Värit heittää häränpyllyä

qvaaja92

Mun valokuvausongelmana on että värit heittävät häränpyllyä esim. vihreä ruoho onkin kellertävää ja sininen taivas palaa yleensä puhki. Järkkärinä on Canon 60D.

Värimaailmana on srgb. Tämän lisäksi olen yrittänyt leikkiä valotusajalla, aukolla ja valkotasapainolla mutta mikään ei tunnu auttavan ongelmaan. Sinisen taivaan olen saanut käyttämällä isompaa aukkoa, mutta tällöin kuvassa oleva kohde yleensä on vain todella tumma.

Ongelma erityisesti kovalla auringonpaisteella (muutenkin kyllä huono sää kuvata) ja kun on selkeä kirkas sininen taivas.

Mikä neuvoks?

6

164

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • palauta siihen tehtaan asetukset jos olet säätänyt paljon asetuksia.
      mikä objektiivi?
      värimaailmana käytän rgb:tä.
      taivaan puhkipalaminen on yleinen ongelma. siihen on kaksi vaihtoehtoa; joko hdr:änä tai sitten puoliharmaa suodattimet.

noita käytän itse:

http://www.telefoto.fi/index.php?open=6684&selected=69110

ja tuohon lisäksi kympin soviterengas, esim 58mm 18-55 obiskaan.
      siitä hyviä noi että jos objektiivin koko vaihtuu niin selviää pelkällä sovierenkaan ostolla.

• kgjg

Katso menusta, löytyykö sieltä monissa kameroissa oleva "High light tone priority", tai vastaava. Pitäisi vähän vähentää puhkipalamista.
      Ruohosta tulee helposti keltaista jos se ylivalottuu auringonpaisteessa.
      Himmenninaukon koko ei vaikuta kuvan valoisuuteen, jos käytetään automaattivalotusta, eikä manuaalikaan, jos käytetään mittarin suositusta ilman korjailua.

• esimerkkiä kehiin

"Mikä neuvoks?"

esimerkkikuva olis jeespoks

• J©B

”Mun valokuvausongelmana on että värit heittävät häränpyllyä esim. vihreä ruoho onkin kellertävää ja sininen taivas palaa yleensä puhki. Järkkärinä on Canon 60D …
      – puhkipalaminen johtuu ensisijassa tuon kamerasi huonosta dynamiikasta. Taivas menee puhki tai/ja tumma pää on tukossa.
      Ruohon keltaisuus johtuu ylivalotuksesta tai/ja väärästä valkotasapainosta.

…Värimaailmana on srgb. Tämän lisäksi olen yrittänyt leikkiä valotusajalla, aukolla ja valkotasapainolla mutta mikään ei tunnu auttavan ongelmaan…
      – sRGB on huonoin mahdollinen väriavaruus kamerassa ja kuvansäädössä, siitä on hyötyä vain valmiissa nettikuvissa.
      Valotusajalla leikkiminen auttaa vain HDR-kuvissa. Valkotasapaino on täsmälleen oikein jos mittaat ns. harmaakortista tai kuvaat RAW:na ja asetat oikean valkotasapainon jälkikäteen kuvansäädössä

Sinisen taivaan olen saanut käyttämällä isompaa aukkoa, mutta tällöin kuvassa oleva kohde yleensä on vain todella tumma.
      – nyt kyllä narraat. Taivas ei tummene isommalla aukolla vaan valotusta vähentämällä

Ongelma erityisesti kovalla auringonpaisteella (muutenkin kyllä huono sää kuvata) ja kun on selkeä kirkas sininen taivas.
      – ei kirkas auringonpaiste ole huono sää paitsi osaamattomalle jonka kamerassa on huono dynamiikka (maisemakuvauksessa tarvitaan dynamiikkaa vähintään 12 EV tai on vaan luovuttava suuresta osasta sävyjä)

…Mikä neuvoks?”
      Tässä muutamia tai/ja neuvoja:
      – hanki ns. liukuväri-harmaasuodin (puolisuodin)
      – kokeile polarisaatiosuodinta se tummentaa hieman taivasta
      – mittaa valotus harmaakortista
      – haarukoi valotusta, tee HDR
      – käytä kunnollista kuvansäätöohjelmaa (esim Lightroom)

• provokatiiviö

"Järkkärinä on Canon 60D"

osta ixus

• Pro moro

Katos ei valokuvaaminen ole ollenkaan niin helppoa kuin mainostetaan, kuvaajankin pitää osata paljon eri asioita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      102
      4772
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3232
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      2969
    4. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      81
      1727
    5. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1500
    6. 450 000 ulosotossa

Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      107
      1322
    7. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      16
      1039
    8. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      106
      981
    9. Miehen taloudellinen tilanne ja

halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      29
      973
    10. Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?

En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan
      Ikävä
      40
      971
    Aihe