Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Ruusunätkelmä

aita kukkimaan

Taimetin siemenestä ruusunätkelmiä. Nyt pitäisi löytää oikea paikka.
Aurinkoinen rinne vai leppeämpi tasamaa? Oletteko istuttaneet sen tosiaan niin harvaan kuin pussissa sanotaan - 50 cm välein?
Taimet ovat vielä kasvarissa purkeissa, vajaat 20 senttisiä, mutta eka kärhöt on ilmestyneet joten nyt ne olisi saatava maahan etteivät kierry luvattomiin suuntiin. Tonttia kiertävään aitaan se on tarkoitus laittaa. Talon seinät on jo lähes peitossa - viiliviiniä ja käynnöshortensiaa... :).

9

763

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kukkia ootellessa

      Rinteessä luulis kuivuvan, köynnökset on vähän juoppoja? Omani saa aurinkoa aamupäivällä ja illalla, kuumimman paahteen ajan on puolivarjossa.
      En uskonut pussin ohjetta, vaan pistin 20 cm:n päähän toisistaan. Alla syvä multa ja kasvurauha muilta kasveilta, aivan hyvin toimii. Eka kesänä ei kukkia, ehkä nyt sais jonkun näytöskappaleen:)

      • aita kukkimaan

        Kiitos vastauksestasi.
        Tein kompromissin. Halusin näkösuojaa, otin riskin ja istutin puolet aurinkoiseen rinteeseen ( kaivoin syvennyksen, täytin Kekkilän puutarhamullalla ) ja puolet lännen puolelle puolivarjoon. Laitoin tukikepit. Jälkimmäiset ovat selvästi paremmin voivia. Kastelen joka aamu.
        Enkä uskonut pussin ohjetta, pistelin ne laillasi n.20 cm välein. Nyt tietysti toivon, etteivät lehtokotilot niitä syö, joka aamu keräilen ahnaita otuksia pois taimien liepeiltä.
        Olen harrastaja, vasta muutaman vuoden koettanut saada pihaan vanhoja perinnekasveja ja koettanut luoda enemmänkin mummonmökki- kuin kartonopuutarhaa. Hyvin menestyvät ed. mainitut seinillä, mutta tasamaan penkkikasveja olen joutunut uusimaan. Ruusunätkelmää en muista lapsuudestani, kirjoista se on tuttu. Joko köynnöksesi ovat kirjoissa mainitun kokoisia, siis lähes kaksimetrisiä?


    • Jospa sittenkin...

      Viime kesänä istutin itse kasvatetun taimen puolivarjoon, kiipesi reilun metrin ylös ja kukki vimmatusti myöhään syksyllä. Kukat oli jokseenkin kuin tuoksuherneellä, mutta tuoksua en niissä havainnut. Talvehtimisesta ei vielä tietoa, toivossa eletään!

    • papu kuin papu

      Eihän ne Suomessa talvehdi, mutta ovat helppoja, joka kevät voi uudet laittaa, kasvaa melkein missä vaan, eivät välitä kuivuudestakaan.
      Sehän on papu vaan.
      Älkää antako sanan "ruusunätkelmä" hämätä itseänne.

      • Höpötystä

        Mikään papu oo, samaa sukua kuin tuoksuherne ja ihan oikee perenna! Sotket varmaan ruusupapuun...


    • papua pataan

      Papu mikä papu, kasvaa vaikka kuivassa savimaassa, siitä kiitollinen on ruusunätkelmä. Se on kiva köynnös, kiipeää hyvin melkein mitä pitkin vain, sopii jonkun muun kukkimattoman köynnöskasvinkin sekaan väriä antamaan ja värejä on toinen toistaan kivampia.

    • aloittaja, aita jne

      Niin siinä sitten kävi, että puolivarjoon istutetut nätkelmät hienosta alustaan huolimatta heittivät talvella henkensä ( en vielä pura penkkiä, odotan jonkun aikaa jos sieltä jotain nousisi ) ja kuivaan rinteeseen istutetut talvehtivat joka ainoa ja ovat jo pyrkimässä kohti aitaa.
      Näinköhän vielä ilostuttavat kukkimalla tänä kesänä.

    • vanhassa vara paremp

      Ruusunätkelmät ei kestä märkyyttä talvella. Ja ne versot ei ilmesty heti keväällä, jonkin aikaa kestää, koska kasvavat alusta, joten kannattaa odotella vielä. Joka vuosi se kasvaa entistä isommaksi ja vahvemmaksi. Minulla oli ruusunätkelmä monta vuotta, mutta sitten oli jokin vaikea talvi, eikä sitä enää ilmestynyt. Nyt on uudet taimet tulossa. Silloin aikaisemmin kasvatin itse siemenestä. Laitoin taimet eri puolille pihaa, mutta vain yhdessä paikassa ne säilyi hengissä..
      Ruusunätkelmä on ihana kasvi, näyttävä kukkiessaan. Minun kasvissani kukat oli pinkki/ valkoisia.
      Kannattaa hankkia myös kaksivuotisia vanhanajan kasveja, kuten salkoruusu, maariankello ja sormustinkukka. Ne kylväytyvät itsekseen.

      • Pioni

        Salkoruusua oli viime kesänä, ihana tumman violetti. Keräsin siemeniä, eivät itäneet. Mutta nyt kuitenkin näyttää siinä penkissä olevan itsekseen tulleita taimia.
        Jos hyvin käy, saattaa muutama salkoruusu nousta sieltä.
        Sormustinkukka olisi hieno, mutten uskalla jos lapset sitä maistavat, onhan se myrkyllinen.
        Malvaa ( ikivanha lajike, saatu ) on, akileijaa, päivänhattuja ja resedaa. Jälkimmäistä tuoksun ja perhosten takia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2474
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2173
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1818
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1611
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1555
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1508
    8. 54
      1370
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1319
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1244
    Aihe