Lions kesävaihto - USA - kokemuksia ja vastatkaa kysymyksiin :)

-

Hei! Olen peruskouluani ensi vuonna päättävä tyttö, ja ajattelin vaihtarivuotta lukion ensimmäisen jälkeen, mutta aloinkin miettiä nyt tätä vaihtoehtoa jo ensi kesänä :)

Paljonko matkan lopulliseksi hinnaksi tulee (lukuunottamatta ostoksia jne..)?

Olitko tyytyväinen Lionsejen toimintaan? Miten järjestö toimi Suomessa ja mukana matkalla? Onko päihteillä nollatoleranssi?

Kesähän ei ole kouluaikaa. Tutustuitko paikallisiin nuoriin? tämä on mulle erityisen tärkeää saada tietää, en haluaisi viettää koko aikaa isäntäperheen kanssa, erityisesti jos siellä ei ole lapsia.

Ja kertokaa muutenkin, USA on mun suurin unelma ja innostuin kun löysin tällasen järjestön :) oon myös katellu vuoden vaihtoo, mut siinä tulee hinta vastaan.

6

2180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -

      anybody?..

    • fksmfkds
    • -

      Kiiitos!:)

    • apBXL91

      Heei, mie oon ollu Valloissa kesävaihtarina ensimmäisen lukiovuoteni jälkeen ja voin sanoa että oli iha ehottomasti elämäni paras kesä!
      Miu matkan hinnat tuli n. 1350€, mutta kävi ihan mielettömän hyvä tuuri, kun paikkakunta josta olen kotoisin "sisältää" kaksi lionsjärjestöä eli kun hain heiltä tukea niin molemmat antoivat minulle n.400€ arvoisen stipendin lähtööni eli matkakulut tippuivat 550€n. Olin tosiaan Texasissa viisi viikkoa ja host perheeni oli mahtava.

      Valitettavasti en voisi sanoa että olisin kovin tyytyväinen ollut sen hetkiseen tieto-taito-tasoon Leijonilla, mm, perheestäni kuulin ensimmäisen kerran kun he löysivät minut facebookista. En siis ollut saanut aluekoordinaattorilta mitään tietoa mutta onneksi perheeni tiesi minusta. Ei se sinänsä haitannut, mutta olihan se vähän outoa saada fbssä viestiä 15v amerikkalaiselta tytöltä (perheen tytär) että "hei, oot tulossa meille kesäksi?" :D

      Lisäksi kun pääsin lentokentälle, olin laittanut laukut ja muut menemään jo koneeseen ja hyvästellyt perheeni ja menossa turvatarkastukseen kun tämä sama aluekoordinaattoritäti laittaa viestiä ja kysyy miulta miun viisumista. Siis miulta! Kuvittelin että kun olen hoitanut paperityöt ja maksanut ja kaikki että heillä olisi tieto miun viisumeista. Menin itkua vääntäen takaisin tiskille kysymään että mitä teen, niin sain siinä sitten kuulla että valtoihin voi mennä maihinnousukortilla ja siel saa hengata 6kk (? muistaakseni) joten viisumia ei tarvita. Huokaisin helpotuksesta ja kipitin takaisin tarkastusjonoon.

      Mut joo. Oletan että he tietävät jo paremmin mitä tekevät. Eli suomessa järjestö toimi - vähän nihkeästi, mutta toimi. Jälkeen päin sain käydä puhumassa kummankin Leijonien kokouksissa ja kertomassa kesästäni ja sain täytellä tyytyväisyyslapun (johon kyllä kerroin varsi selkeästi nämä asiat jotka suomen päässä mättivät).

      Texasissa ollessani sitten toimi tämä paikallinen Leijonaryhmittymä ja olin puolet ajasta perheessä ja puolet leirillä/järjestön matkoilla, jotka sisälsivät käymisen myös TXn pääkaupungissa ja muissa pienemmissä kaupungeissa. Tapasin aivan mahtavia nuoria järjestön toiminnan kautta ja olemme edelleen yhteyksissä, 5vuoden jälkeen. :) Järjestö siellä päässä muutenkin toimi mahtavasti ja se huolehti että on paljon mahdollisuuksia muuhunkin tekemiseen eli se hoiti meidät huvipuistoihin ja veti allasbileitä jossa kaikki leirinuoret sai kokoontua yhteen jne. Todellä mahtavaa toimintaa oli siellä. Perheessänikin oli onneksi tämä 15-v tyttö joten tutustuin hänen kauttaan myös paikallisiin nuoriin ja kävimme sitten yhdessä ostoksilla jne. Luojan lykyksi muukin perheeni oli aktiivinen ja näin ihan tosi paljon erilaisia paikkoja Dallasissa ja Fort Worthissa, he todella halusivat antaa minulle unohtumattoman kesän.

      Päihteet olivat nollatoleranssina ainakin leireillä jne. Yksi tyttö lähetettiin kotiin etuajassa kun hän ei toiminut sääntöjen mukaan. Mikä oli tosi harmi sillä hänellä oli enää joku viikko aikaa olla siellä niin olisi kai kuvitellut että vielä hetken kestäisi. Sopimuksessa taitaa kyllä muutenkin lukea että kun lähdet tälle reissulle niin ymmärrät ja hyväksyt sen että on nollatoleranssi päihteiden kanssa, alaikäisenähän sie siellä olet. Mutta kyllä meidän BBQ-illoissa sai muutaman oluen ottaa valvovan silmän alla. ;D (jotka oli muuten kans AIVAN huippuja!)

      Miulle kävi myös sinänsä hyvä tuuri että olin sinävuona ainoa suomalainen omalla leirilläni, joten sain todella käyttää englantia. Lopulta se tuli uniinkin, mutta sehän lienee vain hyvä asia. :)

      ELI ! Jos Valtoihin haluat, sekä tavata mahtavia ihmisiä ja syödä hyvää ruokaa ja nähdä mielettömiä paikkoja ja olla yhdessä kuumimmista ovsta. ja ihan kaikkea niiin suosittelen miettimään Texasia. :) Onnea matkaan, ja vaikka olisi vähän kankeaa aluksi niin ei hätää, tulet todennäköisesti saamaan jokatapauksessa elämäsi kesän! ps. myös leiriromanssi on mahdollinen ;D

    • kesätyttö123

      apBXL91, olipas sun viestisi ihanan innoittava! Itekin suunnittelen kesävaihtoon lähtöä :) kiitos paljon viestistäsi!

    • apBXL91

      Mahtavaa jos siitä vain on hyötyä. ^^ Ja jos stressaa joku koneen vaihto niin ei hätää, miulla oli 1tunnin vaihtoaika todennäköisesti yhellä Euroopan isoimmista kentistä eli Frankfurtissa. Meitä oli vastassa täti American Airlines kyltillä varustettuna ja sitten sananmukaisesti juostiin kentän läpi, kentän sisäiselle junalle, toiseen terminaaliin ja sen vastakkaisessa päässä olevalle portille. :D Olin viimeinen joka meni koneeseen ja aikaa oli lopulta 3 minuuttia. Hiukkasen meinas mennä jännityksen puolelle. Ja jo koneessa voi kysellä meiningillä "anyone, i don't wanna get lost"-meiningillä, porukka on aina tosi avuliasta. Niin miulle kävi kun takasin tulin, vieressä istui amerikkalainen täti joka oli tehny texas-frankfurt-helsinki väliä useamman vuoden, sen kanssa sitten menin mukavasti portille asti, kun vaihtoa oltiin siunattu 3,5tunnilla. Tsemppiä vaan kaikille jotka suunnittelee kesävaihtoa. ^_^

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      526
      3855
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      467
      3454
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      143
      3050
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2352
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2210
    6. 225
      1662
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1407
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      94
      1301
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      99
      1300
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1100
    Aihe