Olin tuossa suun terveydenhuollon pääsykokeissa ja kirjallinen osio ja ryhmätilanne ainakin meni omasta mielestäni ihan ok, psykologin haastattelu jäi vähän askarruttamaan mieltä. Saa nyt nähdä, miten käy.
Tiedän suuhygienistin ammatin olevan se, johon haluan itseni lukea. Jos nyt käykin niin, etten pääse sisään haen syksyn haussa tietysti heti uudelleen. Mutta jos sittenkään ei tärppää niin olen miettinyt myös yhtenä vaihtoehtona hakemista ammattikouluun lähihoitajaksi joko täydennyshaussa tai syksyllä. Siellä sitten suuntautuisin suun terveyteen ja valmistuisin hammashoitajaksi. Osaako kukaan sanoa hyödyttäisikö se minua mitenkään? Onko ajanhaaskausta lähteä lukion jälkeen kahdeksi vuodeksi ammattikouluun ja sieltä vielä hakea amkkiin vai olisiko siitä oikeasti apua minulle suun terveydenhuollon ko. pääsemisessä?
Suuhygienistiksi
22
6823
Vastaukset
- sru6tdyk
Moi! Itselläni lähes sama tilanne, tosin olen jo "varavaihtoehtona" hakenut lähihoitajaksi, ja sieltä voisin juurikin erikoistua hammashoitajaksi. Uskoisin tästä olevan hyötyä. Mutta katsotaan kuinka käy! :) Jänniä aikoja. Mihin AMK:iin hait suuhygienistiksi?
- mitätehdä
Harmittaa, kun en ite tajunnut tätä vaihtoehtoa jo keväällä :D Eli nyt pitää vaan katsoa josko täydennyshausta löytyisi paikkoja lähihoitajalinjalle tai sitten odottaa syksyn yhteishakua :/ Savoniaan hain.
- LUKIOohi
Ei oo helppoo päästä yo lähihoitajaksi.. hakijoita älyttömästi ja otetaan jtn 20-30.. en suosittele ! mutta Nii eihä sitä tiiä jos pääsee sinne ammattikorkeesee :)
jos saanu jotkut kympi papérit nii ei pääsy siltikää taattua..
lukiosta tietty hyötyy jos sen on käynyt!?
voikos syksyllä hakee ammattikoulun täýdennyshakuu jos ei oo hakenu nyt kevääl?
oliko savoniaan paljo hakijoit? :) - 1234
Munkin mielestä yo pohjaselle lähihoitaja linjalle on hankalaa päästä, en oo päässyt..
- mitätehdä
Aijaa, kuvittelin että sinne olis ihan suht helppoa päästä :o No mutta kannattaahan se aina kokeilla.
Siis täydennyshaut ammattikouluihin on nyt kesällä 6.-13.7., sit syksyllä taas on erikseen se syksyn yhteishaku. En osaa kyllä yhtään sanoo, että paljon sinne oli hakijoita mutta netistä katoin ni viime vuonna on ollu 363 hakijaa, joista 142 ensisijaisia. - yo:lainen
hankalaa se yo pohjanen lähihoitaja ku ei pääse ees opiskelee, vaik ois yli kasin todistus.. tylsää
- kouluttautumaton
en oo myöskää päässy opiskelee yo lähihoitaja, kun niitä just tosiaa otetaan joku 20-30. ja niit yläastelaisia jotka hakee niiku sil peruskoulun todistuksella otetaan monta sataa..
- mitätehdä
Okei, en tullu ees ajatelleeks että sinne otetaan niin vähän yo-pohjasta porukkaa :s Harmi. Saa nyt nähdä kuinka käy AMK:n suhteen ja että lähteekö sitten kuitenkin kokeilemaan lähihoitajaksi pääsyä epätodennäköisestä sisäänpääsystä huolimatta..
- lmhhjuk
Yo pohjaiselle oli itellä kyllä tosi helppo päästä. Kävin toisen asteen koulun eli en oo ylioppilas ja keskiarvo oli 1,7 (1-5 taulukon mukaan). Sisälle pääsin heti. Ei oo sen kummempi. Pitää vaan onnistua psyklogin juttusilla. Meillä se oli ainakin pääasiassa. Myös riippuu mille paikkakunnalle hakee. Suurimmille paikkakunnille on tietty vaikeampi päästä ku hakijoita paljon enemmän kun pikkukaupungeissa.
Itellä taas amk:hon pääsy ei tuota tulosta. Hakenu jo 4 kertaa. Noh nyt töihin vaan hoitsuna:). - mitätehdä
Noniin, tulokset sitten tuli ja pääsin opiskelemaan :) Eli ei tarvitse enää tätä vaihtoehtoa miettiä!
- suuhygienisti
Onneksi olkoon!
Jollekin muulle tiedoksi jos pähkäilee tätä asiaa. Hammashoitajasta voi jatkaa suuhygienistiksi amk aikuispuolella. Suuhygienisti koulutus kestää nuorisopuolella 3,5v ja aikuispuolella n.3v, ainakin Turussa... Eli hieman hoitajantutkinnosta "saa anteeksi".
Yksityisellä suuhygienistit tekevät myös paljon hammashoitajan töitä, joten hammashoitajan tutkinnosta ei ainakaan haittaa ole!- hoitsu-881
Hei,olen hh(työskennellyt 15v)olen kysellyt paljoneri oppi-laitosista suuhygienistiksi kouluttautumista,minulle sanottiin,että alle kahdessa vuodessa pystyisi suoriutumaan opiskelusta.n.60 op saa hyvitystä!Suosittelen hammashoitajan ammattia kaikille huom.erityisesti lähihoitajaopiskelijat,suuntautukaa ihmeessä ssun puolelle,on siistiä sisätyötä,päivätyö,viikonloput vcapaat ,toki se näkyy palkassa kun ei tule iltalisiä,mutta jos halukkuutta voi tehdä lisäansioita iltaisin yks.vastaanotoilla!(kuten minä teen)monipuolisuus on ihan itsestä kiinni,minulla käy omia pieniä lapsipotilaita sekä otan optg-kuvia ja avustan tietenkin hml:ä!Jos valmistun suuhygienistiksi,haluan ehdottomasti tehdä molempia,sekä avustaa välillä ja sitten välillätehdä hygienistin hommia!Vaihtelua!
- mitäteen...
Hei, vanha ketju, mutt ajosko joku tämän huomaisi vielä. Tietääkö kukaan onko mitään toivoa päästä lähihoitajana(joka on erikoistunut lapsiin ja nuoriin) suuhygienistiksi? Olisin halunnut erikoistua suun terv.hoitoon, mutta se olisi onnistunut vain tampereella ja opiskelen harjavallassa. Opo suositteli, että hakisin tämän vuoden jälkeen vielä vuodeksi tampereelle ja kävisin hammashoitajaksi ja sitten amkkiin. mutta tosiaan tietääkö kukaan pääseekö lähihoitajan papereilla millään suuhygienistiksi ilman suunterveydenhuoltoon erikoistumista?
- uups1
Lähärin papereilla pääsee kyllä suuhygienistiksi, vaikka ei olisi suuntautunut suun terv. hoitoon. Itse olen kanssa lähihoitaja ja valmistuin sairaanhoidon ja huolenpidon koulutusohjelmsta. Ja hain näillä lähärin papereilla suuhygienistiksi ja pääsinpähän vielä kouluunkin.
- mitäteentäältaas
Oi ihanaa että uups1 huomasit tämän. kiitos oikein paljon tiedosta, helppasi vähän opiskelumotia :)
- aaaivan
Hei, oon tänä vuonna hakemassa. Mistä siinä ryhmätilanteessa piti keskustella jos muistat vielä ? Ja miten kannattaisi valmistautua koko kokeeseen ?
- suuhygienistiksi
Heips! Haitko opiskelemaan suuhygienistiksi?
- Emu
suuhygienistiksi kirjoitti:
Heips! Haitko opiskelemaan suuhygienistiksi?
Täällä yksi joka hakenut! Mielelläni kuulisin neuvoja! Miten valmistautua? Mistä aiheita on annettu ryhmäkeskusteluun?
- Hammaspeikko
Tässä juuri opiskelemaan päässyt tuleva suuhygienisti. JEeeee! :)
Mutta siis kaksi kertaa hakeneena voin ryhmäkeskusteluista ja haastatteluista sanoa, että kannattaa miettiä yleisesti suun terveydenhuollon tilaa, kehityskaarta ja tulevia haasteita ja lisäksi jäsennellä oma motivaatio tiiviisti kerrottavaan mutta monta eri näkökulmaa huomioonottavaan muotoon. Miksi haluan, mitä odotan, mitä erityisominaisuuksia minulla on juuri tätä ammattia silmällä pitäen, mitä haasteita minulla voisi ammatissa olla (tätä kannattaa miettiä jotta osaa vastata jos kysytään, muuten ei tarvitse kertoa) jne. Ihmisten kanssa pitää tykätä olla, ja jos osaat markkinoida itsesi hyvin, osaat markkinoida myös hammashuollon palveluja ja tuotteitakin, mikä myös kuuluu joidenkin suuhygienistien työhön! Tsemppiä kaikille alalle haluaville! :)- elmex
Täällä toinen opiskelupaikan saanut ja tuleva suuhygienisti! :) Tsemppiä tuleviin opintoihin!
- Keksittaukohuoneessa
Aijai. Tietäisittepä mitä on edessä! Muistakaa sitten, että hammaslääkäri on jumala ja niitä muita tanttoja ei uhmata.
- hammasylijumala
Jep, kaikki kyllä suunterveydenhuollossa todella pyörii hammaslääkärien ympärillä ja ne ovat kuin mitäkin ylijumalia. Ja jotkut ovat niin hirveitä huijareita että ketuttaa potilaiden puolesta niin paljon kun et vain voi sanoa suoraan niille, että älä vaan käy tuolla hoidossa, kun se huijaa sinulta kaikki rahat. Sapettaa niin paljon osallistua hoitoon, jota tehdään huonosti ja itse siinä sitten ojentelet tälle ylijumalalle välineitä tehdä tätä p**kaa työtä ja auta armias jos olet hyvä hoitaja niin hammaslääkärijumala saa vielä helpommin käärittyä rahkeet omaan pussiinsa. Palkassa eroa semmonen minimissään 5000 euroa ja osaaminen joillain lääkäreillä todella pohjamudissa! Suuhykkärinä sentään saisi tehdä yksin työtä jolloin tiedät itse minkälaista jälkeä teet ja olet siitä vastuussa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3177424Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662146- 1751827
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161362- 1121277
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91231Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691210RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541146Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411071Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019