KYSY 87K:lta

Gurulta neuvoa?

Kun nyt palstamme on vallannut suuri kuljetusalan tietäjä nimimerkki 87k niin ajattelin että perustetaan kyseiselle nerolle oma viestiketju jossa kaverilta voi kysyä mitä tahansa kuljetusalaan liittyvää. Onhan se koko kuljetusalan etu että kyseinen ammattilainen jakaa pitkän uran ja kokemuksensa ajalta kertynytt tietoa muillekin.

Minä vaikka aloitan yhdellä kysymyksellä eli:

- Miten voin saada työssäni ajamaani täysperäyhdistelmän rekisteröidyksi henkilöautoksi jolla voisin ajaa sataakahtakymppiä? Mitä se maksaa ja minne tai kenelle maksun voi suorittaa??

52

962

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloitteleva yrittäjä

      Koska laki pakottaa ajamaan rajoitinta vastaan ylinopeutta niin onko minulla mahdollisuus maksattaa siitä saamani sakot liikenneministeriössä?

      Ja toinen kysymys että voinko magneetin hankkimiskustannukset laittaa verovähennyksiin?

      • Kiitollinen rahtari

        Tietääkö 87k sitä että voinko katsastaa oman täysperäni (60t) henkilöautoksi ja ajaa sillä rajusti rahtia 120km/h? Säästäisin hirveet summat Euroja kin noilla nopeuksilla naftaa ei ehtisi kulua lähes ollenkaan!


      • mökkiläinen
        Kiitollinen rahtari kirjoitti:

        Tietääkö 87k sitä että voinko katsastaa oman täysperäni (60t) henkilöautoksi ja ajaa sillä rajusti rahtia 120km/h? Säästäisin hirveet summat Euroja kin noilla nopeuksilla naftaa ei ehtisi kulua lähes ollenkaan!

        Minulle tuli mieleen kun noita 87k:n viisauksia lueskelin että voisinkohan katsastaa oman Corollani kuorma-autoksi? Voisin rakentaa siihen lavan niin olis mukava kuljetella omaa puutarhatraktoria mökille ja takaisin. Lisäksi voisin varmaan anoa autoveroa taannehtivasti takaisin koska kuorma-autoistahan ei autoveroa makseta. Mutta mahtaisiko siihen sitten tarvita piirturia vai voiskohan sillä vaan ajaa ihan omia ajoja eikä kyseessä ole ammatinharjoitus. Toisaalta voisihan siihen piirturiin asentaa mageetin ja ajaa silti rajoittajaa vastaan kun laki siihen pakottaa. Voisiko 87k vastata näin alkuun noihin kysymyksiin kun kaikki asiat on nimimerkille niin selviä?


      • 87k
        mökkiläinen kirjoitti:

        Minulle tuli mieleen kun noita 87k:n viisauksia lueskelin että voisinkohan katsastaa oman Corollani kuorma-autoksi? Voisin rakentaa siihen lavan niin olis mukava kuljetella omaa puutarhatraktoria mökille ja takaisin. Lisäksi voisin varmaan anoa autoveroa taannehtivasti takaisin koska kuorma-autoistahan ei autoveroa makseta. Mutta mahtaisiko siihen sitten tarvita piirturia vai voiskohan sillä vaan ajaa ihan omia ajoja eikä kyseessä ole ammatinharjoitus. Toisaalta voisihan siihen piirturiin asentaa mageetin ja ajaa silti rajoittajaa vastaan kun laki siihen pakottaa. Voisiko 87k vastata näin alkuun noihin kysymyksiin kun kaikki asiat on nimimerkille niin selviä?

        Ei voi koska kuorma-auton tulee painaa vähintää 3500 kiloa, mutta henkilöauto saa painaa 0-38.000 kiloa


      • mökkiläinen
        87k kirjoitti:

        Ei voi koska kuorma-auton tulee painaa vähintää 3500 kiloa, mutta henkilöauto saa painaa 0-38.000 kiloa

        Mutta jos mä lyön Corollan peräkonttiin perunasäkkejä niin paljon että se painaa sen 3500kiloa niin onnistuuko sitten? Ja voisiko sillä sitten ajaa magneetin avulla rajoitinta vastaan jotta saisi bensankulutusta pienemmäksi kun Corollalla matka taittuisi niin nopeasti ettei bensaa ehtisi kulua niin paljon kuin hiljaisemmalla vauhdilla?


      • rgtgtr trhhrt
        mökkiläinen kirjoitti:

        Mutta jos mä lyön Corollan peräkonttiin perunasäkkejä niin paljon että se painaa sen 3500kiloa niin onnistuuko sitten? Ja voisiko sillä sitten ajaa magneetin avulla rajoitinta vastaan jotta saisi bensankulutusta pienemmäksi kun Corollalla matka taittuisi niin nopeasti ettei bensaa ehtisi kulua niin paljon kuin hiljaisemmalla vauhdilla?

        Et tule koskaan, et koskaan samaan Corollaasi kuorma-autoksi, se vaatisi liikaa työtä, todistuksia yms.

        Kun taasen tehdään muutos kuorma-auto -> henkilöauto ei kokonaispianoa pidä muuttaa mihinkään suuntaan, joten käynti katsastuasemalla riittää


      • 38tn henkilöauto?
        87k kirjoitti:

        Ei voi koska kuorma-auton tulee painaa vähintää 3500 kiloa, mutta henkilöauto saa painaa 0-38.000 kiloa

        Mutta miten tämä nyt on mahdollista? Korjaa toki jos olen väärässä, mutta eikös yli 3,5tn painava ajoneuvo vaadi c1 taikka c-kortin? Aivan oikein, kyllä vaatii. Kuinka on siis mahdollista, että henkilöauto painaa nyt kuvitteellisesti tuon 38 tn ja on rekisteröity henkilöautoksi kun sitä ei lain mukaan kuitenkaan saa b-kortilla ajaa?


    • 87k

      Yhdistelmällä ei saa ajaa koskaan yli 80km/h oli kyseessä sitten 60 tonnin rekka tai 600 kilonen micra jonka perässä on 300 kilonen kärry

      Luulis sun nyt se tietävän

      • Gurulta neuvoa?

        No jätetään se kärry pois niin kerro silti tietäjänä että kuka tai missä voi muuttaa kuorma-autoni henkilöautoksi ja mitä se maksaa??


      • 87k
        Gurulta neuvoa? kirjoitti:

        No jätetään se kärry pois niin kerro silti tietäjänä että kuka tai missä voi muuttaa kuorma-autoni henkilöautoksi ja mitä se maksaa??

        Katsastuasemalla, ei tarvitse tehdä mitään muutoksia, kunhan auto oln maks 2,5 leveä (tässä asiassa olin väärässä, henkilöauton maksimileveys on 2,5 metriä, muut mitat samat kuin kuorma-autossa)

        Ja kuorma-autoissa on melko isot päästöt, joten autovero menee korkeimman prosentin mukaan eli 50%

        Eli jos kuorma-auton arvo on esim 150.000€ niin veroa tulee maksuun kertaluontoisesti 75000€

        Myöskin isojen päästöjen vuoksi perusvero on isoin eli 172€/vuosi

        Ja käyttövoimavero muuttuu 2,6-4,6 kertaiseksi auton akselaiden määrästä riippuen

        Eli halpaa tuo hupi ei ole, mutta mahdollista kuitenkin.

        Ja kenties siksi ei ole säädetty erillistä nopeusrajoitusta isoille henkilöautoille, koska ei niitä oikeasti ole kuin kourallinen, ja nekin on jotain 4000 kilosia hummereita tms.

        Oliko tarpeeksi tyhjentävä vastaus?

        Ja ei autoa ei saa ajaa B-kortilla koska se painaa yli 3500 kiloa, ja piirturia tulee käyttää samalla lailla kuin kuorma-autoissa koska paino ylittää 3500 kiloa


      • Gurulta neuvoa?
        87k kirjoitti:

        Katsastuasemalla, ei tarvitse tehdä mitään muutoksia, kunhan auto oln maks 2,5 leveä (tässä asiassa olin väärässä, henkilöauton maksimileveys on 2,5 metriä, muut mitat samat kuin kuorma-autossa)

        Ja kuorma-autoissa on melko isot päästöt, joten autovero menee korkeimman prosentin mukaan eli 50%

        Eli jos kuorma-auton arvo on esim 150.000€ niin veroa tulee maksuun kertaluontoisesti 75000€

        Myöskin isojen päästöjen vuoksi perusvero on isoin eli 172€/vuosi

        Ja käyttövoimavero muuttuu 2,6-4,6 kertaiseksi auton akselaiden määrästä riippuen

        Eli halpaa tuo hupi ei ole, mutta mahdollista kuitenkin.

        Ja kenties siksi ei ole säädetty erillistä nopeusrajoitusta isoille henkilöautoille, koska ei niitä oikeasti ole kuin kourallinen, ja nekin on jotain 4000 kilosia hummereita tms.

        Oliko tarpeeksi tyhjentävä vastaus?

        Ja ei autoa ei saa ajaa B-kortilla koska se painaa yli 3500 kiloa, ja piirturia tulee käyttää samalla lailla kuin kuorma-autoissa koska paino ylittää 3500 kiloa

        Ei kaikki kuorma-autot paina 3500:aa kiloa!!


      • 87k
        Gurulta neuvoa? kirjoitti:

        Ei kaikki kuorma-autot paina 3500:aa kiloa!!

        Niin, miksi kuorma-auton pitäisi painaa 3500 kiloa???

        Henkilöautolla kato kun ei ole mitään painorajaa, mutta JÄRKISYISTÄ yli 3500 kilosia henkilöautoja ei juurikaan liikenteessä ole

        "M- ja N-luokan ajoneuvot jaetaan seuraaviin alaluokkiin:

        1) M1-luokan ajoneuvo («henkilöauto») on henkilöiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle;

        2) M2- ja M3-luokan ajoneuvo (linja-auto) on henkilöiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa useammalle kuin kahdeksalle henkilölle; M2-luokan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 5 tonnia ja M3-luokan ajoneuvon yli 5 tonnia;

        3) N1-luokan ajoneuvo (pakettiauto) on tavaran kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia;

        4) N2- ja N3-luokan ajoneuvo (kuorma-auto) on tavaran kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jonka kokonaismassa on suurempi kuin 3,5 tonnia; N2-luokan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 12 tonnia ja N3-luokan ajoneuvon yli 12 tonnia.

        M- ja N-luokan ajoneuvoja luokiteltaessa rinnastetaan erikoistarkoituksiin valmistettujen ajoneuvojen varusteet, kuten nosturi, betonipumppu ja huoltovälineet, tavaraan."

        Tai puhutaanko jossain kohtaa maagisesta 3500 kilon painorajasta???


      • Gurulta neuvoa?
        87k kirjoitti:

        Niin, miksi kuorma-auton pitäisi painaa 3500 kiloa???

        Henkilöautolla kato kun ei ole mitään painorajaa, mutta JÄRKISYISTÄ yli 3500 kilosia henkilöautoja ei juurikaan liikenteessä ole

        "M- ja N-luokan ajoneuvot jaetaan seuraaviin alaluokkiin:

        1) M1-luokan ajoneuvo («henkilöauto») on henkilöiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle;

        2) M2- ja M3-luokan ajoneuvo (linja-auto) on henkilöiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa useammalle kuin kahdeksalle henkilölle; M2-luokan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 5 tonnia ja M3-luokan ajoneuvon yli 5 tonnia;

        3) N1-luokan ajoneuvo (pakettiauto) on tavaran kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia;

        4) N2- ja N3-luokan ajoneuvo (kuorma-auto) on tavaran kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jonka kokonaismassa on suurempi kuin 3,5 tonnia; N2-luokan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 12 tonnia ja N3-luokan ajoneuvon yli 12 tonnia.

        M- ja N-luokan ajoneuvoja luokiteltaessa rinnastetaan erikoistarkoituksiin valmistettujen ajoneuvojen varusteet, kuten nosturi, betonipumppu ja huoltovälineet, tavaraan."

        Tai puhutaanko jossain kohtaa maagisesta 3500 kilon painorajasta???

        Eikös henkilöautoa silloin saa ajaa ab-kortilla jos sen paino on alle 3500 kiloa vaikka se alunalkaen olisi ollutkin kuorma-auto?


      • 87k
        Gurulta neuvoa? kirjoitti:

        Eikös henkilöautoa silloin saa ajaa ab-kortilla jos sen paino on alle 3500 kiloa vaikka se alunalkaen olisi ollutkin kuorma-auto?

        Miten ihmeessä saat esim 15000 kilosen kuormurin alle 3500 kiloseksi, kun auto painaa tyhjänäkin jo 15600 kiloa???

        Kato muuten joskus mitä lulee semmosen linja.auton näköisen auton rekisteriotteessa ajoneuvoluokkana, saatat yllättyä (monessa maassa muuten on saanut vanhalla B-korilla (en muista mihin vuoteen asti) on saanut ajaa noita isoja "henkilöautoja" mutta ei tietenkään suomessa)


      • jakokuski -91
        87k kirjoitti:

        Miten ihmeessä saat esim 15000 kilosen kuormurin alle 3500 kiloseksi, kun auto painaa tyhjänäkin jo 15600 kiloa???

        Kato muuten joskus mitä lulee semmosen linja.auton näköisen auton rekisteriotteessa ajoneuvoluokkana, saatat yllättyä (monessa maassa muuten on saanut vanhalla B-korilla (en muista mihin vuoteen asti) on saanut ajaa noita isoja "henkilöautoja" mutta ei tietenkään suomessa)

        Minunkin pitää kysäistä kun tiedät tuosta polttoaineenkulutuksesta nii paljon että pitäisikö minun ajaa jakoautollanin kokoajan täysillä kaasu pohjassa kokoajan päivityäisen ajolenkin matkan jos silloin kuluu vähemmän polttoainetta kuin hiljempaa ajamalla? Olen ymmärtänyt että kovempaa ajamalla ei polttoainetta ehdi kulua niin paljon kuin hotaasti ajamalla. Jos ajan koko tankillisen täysillä niin paljonko pidemmälle tankillisella pääsen kuin hitaammin ajamalla jos kulutus on kuitenkin sama tai jopa pienempi? Olen ymmärtänyt että jos ajaa nopeammin niin silloin ehtii pidemmälle samassa ajassa kuin hitaasti ajamalla polttoaineen kulutuksen kuitenkaan lisääntymättä. Miten paljon pidemmälle siis pääsen ajamalla täysillä koko tankillisen (n.150l.) kuin että jos ajaisin rajoitisten mukaan?


    • 87k pelkuri???

      Minä haluaisin tietää minne 87k aina häviää kun joku esittää hänelle suoria kysymyksiä??

      • 87k

        En päivsystä tietokoneella aina, minulla on sellaisiakin asioita kuin työ ja elämä :)

        No kun suomi24 poisti puumallin käytöstä niin pitkien keskustelujen seuraamisesta tuli lähes mahdotonta.

        Ja kyllä olen vastannut kysymksiin "mitä maksaa että saa ajaa kuorma-autolla (eli perkeleen isolla henkilöautolla) 120km/h" ja myös kysymyksiin "mitä maksaa, että saa käyttää laillisesti löpöä, ja montako km se vaatii päivää kohden, jotta ajo olisi kannattavaa"


      • VT-12
        87k kirjoitti:

        En päivsystä tietokoneella aina, minulla on sellaisiakin asioita kuin työ ja elämä :)

        No kun suomi24 poisti puumallin käytöstä niin pitkien keskustelujen seuraamisesta tuli lähes mahdotonta.

        Ja kyllä olen vastannut kysymksiin "mitä maksaa että saa ajaa kuorma-autolla (eli perkeleen isolla henkilöautolla) 120km/h" ja myös kysymyksiin "mitä maksaa, että saa käyttää laillisesti löpöä, ja montako km se vaatii päivää kohden, jotta ajo olisi kannattavaa"

        Mutta ainakaan kahteen viikkoon et ole vastannut väitteeseesi että liikenneonnettomuudessa ainoana henkiinjäänyt on aina syyllinen!! MIKSI NÄIN ON?? Tähän väitteeseesi et ole kyennyt vastaamaan mitään muuta kuin höpötämällä asioista eri tapauksista. Voit vastata ihan vaikka yhdellä lauseella ettei arvokasta aikaasi mene hukkaan mutta vastaa suoraan ja vain ja ainoastaan kysymykseen ETTÄ MIKSI AINOA HENKIINJÄÄNYT KOLARIN OSAPUOLI ON MIELESTÄSI AINA SYYLLINEN????????!!!!!!


    • 87k=palstan nero!

      Minä haluaisin tietää miten kiljetusliikkeen ja kuljetustentilaajan välinen kuljetussopimus voitaisiin saada täällä netissä luettavaksi. 87k sitä pyysi eräässä toisessa keskusteluketjussa jossa piti todistaa että eräät firmat vaativat nopeudenrajoittimen säätöä normaalia pienempään nopeuteen. Miten tällaisen kahden osapuolen välinen sopimus olisi muidenkin luettavissa? Kerrotko senkin meille oi viisas guru??!!

      • 87k

        Ihan semmoisella laitteella kuin digikamera tai tasoskanneri, ja kuva esim sivulle imageavenue sinne saa ilman rekisteröitymistä laitettua kuvia.

        Ja tietenkin henkilökohtaiset tiedot voidaan peittää esim tietokoneen ohjelmalla Paint.

        Ja esim itse olen sanonut "äitini opetti minulle kevarilla A-kortin, ja pääsin inssin, teorian ja käsittelykokeen läpi ekalla" niin minä pystyn asian todistamaan.

        Tommoset "oon kuullut" jutut on aivan täyttä legendaa


    • 87k=palstan nero!

      Eli sinun mielestäsi TYÖNANTAJA esittelee TYÖNTEKIJÄLLEEN kuljetussoppareita ihan tosta vaan jos joku sellaista pyytää nähdä? Oletko sinä nähnyt työnantajasi kuljetussopimusta? Paljonko Hemmo saa kilometriltä/tunnilta vai millainen on yhtiön sopimus? Laitatko sen koko internetmaailman nähtäväksi kiitos?!

      Ja taas vedit jonkun kevariajokortti-jutun tähän vaikka kyse oli kahdenvälisen kuljetussopimuksen julkaiseminen keskustelupalstalla. Miten nämä liittyy toisiinsa? Eiköhän täällä jokainen osaa paperista ottaa kuvan ja sen esittää mutta erilaisten sopimusten julkaiseminen on aivan eri juttu.

      • 87k

        Mutta jos esittää tollaisia legendoja, niin tulisi esittää myös faktaa asiasta, eikä vain "oon kuullut että"

        Ja meidän firmassa puhutaan avoimesti kaikesta, myös hinnosita ja palkoista.

        Hintamme koostuu seruaavista:

        Myöhästysmaksu, jos lähtö myöhästyy leipomon takia yli 30 min, saa jokaiselta alkavalta puolelta tunnilta 18€

        Jokainen asiakaskäynti tuo meille 6€

        Jokainen ajettu kilometri tuo 40c

        Jokainen viety leipälaatikko tuo 5c

        Noudot 15€/lava

        Eli jos päivässä on esim 22 käyntiä, pakkaus ajoissa, menee 650 laatikkoa ja ajetaan 30 kilsaa, saa pomo tästä 132€ 12€ 32,5=176,5


        Mutta minä en ole esittänyt perättömiä väitteitä ja sanonut "kyllä se niin on, sopimuksissa joita kukaan ei näe, lukee niin"


      • 87k=palstan nero!!
        87k kirjoitti:

        Mutta jos esittää tollaisia legendoja, niin tulisi esittää myös faktaa asiasta, eikä vain "oon kuullut että"

        Ja meidän firmassa puhutaan avoimesti kaikesta, myös hinnosita ja palkoista.

        Hintamme koostuu seruaavista:

        Myöhästysmaksu, jos lähtö myöhästyy leipomon takia yli 30 min, saa jokaiselta alkavalta puolelta tunnilta 18€

        Jokainen asiakaskäynti tuo meille 6€

        Jokainen ajettu kilometri tuo 40c

        Jokainen viety leipälaatikko tuo 5c

        Noudot 15€/lava

        Eli jos päivässä on esim 22 käyntiä, pakkaus ajoissa, menee 650 laatikkoa ja ajetaan 30 kilsaa, saa pomo tästä 132€ 12€ 32,5=176,5


        Mutta minä en ole esittänyt perättömiä väitteitä ja sanonut "kyllä se niin on, sopimuksissa joita kukaan ei näe, lukee niin"

        Niin mutta se kuva siitä sopparista puuttuu edelleen!!! Lukuja voi kuka tahansa repiä päästään !


      • Kuukauden parhaat
        87k kirjoitti:

        Mutta jos esittää tollaisia legendoja, niin tulisi esittää myös faktaa asiasta, eikä vain "oon kuullut että"

        Ja meidän firmassa puhutaan avoimesti kaikesta, myös hinnosita ja palkoista.

        Hintamme koostuu seruaavista:

        Myöhästysmaksu, jos lähtö myöhästyy leipomon takia yli 30 min, saa jokaiselta alkavalta puolelta tunnilta 18€

        Jokainen asiakaskäynti tuo meille 6€

        Jokainen ajettu kilometri tuo 40c

        Jokainen viety leipälaatikko tuo 5c

        Noudot 15€/lava

        Eli jos päivässä on esim 22 käyntiä, pakkaus ajoissa, menee 650 laatikkoa ja ajetaan 30 kilsaa, saa pomo tästä 132€ 12€ 32,5=176,5


        Mutta minä en ole esittänyt perättömiä väitteitä ja sanonut "kyllä se niin on, sopimuksissa joita kukaan ei näe, lukee niin"

        naurut sain, kun hokasin, että leipomon pullaraketti neuvoo oikeita rahtareita täällä. Nimimerkki on valittu huolellisesti :D Kertonee millaisella pitkon kuljettimella toikin spede hankkii elantonsa.

        http://manila.olx.com.ph/pictures/daihatsu-atrai-cruise-mini-van-2007mdl-p87k-neg-iid-114806310


      • please 87k

    • 87k selle

      kandee varoo tuolla asenteella saa äkkiä turpaansa

    • lervost kysele

      Moi kui pal se Lervo painaa vissii iso rekkakurko se on ajaako viel nyyholmilla sompasta konttei lyypeggiin ja paluuna torniosta kalijaa täysperällä koko putki kerran ainaki oli

    • please 87K

      Voisitko 87K kertoa, miten se oikaisupituus mitataan täysperävaunusta, jossa on kolmiakselinen teli? Minulle ei annettu rekisteröintitodistuksen teknistä osaa ja kärry on hollantilainen, joten en ole varma, voinko kytkeä sen suomalaisen veturin perään. Yhdistelmän pituus on 22.55 m.

      Please, auta mua 87K.

      • 87k

        Jos olet katsastanut ajokkisi henkilöautoksi,siinä on magneetti laatikon kyljessä,ajat sillä polttoainetta säästäen täysillä kokoajan,ja jäät ajoaajan päättyessä kilometrin päähän kotoasi nukkumaan päivittäin niin voit mitata sen pituuden ihan mistä vaan. Lisäksi jos sulla on mekaaninen yhteys ratista eturenkaisiin ei sinun välttämättä tarvitse mitata yhtään mitään. Myös totaalinen tyhmyys esitettynä vaikka poliiseille vapauttaa sinut kaikeata vastuusta ja kertomalla ettet muista tehneesi mitään virhettä niin ei sulle mahdollisesta väärästä pituudesta voi edes sakkoa kirjoittaa. Näin minä ainakin toimin!!


      • kysyy lisää
        87k kirjoitti:

        Jos olet katsastanut ajokkisi henkilöautoksi,siinä on magneetti laatikon kyljessä,ajat sillä polttoainetta säästäen täysillä kokoajan,ja jäät ajoaajan päättyessä kilometrin päähän kotoasi nukkumaan päivittäin niin voit mitata sen pituuden ihan mistä vaan. Lisäksi jos sulla on mekaaninen yhteys ratista eturenkaisiin ei sinun välttämättä tarvitse mitata yhtään mitään. Myös totaalinen tyhmyys esitettynä vaikka poliiseille vapauttaa sinut kaikeata vastuusta ja kertomalla ettet muista tehneesi mitään virhettä niin ei sulle mahdollisesta väärästä pituudesta voi edes sakkoa kirjoittaa. Näin minä ainakin toimin!!

        Onko sulla ollut ongelmia hollantilaisten perien kanssa?


      • 87k
        kysyy lisää kirjoitti:

        Onko sulla ollut ongelmia hollantilaisten perien kanssa?

        Ainoat ongelmat minulla on siinä ettei netissä porukka ymmärrä minun ainakin omasta mielestäni nerokkaita oivalluksia. Poliisitkaan eivät ymmärrä useinkaan kun heitä opastan absoluuttisella tiedollani.


      • vastausta vailla
        87k kirjoitti:

        Ainoat ongelmat minulla on siinä ettei netissä porukka ymmärrä minun ainakin omasta mielestäni nerokkaita oivalluksia. Poliisitkaan eivät ymmärrä useinkaan kun heitä opastan absoluuttisella tiedollani.

        Opastas nyt absoluuttisella tiedolla ja kerro, miten se op mitataan.


      • 87k
        vastausta vailla kirjoitti:

        Opastas nyt absoluuttisella tiedolla ja kerro, miten se op mitataan.

        Kannattaa jättää mittaaminen poliisien huoleksi. Ne tietää. Jos kävisi niin että mitat olisi perseellään niin sanoo vaan poliisille ettei muista ajaneensa kyseisellä ajoneuvolla niin eivät voi antaa sakkoa vasta kun ehkä käräjillä. Kun kiistää syyllisyytensä ei voi antaa ranagaistustakaan tienpäällä ja matka voi siis jatkua. Näppärää eikö? Enkö olekin nerokas kaveri??!!


      • kerro vielä
        87k kirjoitti:

        Kannattaa jättää mittaaminen poliisien huoleksi. Ne tietää. Jos kävisi niin että mitat olisi perseellään niin sanoo vaan poliisille ettei muista ajaneensa kyseisellä ajoneuvolla niin eivät voi antaa sakkoa vasta kun ehkä käräjillä. Kun kiistää syyllisyytensä ei voi antaa ranagaistustakaan tienpäällä ja matka voi siis jatkua. Näppärää eikö? Enkö olekin nerokas kaveri??!!

        No näppärää toki, mutta jos pysäytetään tien päällä, niin on vaikea sanoa, että ei muista ajaneensa ko. ajoneuvolla. Siitähän ne ongelmat alkavatkin, kun ei muista ajaneensa, silloin ei ole ajokuntoinen.
        Haluaisin kuitenkin, että yhdistelmä olisi lainmukainen, kun sillä tienpäälle lähden. Lähtö olisi lauantaina ja kärry seisoo Eteläsatamassa, mutta molemmat merkinnät puuttuvat kärrystä, niin vetopituus, kuin oikaisupituuskin. Vetopituuden kanssa ei ole ongelmia, yhdistelmä on sallituissa mitoissa pituuden suhteen, mutta kääntyminen arveluttaa.
        Kerro nyt, miten sen mittaan, niin ei tarvii miettiä yhdistelmän laillisuutta.


      • 87k
        kerro vielä kirjoitti:

        No näppärää toki, mutta jos pysäytetään tien päällä, niin on vaikea sanoa, että ei muista ajaneensa ko. ajoneuvolla. Siitähän ne ongelmat alkavatkin, kun ei muista ajaneensa, silloin ei ole ajokuntoinen.
        Haluaisin kuitenkin, että yhdistelmä olisi lainmukainen, kun sillä tienpäälle lähden. Lähtö olisi lauantaina ja kärry seisoo Eteläsatamassa, mutta molemmat merkinnät puuttuvat kärrystä, niin vetopituus, kuin oikaisupituuskin. Vetopituuden kanssa ei ole ongelmia, yhdistelmä on sallituissa mitoissa pituuden suhteen, mutta kääntyminen arveluttaa.
        Kerro nyt, miten sen mittaan, niin ei tarvii miettiä yhdistelmän laillisuutta.

        Ei poliisi laske muistamattomuutta huonoon ajokuntoon. Huono muisti voi tulla ihan yht'äkkiä ei sille mitään voi. Poliisi on paljon tyhmempi kuin esim. minä ja siksi tuota huonoa muistia usein käytänkin selityksenä. Käräjiltä sitten haen joskus sakkolapun. Näin se menee. Jätä se mittailu vain poliisille,ne kyllä tietää. Minusta tärkeämpää on sinulle että ajat jatkuvasti sillä autollasi täysillä rajoitinta vastaan jolloin säästät poltoainekuluissa koska nopeammin ajamalla ei polttoainetta ehdi kulua niin paljon kuin hitaammin ajaen. Tuo kovaa ajaminen auttaa kyllä myös siihen oikaisuunkin sillä kun tiukan käännöksen ajaa mahdollisimman kovalla vauhdilla ei kärrykään EHDI oikaista niin paljon kuin hitaammin ajamalla. Muista se!


      • 87k
        87k kirjoitti:

        Ei poliisi laske muistamattomuutta huonoon ajokuntoon. Huono muisti voi tulla ihan yht'äkkiä ei sille mitään voi. Poliisi on paljon tyhmempi kuin esim. minä ja siksi tuota huonoa muistia usein käytänkin selityksenä. Käräjiltä sitten haen joskus sakkolapun. Näin se menee. Jätä se mittailu vain poliisille,ne kyllä tietää. Minusta tärkeämpää on sinulle että ajat jatkuvasti sillä autollasi täysillä rajoitinta vastaan jolloin säästät poltoainekuluissa koska nopeammin ajamalla ei polttoainetta ehdi kulua niin paljon kuin hitaammin ajaen. Tuo kovaa ajaminen auttaa kyllä myös siihen oikaisuunkin sillä kun tiukan käännöksen ajaa mahdollisimman kovalla vauhdilla ei kärrykään EHDI oikaista niin paljon kuin hitaammin ajamalla. Muista se!

        Katos kaima!

        Siitä olen sun kanssa samaa mieltä, että sakot kannattaa AINA kiistää, ja nimenomaan lausunnoilla "muistelen pysähtyneeni" "muistelen ajaneeni sallittua nopeutta" "muistelen käyttäneeni turvavyötä" valehdella ei saa...

        Tietenkin tappio oikeudessa on 100% varma mutta näin ollen saat kaksi hyvää asiaa.

        1 lisää maksuaikaa, tai lykkäystä ajokiellon alkamiselle

        2 valtiolle tuhansien eurojen kulut oikeudenkäynnistä, joten tiedät ainakin saaneesi vastinetta sakollesi ;)


    • VT-12

      Mitenkähän ton 87K:n saisi vastaamaan sille esitettyyn kysymykseen ihan suoraan tai ylipäätään vastaamaan ollenkaan?? Kovin se täällä kirjoittelee mut poistuu paikalta kun tarvis vastailla väitteisiinsä. pelkuriksi sellaisia on tapana ollut kutsua!

    • konstanin

      Mjina vjasta ljoyta tama gjuru pjalsta ja hjaluu esitta kjusmus gjurulle:
      Omista vahnja rjalli lada mjissa vahva thjurvakaari, onko mjhadollista laitta kjatto vjetopoyta ja alkaa ajamaan kjontteja?
      Kuullut olen että hjyvä raha suomipoika sjaapi.

    • UrakoitsijaMotarilla

      Palataan kysymään mestarilta taas lisätietoa tai päivitystä patemminkin eli mulle tarjottiin töitä kesäksi maansiirtohommiin. Minulla on käytössä kolmeakselinen Scania 143. Kannattaisiko se katsastaa henkilöautoksi että saisin ajaa sillä 120 km/h kun osa ajosta tapahtuisi moottoritiellä? Säästäisin reilusti aikaa kun voisin täydellä kuormalla ajaa henkilöautonopeuksilla sen sijaan että köröttelisin karvan päälle 80 km/h.
      Mitä muuta tarvitsee tehdä että kuorma-auton voi rekisteröidä henkilöautoksi kuin että maksaa autoveron ja hakee leiman konttorilta?

      • En ole aloittaja mutta sanon että EI kannata.

        Vaikka nykyisin autovero määrätään NYKYISEN arvon mukaan on se silti 30% auton arvosta. 100.000€ autossa 30 tonnia. Kuorma-autona 0€


        Henkilöauton "perusvero" vuodessa on 632€ vuodessa kun HENKILÖAUTO painaa yli 3401kg. Kuorma-autoille se on 0€

        https://www.trafi.fi/filebank/a/1451564036/6524da5b30e16246c4891b9197e08e59/19405-Ajoneuvoveron_perusvero_kokonaismassan_mukaan_1_1_2017_alkaen.pdf

        Autosi painaa 26.000 kg eli dieselveron määrä vuodessa on 260 * 365 * 0,055€ eli vuodessa se olisi 5220€ kun kuorma-autona se olisi 760€

        Lisäksi joudut ehkä uusimaan renkaat isommalle nopeusluokalle joten se maksaa helposti tuhansia euroja

        Kaikenkaikkiaan siis EI KANNATA koska hyödyt ovat mitättömät kuluihin verrattuna.

        Jos käytät autoasi vielä vaikkapa 10 vuotta niin kulut ovat vuodessa 81.000€ suuremmat

        Lisäksi vakuutusten kanssa saattaa tulla yllätyksiä koska yli 3500kg henkilöautot on harvinaisia poislukien asuntoautot :)


      • Bussissa_Fani
        Bussissa kirjoitti:

        En ole aloittaja mutta sanon että EI kannata.

        Vaikka nykyisin autovero määrätään NYKYISEN arvon mukaan on se silti 30% auton arvosta. 100.000€ autossa 30 tonnia. Kuorma-autona 0€


        Henkilöauton "perusvero" vuodessa on 632€ vuodessa kun HENKILÖAUTO painaa yli 3401kg. Kuorma-autoille se on 0€

        https://www.trafi.fi/filebank/a/1451564036/6524da5b30e16246c4891b9197e08e59/19405-Ajoneuvoveron_perusvero_kokonaismassan_mukaan_1_1_2017_alkaen.pdf

        Autosi painaa 26.000 kg eli dieselveron määrä vuodessa on 260 * 365 * 0,055€ eli vuodessa se olisi 5220€ kun kuorma-autona se olisi 760€

        Lisäksi joudut ehkä uusimaan renkaat isommalle nopeusluokalle joten se maksaa helposti tuhansia euroja

        Kaikenkaikkiaan siis EI KANNATA koska hyödyt ovat mitättömät kuluihin verrattuna.

        Jos käytät autoasi vielä vaikkapa 10 vuotta niin kulut ovat vuodessa 81.000€ suuremmat

        Lisäksi vakuutusten kanssa saattaa tulla yllätyksiä koska yli 3500kg henkilöautot on harvinaisia poislukien asuntoautot :)

        "Lisäksi joudut ehkä uusimaan renkaat isommalle nopeusluokalle joten se maksaa helposti tuhansia euroja".

        Ei ole olemassa renkaita jotka täyttäisivät kuorma-auton kantavuusluokitukset ja samaan aikaan henkilöautojen nopeusluokitukset. Myöskään jarruja ei ole olemassa sellaisia että niiden jarrutusteho riittäisi kuorma-auton massan pysäyttämiseen henkilöautojen nopeuksista riittävän tehokkaasti. Eli vaikka rekisteröisit kuorma-auton henkilölautoksi ei sillä saisi ajaa kuorma-autolle luokiteltuja kuormia henkilöautojen nopeuksilla. Tämä on sinulle tällä palstalla monta kertaa kerrottu.


      • Erkkolan..Oy
        Bussissa_Fani kirjoitti:

        "Lisäksi joudut ehkä uusimaan renkaat isommalle nopeusluokalle joten se maksaa helposti tuhansia euroja".

        Ei ole olemassa renkaita jotka täyttäisivät kuorma-auton kantavuusluokitukset ja samaan aikaan henkilöautojen nopeusluokitukset. Myöskään jarruja ei ole olemassa sellaisia että niiden jarrutusteho riittäisi kuorma-auton massan pysäyttämiseen henkilöautojen nopeuksista riittävän tehokkaasti. Eli vaikka rekisteröisit kuorma-auton henkilölautoksi ei sillä saisi ajaa kuorma-autolle luokiteltuja kuormia henkilöautojen nopeuksilla. Tämä on sinulle tällä palstalla monta kertaa kerrottu.

        Busissahan on kirjoittanut tästä aiheesta täällä myös 87k-nimimerkillä.


      • vuonna 2016 onnibussilla Turusta hesaan, auto oli 3 akselinen iso bussi joka ajoi 100km/h joten eiköhäs senkin renkaat ollut soveltuvat tuohon nopeuteen.

        Onnibussin rekkari oli EMS-604 ja TRAFI antaa tiedoksi että:

        Omamassa (kg)
        19100
        Tieliikenteessä suurin sallittu kokonaismassa (kg)
        26000
        Tekninen suurin sallittu kokonaismassa (kg)
        28000

        Joten mikäs este aloittajan keississä onkaan saada ajaa kovempaa? Siis muu kuin koko keissin älyttömyys ja järjetön hinta? Aloittajan keississä auto siis 26 tonninen niin ikään


      • NaapuriRunosmäeltä
        Bussissa kirjoitti:

        vuonna 2016 onnibussilla Turusta hesaan, auto oli 3 akselinen iso bussi joka ajoi 100km/h joten eiköhäs senkin renkaat ollut soveltuvat tuohon nopeuteen.

        Onnibussin rekkari oli EMS-604 ja TRAFI antaa tiedoksi että:

        Omamassa (kg)
        19100
        Tieliikenteessä suurin sallittu kokonaismassa (kg)
        26000
        Tekninen suurin sallittu kokonaismassa (kg)
        28000

        Joten mikäs este aloittajan keississä onkaan saada ajaa kovempaa? Siis muu kuin koko keissin älyttömyys ja järjetön hinta? Aloittajan keississä auto siis 26 tonninen niin ikään

        Voi ei, hoitojaksosi päättyi. Surullista.


      • RunosmäenIdioottiPalannu
        Bussissa kirjoitti:

        vuonna 2016 onnibussilla Turusta hesaan, auto oli 3 akselinen iso bussi joka ajoi 100km/h joten eiköhäs senkin renkaat ollut soveltuvat tuohon nopeuteen.

        Onnibussin rekkari oli EMS-604 ja TRAFI antaa tiedoksi että:

        Omamassa (kg)
        19100
        Tieliikenteessä suurin sallittu kokonaismassa (kg)
        26000
        Tekninen suurin sallittu kokonaismassa (kg)
        28000

        Joten mikäs este aloittajan keississä onkaan saada ajaa kovempaa? Siis muu kuin koko keissin älyttömyys ja järjetön hinta? Aloittajan keississä auto siis 26 tonninen niin ikään

        Ymmärrätkö että henkilöauton suurin sallittu nopeus on 120km/h eikä 100km/h??? Ymmärrätkö että 120km/h kulkevan, vaikka 36 tonnia painavan kuorma-auton jarrut eivät kykene pysäyttämään kyseistä ajoneuvoa tarvittavan lyhyellä matkalla koska jarrujen teho on suunniteltu vain 80km/h nopeuteen?? Ymmärrätkö että kuorma-auton liike-energia on radikaalisti suurempi 120-nopeudessa kuin 80:ssä? Ymmärrätkö että kuorma-auton rakenteet eivät kestä täydellä kuormalla ajamista henkilöautojen nopeuksilla???
        Vastaan itse, et ymmärrä.


      • Siksi sanoin "eiköhäs senkin renkaat ollut soveltuvat tuohon nopeuteen."

        En tiedä, en tutkinut renkaita, tutki sinä? Mikä on nopeusluokka ison bussin renkaissa. Eikö niitä saa 120km/h nopeudelle lainkaan

        Kerro toki vähän lisää LAIN määräämistä jarruvaatimuksista. Löytyykö se tieto jopa rekisteröintitodistuksesta että mille nopeudelle jarrut on sunniteltu?

        Noh jaarittelu sikseen. Se että saat ajaa kuorma-autolla 120km/h jää kiinni vain RAHASTA, ei suomi24:n rekisteröitymättömän nimimerkin "RunosmäenIdioottiPalannu" jorinoista....


      • OnSeVaanTyhmä.OnSe
        Bussissa kirjoitti:

        Siksi sanoin "eiköhäs senkin renkaat ollut soveltuvat tuohon nopeuteen."

        En tiedä, en tutkinut renkaita, tutki sinä? Mikä on nopeusluokka ison bussin renkaissa. Eikö niitä saa 120km/h nopeudelle lainkaan

        Kerro toki vähän lisää LAIN määräämistä jarruvaatimuksista. Löytyykö se tieto jopa rekisteröintitodistuksesta että mille nopeudelle jarrut on sunniteltu?

        Noh jaarittelu sikseen. Se että saat ajaa kuorma-autolla 120km/h jää kiinni vain RAHASTA, ei suomi24:n rekisteröitymättömän nimimerkin "RunosmäenIdioottiPalannu" jorinoista....

        Jo henkilöauton virittämisessä vaaditaan kyseisen auton malliasarjan tehokkaimpia jarruja suurempien nopeuksien takia. Jos kuorma-auton suurin sallittu nopeus kasvaa 50 % ( 80 -> 120 km/h ) niin kuvitteletko helvetin idiootti etteikö se tarvitsisi parempia jarruja? Ja koska kuorma-autoihin ei ole olemassa vakiota tehokkaampia jarruja niin suurempaa nopeutta ei voida sallia joten kuorma-autoa ei voi katsastaa henkilöautoksi tai sitten suurinta sallittia kokonaispainoa joudutaan laskemaan jarrujen vaatimalle tasolle. Lisäksi kuorma-auton massoille suunniteltuja renkaita ei ole olemassakaan 120km/h -nopeuksille.
        Jos kuorma-autolla saisi ajaa henkilöautojen nopeuksia vain maksamalla autoveroa niin jokainen esim. maansiirtoajossa oleva kuljetusyrittäjä ostaisi 1980-mallisen Scania 142:n, maksaisi siitä ehkä satasen tai pari autoveroa ja lähtisi ajamaan henkilöautojen nopeuksia mm. moottoriteille. Siinä urakat saisi ihan uutta vauhtia kun autot kuljettaisi soraa henkilöautojen nopeuksilla.


      • Bussissa_Fani
        Bussissa kirjoitti:

        Siksi sanoin "eiköhäs senkin renkaat ollut soveltuvat tuohon nopeuteen."

        En tiedä, en tutkinut renkaita, tutki sinä? Mikä on nopeusluokka ison bussin renkaissa. Eikö niitä saa 120km/h nopeudelle lainkaan

        Kerro toki vähän lisää LAIN määräämistä jarruvaatimuksista. Löytyykö se tieto jopa rekisteröintitodistuksesta että mille nopeudelle jarrut on sunniteltu?

        Noh jaarittelu sikseen. Se että saat ajaa kuorma-autolla 120km/h jää kiinni vain RAHASTA, ei suomi24:n rekisteröitymättömän nimimerkin "RunosmäenIdioottiPalannu" jorinoista....

        Kerro nyt Bussissa viimein mikä on kuorma-autokuskin keskituntiansio??


      • RunosmäenIdiootti
        OnSeVaanTyhmä.OnSe kirjoitti:

        Jo henkilöauton virittämisessä vaaditaan kyseisen auton malliasarjan tehokkaimpia jarruja suurempien nopeuksien takia. Jos kuorma-auton suurin sallittu nopeus kasvaa 50 % ( 80 -> 120 km/h ) niin kuvitteletko helvetin idiootti etteikö se tarvitsisi parempia jarruja? Ja koska kuorma-autoihin ei ole olemassa vakiota tehokkaampia jarruja niin suurempaa nopeutta ei voida sallia joten kuorma-autoa ei voi katsastaa henkilöautoksi tai sitten suurinta sallittia kokonaispainoa joudutaan laskemaan jarrujen vaatimalle tasolle. Lisäksi kuorma-auton massoille suunniteltuja renkaita ei ole olemassakaan 120km/h -nopeuksille.
        Jos kuorma-autolla saisi ajaa henkilöautojen nopeuksia vain maksamalla autoveroa niin jokainen esim. maansiirtoajossa oleva kuljetusyrittäjä ostaisi 1980-mallisen Scania 142:n, maksaisi siitä ehkä satasen tai pari autoveroa ja lähtisi ajamaan henkilöautojen nopeuksia mm. moottoriteille. Siinä urakat saisi ihan uutta vauhtia kun autot kuljettaisi soraa henkilöautojen nopeuksilla.

        Bussissa on sen verran tyhmä ettei sille kannata edes yrittää kertoa mitään autojen tekniikasta tai ylipäätään yhtään mistään. Täyteen puhalletussa ilmapallossakin on sisällä enemmän järkeä kuin Bussissa idiootin päässä.


      • Missäs kohtaa rekisteriotetta onkaan maininta suurimmasta sallitusta nopeudesta jarruille :D

        Tai tuleeko se merkintä vasta muutoskatsastuksen jälkeen?

        AIVAN!!!

        Nyt ymmärrät! Se nopeuden nosta ei ole kiinni muutakuin siitä että se vaatii rahaa aivan helvetisti


      • RunosmäenTyhjäpääLoistaa
        Bussissa kirjoitti:

        Missäs kohtaa rekisteriotetta onkaan maininta suurimmasta sallitusta nopeudesta jarruille :D

        Tai tuleeko se merkintä vasta muutoskatsastuksen jälkeen?

        AIVAN!!!

        Nyt ymmärrät! Se nopeuden nosta ei ole kiinni muutakuin siitä että se vaatii rahaa aivan helvetisti

        Missäs kohtaa rekisteriotetta onkaan maininta suurimmasta sallitusta nopeudesta jarruille :D

        Katsos kun niin henkilöauton kuin kuorma-autonkin on täytettävä tietyt säädökset mitä tulee myös auton jarrujen tehoon ja sitä kautta pysähtymiseen. Jokaisen auton, kokoon katsomatta, on jarrujen osalta täytettävä tietyt kriteerit että auto voidaan hyväksyä tieliikenteeseen. Moni muukin kriteeri on täytyttävä että jokin tietty auto voi päästä esim. Suomen tieliikenteeseen. Kuvitteletko että jokin kuorma-autonvalmistaja rakentaisi auton jonka jarrujen teho olisi henkilöautojen luokkaa? Miten ajattelisit sellaisen pääsevän minkään maan liikenteeseen? Erilaiset kriteereitä ja säädöksiä on autoille lukemattomia eikä niistä ole rekisteröintitodistuksissa mitään mainintaa. Kun maahantuoja tuo maahan autoja ne on kaikki tyyppihyväksyttettävä jokaisessa maassa.

        Aivan ;D


      • OnpaKaveriHukassa
        RunosmäenTyhjäpääLoistaa kirjoitti:

        Missäs kohtaa rekisteriotetta onkaan maininta suurimmasta sallitusta nopeudesta jarruille :D

        Katsos kun niin henkilöauton kuin kuorma-autonkin on täytettävä tietyt säädökset mitä tulee myös auton jarrujen tehoon ja sitä kautta pysähtymiseen. Jokaisen auton, kokoon katsomatta, on jarrujen osalta täytettävä tietyt kriteerit että auto voidaan hyväksyä tieliikenteeseen. Moni muukin kriteeri on täytyttävä että jokin tietty auto voi päästä esim. Suomen tieliikenteeseen. Kuvitteletko että jokin kuorma-autonvalmistaja rakentaisi auton jonka jarrujen teho olisi henkilöautojen luokkaa? Miten ajattelisit sellaisen pääsevän minkään maan liikenteeseen? Erilaiset kriteereitä ja säädöksiä on autoille lukemattomia eikä niistä ole rekisteröintitodistuksissa mitään mainintaa. Kun maahantuoja tuo maahan autoja ne on kaikki tyyppihyväksyttettävä jokaisessa maassa.

        Aivan ;D

        Tämä Bussissa mikälie toope kuvittelee ilmeisesti että kuorma-auto, joka on tehtaalla suunniteltu ja valmistettu korirakenteiltaan, jousitukseltaan, renkailtaan ja jarruiltaan ajettavaksi 80 km/h, niin maksamalla siitä mahdollisesti hyvinkin pieni määrä rahaa veron muodossa samanen kuorma-auto jotenkin itsestään vahvistuu ja kestää henkilöautojen 120 km/h nopeudet ja pysähtyy edelleen riittävän nopeasti vaikka jarrutusmatka selvästi suuremmasta nopeudesta johtuen kasvaa kaksinkertaiseksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1827
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1707
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1313
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1141
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      819
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      785
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      767
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      735
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      707
    Aihe