Taimetin siemenestä ruusunätkelmiä. Nyt pitäisi löytää oikea paikka.
Aurinkoinen rinne vai leppeämpi tasamaa? Oletteko istuttaneet sen tosiaan niin harvaan kuin pussissa sanotaan - 50 cm välein?
Taimet ovat vielä kasvarissa purkeissa, vajaat 20 senttisiä, mutta eka kärhöt on ilmestyneet joten nyt ne olisi saatava maahan etteivät kierry luvattomiin suuntiin. Tonttia kiertävään aitaan se on tarkoitus laittaa. Talon seinät on jo lähes peitossa - viiliviiniä ja käynnöshortensiaa... :).
Ruusunätkelmä
9
838
Vastaukset
- Kukkia ootellessa
Rinteessä luulis kuivuvan, köynnökset on vähän juoppoja? Omani saa aurinkoa aamupäivällä ja illalla, kuumimman paahteen ajan on puolivarjossa.
En uskonut pussin ohjetta, vaan pistin 20 cm:n päähän toisistaan. Alla syvä multa ja kasvurauha muilta kasveilta, aivan hyvin toimii. Eka kesänä ei kukkia, ehkä nyt sais jonkun näytöskappaleen:)- aita kukkimaan
Kiitos vastauksestasi.
Tein kompromissin. Halusin näkösuojaa, otin riskin ja istutin puolet aurinkoiseen rinteeseen ( kaivoin syvennyksen, täytin Kekkilän puutarhamullalla ) ja puolet lännen puolelle puolivarjoon. Laitoin tukikepit. Jälkimmäiset ovat selvästi paremmin voivia. Kastelen joka aamu.
Enkä uskonut pussin ohjetta, pistelin ne laillasi n.20 cm välein. Nyt tietysti toivon, etteivät lehtokotilot niitä syö, joka aamu keräilen ahnaita otuksia pois taimien liepeiltä.
Olen harrastaja, vasta muutaman vuoden koettanut saada pihaan vanhoja perinnekasveja ja koettanut luoda enemmänkin mummonmökki- kuin kartonopuutarhaa. Hyvin menestyvät ed. mainitut seinillä, mutta tasamaan penkkikasveja olen joutunut uusimaan. Ruusunätkelmää en muista lapsuudestani, kirjoista se on tuttu. Joko köynnöksesi ovat kirjoissa mainitun kokoisia, siis lähes kaksimetrisiä?
- Jospa sittenkin...
Viime kesänä istutin itse kasvatetun taimen puolivarjoon, kiipesi reilun metrin ylös ja kukki vimmatusti myöhään syksyllä. Kukat oli jokseenkin kuin tuoksuherneellä, mutta tuoksua en niissä havainnut. Talvehtimisesta ei vielä tietoa, toivossa eletään!
- papu kuin papu
Eihän ne Suomessa talvehdi, mutta ovat helppoja, joka kevät voi uudet laittaa, kasvaa melkein missä vaan, eivät välitä kuivuudestakaan.
Sehän on papu vaan.
Älkää antako sanan "ruusunätkelmä" hämätä itseänne.- Höpötystä
Mikään papu oo, samaa sukua kuin tuoksuherne ja ihan oikee perenna! Sotket varmaan ruusupapuun...
- papua pataan
Papu mikä papu, kasvaa vaikka kuivassa savimaassa, siitä kiitollinen on ruusunätkelmä. Se on kiva köynnös, kiipeää hyvin melkein mitä pitkin vain, sopii jonkun muun kukkimattoman köynnöskasvinkin sekaan väriä antamaan ja värejä on toinen toistaan kivampia.
- aloittaja, aita jne
Niin siinä sitten kävi, että puolivarjoon istutetut nätkelmät hienosta alustaan huolimatta heittivät talvella henkensä ( en vielä pura penkkiä, odotan jonkun aikaa jos sieltä jotain nousisi ) ja kuivaan rinteeseen istutetut talvehtivat joka ainoa ja ovat jo pyrkimässä kohti aitaa.
Näinköhän vielä ilostuttavat kukkimalla tänä kesänä. - vanhassa vara paremp
Ruusunätkelmät ei kestä märkyyttä talvella. Ja ne versot ei ilmesty heti keväällä, jonkin aikaa kestää, koska kasvavat alusta, joten kannattaa odotella vielä. Joka vuosi se kasvaa entistä isommaksi ja vahvemmaksi. Minulla oli ruusunätkelmä monta vuotta, mutta sitten oli jokin vaikea talvi, eikä sitä enää ilmestynyt. Nyt on uudet taimet tulossa. Silloin aikaisemmin kasvatin itse siemenestä. Laitoin taimet eri puolille pihaa, mutta vain yhdessä paikassa ne säilyi hengissä..
Ruusunätkelmä on ihana kasvi, näyttävä kukkiessaan. Minun kasvissani kukat oli pinkki/ valkoisia.
Kannattaa hankkia myös kaksivuotisia vanhanajan kasveja, kuten salkoruusu, maariankello ja sormustinkukka. Ne kylväytyvät itsekseen.- Pioni
Salkoruusua oli viime kesänä, ihana tumman violetti. Keräsin siemeniä, eivät itäneet. Mutta nyt kuitenkin näyttää siinä penkissä olevan itsekseen tulleita taimia.
Jos hyvin käy, saattaa muutama salkoruusu nousta sieltä.
Sormustinkukka olisi hieno, mutten uskalla jos lapset sitä maistavat, onhan se myrkyllinen.
Malvaa ( ikivanha lajike, saatu ) on, akileijaa, päivänhattuja ja resedaa. Jälkimmäistä tuoksun ja perhosten takia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta354592Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692331Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532197- 1642056
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171653
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601651Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131622M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279