umpisuolileikkaus

anni

jos jollain on kokemuksia niin miten kauan kestää että umpisuolen poiston jälkeen alueella ei tunnu enää mitään kipua? pystyykö leikkauksesta toivuttua tekemään ihan samoja asioita kuin ennen leikkausta?
kiitoksia. :)

15

18644

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saapas

      jos se ei ole ehtinyt puhjeta, pääsee kotiin 1-2 yön jälkeen, n. viikon sairasloma, varmaankin joitain tuntemuksia vielä viikon sen jälkeen mut ei mitään isoa.

      jos on puhjennut ja joudutaan tekemään isompi leikkaushaava, n. 4-6 vrk sairaalassa, 4-5viikoa s-lomaa ja kivut riippuu siitä miten jaksat lähteä liikkumaan ja kauanko tulehduksen kestää hävitä.

      • anni

        olin jo leikkauksessa viime maanantaina ja pääsin pois keskiviikkona. umpisuoli ei ollut tulehtunut. nyt leikkauksesta on melkein viikko enkä vieläkään pysty kävelemään suorassa, sen verran ikävä tunne mahassa on liikkuessa. ajattelin vaan, että kuinka paljon uskallan silti liikkua ja kauankohan mahtaa kestää että pystyn liikkumaan täysin normaalisti? kotona kyyhöttäminen alkaa tympiä..


      • Mies
        anni kirjoitti:

        olin jo leikkauksessa viime maanantaina ja pääsin pois keskiviikkona. umpisuoli ei ollut tulehtunut. nyt leikkauksesta on melkein viikko enkä vieläkään pysty kävelemään suorassa, sen verran ikävä tunne mahassa on liikkuessa. ajattelin vaan, että kuinka paljon uskallan silti liikkua ja kauankohan mahtaa kestää että pystyn liikkumaan täysin normaalisti? kotona kyyhöttäminen alkaa tympiä..

        Ei sulta umpisuolta ole leikattu, vaan umpisuolen jatkona oleva umpilisäke.
        Se leikataan sillon kun se tulehtuu.


      • umppariton
        anni kirjoitti:

        olin jo leikkauksessa viime maanantaina ja pääsin pois keskiviikkona. umpisuoli ei ollut tulehtunut. nyt leikkauksesta on melkein viikko enkä vieläkään pysty kävelemään suorassa, sen verran ikävä tunne mahassa on liikkuessa. ajattelin vaan, että kuinka paljon uskallan silti liikkua ja kauankohan mahtaa kestää että pystyn liikkumaan täysin normaalisti? kotona kyyhöttäminen alkaa tympiä..

        Mene lääkäriin. Mulla leikattiin kans ja kipu vaan jatkuu, epäilen että mulla on tukos paksussa suolessa. Leikkaushaavoja ei kivistä enää juuri yhtään (leikkaus 5 päivää sitten)


    • iinu

      menin pe sairaalaan, la illalla leikkasivat vihdoin...ma kotiin ja 3,5vko:a lomaa. tein normaaleja juttui mut rasitus koski haavaan, eikä tietenkään saanu tosi raskasta tehä.

    • Coco

      Mulla puhkes umpilisäke todella pahasti viime marraskuun lopulla, nestettä oli vatsaontelossa 3 dl , eli nyt siitä on n. 8 kk aikaa. Aluksi oli hieman vaivasta, yritin olla pystyssä, ja kävellä aina hieman enemmän, ettei tule vatsaan niitä kiinnikkeitä. Nyt on jo suht normaali, voin tehdä vatsalihasliikkeitä ym. Mutta välillä vieläkin tuntuu, esim. jos vaatteet painaa. Et pikkuhiljaa.

      • anni

        joo, mä oonki miettiny just esim noitten vatsojen tekemistä. millonkohan niit uskaltais alkaa tehä? vatsaan ei enää satu ja voin kävellä jo ihan normaalisti, pelottaa vaan et ne vatsalihakset jotenki repee tai jotain, jos rupee hirveesti rehkimään...


      • Coco
        anni kirjoitti:

        joo, mä oonki miettiny just esim noitten vatsojen tekemistä. millonkohan niit uskaltais alkaa tehä? vatsaan ei enää satu ja voin kävellä jo ihan normaalisti, pelottaa vaan et ne vatsalihakset jotenki repee tai jotain, jos rupee hirveesti rehkimään...

        joo ei kannata kuin ihan hissukseen ja rauhassa tehdä muutama ensin, meni mulla varmaan 2,5 kk leikkauksesta, vai olikohan 3 kk.. kun ensin ei voinut ees mahallaan nukkua, se kävi jo kipeetä..
        koita parantua! =)


      • pelottaa
        Coco kirjoitti:

        joo ei kannata kuin ihan hissukseen ja rauhassa tehdä muutama ensin, meni mulla varmaan 2,5 kk leikkauksesta, vai olikohan 3 kk.. kun ensin ei voinut ees mahallaan nukkua, se kävi jo kipeetä..
        koita parantua! =)

        kertokaa miten se leikkaukseen valmistelu tapahtuu ja miten ne nukuttaa? Onko mahdollista leikata puudutuksessa ilman nukutusta? Entä kauan se nukutus kestää? oon tosi arka ja mulle ei tapahtunu koskaa mitää vakavaa ni pelkään tosi paljon... :(


      • grop
        pelottaa kirjoitti:

        kertokaa miten se leikkaukseen valmistelu tapahtuu ja miten ne nukuttaa? Onko mahdollista leikata puudutuksessa ilman nukutusta? Entä kauan se nukutus kestää? oon tosi arka ja mulle ei tapahtunu koskaa mitää vakavaa ni pelkään tosi paljon... :(

        Umpparia ei voi leikata ilman nukutusta eli uneen sut siksi aikaa pistetään. Valmisteluihin kuuluu paljon eri asioita alkaen polilta ja päättyen saliin. Polilla otetaan tarvittavat verinäytteet ja varmistetaan, että olet ollut ravinnotta riittävän ajan ennen leikkausta. Ja tippakanyyli yleensä jo polilla laitetaan valmiiksi.

        Salissa laitetaan verenpainemittaus, EKG-seuranta, pulssioksimetri sormeen ja relaksaatiomittari käteen. Lääkäri antaa sitten uniaineet tiputuksen joukkoon ja uni tulee pian. Leikkauksen ajan on hengitysputki (eli olet intuboituna), joka poistetaan herätysvaiheessa.

        Umpilisäkkeenpoisto on "peruspäivystysleikkaus", ja niitä tehdään paljon. Ei ole syytä pelätä turhaan - sitä varten siellä on väki, joka pitää sinusta huolen leikkauksen aikana.

        Leikkauksen jälkeen toivut jälkivalvontayksikössä (eli heräämössä) hetken ja siitä sinut siirretään vuodeosastolle sitten kun anestesialääkäri antaa luvan.


      • saikku

        Voin ihan näin sairaanhoitajana sanoa, että mitä helkkarin kiinnikkeitä sinä pelkäät? jokaisesta leikkauksesta vatsan ja suolen alueelle tulee tottakai kiinnikkeitä. Vaikka sinua ensi kertaa leikattaisiin, niin joudutaan kiinnikkeitä katkomaan pitkänkin aikaa, jotta esim. suolta saadaan näkyviin sopivasti, näin varsinkin tähystyksessä.


      • Anonyymi
        grop kirjoitti:

        Umpparia ei voi leikata ilman nukutusta eli uneen sut siksi aikaa pistetään. Valmisteluihin kuuluu paljon eri asioita alkaen polilta ja päättyen saliin. Polilla otetaan tarvittavat verinäytteet ja varmistetaan, että olet ollut ravinnotta riittävän ajan ennen leikkausta. Ja tippakanyyli yleensä jo polilla laitetaan valmiiksi.

        Salissa laitetaan verenpainemittaus, EKG-seuranta, pulssioksimetri sormeen ja relaksaatiomittari käteen. Lääkäri antaa sitten uniaineet tiputuksen joukkoon ja uni tulee pian. Leikkauksen ajan on hengitysputki (eli olet intuboituna), joka poistetaan herätysvaiheessa.

        Umpilisäkkeenpoisto on "peruspäivystysleikkaus", ja niitä tehdään paljon. Ei ole syytä pelätä turhaan - sitä varten siellä on väki, joka pitää sinusta huolen leikkauksen aikana.

        Leikkauksen jälkeen toivut jälkivalvontayksikössä (eli heräämössä) hetken ja siitä sinut siirretään vuodeosastolle sitten kun anestesialääkäri antaa luvan.

        Minkäs lainen se hengitysputki on ?


    • kärsinyt olen

      Höpö höpö, että viikossa toipuisi. Kaks viikkoa aivan minimi ja senkään jälkeen ei saa nostella mitään painavaa pariin viikkoon. Lapset toipuu nopeammin kuin aikuiset.

    • LatoXXXXXXXXXXX

      Itellä leikattiin 15.8 ja lääkärit / hoitajat sanoi että 3-4 viikkoon ei saa pönnätä.. nyt vieläkin kävelen kumarassa. leikkauksesta siis 4pv.. Yskiminen ja muu kumartelu / liikkuminen koskee hieman.. eiköhän tää tästä..

    • kokemusta 2012

      Se sairasloma kestää 4 vk ja et tosiaan voi tehdä mitään samalla tavalla kun aikasemmin, olet tosi kipeä ja nostamista pitää varoa koko tuo aika-
      Leikattu jjuri

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      56
      5584
    2. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      61
      2383
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      52
      2322
    4. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      326
      1059
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      57
      1044
    6. Tietääkö kukaan millaisesta perheestä murhaaja on?

      Onko siis rikkaiden lellipentu, joka luulee, että kaikkea saa tehdä, vai köyhien kakara, jolla ei ole mitään vastuuta ku
      Valkeakoski
      26
      950
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      4
      877
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      793
    9. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      29
      773
    10. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      771
    Aihe