Vuokralaisen velvollisuudet rivitalon pihatöissä

hgdhg

a) Kuuluuko vuokralaisen osallistua taloyhtiön pihatalkoisiin?

b) Kuuluuko vuokralaiselle päivystysviikot ns. talonmiesviikko. Lipunnostot ja ruohonleikkaukset?

c) Voiko vuokralainen osallistua yhtiökokouksiin päättämään taloyhtiön asioista?

18

5030

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5+19

      a) Ei kuulu jos et halua. Ainoastaan omasta pihasta huolehtiminen kuuluu vuokrasopimuksessa mainittuun "asunnon hyvä huolehtiminen" velvoitteeseen.

      b) Ei kuulu, ellei näin ole sovittu vuokrasopimuksessa.

      c) Kyllä voi. Sinun pitää sopia tästä asunnon omistajan kanssa ja saada häneltä valtakirja.

      • MLBW

        Epäloogista -vuokralainen voi osallistua kokouksiin päättävänä jäsenenä, kuitenkin voi vähät välittää yhtiön yleisestä huolenpidosta ja kunnosta...siis voi elää ns. pellossa. Jos vuokralainen aiheuttaa omalla toiminnallaan kuluja yhtiölle kyllä hänet pitää vastuuttaa myös talkoisiin. Esim. vuokralainen on työtön, tupakoitsija asuu pienkerrostalon toisessa kerroksessa, kulkee joka päivä tunnin välein tupakalla ulkona...tuo siis tullessaan useita kertoja savea rappukäytävään. Yhtiön asukkaat itse hoitaa siivoukset -kuitenkaan tämä ei osallistu minkäänlaisiin siivousurakointeihin. Hän kyllä mielellään kertoo, miten asioiden pitäisi olla ja arvioi, arvostelee toisten tekemisiä mutta ei itse osallistu..höh...
        No seuraavassa hallituksen kokouksessa otan ko. asian puheeksi. (Olen asunut ko. yhtiössä vasta 2,5, vuotta ja nyt ääneni sitten tältäkin osalta kuuluu.)


      • turha_uho

        Turhaa uhoat hanki ensin tietoa. Yleisten alueitten siivoukseen ei tarvitse osallistua osakkeen omistaja eikä vuokralainen.


      • MLBW

        Kyllä vain täytyy, jos yhtiö on päättänyt, että pihan hoidon ja kiinteistön siivouksen tekevät asukkaat. No....tämä hoituu jatkossa, kun teemme rappusiivouksesta työvuorolistan. Yhtiössämme asutaan seitsemässä asunnossa, josta neljässä vuokralainen, joten sellaiset kohtuuden pelisäännöt on luotava.

        Luulis' nyt jokaisen asukkaan huomaavan kiinteistön hoidon merkityksen kaikkien asukkaiden viihtyvyyden kannalta ja onhan kunnossapito kiinteistön hyvää ylläpitoa..

        Ja jokaisenhan pitäisi hoitaa omat jälkensä...eikös se ole jo perusasioita.


      • orja-työ

        Ota asiasta selvää ennenkun rupeat vouhkaamaan vuokralaisen tai osakkeenomistaja ei tarvitse osallistua taloyhtiössä mihinkään töihin


    • 6+7

      a) Riippuu vuokrasopimuksesta.

      b) Riippuu vuokrasopimuksesta.

      c) Ei voi ilman osakkeenomistajan valtuutusta. Vuokralainen saa aina osallistua yhtiökokouksiin, mutta hänellä ei ole äänivaltaa. Jos osakkeenomistaja valtuuttaa äänensä vuokralaiselle, silloin vuokralainen voi käyttää osakkeenomistajan ääntä.

      • 115+236

        Pihatalkoisiin osallistuminen ei ole koskaan pakollista, ei vuokralaisella eikä osakkeenomistajalla. Talkoot ovat aina vapaaehtoisia.


      • 13555447x311
        115+236 kirjoitti:

        Pihatalkoisiin osallistuminen ei ole koskaan pakollista, ei vuokralaisella eikä osakkeenomistajalla. Talkoot ovat aina vapaaehtoisia.

        Jos yhtiöjärjestyksessä on pykälä, joka velvoittaa pihatalkoisiin osallistumisen, niin se taatusti velvoittaa.


      • 13555447x311 kirjoitti:

        Jos yhtiöjärjestyksessä on pykälä, joka velvoittaa pihatalkoisiin osallistumisen, niin se taatusti velvoittaa.

        Yhtiöjärjestys johon olisi kirjattu jonkinlainen työvelvoite ei mene maistraatissa läpi.


      • 33+19
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Yhtiöjärjestys johon olisi kirjattu jonkinlainen työvelvoite ei mene maistraatissa läpi.

        Jälleen täällä tämä "asiantuntija" kommentoimassa :-))) Mitä tekemistä on Maistraatilla ja yhtiöjärjestyksellä??? EI NIIN MITÄÄN. Yhtiöjärjestys rekisteröidään KAUPPAREKISTERIIN ja maistraatin mummot voivat keskittyä niihin holhottaviin. Ja työvelvoitteesta. Eikös kunnossapitovelvoite ole eräänlainen työvelvoite? Jos itse ei työhön kykene, siihenhän voi palkata avustajan. Jos siis kunnossapito ei itseltä onnistu, niin meinaatkos että sillä perusteella saa ummistaa silmänsä? Tä? Taisit istua LKV-kokeessa jonkun paljon paljon itseäsi viisaamman vieressä...


      • 33+19 kirjoitti:

        Jälleen täällä tämä "asiantuntija" kommentoimassa :-))) Mitä tekemistä on Maistraatilla ja yhtiöjärjestyksellä??? EI NIIN MITÄÄN. Yhtiöjärjestys rekisteröidään KAUPPAREKISTERIIN ja maistraatin mummot voivat keskittyä niihin holhottaviin. Ja työvelvoitteesta. Eikös kunnossapitovelvoite ole eräänlainen työvelvoite? Jos itse ei työhön kykene, siihenhän voi palkata avustajan. Jos siis kunnossapito ei itseltä onnistu, niin meinaatkos että sillä perusteella saa ummistaa silmänsä? Tä? Taisit istua LKV-kokeessa jonkun paljon paljon itseäsi viisaamman vieressä...

        Nopeasti kuin kirjoittaa, niin instanssit (näköjään voivat mennä sekaisin).

        Itse perusasia ei kuitenkaan muutu, yhtiöjärjestystä ei saa rekisteröityä jos siinä on työvelvoite/kohdellaan osakkaita epätasoarvoisesti. Vai oletko sitä mieltä, että naapurin auto-onnettomuudessa pyörätuoliin joutuneen osakkaan tulisi rahallisesti maksaa asumisestaan enemmän kuin sinun, entä 90 vuotiaan sotaveteraanin??


      • falkyyri
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Nopeasti kuin kirjoittaa, niin instanssit (näköjään voivat mennä sekaisin).

        Itse perusasia ei kuitenkaan muutu, yhtiöjärjestystä ei saa rekisteröityä jos siinä on työvelvoite/kohdellaan osakkaita epätasoarvoisesti. Vai oletko sitä mieltä, että naapurin auto-onnettomuudessa pyörätuoliin joutuneen osakkaan tulisi rahallisesti maksaa asumisestaan enemmän kuin sinun, entä 90 vuotiaan sotaveteraanin??

        ainahan huonolla myyntimiehellä hyvä selitys on. fiksut ei selittele.
        epätasa-arvoista kohtelua on se, että asunnon A1 omistajan ei tarvitse osallistua mihinkään ja muiden pitää. se ei ole epätasa-arvoista, että kaikki osallistuvat yhtäläisillä panostuksilla (työ tai raha) johonkin. vai oletko sitä mieltä, ettei konkurssin tehneen tarvitse maksaa yhtiövastiketta, koska hänellä ei ole siihen varaa? jos hemmo on joutunut pyörätuoliin eikä hän kykene joko itse tai muiden avustamana huolehtimaan velvoitteistaan, hän kuuluu palvelukotiin. ei se sen vaikeampaa ole.

        olet muuten tosiaan tainnut istua LKV-kokeessa jonkun itseäsi viisaamman vieressä. kyllä sen huomaa kun lukee typeriä juttujasi. kysy gummerukselta duunia satupuolelta.


      • KokemustaOn
        13555447x311 kirjoitti:

        Jos yhtiöjärjestyksessä on pykälä, joka velvoittaa pihatalkoisiin osallistumisen, niin se taatusti velvoittaa.

        Ei muuten pidä paikkaansa. Sillä ketään ei voida velvoittaa millään pykälässä pakkotyöhön. Asukkaalla voi Esim: olla sellaisia sairauksikin jolloin ei voi osallistua talkoisiin. Siltikään asukas ei ole velvollinen kertomaan terveydestään muille. Ja jos ei vain halua osallistua sekin on ok. Muilla ei ole siihen mitään sanottavaa.


    • kyllästynyt...

      KOhtaan C vastaan, ettei vuokralainen voi olla päättämässä mistään ilman asunnon omistajan valtakirjaa. Ja mitä tulee muihin kohtiin kaikki on vapaaehtoista, jota ei voi edes vuokrasopparissa vaatia, mutta aika tyhmä olet jos heittäydyt vastuuntunnottomaksi asukiksi vailla vastuun häivää. Älä sitten ihmettele, jos ulko-ovesi eteen on kolattu lumikuorma. Talkoissa kun on kyse mm. yhteisestä viihtyvyydestä. Mieti hetki onko sinusta kivempaa elää yhteisössä, jossa missään ole mitään väliä vaiko yhteisössä, jossa kaikkien viihtyvyydestä pidetään huoli välittämällä yhteisistä alueista. Ehkä vaikea asia sisäistää, koska siitä ei suoraan hyödy itse mitään ihan heti.

      • As.Oy:n Pässi

        Kyllä vuokrasopimuksessa muuten voi vaatia, että vuokralainen vastaa yhtiöjärjestyksessä mainituista tai taloyhtiössä osakkaiden sopimista kunnossapito- ja huoltotöistä. Ja tämän voi tehdä vieläpä vuokralaista sitovasti. Ihmettelen kyllä, mikä intressi vuokranantajalla olisi tällaiseen. Jos asunto on puhtaasti sijoitusasunto, niin ainakin itselleni on yksi lysti kuinka pitkä nurmikko vuokrakämpän taloyhtiössä kasvaa ja monestiko siellä liputetaan. Eiköhän ne asukit kuitenkin loppupeleissä huolehdi siitä, että siellä ainakin pääsee kulkemaan jotenkin. Henk.koht. en osallistu mihinkään taloyhtiön kissanristiäisiin, kaikkein vähiten talkoisiin. Olen ehdottanut, että tilataan kunnossapito paikkakunnalla toimivalta mielestäni erittäin ammattitaitoiselta huoltoyhtiöltä (joka muuten hoitaa kaksi viereistäkin yhtiötä), mutta se ei muutamille eläkeläisille tunnu käyvän. Mukaanlukien pj. Oman pihani pidän siistinä mainitsemani huoltoyhtiön miehillä.


    • Kuuluu_huanosti

      Vuokralaisen kuuluu ampua itsensä. Yleensä.

    • Kina-ränä

      Kannattaisi lukea säädöksiä ennenkun ryhdytään kinaamaan.Talkoisiin ei ole pakko osallistua oli sitten osakas tai vuokralainen.Vedotaan siihen ,että ei ole taloyhtiön asukkaat yhdenvertainen jos toiset tekee ja toiset ei tee.

    • yhteispeliä

      Juu yhtiötalkoot on vapaa valinta. Jos hallituksen kuviot ei kiitosta kerää talkoilkoot hallitus. Kokouskiin menoakin kannattaa välttää ettei tule omalla omaisuudellaan vasttuuliseksi huonosta yhtiöstä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9696
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2837
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      169
      2620
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2049
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1816
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      15
      1637
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1547
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1501
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1439
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe