jos jollain on kokemuksia niin miten kauan kestää että umpisuolen poiston jälkeen alueella ei tunnu enää mitään kipua? pystyykö leikkauksesta toivuttua tekemään ihan samoja asioita kuin ennen leikkausta?
kiitoksia. :)
umpisuolileikkaus
15
19081
Vastaukset
- saapas
jos se ei ole ehtinyt puhjeta, pääsee kotiin 1-2 yön jälkeen, n. viikon sairasloma, varmaankin joitain tuntemuksia vielä viikon sen jälkeen mut ei mitään isoa.
jos on puhjennut ja joudutaan tekemään isompi leikkaushaava, n. 4-6 vrk sairaalassa, 4-5viikoa s-lomaa ja kivut riippuu siitä miten jaksat lähteä liikkumaan ja kauanko tulehduksen kestää hävitä.- anni
olin jo leikkauksessa viime maanantaina ja pääsin pois keskiviikkona. umpisuoli ei ollut tulehtunut. nyt leikkauksesta on melkein viikko enkä vieläkään pysty kävelemään suorassa, sen verran ikävä tunne mahassa on liikkuessa. ajattelin vaan, että kuinka paljon uskallan silti liikkua ja kauankohan mahtaa kestää että pystyn liikkumaan täysin normaalisti? kotona kyyhöttäminen alkaa tympiä..
- Mies
anni kirjoitti:
olin jo leikkauksessa viime maanantaina ja pääsin pois keskiviikkona. umpisuoli ei ollut tulehtunut. nyt leikkauksesta on melkein viikko enkä vieläkään pysty kävelemään suorassa, sen verran ikävä tunne mahassa on liikkuessa. ajattelin vaan, että kuinka paljon uskallan silti liikkua ja kauankohan mahtaa kestää että pystyn liikkumaan täysin normaalisti? kotona kyyhöttäminen alkaa tympiä..
Ei sulta umpisuolta ole leikattu, vaan umpisuolen jatkona oleva umpilisäke.
Se leikataan sillon kun se tulehtuu. - umppariton
anni kirjoitti:
Mene lääkäriin. Mulla leikattiin kans ja kipu vaan jatkuu, epäilen että mulla on tukos paksussa suolessa. Leikkaushaavoja ei kivistä enää juuri yhtään (leikkaus 5 päivää sitten)
- iinu
menin pe sairaalaan, la illalla leikkasivat vihdoin...ma kotiin ja 3,5vko:a lomaa. tein normaaleja juttui mut rasitus koski haavaan, eikä tietenkään saanu tosi raskasta tehä.
- Coco
Mulla puhkes umpilisäke todella pahasti viime marraskuun lopulla, nestettä oli vatsaontelossa 3 dl , eli nyt siitä on n. 8 kk aikaa. Aluksi oli hieman vaivasta, yritin olla pystyssä, ja kävellä aina hieman enemmän, ettei tule vatsaan niitä kiinnikkeitä. Nyt on jo suht normaali, voin tehdä vatsalihasliikkeitä ym. Mutta välillä vieläkin tuntuu, esim. jos vaatteet painaa. Et pikkuhiljaa.
- anni
joo, mä oonki miettiny just esim noitten vatsojen tekemistä. millonkohan niit uskaltais alkaa tehä? vatsaan ei enää satu ja voin kävellä jo ihan normaalisti, pelottaa vaan et ne vatsalihakset jotenki repee tai jotain, jos rupee hirveesti rehkimään...
- Coco
anni kirjoitti:
joo, mä oonki miettiny just esim noitten vatsojen tekemistä. millonkohan niit uskaltais alkaa tehä? vatsaan ei enää satu ja voin kävellä jo ihan normaalisti, pelottaa vaan et ne vatsalihakset jotenki repee tai jotain, jos rupee hirveesti rehkimään...
joo ei kannata kuin ihan hissukseen ja rauhassa tehdä muutama ensin, meni mulla varmaan 2,5 kk leikkauksesta, vai olikohan 3 kk.. kun ensin ei voinut ees mahallaan nukkua, se kävi jo kipeetä..
koita parantua! =) - pelottaa
Coco kirjoitti:
joo ei kannata kuin ihan hissukseen ja rauhassa tehdä muutama ensin, meni mulla varmaan 2,5 kk leikkauksesta, vai olikohan 3 kk.. kun ensin ei voinut ees mahallaan nukkua, se kävi jo kipeetä..
koita parantua! =)kertokaa miten se leikkaukseen valmistelu tapahtuu ja miten ne nukuttaa? Onko mahdollista leikata puudutuksessa ilman nukutusta? Entä kauan se nukutus kestää? oon tosi arka ja mulle ei tapahtunu koskaa mitää vakavaa ni pelkään tosi paljon... :(
- grop
pelottaa kirjoitti:
kertokaa miten se leikkaukseen valmistelu tapahtuu ja miten ne nukuttaa? Onko mahdollista leikata puudutuksessa ilman nukutusta? Entä kauan se nukutus kestää? oon tosi arka ja mulle ei tapahtunu koskaa mitää vakavaa ni pelkään tosi paljon... :(
Umpparia ei voi leikata ilman nukutusta eli uneen sut siksi aikaa pistetään. Valmisteluihin kuuluu paljon eri asioita alkaen polilta ja päättyen saliin. Polilla otetaan tarvittavat verinäytteet ja varmistetaan, että olet ollut ravinnotta riittävän ajan ennen leikkausta. Ja tippakanyyli yleensä jo polilla laitetaan valmiiksi.
Salissa laitetaan verenpainemittaus, EKG-seuranta, pulssioksimetri sormeen ja relaksaatiomittari käteen. Lääkäri antaa sitten uniaineet tiputuksen joukkoon ja uni tulee pian. Leikkauksen ajan on hengitysputki (eli olet intuboituna), joka poistetaan herätysvaiheessa.
Umpilisäkkeenpoisto on "peruspäivystysleikkaus", ja niitä tehdään paljon. Ei ole syytä pelätä turhaan - sitä varten siellä on väki, joka pitää sinusta huolen leikkauksen aikana.
Leikkauksen jälkeen toivut jälkivalvontayksikössä (eli heräämössä) hetken ja siitä sinut siirretään vuodeosastolle sitten kun anestesialääkäri antaa luvan. - saikku
Voin ihan näin sairaanhoitajana sanoa, että mitä helkkarin kiinnikkeitä sinä pelkäät? jokaisesta leikkauksesta vatsan ja suolen alueelle tulee tottakai kiinnikkeitä. Vaikka sinua ensi kertaa leikattaisiin, niin joudutaan kiinnikkeitä katkomaan pitkänkin aikaa, jotta esim. suolta saadaan näkyviin sopivasti, näin varsinkin tähystyksessä.
- Anonyymi
grop kirjoitti:
Umpparia ei voi leikata ilman nukutusta eli uneen sut siksi aikaa pistetään. Valmisteluihin kuuluu paljon eri asioita alkaen polilta ja päättyen saliin. Polilla otetaan tarvittavat verinäytteet ja varmistetaan, että olet ollut ravinnotta riittävän ajan ennen leikkausta. Ja tippakanyyli yleensä jo polilla laitetaan valmiiksi.
Salissa laitetaan verenpainemittaus, EKG-seuranta, pulssioksimetri sormeen ja relaksaatiomittari käteen. Lääkäri antaa sitten uniaineet tiputuksen joukkoon ja uni tulee pian. Leikkauksen ajan on hengitysputki (eli olet intuboituna), joka poistetaan herätysvaiheessa.
Umpilisäkkeenpoisto on "peruspäivystysleikkaus", ja niitä tehdään paljon. Ei ole syytä pelätä turhaan - sitä varten siellä on väki, joka pitää sinusta huolen leikkauksen aikana.
Leikkauksen jälkeen toivut jälkivalvontayksikössä (eli heräämössä) hetken ja siitä sinut siirretään vuodeosastolle sitten kun anestesialääkäri antaa luvan.Minkäs lainen se hengitysputki on ?
- kärsinyt olen
Höpö höpö, että viikossa toipuisi. Kaks viikkoa aivan minimi ja senkään jälkeen ei saa nostella mitään painavaa pariin viikkoon. Lapset toipuu nopeammin kuin aikuiset.
- LatoXXXXXXXXXXX
Itellä leikattiin 15.8 ja lääkärit / hoitajat sanoi että 3-4 viikkoon ei saa pönnätä.. nyt vieläkin kävelen kumarassa. leikkauksesta siis 4pv.. Yskiminen ja muu kumartelu / liikkuminen koskee hieman.. eiköhän tää tästä..
- kokemusta 2012
Se sairasloma kestää 4 vk ja et tosiaan voi tehdä mitään samalla tavalla kun aikasemmin, olet tosi kipeä ja nostamista pitää varoa koko tuo aika-
Leikattu jjuri
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384629Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2712361Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532237- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289