtuuksia määrätä laseja, pitää aina käydä lääkärissä. Syynä pentuna tehty karsastusleikkaus. Ihan asiallisia rillejä olen aina saanut, sanganvääntelijöitten ammattitaito on aina ollut milloin mitäkin.
=DW= - Näkeehän sen
Tilasin toissapäivänä uudet kaksitehot. Helppo valinta... meni vain kuukausi ja muutama sata paria kokeiltu. :)
Ostin halpaoptikolta ja maksoivat vain 2999 ruotsin kruunua.
Toivottavasti ovat sopivat.
Entiset säästän varalaseina vaikka eivät ole enää tehoiltaan ihan passelit. Optikkoliikkeessä muovaavat mielellään sangat istuviksi, eivätkä luultavasti veloita siitä mitään. Metallisankoihin voi myös vaihtaa uudet "nenätyynyt" melko halvalla.
Jos linssit on hiottu väärin, asiakkaan taitaa olla vaikea todistaa sitä. Auttaisikohan vierailu kilpailevalla optikolla lääkärin määräyksen kanssa, ellei oma optikkoliike suostu korjaamaan virhettään? Itse saattaisin kokeilla.
Silmälaseja on tosiaan vaikea valita, ja huolelliset optikot taitavat olla valitettavan harvinaisia. Elleivät optikot eivät hoida tehtäviään kunnolla, silmälasit voisi yhtä hyvin tilata postimyynnin kautta halvemmalla. Viimeksi katsellessani muutamassa paikassa oli samanlaisia sankoja kuin optikolla, joten niitä olisi voinut käydä sovittamassakin.
Itse löysin vasta viime kerralla silmälaseja hankkiessani oikean kunnon optikon. Lasit eivät olleet halvat, mutta ensimmäisen kerran monitehot toimivat hyvin. (Ostin kahdet tavalliset ja yhdet aurinkolasit, jotka sain kylkiäisinä melkein ilmaiseksi.) Optikko tarkasteli silmieni liikkeitä ja piirsi monenlaisia merkkejä kaikkien valitsemieni mallisankojen linsseihin. Olen todella tyytyväinen. En löydä missään kohdassa katsomalla linssin tehojen rajaa ja katse toimii normaalisti. Vanhoja kaksitehoja en oppinut koskaan käyttämään, vaan otin lasit pois päästä lukiessa tai kurkistelin niitten yli.
Vihjeeksi kerron, että laitan piilolinssit viimeistään optikkoliikkeessä ennen lopullisen ostopäätöksen tekoa.- ...
Sivusta.
Mullaois aiheesta paljonkin kirjoitettavaa, mutta koitan nyt vähän minäkin lisätä.
Mulla ei onkelmia siis ole ollut reseptien kanssa, vain silmälaisikauppojen. Huvittavinmmasta päästä oli, kun oli kalliit merkkikehykset ja sanka meni poikki. Joopajoo, isoon merkkiä edustavaan liikkeeseen tilaamaan uutta sankaa. No sanka tuli ja menin sen laitattamaan. Joopa Optikko katteli mua muutaman kummenen sentin päästä. laittoi sangan ja asensi sen ja taas väänneltiin sankoja, että istui päässä. Joopajoo, vasta myöhemmin hokasin, että alligaattori oli ylösalaisin sangassa :D
Ja toinen juttu on se, että ostin ulkomailta uudet rillit. Hyvä resepti, samoilla rilleillä oli nähnyt ennen ihan hyvin Muuten hyvä tulos, mutta niillä ei nähnyt mitään. Vasen ja oikea linssi väärinpäin >:/
Juttuja ois enenpikin, mutta lyhyesti. Mun mielestä lekurit kyllä tekevät hyvää työtä, nämä "optikot" on jotain amislaisia aivoidiootteja.
=DW= - prillipää
"Jos linssit on hiottu väärin, asiakkaan taitaa olla vaikea todistaa sitä. Auttaisikohan vierailu kilpailevalla optikolla lääkärin määräyksen kanssa, ellei oma optikkoliike suostu korjaamaan virhettään?"
Ei ole optikon vika jos hionta on väärin.
Suomessa on yksi firma joka valmistaa silmälasilinssejä, joten suurinosa
laseista valmistetaan Virossa ja sieltä tulee joskus sutta ja sekundaa.
Minä ostin pari vuotta sitten lasit enkä ollut lainkaan tyytyväinen.
Vein rillit takaisin kauppaan, en maininnut ostaneeni niitä ko. liikkeestä,
pyysin tarkistamaan linssit.
Optikko kysyi minulta; "Oletteko itse hionut nämä?"
Kun kerroin ostaneeni lasit viikkoa aiemmin samasta liikkeestä, sain
veloituksetta uudet lasit sekä aurinkolasit vahvuuksilla kaupanpäälle. - Pettynyt, petetty
... kirjoitti:
Sivusta.
Mullaois aiheesta paljonkin kirjoitettavaa, mutta koitan nyt vähän minäkin lisätä.
Mulla ei onkelmia siis ole ollut reseptien kanssa, vain silmälaisikauppojen. Huvittavinmmasta päästä oli, kun oli kalliit merkkikehykset ja sanka meni poikki. Joopajoo, isoon merkkiä edustavaan liikkeeseen tilaamaan uutta sankaa. No sanka tuli ja menin sen laitattamaan. Joopa Optikko katteli mua muutaman kummenen sentin päästä. laittoi sangan ja asensi sen ja taas väänneltiin sankoja, että istui päässä. Joopajoo, vasta myöhemmin hokasin, että alligaattori oli ylösalaisin sangassa :D
Ja toinen juttu on se, että ostin ulkomailta uudet rillit. Hyvä resepti, samoilla rilleillä oli nähnyt ennen ihan hyvin Muuten hyvä tulos, mutta niillä ei nähnyt mitään. Vasen ja oikea linssi väärinpäin >:/
Juttuja ois enenpikin, mutta lyhyesti. Mun mielestä lekurit kyllä tekevät hyvää työtä, nämä "optikot" on jotain amislaisia aivoidiootteja.
=DW=Tyypillistä. Suomalaisten ammattiylpeys ja vastuuntuntoiset tekijät taitavat olla nykyisin harvinaisia ilmiöitä. Sutta ja sekundaa tehdään vasemmalla kädellä monella alalla. Viis tuloksesta, kunhan rahaa tulee.
- -*-
Minulle on aina sattuneet sopivat lasit, olipa ne määrännyt lääkäri tai optikko. Näillä nykyisillä olen katsellut pari vuotta, en näe enää kovin hyvin pientä pränttiä varsinkin jos olen tehnyt muuta tarkempaa työtä ja sen jälkeen yrittänyt lukemaan. Tietokone ottaa ainakin silloin aikalailla silmiin.
Nykyisin mainostetaan kaikenlaisia silmälasitarjouksia. Taitaa olla harvoile sopivia koska melkein joka toinen valittaa ettei ne ole heille käyneet. Taitaa olla silmänlumetta koko tarjoukset.
Edellisillä silmälaseilla katseli 10v ennenkuin oli tarve uusia. Pidin niitäkin varalaseina niin kauan että sangat menivät keskeltä poikki, korjaaminen olisi tullut liian kalliiksi. 2,5v. olen mennyt Tiimarin 1,5 lukulaseilla, kauaksi katsoessani kun näen helposti Appalakit ilman laseja.
Vuoden vanhat lukulasini valitsin kyllä viisaasti viisaalle.
Aikanaan jouduin uusimaan, koska kotelo ei kestänyt normaalia eämänmenoa.
Huoltoaseman baarin terassillakin laitan ne nenälleni, vaikka valoa olisikin enemmän kuin tarpeeksi.
Ihan vaan vaikuttaakseni siltä mitä olen, fiksu ja filmaattinen.
H.- vaikea valinta
sitä mieltä minäkin olen, ei edes kysytä, onko lasit hyvän tuntoset vaan äkkiä maksamaan ja heippa...näin se vaan usein on..
Suu on sitä varten, että sen voi avata jos silmälasien sanka hiertää ja linssien läpi silmät katsovat kieroon.
- RosaLiiin
Sankavalinnat teen usein ystäväni kanssa, hän saa sanoa oman mielipiteensä, usein kuitenkin valitsen juuri sellaiset kuin haluan ja omasta mielestäni parhaiten sopivat. On mukava kuulla useampia mielipiteitä ennen ostopäätöstä.
Harrastuksissani tarvitsen isoa suurennusta, joten tiimarit javielä reilusti suurentavat ovat paikallaan silloin. Kovin pitkään en uskalla niitä kerrallaan käyttää. Silmiä ei saa turhaan rasittaa vaikka olisi millainen flow päällä..
Jos oikein hyvät ja kauniit olemukseen sopivat lasit haluaisi, kait silloin täytyisi jotain stailistia käyttää, mieluiten vielä useampaa (ja se on rahakysymys, omia eurojani en sellaiseen palveluun laittaisi) Silmälasien sopivuuteen vaikuttaa niin monet asiat: kasvonpiirteet, hiukset, pukeutumistyyli ja ulkoinen hapitus. Iloiselle ihmiselle sopivat erilaiset kuin jollekin tiukkapipoiselle, kuvittelen niin.
Tärkeintä on kuitenkin, että lasit pysyvät tukevasti oikeassa asennossa ja ovat juuri oikean vahvuiset. Niissä asioissa kannattaa neuvotella optikon kanssa ja juosta optikossa niin monta kertaa, että hyvältä tuntuu ja hyvin näkee. Samaan hintaan olen kaikki korjaukset uusien lasien hankinnan yhteydessä saanut, jos en saisi niin vaihtaisin optikkoa. Alalla on kova kilpailu, kannattaa kilpailuttaa joka suhteessa niitäkin yrittäjiä. Varsinkin kun olen huomannut, että taitaa olla silmälasien hinnoissa aikamoisesti ilmaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202313Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2361739Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3071267- 65959
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53925- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53825J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e35747Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273683Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh34666