Ketään väheksymättä? Sivistystäkö vaiko ei?

Älkääs asettuko heti poikkiteloin...piruako se sus taas mammutisti sösseltää.

Meillä on tietysti eri makuja, mieltymyksiä, millaisesta musiikista, kirjallisuudesta (vai lukeeko lainkaan), TV-ohjelmista ynnä muusta "viihteestä" ihminen pitää.
Mutta on myös olettamuksia, luuloja, arvostuksia, päähän iskostuksia, millaisista olisi arvokasta pitää.
Se tuntuu älyttömältä, vaikka tottahan se on. Ei enää nykypolvella oikeastaan lainkaan, siitä luojalle kiitos, vaan tämä kummallisuus osuu taas juuri meidän ikäpolvellemme.

Ennenkin oon sanonut, että me noin yli kuusikymppiset olemme hyvinkin outoja monella tavalla. Keskusteluissa yleensä (ei vain täällä palstalla) eri kulttuurilajeista, tulee tietysti ilmi monia asioita ihmisestä.
Mitä siis sivistyksellä ja "sivistyksellä" tarkoitetaan....ymmärretään.

Onko ihmisillä tarve osoittaa olevansa sivistyneempi, jollain lailla fiksumpi ihminen kertoessaan niinsanotun korkeakulttuurin miellyttävän häntä erikoisesti, vaikkei niin olisikaan. Miksi se juuri osoittaisi ihmisen olevan sivistyneempi...pöhköhän jo sanakin....kuin joku toinen "hömpän" ystävän. Erikseen pitäiskin pohtia, mikä on hömppää.

Tietysti useimmat ihmiset puhuvat toden mukaan mieltymyksistään...onko outoa, jos vaikka joku proffa sanoo olevansa humpan ystävä, luettaneenko humppakin hömppään.

Yks selviöhän on, että olemme niin erilaisista kodeista, ympäristöistä lähtöisin. Ilman muuta on vaikuttanut mieltymyksiin, miten kotona on "harrastettu" erilaisia kulttuurin suomia muotoja - tai ei harrastettu lainkaan. Vanhempien tuttavapiiri on muodostunut jopa vanhoista kalkkeutuneista kulttuurikääkistä yksinomaan.

Joku on pienestä pitäen saanut mahdollisuuden käydä teattereissa, oopperassa, baletista, sinfoniakonserteissa ja niin edelleen.Joku toinen ei lainkaan. Tavat, tottumukset - siitä ehkä monilla jatkuu kiinnostus, mieltmys ehkä aikuisenakin. Toinen vaikuttaja on ilman muuta taas kerran, perintötekijät. Ja lopulta oma kehittyvä sisäinen maailma, luonne.

Taas tulee pitkä sepustus, mut antakaas mun rauhassa fundeerata. Liekö taas niin tärkeekään aihe, mutta jatkan tätä juuri meidän sukupolvemme kummallisuuden ruotimista.

Miksi meillä täällä Suomessa on tarve pitää tällaista "sivistystä" niin tärkeänä? Onko jotenkin parempi ihminen, fiksumpi ym. jos sanoo olevansa enemmän ns. korkeakulttuuri-ihminen. Huom....en halveeraa niitä, jotka oikeasti mieltävät sen antavan heille enemmän kuin kevyempi hengenravinto.

Otan lopuksi joitain esimerkkejä.
Kotona on lapsella ollut mahdollisuus saada vahvoja vaikutteita, että kirjallisuus, lukeminen on tärkeää. On luettu vauvasta lähtien. Useimmiten kiinnostus on tarttunut, lukuharrastus siirtyy taas seuraavalle polvelle, mutta jukuripäitäkin ilmaantuu joukkoon - ei kiinnosta. No jos ei kiinnosta, annettaisiin olla rauhassa, ei pakkokiinnostattamisessakaan ole mitään järkeä, voikin kiinnostua myöhemmin.

Nuori alkaa itsenäistyä ja haluaakin irrottautua kodin "pakottavasta" ilmapiiristä, mustana lampaana panee hanttiin. No, hänestä kasvaa itsenäinen ihminen.
Ihanteellista toki olisi, että lapsilla olisi mahdollisuus kokeilla mahdollisimman monia kulttuuririentojakin, harrastuksia, huomatakseen, mikä on just se hänelle sopiva.

Esimerkki itsestäni. Meillä ilmeisesti oli tällainen sen ajan kulttuurikoti, ( voi olla joillekin ärsyttävä sana),annettiin mahdollisuus kaikenlaisiin virikkeisiin lapsesta saakka aikaisemmin luettelemiini asioihin.
Siis tiedän hyvin, että on aika "sivistynyttä" tykätä vaikkapa oopperoista. No hyvä, sain huomata, etten tykkää. Mutta paheksuin jossain vaiheessa nuoruutta isäni kevytmielisyyttä opereitteihin mieltyneenä, itse diggasin silloin klassista, erikoisesti Sibeliusta. No nyt vanhempana olenkin saanut yht´äkkiä kyläkseni tästä korkeakulttuurista, nyt on mukavampaa kaikenlainen hilivilivookin. Onhan mullakin tietysti omanlainen musiikinmakuni, mutta repertuaari on aikamoisen laaja.

Olivathan ihan ensi alkuun Savonlinnan oopperajuhlatkin tärkeä näyttäytymispaikka, että ollaan sivistyneitä ihmisiä. Vaimot raahasivat aviomiespolosiakin sinne väkisin...pitäähän siellä näyttäytyä, muuten luullaan ihan rahvaaksi. Tais monella ukkelilla taskumatti voimaa antamassa olla, että läpäisivät tilaisuudet.

No, tulipaha taas pyrskähdystä, ei oo pakko lukea ees loppuun saakka.

17

119

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jäi pois tietysti moni asia, sanotteko...luojalle kiitos, mutta monesti liian sivistyneet ihmiset ovatkin monesti ikävystyttäviä, eivät ossaa panna hilivivooksi. Aatellaanko, että on hullu tai humalassa. Mutta jos ihminen on oikeasti sivistynyt, hänellä onkin varaa panna hilivilivooksi. Kyäpä minäkin tiiän, mikä haarukka monesta tarjolla olevasta pitäs ottaa suurilla päivällisillä käyttöön, mutta näin sivistyneellä ihmisellä on varaa tehdä pilkkaa liiasta sivistyksestä. Otan vaikka pirruillessani sen "väärän" haarukan. Ja veistäkin käytetään ihan turhaan, Suomessa melkeinpä puuron syömisessäkin.

Monesti oon saanut kivan kihelmöivän naurunturskahduksen, kun minun täällä hillutellessani, sanoo joku hyvinkin sivistynyt ihminen....ei uskois, että on upseerin frouva. Olenpa kylliks elämässäi nähyt niiailevia rouviakin.....että silllleen.
      Hauskempaa on kun ei ota kaikkea aina niin vakavasti....sivistyksessä nääs.

• Jepulis...

Jepulis...
        9.6.2012 09:21
        0
        Sulje
        Että oikein upseerin rouva.

Marssi jatkuu, kun kotikutoisen filosoffin ja kultturellin taapertajan pitkä lukuinen yön ahdistuksessa syntynyt raskas kirjoitus. Että oikein sivistynyt upseerin rouva
        Kyllä tulee mieleen armeijan aika jonka vietin esikunnassa ja jouduin selvittämään näiden kapiaistien sotkuja.
        Ei helppoa ollut saada ylikersantiltakaan todistusta vahingon laukkauksesta asetta puhdistaessa, Kapteeni joka vankasti uskoi kessun naineen vaimoaan, joka epäi lemättä olikin horoperse, ampui juovuspäissään kessun päähän uuden jakauksen. Siinä olikin tekemistä saada kessu luopumaan syytteestä. Pariinkin otteeseen juoksin Tilkassa saadakseni dokumentin sattuneesta vahingosta...

• Jepulis... kirjoitti:

Jepulis...
        0
        Sulje

Marssi jatkuu, kun kotikutoisen filosoffin ja kultturellin taapertajan pitkä lukuinen yön ahdistuksessa syntynyt raskas kirjoitus. Että oikein sivistynyt upseerin rouva
        Kyllä tulee mieleen armeijan aika jonka vietin esikunnassa ja jouduin selvittämään näiden kapiaistien sotkuja.
        Ei helppoa ollut saada ylikersantiltakaan todistusta vahingon laukkauksesta asetta puhdistaessa, Kapteeni joka vankasti uskoi kessun naineen vaimoaan, joka epäi lemättä olikin horoperse, ampui juovuspäissään kessun päähän uuden jakauksen. Siinä olikin tekemistä saada kessu luopumaan syytteestä. Pariinkin otteeseen juoksin Tilkassa saadakseni dokumentin sattuneesta vahingosta...

Kapi ukoissa on varmaan nykyäänkin monenmoista saappaankuluttajaa. Joukkueemme varajohtaja oli doku, että se vippaili varusmiehitä rahaa.
        Kapiaisten liksat eivät kai olleet kaksiset, mut ankarasti kiellettyähän rahanvippailu varusmiehiltä oli.

En enää muista, mitä vaakunaputeli maksoi. Kaupungin omat soltut hankkivat sellaisen hakuryyppyä vastaan. Minäkin ostin. Liekö olt eka oma viinapötikkä maalaispojalle.
        Uskovainen varusmiestoveri oli päivystysvuorossa. Mitä olet juonut kun haiset noin hyvälle, kysyi hen.

Saunamajurikomennuksen aikana upseerien saunavuorojen jälkeen käytetyt kortsut piti kyörätä roskikseen. Senkin siivottomat!

• Jepulis... kirjoitti:

Jepulis...
        0
        Sulje

Minun mieheni oli musiikki oppilaana hämeenlinnassa (mikä nyt onkai kanssa säästösyistä poistolistalla ) niin oltiin mukulasta tunnettu, Ja hän kertoi niistä upseereista kuinka siellä juhlittiin ja kai ne oli jokapaikassa sama meno , ja on vieläkin. Hänkin ensin aluun kun oli tottumaton sellaiseen, että lainattii , mutta ei koskan maksettu takasin ,
        Hän oli aika varakkaasta perheestä eikä ollut oppinut pitämään
        "kadulla puoliaan)", meni siihen halpaan , sitten alettiin opettaan, ottaan mukaan ja helppo oli saada ystäviä kun tiesivät että kuka maksaa.
        Nuori poika oli hellppo saalis .
        Hän kertoi näitä aikoja , ja sanoi , että ehkä hän oppi siinä samassa muutakin kun Klarinetinsoittoa. Sen ainakin ,että herroihin ei ole aina luottamista .

• Olen sus taas samaa mieltä kanssasi --- en käytä minäkään aina veistä syödessäni .
      Ja pelkillä käsillä (ilman Kaluja) syö maailman ihmisistä enemmistö.

Ja että Me täälä pallonpuoliskolla oltais ainoat sivistyneet ihmiset .

Niinhän me luullaan . Kun emme ole saaneet tutustua näihin maailman eri maiden sivistyksiin .

Ei koulu lupaakkaan mitään sivistystä , ihminen sivistyy jos on sitä sorttia ihan itsestää.

• *Kukkahame*

Harrastuksilla useampi ajattelee saavansa huomiota, saa varmaan samaa harrastavien parissa, kai ne jollain tavalla sivistykseenkin kuuluu.

Hampaat irvessä harrastamaan ja takasin, pitää sitä olla joku mieliteko harrastuksiin ja yleiskunnon ylläpitämiseen, yleiskuntoa on myös hyvän mielen tavoittelu terveellä tavalla.

Mielestäni oikealla tavalla terve henkisesti ja fyysisesti ei karsinoi ihmisiä, ei tuo liikaa itseään esille kaikessa, huomioi muutakin kuin oman edun tavoittelemista,

eli elää elämää kuin se hänelle on parhaaksi, olematta suurin ja kaunein.
      Mitä sitä enää sanomatta, tuskin mitään ja omat harrastukset ja elämän ilot kaikkine käännöksineen on parasta pitää ihan itsellään.

Viikonloppu edessä sadetta luvassa mitä tuosta nyt muuta sanomaan kuin
      liian aikainen lämmin keväästä tietää muutamaa viileää viikkoa kesästä.

• mitähän tarkoitat

"omat harrastukset ja elämän ilot kaikkinen käännöksineen on parasta pitää ihan itsellään"
      Eiköhän täällä ole muillakin oikeus kertoa iloistaan ja harrastuksistaan, etpä sinäkään niitä omiasi malta olla kertomatta.

Kukapa täällä hampaat irvessä harrastaisi mitään, korkeintaa eräät lukee hampaat irvessä TOISTEN harrastuksista ja elämästä.

• huomattu on

Jos ei itse voi jotain tehdä tai harrastaa tai jos itseltä jotain puuttuu, ei muillakaan saisi olla, ainakin sitäpilkataan ja väheksytään. Sitä sanotaan kateudeksi.

• Tuosta susmorsiamen kertomasta kiteytyi minulla kaksi kuvaa. Toinen sijoituu maalaiskylään Mäntyharjuun.

Sisälle avaraan tupaan tulee maalaisisäntä, kutsun häntä *Mäntyharjun ukoksi*, kiskaisee lippalakkinsa päästään ja nyökkäämällä tervehtii meitä vieraitakin.

Istahtaa ovensuupenkille ja tiedustelee talonväen vointia, kuuntelee ja on hiljaa tovin, katsellen valppaana ja virkeänä ympärilleen.

Seuraava kuva on Jörn Donnerista nuorempana. Retkottaa ylimielisen, tahallisen tympääntyneen näköisenä tuolissaan haastattelun aikana.

Puhe mumisevaa ja ilmettä leimaa hienoinen piittaamattomuus.

Tässä ääripäät, joskin Jörn Donner on iän myötä onneksi kypsynyt irti tuosta kulttuurikodin vesan ärsyttävästä ylimielisyydestä!

Mäntyharjun ukko seuraa aikaansa vielä, ja kaiken kruunaa hyväntahtoinen huumori, - halu ilahduttaa kuulijaa jutellessaan.

On älyllisesti antoisaa nykyisin kuunnella Jörn Donneriakin TV:ssä, monipuolisena ajattelijana, ja kulttuuripersoonana, mutta ilahduttavimmat hetket olen kokenut *Mäntyharjun ukon* sydämellisestä huumorista!

• Lorena*

Jokaisella on oma näkemyksensä asioista myös sivistyksestä.
      Olemme kasvatuksen kautta omaksuneet tietoa jo varhaiskasvatuksen aikana. samalla tien henkiseen kasvuun ja´avarakatseisuuteen. Varhaisaikuusuudessa jokaisella on ollut mahdollisuus lisätä "ihmisenä olemisen" käyttäytymistä Eri asia sitten on kuka mitäkin on itselleen omaksunut ja katsonut hyväksi.

En halua jaoitella ketään mihinkään ryhmään kuuluvaksi, jokainen on valinnut oman tiensä missä kulkea.
      Niistä oopperajuhlista. Olen istunut monissa oopperoissa eri teoksia kuunnellut eivät ne ole pahentaneet - eihän niissä kait mitään pahaa ole. Eilen iltayöllä katselin Teemalta toiseen kertaan Kuningatar Elizabethin puistokonserttia aamuyöhön klo 02 saakka, eikä kiinnostus loppunut koko 3 tuntisen konsertin aikana.Huippuartistit olivat esiintymässä, Elton JOhn, Tom Jones, Paul MCCarthney, Cliff Richard, Shirley Bassey ja monet muut. Todella tasokas artisti kaarti. Huomautan vain samanlaiseksi tunnen itseni konsertin jälkeen kun ennen sitä mutta taas yhtä kokemusta rikkaampana.

Jokainen saa vapaasti valita menonsa elämän kuvionsa, ei se keneltäkään ole pois. On annettava tilaa jokaisen mielipiteille, niitä ei kuitenkaan tarvitse hyväksyä jos ne ovat täysin oman sisäisen mielipiteen vastaisia. Tässä sitä mitataankin sisäistä kehittyneisyyttä ja kypsyneisyyttä, miten asiat ottaa.

• he

Kun tähänkin ikään on eletty niin on se ruoka jollain suuhun saatu.Kuka vähemmän kuka enemmän,mutta näkeehän sen kehosta ,kuka ketterämmin liikkkuu ja lihavat vaan löntystää.Toisekseen voidaan ajatella eihän tän ikästen tarvii ollakaan mitään suorittajia. Oppimme on opittu,nyt turha toisiamme enää ohjata. Jos olemme älykkäitä opiksi otetaan minkä havaitsemme tarvittavan..
      mukava lukea monenlaista.

• tella 71v

NAiset jos ette ole itserakkaita,miehiä on jonossa ilman pakkeliakian seuraanne
      hakemassa. Muuten totta,en käytä rasvoja,kuin siellä tarvittaessa.Hiukset kyllä aina tip top,sillä hiukset ovat naisen kruunu ,joka tekee naisen.

• Vai niin.

Siinä jepulis antaa ohjeita, mutta katsokoon itse peiliinsä.

• kuminaamariko

en käytä minäkään mitään ryppyvoiteita enää, tuli kasvot kuin olis kumipinta, eli jotain on voiteissa et mekaanisesti rypyt alenee...

• Onneksi olen aito Luomu vieläkin :=)

• raakile
        ullamirjami kirjoitti:

Onneksi olen aito Luomu vieläkin :=)

Totta vai tarua tämäkin vitsi.
        Parhaimmat päivänsä elänyt ikäneito sanoi tilaisuudessa ;"Minä olen varakkaan miehen morsian!" Johon mies vastasi onpa hämellä tosi rupsahtanut morsio, vastaus oli itse hän on minut valinnut!

• tuskin kermaa
        raakile kirjoitti:

Totta vai tarua tämäkin vitsi.
        Parhaimmat päivänsä elänyt ikäneito sanoi tilaisuudessa ;"Minä olen varakkaan miehen morsian!" Johon mies vastasi onpa hämellä tosi rupsahtanut morsio, vastaus oli itse hän on minut valinnut!

vastaus aloitukseen.

Sivistystä on aikojen alusta mitattu eri mittareilla, eikä vieläkään ole kattavaa kuvaa siitä millä mittarilla voidaan mitata oikein.

Kaikilla ei ole ollut, kuten toteat, samoja lähtökohtia nähdä ja kokea ns. korkeakulttuuria johon operetit ja oopperatkin luetaan.
        En ymmärrä miksi on luokituksia, en ymmärrä miksi lippu oopperaan maksaa niin paljon, balettia pääsee näkemään kalliin lipun ostettuaan.
        Siksi ne ovat vain harvojen " sivistystä ", vai pitääkö sanoa harvoja sivistäviä?

Paras osoitus sivistyksestä on ihminen itse.
        Ei tarvitse pukeutua huippusuunnittelijan asustein, ei ole tarpeen kertoa mitä ja kuinka paljon on lukenut ja oppinut, koska niillä tuskin kyetään lopultakaan peittämään ihmisen sivistymättömyyttä joka ilmenee puheessa ja käytöksessä.
        Mielestäni sivistynyt ihminen osaa käyttäytyä kaikissa tilantreissa, hän ei aseta itseänsä muiden yläpuolelle, ei alista muita, eikä pyri hallitsemaan päämäärättömästi.

Yritän käyttäytyä kuin sivistynyt ihminen käyttäytyy ja usein katoan joukkoon, koska kaltaisiani on enemmistö kaikissa kansoissa, eli vaatimattomasti ja hillitysti, lain ja setusten mukaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      19
      4983
    2. Jännitän sinua J mies

Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      127
      1575
    3. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      101
      1450
    4. Kuinka kauan kesti että ihastuit

Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      70
      1389
    5. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      328
      1309
    6. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      49
      1298
    7. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      72
      1200
    8. Tunneälyä testaamaan!

Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      4
      1035
    9. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      86
      935
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      50
      928
    Aihe