Pienoismallit ja rahankäyttö niihin

wioejgiergjiorejigor

Kaduttaako ketään muuta joskus miten paljon on tullut käytettyä rahaa pienoismalleihin? Kokoelmassani on nyt aika monta kymmentä autoa ja joskus tuntuu että olisikohan ollut järkevämpää säästää ne rahat johonkin muuhun.
Toisaalta jos olisin juonut viinaa ja polttanut tupakkaa samalla rahalla, ne rahat olisivat varmasti menneet kerralla eikä niitä takaisin saisi millään, pienoismallit säilyttävät edes osan arvostaan. En kylläkään haluaisi myydä mallejani pois jollei aivan välttämätön pakko tulisi, jokaisen olen jostain syystä hankkinut.

Tämä on kuin jokin riippuvuus, aina kun tulee uusia mielenkiintoisia malleja saataville, tekee mieli saada ne omaan kokoelmaan ja mallien hinnat senkun nousevat joten välillä pyrkii morkkis pintaan. Saatan pystyä vastustamaan jonkinaikaa houkutusta tilata malleja, sitten jos kiinnostava malli onkin loppuunmyyty niin sitten kaduttaa ettei tullut hankittua sitä silloin kun niitä oli saatavilla, teki niin tai näin niin aina meinaa harmittaa :P

8

307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elämä on kallis

      Kuoleminen tulisi halvemmaksi kuin eläminen.

    • umpihullu hamsteri

      Ei kaduta pätkääkään. Uusi tilaus lähtee Enkkuihin heti kun pystyn irrottautumaan pankin kuristusotteesta.

      http://vesapetays.net/JBA

      James Bondin Autokokoelman mallit #116 ... 119 ovat jo tilattavissa.

      Runoilijan sanoin: Elämälle kiitos, sain siltä paljon...

    • nautitaansiitämitäon

      Jotkut varmaan tekevät rahaakin pienoismalleilla, mutta useimmille harrastajille pienoismallit mielestäni ovat elämän sisältöä joka saa hiukan maksaakin. Tavallisista esim. ostetuista osista kootuista pienoismalleista ei voine odottaa saavansa myydessään paljoakaan.

      Taloudellisesti pienoismallit saavat kuitenkin mielestäni mennäkin minulle henkilökohtaisesti kokonaisuutena hiukan tappiolla. Ne ovat minulle arvokkaampia kuin mitä ne olisivat potentiaaliselle ostajalle.

      • a.p.

        Hyvin sanottu, minäkään en osta malleja jälleenmyyntiarvo mielessä vaan omaksi iloksi jostakin tavalla tai toisella mielenkiintoisesta autosta.
        Koottavia minulla on hyvin vähän, olen huono kokoamaan niitä joten lähes kaikki ovat valmiita metallimalleja 1/43 ja 1/18 mittakaavoissa, joihinkin näistä olen kyllä tehnyt omia lisädetaljointeja.
        Rahallinen arvo on minulle yleensä sivuseikka näissä asioissa, käyttöarvo on se mikä ratkaisee mutta siltikin kun raha ei puussa kasva ja tuli tuossa tilattua Saksasta yhteensä n. 200e arvosta malleja niin tuli hieman morkkistakin pintaan :P
        Noh, Visalla on maksuaikaa ja kesälomarahatkin on tulossa joten jospa tämä tästä... :D


    • 23 ostettu

      ei kaduta,
      olen ostanut vai oman perheen, vanhempien ja lasten autojen pienoismalleja,

      on se kiva katsella la jlkikasvu saa leikkiäkin niillä.

      puuttuu vain Primera farkku n. 2005 ja Ascona c mallit,

      • a.p.

        Omat / perheen autot on hyvä teema pienoismalleissa :) Itsellä on "teemat" levähtänyt vähän kaikenlaisiin katuautoihin, alunperin meinasin 80-luvun autoja keräillä mutta on niin mielenkiintoisia autoja muillakin vuosikymmenillä että tuli hankituksi niitäkin. Muutamia jenkkiautojakin on kokoelmaan päätynyt.

        Omista autoistani ei ole yhtään pienoismallia olemassa, vanhemmille olen heidän nykyisistä autoistaan antanut pienoismallit lahjaksi.

        Primera on tietääkseni vain porrasperäisenä saatavana J-Collection valmistajalta 1/43 mittakaavassa ja Ascona C oli 80-luvulla Gama -valmistajalta samassa mittakaavassa, niitä sai Opelin varaosatiskiltäkin.
        Nykyään Asconaa vastaavaa Vauxhall Cavalieriä saa viistoperänä Vanguards -valmistajalta sekä aivan uunituore julkaisu NEO Scale Modelsilta Opel Ascona C avoautona.

        Leikkiautoiksihan näitä ei ole kylläkään tarkoitettu, malleissa on niin paljon irtoavia osia ja ihan pikkulapsi saattaisi tukehtua jos nielee niitä. Minichampsin paketeissakin lukee selkeästi että "This product is accurate scale model and not a toy." ja "not suitable for under 14 years old children".


    • mielialat vaihtelee

      Lapsena käytin rahaa niihin vähän turhan paljon. Siis pienistä rahoista kyse, mitä nyt viikkorahaa sain, mutta enemmän ostin kuin kokosin ennenkuin into lopahti teini-iän lähestyessä. Tuntui pitkään aika tyhmältä katella niitä laatikoita lojumassa nurkissa ja kun muutin kymmenisen vuotta sitten omaan kämpään vein ne vintille.

      Mutta eipä tunnu tyhmältä enää. Kävin vintiltä hakemassa pölyisen muuttolaatikon ja saan tänään tehdä monta pienoismallia eikä mennyt kuin kymppi tarvikkeisiin! (liima/maalit/pensseli).

    • fiksuvinkki

      Alkakaa rakentaa malleja keräilyn sijasta, niin niitä ei kerry siihen tahtia, ja mitä paremmaksi taidot kehittyvät, sitä vähemmän rahaa menee, kun suuremman osan tarvittavista osista osaa rakentaa itse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1721
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1327
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1323
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe