Avaan tähän uuden keskustelun, joka koskee Ust-Lugan satamaa.
Tämä oli sivujuonne eräästä tämän kevään keskustelusta, joka koski Pietarin autoklusterin syntyä. Täydennän tähän satamaa koskevia tietoja, näkymiä.
Ust-Lugan sataman synty on samantyyppinen pitkäkestoinen megahanke kuin mitä ovat aikoinaan olleet esimerkiksi Pietarin kaupungin perustaminen noin 300 vuotta sitten tai Muurmannin radan rakentaminen noin 100 vuotta sitten.
Suursatama vaikuttaa epäsuorasti myös matkailijan elämään.
Lisäksi sataman vaiheet ja tilanne on hyvä tuntea jo yleissivistyksenkin takia.
Ust-Lugan satamaprojekti aloitettiin ensimmäisen kerran vuonna 1992. 74-vuotias Neuvostoliitto oli kuollut ja kuopattu edellisenä vuotena.
Samalla Viron itsenäistyttyä tärkeä Muugan syväsatama jäi rajan taa.
Venäjä totesi tarvitsevansa oman, suuren syväyksen sataman Itämerellä. Suurvaltana itseään pitävä maa kun ei voi - ei mitenkään voi - kuljettaa rahtiaan pysyvästi muiden maiden satamien kautta. Ikkunaa Eurooppaan oli siis välttämätöntä raottaa lisää auki.
Sopiva satamapaikka oli Ust-Lugassa, Pietarista 150 kilometriä länteen.
Sinne oli jo tsaarinaikana suunniteltu sataman rakentamista. Luonto oli muovannut merenpohjan sopivaksi, sillä jo muutaman kymmenen metrin päässä rannasta alkaa syvä vesi.
Satamaprojekti aloitettiin 1990-luvun aikana muutaman kerran aina uudestaan, mutta ilman kunnon tuloksia. Projektirahoja katosi, ja potkuja jaeltiin. Projekti heräsi kunnolla eloon vasta 1990-luvun lopussa, kun hiiliterminaalin rakentaminen alkoi.
Ust-Lugan sataman vaikutukset ulottuvat epäsuorasti matkailuun
16
429
Vastaukset
- Ust-Luga-terminaalit
Ust-Lugan suursatama on kasvattanut autojen vastaanottokapasiteettiaan.
Siitä tulee myös merkittävä öljysatama vuonna 2013 Koiviston (Primorsk) ja Uuraan (Vysotsk) öljysatamien rinnalle.
Satama on Laukaanlahden kaakkoiskulmassa. Sitä laajennetaan pohjoiseen rannikon suuntaisesti. Karttakuva:
http://wikimapia.org#lat=59.6999742&lon=28.4473801&z=12&l=17&m=b
Valmiit rakenteet vuonna 2012:
* raakapuu-metsäsatamaterminaali
* kivihiilisatamaterminaali
* satama-rautatieterminaali
* autosatamarautatiealue
* monikäyttöalue Jug-2
* yleistavara-alue
* raaka-ainekuljetusalue (bulkktavaralle)
* kalasatamaterminaali
* laivapalveluterminaali
* kappaletavataterminaali
* nesteterminaali
* konttisatamaterminaali
* öljyputkiterminaali Baltian putkelle; vuonna 2012 öljyä 30 miljoonaa tonnia
Rakenteilla ovat nestemaakaasu-, kaasu- ja lannoiteterminaalit.
Nämä lienevät valmiit tämän vuosikymmenen loppuun mennessä.
Seuraavan vuosikymmenen aikana rakennettavia uusia terminaaleja ovat - esimerkiksi - metallituote-, vilja- ja laivapolttoaineterminaalit.- Baltian putki, BTC-2
Tarkennus edelliseen kirjoitukseen, sen öljyputkiterminaaliin.
Baltian putken (ns. BTC-2 –putken) kautta on tavoitteena työntää Ust-Lugasta maailmalle 13-15 miljoonaa tonnia öljyä vuoden 2012 aikana.
Öljyterminaali vihittiin käyttöön maaliskuussa 2012.
Toukokuussa Ust-Lugan satamassa lastattiin yhteensä 16 tankkeria.
Öljykuljetusten lisääntyminen Ust-Lugan satamasta voi vähentää kuormitusta Koiviston (Primorskin) satamassa, jonka kapasiteetti - 75 miljoonaa tonnia
vuodessa - on jo äärirajoillaan.
Vedomosti 5.5.2012. - Anonyymi
No mutta tuossakin on kiva lista siitä kaikesta mihin Ukrainan kannattaa tähdätä!
- Ust-Luga >> Novgorod
Parhaillaan rakennetaan myös uutta, suoraa tieyhteyttä Ust-Lugan ja Novgorodin välille, mikä lyhentää rekkojen matkaa sataman ja Moskovan välillä 140 kilometriä.
Tällä hetkellä kuljetusreitit kiertävät Pietarin kehäteiden kautta Moskovan valtatielle.
Uuden Ust-luga - Novgorod -moottoritien rakentamisen yhteydessä uusia eritasoliittymiä tulee risteävien teiden yhteyteen ja samalla tärkeimpiä yhdysteitä uudelta tieltä eri suuntiin parannetaan. - Rekkaralli on ohi
Venäjän uuden suursataman – Ust-Lugan – vaikutukset ulottuvat jo Suomeen.
Esimerkiksi autoja kuljetettiin alkuvuonna 2012 Suomen kautta Venäjälle puolet vähemmän kuin vuotta aiemmin.
Syynä jyrkkään pudotukseen on nimenomaan se, että Ust-Lugan satama nappasi ison osan transitokuljetuksista ja muusta tavaraliikenteestä.
Etelä-Suomen rekkaralli on silminnähden vähentynyt.
Ohi on muutaman vuoden takainen vaihe, jolloin Suomen kautta Venäjälle vietiin jopa miljoona uutta autoa vuodessa. Erityiset autonkuljetusrekat jyräsivät satamien ja rajanylityspaikkojen väliä. Kuljetusreittien varrella asuneet kyläläiset järjestivät mielenosoituksia. Rekkajonot olivat kymmeniä kilometrejä. Tienvarret roskaantuivat. Rekkaparkkeja rakennettiin. Mielipidekirjoitukset sinkoilivat.
Nuo ajat eivät teillemme koskaan enää palaa. Se oli ohimenevä ilmiö, kun autojen kysyntä Venäjällä kasvoi voimakkaasti ja ainoat kilpailukykyiset satamat ja tieurat olivat silloin Suomessa. Liikenneruuhkiahan siitä syntyi. - Öljytankkerit
Suursatama lisää myös öljyturman riskiä Suomenlahdella, koska liikenteen lisääntyessä myös onnettomuusriski kasvaa.
Esimerkiksi vilkas ristikkäinen liikenne Helsingin ja Tallinnan välisellä merialueella on silmiinpistävää. Lisäksi sumut ja talviaikana jäärännit voivat aiheuttaa tiukkoja kohtaamistilanteita.
Ust-Luga tuo Suomenlahdelle 3-4 säiliöalusta lisää per päivä eli yli 1000 öljytankkeria vuodessa. Myös muu tavaraliikenne kasvaa.
Tässä on linkki reaaliaikaiseen laivaportaaliin:
http://marinetraffic.com/ais/fi/default.aspx
Kartalta voi nähdä, mikä laiva menee missäkin ja millä nopeudella.
Tankkerit näkyvät kartalla punaisina symboleina, matkustaja-alukset sinisinä, jne.
Yksittäistä laivaa koskevat tiedot saat esiin, kun viet kursorin laivaa osoittavan symbolin päälle ja odotat sekunnin-pari.
Klikkaamalla symbolia ponnahtaa esiin kuva laivasta ja tarkempia tietoja.
Monet öljytankkerit ovat brittiläisiä tai kuuluvat Brittiläisen kansainyhteisön tankkerilaivastoon. Kuljetusreitti Britanniaan ja Eurooppaan onkin lyhyt.
Paljon lyhyempi kuin esimerkiksi reitit Persianlahdelta tai Guinean lahdelta, missä merirosvot saattavat häiritä öljykuljetuksiakin.
Venäjän öljyviennistä Itämeren osuus on 40 prosenttia, joten Itämeri on Venäjälle erityisen tärkeä ikkuna Eurooppaan. - Ust-Lugan kaupunki
Ust-Lugan sataman läheisyyteen nousee kokonaan uusi kaupunki satamassa työskenteleville ja heidän perheilleen.
Kaupungissa on määrä asua 34 000 ihmistä vuoteen 2025 mennessä.
Se on silloin suurin piirtein samankokoinen kuin on Kostamus (nykyisin 28 000 asukasta), joka on suomalaisten vuosina 1977-85 rakentama kaupunki rautakaivoksen ja vuoriteollisuuskombinaatin työntekijöille. - Anonyymi
Ukrainan on viime yönä iskenyt venäjän kaasukuljetusten hermokeskukseen eli Novotekin terminaaliin Laukaansuussa.
Hyvää itsenäispäivää Ukraina!- Anonyymi
Hyvä ja euroopa senkuin aseistautuu uusiin venäjän hyökkäyksiin:
- uusin täsmä jytkyin risteilyohjuksin millä venäjän toiminta pätkitään, jotta siellä nälkäkuolemat oottaa
EIKÖHÄN SITTEN VIIMEISTÄÄN TAJUA MITÄ OVAT - Anonyymi
Mitäs venäjä muutenkaan tuolla satamalla tekisi, nämä jotka vain ihmisten tappamisista luulevat taivaan valloittavan
JOO JOTTA MUUREJA VENÄJÄN YMPÄRILLE PISTETÄÄN eläkööt nämä omissa mehuissaan - Anonyymi
Korjaus: Ust-Lugassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Korjaus: Ust-Lugassa.
Korjauksen korjaus: Laukaansuussa.
- Anonyymi
Asia ei ole matkailua.
- Anonyymi
Ei niin
- Putinilta henkilökohtainen kosto suomalaiselle jättiyhtiölle
Fortumin tytäryhtiön osakekanta päätyi Venäjän valtion haltuun.
Ei ole venäjän voittanutta hyökkäyksissä normaali elämää kohtaan
MUTTA MUTTA
- BBC: Venäjä rekrytoi 18–22-vuotiaita naisia Etelä-Afrikassa, hallitus huolissaan
Työohjelmaa on markkinoitu 18–22-vuotiaille naisille, ja on epäselvää, mitä nuoret naiset tekisivät.
-
- Anonyymi
Entä Primorskin eli oikealta nimeltään Koiviston sataman vaikutukset?
- Anonyymi
En ole näillä näkymin risteilemässä sen enempää Ust-Lugaan kuin Primorskiinkaan.
Tallinna ja Tukholma ovat paljon mielenkiintoisempia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse4968648Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r1275940Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos2944939Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa
SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli594657Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta
Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s744216Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta1643982SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat
Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha1723808- 911768
- 991302
- 47909