Heitänpä teille muille Yanmarin konemiehille kysymyksen:::
Onko satama sinisen usvan peitossa kun lähdette merelle. Entä näkyvyys taakse ajettaessa merellä. Meinaan että minun hankkimani Yanmari puskee sinistä koko ajan kaikilla kierroksilla ja kaasua kun hiukka pumppaa niin jopas "tulee kompassille käyttöä" :)
Onko Yanmarit tällaisia, no onhan tuolla koneellani ikää jo noin 30 vuotta, mutta aika paljon puskee usvaa harmaata ja sinistä tai sekoitusta....
Saakohan tuota kuntoon millään toimenpiteillä, muuten toimii moitteetta ja käy nätisti ei vuoda eikä valskaa oikein mistään, turbo pelaa, tehojakin löytyy, öljyn kulutusta en vielä osaa sanoa mutta varmaan jotain syö... ei raaskis heittää pois hyvää konetta, mutta se savu?
Eli millaista remonttia ja mssä teettää?
Satama
14
336
Vastaukset
- Samma machine
Meillä noin 20 v Yanmar ja pohdin joku vuosi sitten samaa. Ainakin startatessa ja kylmänä sinistäkin (jonkin verran) mutta esim. 2011 noin 100 h ajoa ja öljyä en muistaakseni lisännyt yhtään, ja kaikki toimii.
- Sammako kone
Jotkut koneet, myös Volvot ovat savuttaneet jo uutena, eli ei remontista muutu välttämättä miksikään, googlaa näiltä sivuilta aiheesta, tarinaa riittää.
- Moottoriasiantuntija
Puristukset on heikentyneet moottorissasi joko venttiilit vuotaa tai sitten mäntä renkaineen on väljä ja täsät syystä ei polta kunnolla polttoainetta ja tietysti ilman saanti liian pientä polttoainemäärään verraten.
Testaa puristukset ja vaikka sylinterien vuotomittaus niin tiedät tarkasti missä vika ja korjaapas viat niin loppuu savutuskin, ellet niin viat vain pahenee ja lopulta kone ei enään käynnisty. - Yanmarilla
Kun suuttimet "kusevat" se aiheuttaa myös savua, palamisen aika pitkittyy kun suuttimien kärjet avautuvat ja sulkeutuvat alemmassa paineessa. Irrota suuttimet ja vie johonkin dieselhuoltoon, voivat olla vain jumissa, myös kärkien vaihtoon kannattaa varautua. Voi olla männänrenkaatkin kuluneet, suuttimien remppa ei katkaise pahemmin veneilykautta.
- usvassa
Lainaus: "Testaa puristukset ja vaikka sylinterien vuotomittaus niin tiedät tarkasti missä vika".
-Miten tuo testi ja mittaus kotikonstein tehdään ja millaiset arvot tulee olla?
-Millaisia hintoja suuttimien tarkistus kustantaa?
-Jos savu on enemmän sinistä onko kyseessä ennemmin öljyn palaminen?- Moottoriasiantuntija
Et voi tehdä testejä ilman asianmukaisia laitteita, voit tietysti ostaa ne ja käyttöohjeet mukaan, mutta yhtä testiä ja moottoria varten ei liene järkevää hankkia laitteita mitä tarvittaisiin hyvin harvoin yhden moottorin kyseessä ollen.
Kysy jostain pätevästä/hyvästä dieselmoottori korjaamosta em. testejä ja teetä ne sitten niin tiedät mitä moottorissasi on vikaa etkä joudu turhia töitä tekemään/teettämän ja kokonaiskulut on yhteensä kuitenkin edullisemmat kuin jollain "mutu tuntumalla" eihän summassa kannata mitään yrittää tehdä ellei ole varma mitä pitää tehdä.
Oikeat arvot saat vaikka oman merkkisi huoltokorjaamolta ja hinnat samoin vaikka yhdellä puhelinsoitolla (voihan ne tosin löytyä googlellakin?)
Samoin testausohjeet löytynee netistä etsimällä googlella taikka dieselmoottori oppikirjoista.
Sininen savu on dieselöljyn palamisesta ja musta savu voiteluöljyn palamisesta, vaikka kyllä dieselpolttoaineen savukin on joskus hyvin mustaa kun polttoainetta annetaan reilusti liikaa ja väljään koneeseen, olethan nähnyt sen varmaan maantieliikenteessä.
Voiteluöljyn palamisesta ei kylläkään yleensä tule savua koska jos sitä öljyä palaa dieselmoottorissa niin se moottori on silloin jo jostain niin väljä että eipä tahdo saada käyntiin ollenkaan. Moottoriasiantuntija kirjoitti:
Et voi tehdä testejä ilman asianmukaisia laitteita, voit tietysti ostaa ne ja käyttöohjeet mukaan, mutta yhtä testiä ja moottoria varten ei liene järkevää hankkia laitteita mitä tarvittaisiin hyvin harvoin yhden moottorin kyseessä ollen.
Kysy jostain pätevästä/hyvästä dieselmoottori korjaamosta em. testejä ja teetä ne sitten niin tiedät mitä moottorissasi on vikaa etkä joudu turhia töitä tekemään/teettämän ja kokonaiskulut on yhteensä kuitenkin edullisemmat kuin jollain "mutu tuntumalla" eihän summassa kannata mitään yrittää tehdä ellei ole varma mitä pitää tehdä.
Oikeat arvot saat vaikka oman merkkisi huoltokorjaamolta ja hinnat samoin vaikka yhdellä puhelinsoitolla (voihan ne tosin löytyä googlellakin?)
Samoin testausohjeet löytynee netistä etsimällä googlella taikka dieselmoottori oppikirjoista.
Sininen savu on dieselöljyn palamisesta ja musta savu voiteluöljyn palamisesta, vaikka kyllä dieselpolttoaineen savukin on joskus hyvin mustaa kun polttoainetta annetaan reilusti liikaa ja väljään koneeseen, olethan nähnyt sen varmaan maantieliikenteessä.
Voiteluöljyn palamisesta ei kylläkään yleensä tule savua koska jos sitä öljyä palaa dieselmoottorissa niin se moottori on silloin jo jostain niin väljä että eipä tahdo saada käyntiin ollenkaan.Öljyä voi palaa terveessäkin moottorissa jos kampikammiohöyryn kierrossa oleva paineventtiili menee rikki.
Vanhemmiten dieseleissä hiipuu maksimi syötön rajoitus (jousivoimaa vasten), ja varsinkin jos säätö on lisäksi ahtopaineella,
ilmiön näkee siitä kun tehoa lisätessä pöllähtää paksu pilvi ennenkuin kierrokset nousee.
Pumppuahan ei tavallisesti kukaan käytä huollossa ennenkuin se tilttaa.
- usvassa
Lisätietoja:
Tuossa koneessani on kaksi huohotinputkea: toinen lähtee venttiilikopasta ja päätyy ilmanputsarin koteloon, siis huohottaa imuun, tulee jonkinverran öljyä mukana. Ja toinen lähtee koneen kyljestä alempaa ja on yhdistetty turbolle menevään putkeen, saakohan tuota kautta öljyä liikaa. Lisäksi turbon päälle tulee naftapumpulta putki mitä lie varten, voiteluko naftalla?
Olisko noilla vaikutusta jos vaikka saa liikaa aineita?
Öljyntäyttöaukosta kokeillen tuhisee jonkinverran, vähän jopa roiskii jonkun pisaran. Turbo pyörii vapaasti kun sormella pyörittää, ei jää kuitenkaan itsestään juoksemaan kun pyöräyttää ja heittää otteen irti, pitäiskö? Siivet on puhtaat. Ilmaa saa koska ei ole suodatin paikallaan.
Entä onko öljymäärällä väliä, onko haitaksi jos kokeeksi tiputtaa määrää mittatikun puoliväliin? Jostain olen lukenut että öljyä voi olla liikaa ja savuttaa siksi?
Tällaisia lisätietoja jos noista joku voi päätellä jotain niin mielellään kommentointia tänne ?- no jotain
Turbolle kampikammiosta tuleva putki on öljyn paluuputki, sitä kautta ei mene öljyä sylinteriin jos turbo toimii ja ilmanputsari ei ole tukossa.
Letku turbolta pumppuun on säätimelle menevä paine, lisää syötön maksimia ahtopaineen lisääntyessä.
Liika öljy on haitaksi jos sitä on niin paljon että kampi vaahdottaa pintaa (roiskeita)
Neuvoja on vaikea täältä antaa, mutta sen voit koittaa että annat koneen käydä ilman kuormaa ja putsaria n. 2000 r, ja jos savutus vähitellen hiipuu tai loppuu, on todennäköistä että savutus on peräisin polttoaineesta, jos savutus jatkuu samanlaisena edelleen, ilmeisesti öljyperäistä. - Yksi esimerkki
http://www.youtube.com/watch?v=kbjUxiEprBA
Tällaista voi kertyä ahdetun moottorin välijäähdyttimeen.
Todennäköisesti savuttaa jos puhdistus on laiminlyöty.
- usvassa
Kiitos selvennöksistä, pitää myös kokeilla tuo 2000 rpm ilman putsaria..
Välijäähdytin siis, pitääpä katsoa onko siellä putsattavaa. Mutta mutta, nyt en tiedäkään missähän se sijainnee. Turbolta lähtee kumiputki imusarjaan joka on siinä kannen kyljessä. Missä välissä se välijäähdytin on?- Se on...
Turbon ja imusarjan välissä, jos ei, niin sitä ei ole.
- usvassa
Ei näytä oleva siinä muuta kuin tuo kumiputki.
- Roiskuva öljy
Jos mittatikun reiästä puhaltelee öljysumua, se viittaa ohipuhallukseen männän ja sylinteriputken välistä.
Oire voi pahentua niin paljon, ettei mittatikku pysy paikallaan.
Voi myös johtua huhotusputken tukkeutumisesta.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j422214- 241740
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271425- 1081247
Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!151219- 181035
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71944Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut107864Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333853Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad74846