Mitä töitä tradenomille ?

It.TradenomiPks

Tarina on tosi.

Valmistuin tradenomiksi (it) vuonna 2006. Opiskelujen aikana olin 500 euron kuukausipalkalla työharjoittelussa ja vuosi valmistumisen jälkeen "hienossa" koulutusohjelmassa 8kk koulutustuella, josta "piti" tulla vakituinen työpaikka. Ei tullut.

Kohta siis 6 vuotta valmistumisesta. Koska saan sen it-alan työpaikan? Eikös ammattikorkeakoulun pitänyt opettaa mulle osaamista ja sitten saada työpaikka ?

Älykäs olen,armeijan käynyt ja ylioppilaskin.Miten te muut ootte saanu it-alan työnne ?

En mä kyl enää muistakaan paljon koulun opiskeluista, oli javaa ja visual basicciä. Työn ohella oli ajottain vithun kovaa opiskella ja noita kursseja 4 vuotta.

KOSKA OIKEEN SAAN HYÖDYN JA OIKEAN TYÖPAIKAN ? Alotin opiskelut 2002 ja valmistuin 2006.....

MUTTA VIEL EN OLE TIENANNUT SENTTIÄKÄÄN !

Käykö tässä IHAN aikuisten OIkeesti niin että en tule tekemäänkään koskaan it-alan töitä tässä elämässä ?

Ikää tulee kohta 36, ja kohta hemskatti soikoon alkaa tuntua siltä että en saa uraa it-alalta enkä edes työpaikkaa......

Oikeesti 6 vuotta yrittäny saada töitä ja satoja hakemuksia, kertokaa viisaat, oi kertokaa...koska onnistun saamaan it-alan työpaikan ?

Tää tarina on tosi ja mä oon valvonu koko yön, kello on ihan just 6 aamulla...

112

13240

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • IT-hemmo

Kannattaisi itseopiskella vaikka ohjelmointia ensiksi ja koodata työnäytteitä.

• Olisiko tästä apua?
      • LadyLiike

Teen itse rekrytointeja ja näen satoja hakemuksia/ avoin työpaikka. Yleistyksenä sanoisin, että tradenomien ongelma on se, että hakijat eivät erotu massasta. 90% jakemuksista on identtisiä: työkokemusta sieltä ja täältä, tavanomaiset harrastukset. Voit vaan kuvitella tavallisen tradenomi-naisen hakemuksen... ;)

Jos tradenomimassasta haluaa nousta, pitäisi hankkia osaamista/työkokemusta jostakin epätyypillisestä. Se voisi herättää työnantajan mielenkiinnon. Muuten hukkuu massaan.

Olen rekrytoinut esim. yliopistoista valmistumattomia tai ylioppilaita ennemmin kuin tradenomeja. Onhan se tavallaan väärin, mutta valitsen puhtaasti mielenkiinnon takia esim. maatalous-metsätieteellisen markkinointia opiskelevan opiskelijan.

Kokona työttömänä istuminen on jo lyönyt sinuun leiman työnantajan näkövinkkelistä. Nyt ei kannata hakea vain oman alan töitä vaan hakeutua ihan minne tahansa, jotta saa työttömän-statuksen pois.

• it-duunari

Sorry vaan mutta 36-v tradenomilla, jolla ei työkokemusta ja kuusi vuotta valmistumisesta on kyllä kohtuullisen toivotonta saada enää minkään näköistä työtä it-alalta. Ehkä jotain helpparihommia, mutta ohjelmistokehityksen saa kyllä unohtaa saman tein, sillä jonossa on runsaasti 10 vuotta nuorempia ja osaavampia kavereita. En tiedä mitä olet viimeiset kuusi vuotta tehnyt, mutta johtopäätökset olisi kannattanut tehdä jo aiemmin. Kouluttaudu vaikka putkimieheksi: hommia riittää ja teet ainakin työtä jolla on selkeä merkitys (joo oli huono päivä töissä tänään).

• ikuinen työtön

Mulla on kolme ammattia opiskeltuna ja olen ollut työtön 5 vuotta. Satoja hakemuksia olen lähettänyt ja ollut kymmenissä haastatteluissa. Nyt voin sanoa et ei ollut mitään hyötyä opiskella.

• Koiranpää

Tuo putkimieheksi kuoluttautuminen ei ole edes huono idea. LVI-alan ammattilainen tienaa ihan mukavasti, tosi duuni on fyysisesti "pikkasen" raskaampaa kuin toimistossa näppäimistön painelu.

• Tosi juttu on kyllä.
        Koiranpää kirjoitti:

Tuo putkimieheksi kuoluttautuminen ei ole edes huono idea. LVI-alan ammattilainen tienaa ihan mukavasti, tosi duuni on fyysisesti "pikkasen" raskaampaa kuin toimistossa näppäimistön painelu.

Ei huono ajatus ei...

Mut kannattaa ottaa huomioon myös se että täytyy olla luonnetta ja valmiutta hypätä p*ska kaivoon jos viemäri on tukkeentunut... Meinaan sitä ala vaatii huonoimpina hetkinä ja pakko todeta että mikäli itse alalla olisin niin siinä menisi koskenkorva pullo poikineen helposti...

Mutta, tänään taas Nokian uutisointi lupaili et meitille Kiinteistönvälittäjille riittää töitä... Kunhan vaan niitä ostajia ilmaantuisi... Ainoa et taitaapi putkimiehellä riittää töitä paremmin... Meinaan p*ska ei tunnu loppuvan koskaan...

• Elämä on aina.
        Koiranpää kirjoitti:

Olinhan vuoden opiskellut LVI-alalta ja totta on mukavasti tienaa.Harmistuin itse etten saanut opiskelun loppuun asti nuorena 3 vuotta,koska joku heistä sotki minun väärin käsitetty asioita että se jo pilannut minulla.Opiskelen nyt aikuiskoulutuksessa datanomiksi kun valmistun joulukuussa aika pian.En sitä hakisi tradenomiksi mitään.Valmistumisen jälkeen minulla yhä auki,että hakisinko taas joku alalta koulutukseen jos on tarjolla sopivat jotakin.Siis olen itse nainen:).

• sori vaan
        Koiranpää kirjoitti:

Et saa putkimiehen töitä jos et ole virolainen ja olet valmis tekemän töitä 3€/h tuntipalkalla

• Ingen Göring
        Koiranpää kirjoitti:

Mulla vei vakituisen paikan saaminen lähes tasan 18 vuotta. Jäin työttömäksi laman aikaan -93 ja vakipaikan sain 2011 marraskuussa. Pätkätöitä, kursseja koulutusta. Niin ja työ löytyi lvi-alalta, vaikka ihan suoraan ei koulutus siihen ollutkaan, enkä putkimies, mutta alalla on siistiä sisätyötäkin.

• Ei mitään..

"Ehkä jotain helpparihommia"

No ei. Totuus on se, että kuusi vuotta sitten valmistunut, ilman alan työkokemusta, 36 vuotias ei saa mitään IT-alan hommia.
      Ei edes helpparihommia, jotka, toisin kuin luullaan, eivät ainakaan isossa organisaatiossa, ole mitään joka pojan, itseoppineen, tehtävissä. Vaativat nykyisin jo melkoista ammattitaitoa.

Isossa organisaatiossa tuo homma ei ole mitään työasemien kanssa räpeltämistä.

• ehkä voisit käydä

Miten olisi joku sertifikaatti? Opiskelet ja käyt tentissä. Ei ilmaista mutta niitä arvostetaan kuitenkin melkoisesti. Samalla saat vähän päivitettyä omaa osaamista?
      Esim Oracle IBM sivulta joku serti mitä näkyy paljon haettavan työpaikkailmoituksissa?

• kjghjkg

Poliitikot kun keksi sen orjatyöllistämisen, josta käytetään nimitystä kuntoutttava työtoiminta mistä saa 9 euroa päivältä peruspäivärahan,niin mitäpä sitä muulla tavalla enää palkkaamaankaan.

• Ihmisestä itsestään se on kiinni, miten työllistyy , ei kauheasti koulutustausta paina siinä. Varsinkaan ICT puolella. Itse aloitin IT tradenomi opiskelut, mutta työt veivät mennessään. Nyt takana 10 vuotta töitä. Ehkä sitä joskus sitten opiskelee loppuun jos nämä työ hommat alkaa maistumaan puulta.

• teitsy

Sulla pitäöisi olla kaupallisen alan perusosaaminen ja myyjiä tarvitaan kokoajan. Mene it-tuotteiden tai ohjelmistojen myyntitehtäviin?/ Kopiokonemyyntiin? Nettikauppaan? jne jne...

Tai myy itseäsi atk-osaamisella toimistosihteerityyppisiin tehtäviin. Aulapalvelut on myös yksi paikka missä töitä on. Eli jos kielitaitoa löytyy ja halua avustaa muita toimistotyössä. Siitä pääsee nopeasti eteenpäin.

Työharjoittelulla eli silä ilmaistyöllä voi päästä haluamaasi yritykseen harjoittelijana sisään päivittämään osaamista...

• nainen palkataan

Jos sattuu olemaan mies, niin toimistosihteerityyppisiin ja aulapalveluihin on käytännössä mahdotonta päästä.

• ZeiZei-69

Itse olen tradenomi, en tosin it-puolen. Työelämän kautta siirryin pikkuhiljaa testaushommiin ja olen edennyt siellä hyvää tahtia. Kaikki on itsestä kiinni, mutta sitkeys palkitaan. Helpparihommien kautta tiet varmasti aukeaa jos on tarpeeksi suuri talo ja näytät osaamisi.

Työssä sen homman oppii, ei koulussa. Muilla meidän yksikössä on it-insinöörin/DI koulutus, mutta ei ne sitä hommaa sen paremmin osaa. Papereilla ei tee mitään.

• Työnantajanakin

Suosittelen korkeakoulututkinnon suorittamista, jos töitä ei ala löytyä. Esimerkiksi DI:lle ja KTM:lle töitä löytyy aina. Suuntautumisen voit valita pohjakoulutuksen, kiinnostuksen ja kykyjesi mukaan.

Yksi tunnistettu ongelma on, että nykyisiä suoritustason töitäkin hakee liian monta ryhmää. Esimerkiksi perustason helpdesk -työtä hakee nykyään mm. Datanomit, AMK-insinöörit, Tradenomit ja lukion tai ammattitutkinnon suorittaneet, joilla on tarvittava osaaminen muuta kautta. Tästä syystä jokaiseen paikkaan hakee todella suuri määrä hakijoita eli perustason töitä ei riitä kaikille.

Sama pätee myös ohjelmointityöhön. Ei ole tarvetta henkilöille, jotka osaavat "jonkin verran" ohjelmoida. Tarvitaan oikeasti osaavaa ja erikoistunutta henkilöstöä. Heille on paikkoja avoinna niin paljon kuin jaksaa töitä tehdä.

Avainsanana on erikoistuminen. Älä ala jokapaikanhöyläksi, erikoistu. Jos tarvitaan henkilöä, joka on melko hyvä tietokoneiden käytössä, se löytyy nopeasti kun kysytään lähimmältä 17-vuotiaalta pojalta paikallisella lukiolla.

Erikoistumalla erotut eduksesi - hanki tutkinto, jonka suorittamalla sinut tunnistetaan varmaksi osaajaksi eikä kykyjäsi ole syytä arvuutella.

• akaDI

Ei pidä paikkaansa. Itse olen Olen 31-vuotias Tietotekniikan DI, ja olen ollut työttömänä kohta vuoden. Erikoistumisalana tietoliikenneverkot ja pilvipalvelut. Työkokemusta minulla IT-alalta 2v josta on jo jokin aikaa. Lisäksi minulla on Merkantin, Merkonomin ja Tietotekniikan AMK-insinöörin paperit taskussa. Muutamassa haastattelussa kävin syksyllä 2011 vailla tulosta ja keväällä 2012 en ole saanut muita kuin -valintamme ei kohdistunut sinuun-tyyppiä vastauksia.

• opiskele lisää
        akaDI kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Itse olen Olen 31-vuotias Tietotekniikan DI, ja olen ollut työttömänä kohta vuoden. Erikoistumisalana tietoliikenneverkot ja pilvipalvelut. Työkokemusta minulla IT-alalta 2v josta on jo jokin aikaa. Lisäksi minulla on Merkantin, Merkonomin ja Tietotekniikan AMK-insinöörin paperit taskussa. Muutamassa haastattelussa kävin syksyllä 2011 vailla tulosta ja keväällä 2012 en ole saanut muita kuin -valintamme ei kohdistunut sinuun-tyyppiä vastauksia.

Eipä ole ihme ettei akaDI löydä töitä kun kirjoitustaito on olematon. Merkantti, merkonomi, tietotekniikan AMK-insinööri kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella. Ei anna vakuuttavaa kuvaa ammattitaidosta eikä opiskelustakaan. Tietenkään tuo ei ole niin iso asia, jos töitä osaa tehdä, mutta antaa viitteitä kuitenkin miten on opiskeltu ja mitenkä asiat on omaksuttu.

• Elämä on aina.

Eikö suomessa jo liikaa tradenomeja ja datanomeja??Itse olen datanomin opiskelija joka valmistua jo joulukussa pian.Töitä saattaa joskus vaikeata saada.Ikävä kyllä,että näin on.Pian jo ehkä täynnä datanomeja kasvaa kun ei ehkä töitä riitä kaikille.Siksi pohdin itse,että hakisinko ensi vuonna keväällä opiskeluun joku alalta jos tarjolla sopivaa.Ei minulle haittaisi,että jos minulla olisi 3 ammattia eri alalta.Joo putkimiehen töitä kyllä varmasti hommia löytyykin.En itse tiedä mitä nykyään suomessa kova pulassa ammatin huolimatta?Kuulemma pulassa olisi sorvaajia..hmm.

• itsekin juntti
        opiskele lisää kirjoitti:

Eipä ole ihme ettei akaDI löydä töitä kun kirjoitustaito on olematon. Merkantti, merkonomi, tietotekniikan AMK-insinööri kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella. Ei anna vakuuttavaa kuvaa ammattitaidosta eikä opiskelustakaan. Tietenkään tuo ei ole niin iso asia, jos töitä osaa tehdä, mutta antaa viitteitä kuitenkin miten on opiskeltu ja mitenkä asiat on omaksuttu.

Tuohon voisi heittää sanonnan sisältö on tärkeämpi kuin muoto.

Jotkut insinöörit/DI :t ovat vain niin juntteja, etteivät osaa kirjoittaa, eikä heillä ole juuri minkäänlaista yleissivistystä. Junttius johtuu mielenkiinnon puutteesta tekniikan ja talouden ulkopuolisiin asioihin. Kiinnostus on rahanteko/autot/verkkopelit/vempaimet.

Mutta ihmiset vain ovat kiinnostuneet niin eri asioista.

Mutta itsekin olen päästäni vialla, joten sallittakoon tämä iloittelu... olen yhteiskunnan pohjalla makaava loinen.

Mutta eivät kirjoitustaidottomat DI:t voi asialle mitään. Kääntöpuolena on lahjakkuus ja kyvykkyys jossain muussa asiassa. Muistan yhden nopeasti Otaniemestä valmistuneen tietoliikenne DI:n, joka ei osannut ede ruotsin lukusanoja 1....12, mutta tiesi mitä halusi, ja aina on isojen firmojen/laitosten työhaastatteluissa nopeasti tärpännyt.

• Konsultti...

Ei löydy KTM:lle tai DI:lle yhtään sen paremmin töitä, jos tekee mahdollisesti samat virheet, eli:

1. Hae ensimmäiseksi työpaikasi osaamistasoasi vastaavaa, äläkä kurota liian korkealle. Meillä aloitti hetki sitten KTM talousassistenttina ja hyvällä asenteella.

2. Älä anna työttömyyden pitkittyä valmistumisesi jälkeen. Eräiden tutkimusten mukaan ensimmäiset 4kk valmistumisen jälkeen ovat kriittiset, jonka jälkeen työttömyydellä on tapana pitkittyä ja työnsaanti heikkenee oleellisesti.

3. Kun pääset töihin, muista ettet ole vielä ammattilainen. Työ opitaan töissä ja koulutus antaa siihen vain lähtökohdat. Ylimielisellä asenteella huomaat taas kohta olevasi työtön.

• Lääkäri 2
        Konsultti... kirjoitti:

Ei löydy KTM:lle tai DI:lle yhtään sen paremmin töitä, jos tekee mahdollisesti samat virheet, eli:

1. Hae ensimmäiseksi työpaikasi osaamistasoasi vastaavaa, äläkä kurota liian korkealle. Meillä aloitti hetki sitten KTM talousassistenttina ja hyvällä asenteella.

2. Älä anna työttömyyden pitkittyä valmistumisesi jälkeen. Eräiden tutkimusten mukaan ensimmäiset 4kk valmistumisen jälkeen ovat kriittiset, jonka jälkeen työttömyydellä on tapana pitkittyä ja työnsaanti heikkenee oleellisesti.

3. Kun pääset töihin, muista ettet ole vielä ammattilainen. Työ opitaan töissä ja koulutus antaa siihen vain lähtökohdat. Ylimielisellä asenteella huomaat taas kohta olevasi työtön.

"3. Kun pääset töihin, muista ettet ole vielä ammattilainen. Työ opitaan töissä ja koulutus antaa siihen vain lähtökohdat."

No ei se nyt onneksi ainakaan aina ihan näinkään ole. Olisipa mukava mennä vastavalmistuneelle hammaslääkärille hoidattamaan kipeää ja sairasta viisaudenhammasta, ja hammaslääkäri tuumaisi että" joo, poistaa tuo pitää, tämä onkin ensimmäinen kerta ja alan nyt opettelemaan omin päin tätä hommaa, mutta eiköhän tämä ala sujumaan jossain vaiheessa ja opin tämän varmaan hiljalleen tekemään oikeinkin"

Tai lähtisi helikopterilennolle Suomenlahden yli ja helikopterilentäjä olisi vastavalmistunut. Siinä katselisi kytkimiä, ohjauskahvaa ja polkimia: "joo, tämä on ensimmäinen lentoni siten että itse lennän konetta, saihan tähän koulutuksessa hyvät perusteet, mutta nyt alan oikeastaan vasta tosissaan opettelemaan tätä hommaa, eiköhän tämä tästä, toivottavasti ei tule kone alas ja enköhän tämän lentämisen ajastaan opi sitten".

Jotain rajaa näihin juttuihin siis. Vaikka varmaan IT-alalla (en tarkoita armeijan ilmatorjuntaa) on tällainen asenne, että "ei sillä koulutuksella ole mitään väliä, valmistumispaperit ovat vaan papereita ja sama se mitä on opiskellut, sitten kun menee töihin niin ne työt oppii tekemällä". Sille se joskus vaikuttaakin kun joutuu töissä käyttämään jotain atk-ohjelmia, joiden pitäisi helpottaa töitä, ei vaikeuttaa niitä. Apua asiantuntijalta pyytämällä ei ongelma ratkea joskus päiväkausiin jos on jostain vähänkään hankalammasta hommasta kyse.

Itse olen lääkäri, joka ainakin on kokenut koulutuksen olevan todella tarpeen ammatin harjoittamiseksi. Atk-pohjaiset sairauskertomusjärjestelmät tuntuvat enemmän haittaavan kuin helpottavan töitä. Ainakin 30-45 minuuttia 8 tunnin työpäivästä katselen tiimalasia koneen näytöllä koska atk toimii niin surkeasti. Ilman sitäkään ei kuitenkaan työtä sallita tehtävän, mieluummin olisin ilman jos se minusta kiinni olisi. Lisäksi teen hallinnollisia töitä, joissa on omat erityiset ohjelmansa virallisten asiakirjojen laatimiseksi, käytännössä tietää jo varmasti että jos uusi työasema tulee, joka asennetaan johonkin salattuun verkkoon niin varmasti ei pelaa alkuun kunnolla ja helpdeskin kautta ei monestikaan asiat hoidu päiväkausiin, ammattitaidottomuutta ilmenee heti kun hommat menevät vähänkin vaikeammiksi.

Varmaan kannattaisi siihen koulutukseen alkaa suhtautua hieman eri lailla atk-puolellakin siis. Ei lääkärikään voi ajatella vetävänsä yliopistossa opintoja kevyesti ja sitten tositoimissa vasta alkaisi opetella kunnolla kaikkea. Tosin tentit ja käytännön tentit lääkäreillä jo sen takaavat että ammattitaidottomia ei valmistu.

• Ingen Göring
        opiskele lisää kirjoitti:

Mulla on ollut pomojakin, joilla on erittäin surkea kirjoitustaito, insinöörejä kaikki. Silti ovat olleet osaavia töissään. "Kirjoitus tyyli on ollut suunnillee tätä luokkaa, miten tähän lainaus merkeissä laitettuu lauseeseen nyt kirjiottelen".

• TöissäIlmanPaperia

Yliopiston tietojenkäpistely jäi aikoinaan kesken, en nähnyt syytä opiskella 5 vuotta ohjelmointikieltä josta aika oli jo jättänyt. Olen sen jälkeen työskennellyt niin sovelluskehittäjänä, kuin konsulttinakin.

Papereita tärkeämpänä pidän sosiaalisia taitoja, koska oikeasti tällä alalla niitä tarvitaan jopa enemmän kuin muilla. Mikäli sosiaaliset taidot ovat kellarissa kasvaneen D&D-nörtin tasoa niin suosittelen lämpimästi joko alan vaihtoa tai sitten alat kehittämään itseäsi sillä saralla.

• nklnlkn

EI. Olisit mennyt ammattikouluun ja valmistunut vaikka putkimieheksi. Töitä olisit tehnyt jo 6 vuotta yötä päivää ja hilloa tulee ikkunoista ja ovista.

• mk

Kyllä niitä putkihomkia nuorena tekeemutta kun tulee ikää yli 40v niin ei jaksa enää tehdä urakkavauhdilla että pääsee liksoille. Itsekkin aikoinaan ammattikoulun käynyt metallipuolen ja oli aikanaa niin yksitoikkoista hommaa ja onneksi kävin teknillisen koulun aikoinaan ja nyt voi laittaa muut tekemään enkä niissä metllihommissa nykyisin pääse lähellekkään niihin ansioihin mihin nyt pääset. Sillä ei ole mitään merkitystä mitä tienaa vaan kuinka helpolla sen saa. Opiskelu aikana kannattaa yrittää saada se työpaikka missä on kesähommissa ja kysellä jatkoa koska se ensimmäinen työpaikka koulun jälkeen on tarkein.

• Jookos kookos

Olivatko parerit minkä tasoiset ?

Suosittelen harkitsemaan vakavasti alan vaihtoa. Koko ajan valmistuu uusia nälkäisiä tradenomeja jotka omaavat uudemmat tiedot ja taidot kuin sinä - aika paha siinä on ilman työkokemusta kilpailla näiden kanssa.

Toinen mahdollisuus on hankkia alan lisäkoulutusta ulkomailla - tätä moni työnantaja arvostaa ja haluaa.

Nykyisellään ainakaan minä en palkkaisi sinua - syynä ikä, työkokemuksen puute, vanhentunut koulutus. Valitettavasti.

• trendopellet

Ja ainakaan minä en hakisi sun palvelukseen - syynä sanan "nälkäinen" käyttö. Jokainen rekrytoija tai työnantaja, joka käyttää tuota kuvottavaa sanaa saa ainakin mut oksentamaan.

• jopasp

Nykyään työllistyy enään vain jos sulla o kunnon suhteita työpaikkaan/alalle jonne haet. muuten voit sanoa että olet pitkäaikaistyötön 110% varmuudella. Sitä tosin työkkäri ja kela ei ymmärrä koska ne ihmiset tekevät työtä heille annetun kirjallisen ohjeen mukaan josta ei saa poiketa milliäkään. on ihan sama noissa paikoissa onko siellä töissä ihminen vai onko "virkailija" automatisoitu tietokone ruutu.

Onnea työn hakuun.

• Yualle

Terve. Oletko tämän 6 vuotta siis kirjoitellut niitä työappleja ja viettänyt ns. työttömän elämää? Nyt on aika ottaa itseään niskasta kiinni ja hakeutua jatkokoulutukseen!! Kehitä itseäsi. Teitä "pelkkiä" tradenomeja on varmaan tuhansittain. Jonkun erikoisosaamisen hankkiminen ei ainakaan huononna työllistymismahdollisuuksia ja se näyttää työntekijää hakevan firmankin silmissä hyvältä, kun moista voit mainostaa hakemuksessasi!!

Vielä(kään) ei ole liian myöhäistä!

• lkjojkns

Uskon, että myös tradenomeille on kysyntää työmarkkinoilla. On selvää, että kaikista ei voi tulla johtajia, eivätkä kaikki edes työllisty, mutta iso osa saa myös koulutustaan/omaa alaansa vastaavaa työtä. Iso merkitys on työntekijän omalla persoonalla ja työkokemuksella, mielestäni ei niinkään papereilla/papereiden keskiarvolla (ainakaan sen jälkeen, kun on päässyt siihen ensimmäiseen oman alan työpaikkaan).

Itse olen valmistunut 2009 tradenomiksi (taloushallinto) ja työelämässä (ja omalla alla) ollut v. 2008 alkaen. Ensin muutama pidempi määräaikainen työsuhde ja sitten vakipaikka v. 2010. Työt hankittu ihan perinteisesti hakemalla eli siis minulla ei ollut mitään valmiita suhteita/vanhempien firmaa taustalla. Toki nyt muutaman vuoden kuluessa olen luonut itse suhdeverkostoa esimerkiksi niin, että en ole "polttanut siltoja" lähtiessäni entisistä työpaikoista , vaikka määräaikaisuus onkin päättynyt.

Toivotan Sinulle onnea työnhakemiseen. Katkeruuden tai epätoivon ei kannata antaa vallata mieltä. Suosittelen myös kokeilemaan vuokrafirmojen kautta työskentelyä (esim. Manpower, Eilakaisla). Omat kokemukset näistä ovat pelkästään positiivisia.

• ÄLLITÄLLI

Kysytkö sä ohan oikeasti täällä, että "KOSKA SAAN IT-ALAN TYÖPAIKAN" ??? No, en todellakaan ihmettele, ettet töitä ole saanut. Työvoimatoimisto järjestää kursseja "Kuinka hankin työpaikan" vai millä nimellä nyt tarjoaavatkin sitä koulutusta. No tässä hyvä esimerkki, kuinka ola oma-alettooton.

• nbvfd

Aloittajahan on ollut työvoimakoulutuksessa ilman palkkaa ja tehnyt työharjoittelun eli hänellä on ainakin vuoden työkokemus.

Mutta tässä sen näkee: kun työnantajan ei tarvitse maksaa palkkaa perehdyttämisajalta, ei sitä kokemusta pidetä minään, eikä saatua työkokemusta arvosteta lainkaan.

Poliitikot ovat luoneet yhteiskuntaan systeemin, jossa työtä tehdään ilmaiseksi. Kaikki nämä koulujen ilmaiset ja puoli-ilmaiset harjoittelut aiheuttavat sen, ettei valmistumisen jälkeen työtä saa, kun tarjolla on aina sitä ilmaistakin työväkeä otettavaksi. Muutama osaaja, joille maksetaan kovaa palkkaa ja loput työt teetetään assareilla ilmaiseksi.

• mohmoh

Katso peiliin, vika näkyy siellä

• ......

Vika on myös siellä, että nykyään kaikki teetetään halvimmilla alihankkijoilla, jotka yleensä sijaitsevat Aasiassa. Yritykset eivät myöskään halua kouluttaa kokematonta työvoimaa.

• Ingen Göring

Tyhmän neuvo. Minä koetin aina etsiä itsestäni vikaa, mtuta sitten tajusin, että peiliin katsominen on tyhmin neuvo. riittää että vilkaisee peiliin sen verran, että pärstä on siisti ja vaatteet ok. .Mitään vikoja ei kannata sieltä rueta etsimään, sillä täydellinen ei ole kukaan!

Peilistä ei löydy töitä, turha noin idoottiimaisiin asioihin kuin vikojen etsimiseen on aikaa käytätä. Pitää vaan alkaa miettiä omia hyviä puoliaan ja tuoda niitä esille. Itseään voi myös kehittää, ihan ilmaiseksikin - opintomateriaalia löytyy kirjastoista ja netistä pilvin pimein. Kannattaa miettiä joku erikoinen harrastus, suurin osa harrastuksista on oikeasti aika edullisia. Ei tartte mitään kallista urheilua tai soittoa alkaa harrastaa.

Te joilla ei ole mutta sanottavaa kuin että katsokaa peiliin, pitäkää turpanne kiinni. SAIN TÖITÄ KUN LOPETIN VIKOJEN ETSIMISEN ITSESTÄNI!

• Ingen Göring
        Ingen Göring kirjoitti:

Tyhmän neuvo. Minä koetin aina etsiä itsestäni vikaa, mtuta sitten tajusin, että peiliin katsominen on tyhmin neuvo. riittää että vilkaisee peiliin sen verran, että pärstä on siisti ja vaatteet ok. .Mitään vikoja ei kannata sieltä rueta etsimään, sillä täydellinen ei ole kukaan!

Peilistä ei löydy töitä, turha noin idoottiimaisiin asioihin kuin vikojen etsimiseen on aikaa käytätä. Pitää vaan alkaa miettiä omia hyviä puoliaan ja tuoda niitä esille. Itseään voi myös kehittää, ihan ilmaiseksikin - opintomateriaalia löytyy kirjastoista ja netistä pilvin pimein. Kannattaa miettiä joku erikoinen harrastus, suurin osa harrastuksista on oikeasti aika edullisia. Ei tartte mitään kallista urheilua tai soittoa alkaa harrastaa.

Te joilla ei ole mutta sanottavaa kuin että katsokaa peiliin, pitäkää turpanne kiinni. SAIN TÖITÄ KUN LOPETIN VIKOJEN ETSIMISEN ITSESTÄNI!

Lisäys, sen sijaan että olisin tuijotellut peiliä, aloin katsella nimimerkin mohmoh kaltaisia tampioita. Ajattelin, että tuokin taulapää on jossan töissä vaikka ajatusmaailma on vähäinen ja mustavalkoinen, joten miksen minäkin. Se auttoi kummasti itsetunnon kasvussa.

• That's IT

Vaihda alaa. Kuusi vuotta odottamassa sitä oikeaa työpaikkaa kertoo, että olet joko väärällä paikkakunnalla tai sitten muuten vain et herätä luottamusta työnantajassa.

Tämän hetken tilanne IT-puolella on se, että tuolla työkokemuksella et tule KOSKAAN saamaan työtä. Tilanne olisi toinen, jos olisit heti valmistuttuasi päässyt johonkin työn syrjään kiinni ja siitä alkanut ponnistaa. Tällä hetkellä markkinat ovat täynnä Nokialta potkittuja nörttejä,joten siellä ei ole tilaa osaamattomille eikä myöskään vanhemmille kokeneille tekijöille

Joten vaihda alaa!

• tradenomi -09

Itse valmistuin vuonna -09 "taloushallinnon tradenomiksi" siis hieman eri linjalta kuin sinä, mutta tradenomiksi kuitenkin. :) Tuona aikana edes kiven alta ei tahtonut löytää vapaita työpaikkoja. Valmistumisen jälkeiseksi kesäksi pääsin töihin firmaan, jossa olin suorittanut amk-harjoittelun. Mutta kun taloudellinen tilanne oli mitä se tuolloin oli, niin tällä kyseisellä firmalla ei ollut mahdollisuuksia tarjota töitä pidempään.

En edes muista lukua, kuinka monta työhakemusta olen elämäni aikana lähettänyt ja kuinka monessa haastattelussa olen käynyt. Silti olen aina tehnyt oman alani töitä, sillä jostakin kiven murikan takaa niitä on löytynyt. Kun vaan jaksaa etsiä niin sellaisiakin paikkoja voi löytää, jotka eivät edes ole ns. julkisessa haussa.

Ensimmäiset vuodet valmistumisen jälkeen voin sanoa tehneeni pääasiassa ainoastaan pätkätöitä. Vasta nyt keväällä -12 minulle tulee täyteen ensimmäinen vuosi samassa työpaikassa, josta todella pidän. :) Voin sanoa, että tämä kuljettu matka on toisinaan tuntunut helvetin pitkältä! Sitä ei ihan kouralla lasketa, että kuinka monet "itkut" on väännetty sen asian vuoksi, ettei töitä ole tahtonut löytyä.

Vahvasti olen itse sitä mieltä, että pelkkä koulunpenkillä istuminen ei tee kenestäkään oman alansa ammattilaista, vaan ammattimaisuuden kehittymiseen vaaditaan kokemusta. Ellei sitä ole kertynyt, niin töidenkin saaminen on todella todella vaikeaa.

Muistan itsekin kun hain töitä juuri valmistumisen jälkeen, niin useasti sain kuulla kommentteja olevani todella mukava ihminen ja sopivani heille töihin. Ainaona miinuksena mainittakoon kokemattomuuteni, jonka vuoksi he eivät voineet palkata minua heille töihin. Aina sekään ei riitä, että on mukava tyyppi ellei kokemusta ole niin ovet usein sulkeutuvat nenän edestä.

Monesti on itsellekin tullut silloin aikoinaan töitä hakiessa mieleen, että vittuako sitä jaksaa ees yrittää? Aivan sama kuinka hyvin haastattelu menee tms. aina homma jää kiinni siitä kokemuksen puutteesta. Harva on valmis palkkaamaan vastavalmistuneita, ellei sitten heillä ole mahdollisuutta perehdyttää oikein perusteellisti koulutuksen muodossa.

Toivotan sinulle kuitenkin todella paljon onnea työnhaussa! Sinun on markkinoitava itseäsi rohkeasti maailmalle, otettava oma-aloitteisesti yhteyttä oman alasi töitä tarjoaviin yrityksiin, annettava itsestäsi hyvä kuva työhaastattelussa jne.

Vinkkinä voisin sanoa, että ainakin täällä meillä päin työvoimatoimistot ovat tarjonneet kaikenmaailman alojen firmoissa harjoittelupaikkoja, joiden kautta voi parhaimmassa tapauksessa työllistyäkin. Aina se on tyhjää parempaa hommaa!

Sillä loppujen lopuksi kukaan muu ei sitä työpaikkaa sinulle hanki, se on sinun itsesi tehtävä keinolla jos toisella! :)

• Trade08rrrr

Ei se helppoo oo IT-Tradenomilla mutta kyllä noita työpaikkoja jostain saa.

No itselläni kävi niin, että eihän minusta mitään gurukoodaria tullut. Flashiä, Javaa ja mobiilipuolta vähän raapastiin koulussa mutta eihän se riitä.

Toi Tradenomin koulutus on aliarvostettu joten paperille ei paljoa arvoa kannata laittaa työhaussa. Se on lähinnä vain tae, että saa pyytää sitä palkkaa.

Opiskelijat pitäisi heti orientoiduttaa siihen, että koulutus ei voi antaa pätevyyttä alalle vaan ne kurssit on lähinnä vain sitä, että ohjataan oppiminen oikeisiin asioihin ja näytetään, mitä suunnilleen pitiäsi opiskeljja ja omalla ajalla sitten opiskellaan ja harjoitellaan niitä ja muita asioita.

Neuvo kaikille It-alan opiskelijoille: jättäkää ne pelaamiset, ryyppäämiset ja nettisurffailut vähemmälle ja tehkää jotain omaa projektia kotonakin (jotain muuta kuin nettisivuja siis). Pelkät läksyt ei riitä. Opetelkaa googlen ja kirjallisuuden käyttö.

Mä tein kouluprojekteina pikkupelejä ja opinnäytetyönä jotain kans. Olin vuoden työttömänä ja erään koulutuksen myötä sitten aukes pelialalla työpaikka. Ei tarvinnut tradenomin todistusta kyllä näyttää...

Eli vaikka en ole gurukoodari niin kyllä se jostain työpaikka tulee. Mutta ei tämäkään nyt niin siistiä ole: olen alipalkattu ja rahat hädin tuskin riittää perheelle. Mistään asuntolainoista on turha edes haaveilla kun ei ole varmuutta jatkuuko duunit.

Ainoastaan voin neuvoa että tee omia projekteja, joita voi näyttää työnantajille tai pistä oma yritys pystyyn tai vaihda alaa. Kyllähän ihmiset nykyään "vanhanakin" opiskelee.

• nnsnns

IT-alalta ei ole minkäälaista kosketuspintaa, mutta tradenomina olosta kyllä. Mikäli olet yhtään myyntihenkinen, niin suosittelen sinne siirtymistä. Paljon helpompi edetä myyntipäälliköksi tai vastaavaksi. Hommiaikin löytyy kohtalaisen paljon, mikäli on oikea asenne ja homman osaa.

• A.Koi

Yritä Siwan kassalle syksyllä kun opiskelijat lopettaa työnsä!

• Expatriate

Itse valmistuttuani Tradenomiksi hain lähes sataa työpaikkaa. Haastatteluun pääsin tasa kerran. Tajusin ettei Suomessa ole minulle töitä - muutin ulkomaille. Nyt suuren yrityksen keskijohdossa, oman alan töissä 3 vuotta valmistumisen jälkeen.

Kannattanee hakea myös Suomen ulkopuolelta.

• ghoiuy9798

Suosittelen harkitsemaan vakavasti alan vaihtoa.

• 2

Entinen opistoaste oli paljon parempi. Miksi esim. jotkut kirjoittavat insinöörin perään amk? Paremmalta kuulostaa pelkkä insinööri. Ei kuitenkaan kukaan DI:ksi sekoita. Sama homma esim sairaanhoitajilla. AMK-maininta vain alenta arvostusta.

Ammattikorkean käyneet sosionomit taas ovat lastenpiikoja ja vanhustenhoitajia, joihin ei ennen tarvinnut mitään koulutusta. Ja sitten nämä lapsenlikat kuvittelevat itsestään jotain suurta. Täysin turha koulutus.

Tradenomit kilpailevat merkonomien kanssa ja itsekin palkkaisin merkonomin ennemmin.

• hohhoijaa

Ei se KTM-tutkintokaan tänä päivänä enää töitä takaa ellei ole lukenut pääaineena laskentatoimea. Siippa ollut viimeisen parin vuoden aikana yhteensä vuoden työttömänä. Valmistumisesta 7 vuotta ja relevanttia työkokemusta 5 vuotta.

Työharjoittelu on vitsi. Voisi luulla, että harjoitteluun valitaan ihminen, joka ei ennestään osaa hommia vaan tulee siihen oppimaan, mutta ei. Joka harjoittelupaikkaan löytyy aina työtön juuri kyseisen alan ammattilainen, josta työnantaja sitten saa ilmaista työvoimaa, jota ei edes tarvitse kouluttaa

Pahintahan nuorelle työttömälle on se, että opiskella ei voi. Jos siippa olisi käyttänyt työttömyysaikansa opiskeluun hän voisi nyt toimia vaikka kirjanpitäjä. Mutta ei voinut, sillä silloin olisi lähtenyt kaikki tuet. On kyllä niin perseestä.

• Pekkateemu

Valitettavaa, mutta totta!!

Ei tradenomeille ole mitään tarvetta. Nyt tarvittaisiin oikeesti niitä työntekijöitä.... ei mitään ruuduyn takana istujia!!

• Tradenomi v.2009

Jonkun ne taloushallinnon tehtävätkin on tehtävä ja silloin tarvitaan tradenomeja ja merkonomeja. Yritystoimminassa yritys joutuu joko itse tai ulkoistamalla hoitamaan mm. kirjanpidon, myyntireskontran hoidon, laskutuksen, palkanlaskennan- ja maksun jne, eikä niitä töitä kuka tahansa osaa tehdä. Koulutus antaa valmiudet näiden tehtävien hoitoon, ja työn teko antaa lopulliset eväät näiden töiden tekemiseen.

• Ei itsestäänselvyys.

Koskas on tullut itsestäänselvyydeksi, kun kouluttautuu johonkin saa automaattisesti alan töitä?

• Alariippuvaista

Esimerkiksi Sosionomit (AMK), jotka työskentelevät sosiaalivirastoissa.

Sosiaalivirastoissa tehdään ihan perustason paperityötä, johon Suomen lain mukaan tarvitaan tietty koulutus. Tähän pääsee tällä koulutuksella, vaikka työ on opittavissa hyvin nopeasti ilman alan koulutusta.

En ota kantaa siihen, onko paikkoja vapaana jokaiselle halukkaalle, mutta näihin töihin pääsee heti sosionomina ilman alan työkokemusta ja muut, vuosiakin toimistotöitä tehneet eivät pääse.

• Tohtroriperuskoulu

Totuus tosiaan on että, ET tule saamaan töitä ilman kokemusta ja LIIAN vanhana.

saattaisit päästä välinehuoltajaksi, perusteet kunnossa muutama kuukausi kurssia,

VARMA työpaikka loppuiäksi !

• mielikuvitusta kehii

Tradenomi on vain pelkkä tutkinto, eikä se pätevöitä missään tapauksessa minkään alan 100 %:seksi ammattilaiseksi. MIKÄÄN koulutus ei tee alan ammattilaista, vaan se työkokemus on se tärkein pointti. Koulutus on vain astinlauta, josta ponnistetaan työelämään.

Sori, mutta 6 vuotta kuulostaa järkyttävän pitkältä ajalta. Jos osaat jo IT-alan hommia, niin miksi et ole perustanut vaikka pientä sivutoimista yritystä, jossa toimit "Helpson" -tyyppisenä tukena, opastat mummoille ATK-taitoja, teet jotakin pientä ilmaisohjelmaa tms. Oletko esimerkiksi tarjonnut vaikkapa kotikaupunkisi työväenopistolle sellaista ATK-kurssia, jota voisit tarjotua vetämään? Entä oletko kysynyt lähikuntien kouluilta, onko heillä tarvetta tuntityöntekijälle tuuraamaan esim. koulujen ATK-opetusta? Oletko valmis tekemään töitä myös ulkomailla? Voisitko tehdä jotakin työtä, joka sivuaa IT-ohjelmointia ja lähteä siitä pikkuhiljaa kohti ohjelmointia tekemällä töitä esim. ATK-kaupassa tai tekemällä esim. tietokoneiden korjauksia? Entä oppisopimuskoulutus? Entäs pätkätyöt ja rekryfirmat, joista parin vuoden puurtamisen jälkeen pääsisi ehkä vakipaikkaan käsiksi? Sitä työtä ei aina ole olemassa tarjottimella tyrkyllä, vaan joskus sitä työtä pitää oikeasti keksiä ja luoda.

Netistä on myös ladattavissa ilmaisohjelmistoja esim. laskutukseen ja kirjanpitoon. Tämän tyyppinen koodaustoiminta osoittaa ahkeruutta, pitkäjänteisyyttä ja sitä, että oikeasti osaat asiasi ja kykenet ottamaan käyttäjien palautetta vastaan kehittääksesi tuotetta parempaan suuntaan. Jos olet graafisessa suunnittelussa hyvä, niin osa tuotteista erottuu hyvällä ulkonäöllä, selkeydellä ja loogisuudellaan muista "tavisohjelmista".

Itse olen aikanaan käynyt kauppaopiston ja keskellä 90-luvun lamaa onnistunut löytämään töitä, kun "kaikki" oli työttömänä. Kelpuutin mitä tahansa työtä, joka vähääkään sivusi koulutusta. Menin nälkäpalkalla surkeaan työpaikkaan, jossa pomo oli kamala, työmatka ylipitkä, toimitilassa ilmeisesti hometta jne. Oleellista oli kuitenkin se, että sain sitä työkokemusta, josta pääsin ponnistamaan seuraavaan työpaikkaan sen jälkeen, kun tämä edellinen työnantaja meni konkurssiin. Huippu-uraa ei ole vieläkään, mutta sinnitellyt olen sitkeästi vaan eteenpäin.

• mummon rima

Ketä ovat ne mummot joille pitää opettaa atk-taitoja? Olen mummo ja 62-vuotias. Opetan nuorille atk-taitoja ja eri ohjelmien hallintaa, jotta osaisivat tehdä töitäkin. Nuorilla on näköjään joku kummajaisluulo mummojen atk-taidoista. Vain nuoret osaavat ja hallitsevat atk-alan? Sanoisin ettei pidä paikkaansa.

Suuressa ylimielisyydessään nuoret otaksuvat että mummot eivät, eivät tiedä, eivät hallitse - ovat siis vain mummoja (entä papat???). Ei ihme että töitä ei löydy, kun ollaan maailman napoja ja luullaan että osataan vaikka mitä kun joku koulu käyty läpi - joskus rimaa hipoen.

• bbfzb
        mummon rima kirjoitti:

Ketä ovat ne mummot joille pitää opettaa atk-taitoja? Olen mummo ja 62-vuotias. Opetan nuorille atk-taitoja ja eri ohjelmien hallintaa, jotta osaisivat tehdä töitäkin. Nuorilla on näköjään joku kummajaisluulo mummojen atk-taidoista. Vain nuoret osaavat ja hallitsevat atk-alan? Sanoisin ettei pidä paikkaansa.

Suuressa ylimielisyydessään nuoret otaksuvat että mummot eivät, eivät tiedä, eivät hallitse - ovat siis vain mummoja (entä papat???). Ei ihme että töitä ei löydy, kun ollaan maailman napoja ja luullaan että osataan vaikka mitä kun joku koulu käyty läpi - joskus rimaa hipoen.

Näkeehän sen noiden asenteestakin. 36-vuotias on jo muka niin wanha, ettei töitä löydy enää koskaan, hoh hoijaa...

Ammattkikorkean huonoin puoli on se, että siellä oppii vähän kaikkea, muttei mitään kunnolla. Kannattaa tosiaan keskittyä yhteen osa-alueeseen ja omalla ajalla opetella siitä kaikki mahdollinen ja tehdä näytteitä portfolioon. Eli näyttää, ettei taidot ole ruostuneet tai vanhentuneet.

• Jaajo

Ongelmahan on nyt vain se, että firmat joutuisivat maksamaan sulle kunnon palkan. Halvemmaksihan tulee pitää työharjottelijoita tai muita vastaavia kouluja käymättömiä, joille maksetaan vain harjoittelijan palkka. Ja mol.fi-sivuilta ei kannata kyllä hakea töitä, jos et ole työkkärin listoilla. Firmat saavat työllistämistukia niistä jotka siellä ovat, joten eivät palkkaa muita.

• ota selvää asioista

Jaajo kuule! Ongelma ei ole palkanmaksu vaan osaaminen. Työnantajalle osaava työntekijä on kullan arvoinen. Huomatkaa myös että työnantajalle työntekijän palkkaus on kalleimpia investointeja, mitä yrityksissä tehdään.
        Hyvälle työntekijälle halutaan aina maksaa kunnon palkka, huonoa työntekijää ei haluta palkata. Harjoittelijan pitää tehdä siksi pienellä palkalla, kun sitä joutuu opastamaan ja neuvomaan ja se aika on neuvojalta pois työn tekemisestä. Harjottalijat eivät koskaan ole kauhean kannattava investointi, vaikka joskus voi harjoittelija olla ihan hyväkin työntekijä. Useimmiten ei. Mutta harjoitteluaikana oppii kuitenkin jotain tekemään ja pääsee kiinni työelämään.

Työntekijän on tuotava tulosta ja lisäarvoa yritykselle, että palkanmaksu on mahdollista. Yritys aina jotain myy, josta tulee rahaa ja jolla on kustannettava investoinnit, myös ne palkat sivukuluineen.

• fgfdgd
        ota selvää asioista kirjoitti:

Jaajo kuule! Ongelma ei ole palkanmaksu vaan osaaminen. Työnantajalle osaava työntekijä on kullan arvoinen. Huomatkaa myös että työnantajalle työntekijän palkkaus on kalleimpia investointeja, mitä yrityksissä tehdään.
        Hyvälle työntekijälle halutaan aina maksaa kunnon palkka, huonoa työntekijää ei haluta palkata. Harjoittelijan pitää tehdä siksi pienellä palkalla, kun sitä joutuu opastamaan ja neuvomaan ja se aika on neuvojalta pois työn tekemisestä. Harjottalijat eivät koskaan ole kauhean kannattava investointi, vaikka joskus voi harjoittelija olla ihan hyväkin työntekijä. Useimmiten ei. Mutta harjoitteluaikana oppii kuitenkin jotain tekemään ja pääsee kiinni työelämään.

Työntekijän on tuotava tulosta ja lisäarvoa yritykselle, että palkanmaksu on mahdollista. Yritys aina jotain myy, josta tulee rahaa ja jolla on kustannettava investoinnit, myös ne palkat sivukuluineen.

Pätevinkin työntekijä pitää uutena työntekijänä perehdyttää talon tavoille eli heihinkin kuluu aikaa, jos kuluu harjoittelijoiden kypsyttämiseen.

Mutta riskihän harjoittelija on, koska työnantaja ei tiedä etukäteen, minkälaiset reservit ihmisessä piilevät vai onko hukkainvestointi.

• fghgdh

Siis jos on 30 vuotiaana valmistunut ja ollut 6 vuotta työttömänä, on liian vanha??

Mitä hel.vettiä??

Kai sitä on vanha jos on alkanut vanhemmalla iällä opiskelemaan...

• rytryet

Tai siis 25 vuotiaana, tarkoitin vanhaa...jos opiskelee 5 vuotta ja valmistuu 30v.

• tratenomiiii

Työkokemusta vaaditaan nykyään ja siellä se homma opitaan itse töissä! Itse olen tradenomi tosin liiketalouden ja aina hommia ollut ja palkka suhteellisen ok noin 4000€ per kk! Kaikki riippuu tietty itse persoonasta ja pitää olla nöyrä eikä heti hakea johtajan tms paikkoja!

• ammattina myyjä

itse olen mark.tradenomi ja sama tilanne täällä itä-suomessa. ei työn työtä, kunnollista. ihan sama mitä teki. nuorempia valmistuu kokoajan lisää. ketään ei haittaisi jos koko koulu lakkautettaisiin. kivaa se on valmistua työttömäksi. koko muu elämä holdauksessa, pausella. varmaan paras alkaa suoltaa lapsia ja alkaa tod elää yhteiskunnan rahoilla. että kiitos vaan. työkkäristä ei ole hyötyä p:kan vertaa sitten!

• häiiirikkö

Minulla on ilo kehystää tähän malliesimerkki ääliömäisyydestä ja fossiilisoitumisesta.

Laitatkaamme:
      "Miksi esim. jotkut kirjoittavat insinöörin perään amk? Paremmalta kuulostaa pelkkä insinööri. Ei kuitenkaan kukaan DI:ksi sekoita. Sama homma esim sairaanhoitajilla. AMK-maininta vain alenta arvostusta."

Kyseessä on MÄÄRITELMÄ, $saatanan idiootti!

Ei ole kyse siitä, mikä kenenkin korvaan kuulostaa hyvältä, vaan asiat on OPETUSMINISTERIÖN TOIMESTA näin määritelty.

Se on sinun henkilökohtainen ongelma, mitä/ketä arvostat/äänestät.

Ja ei kuitenkaan DI:ksi sekoita?????? WTF? Mistä teitä sikiää?

"Ammattikorkean käyneet sosionomit taas ovat lastenpiikoja ja vanhustenhoitajia, joihin ei ennen tarvinnut mitään koulutusta."

Helssingin olumppialaisten aikaan maailma oli paljon parempi. Ei ollut televiissiota ja videopelejä turmelemassa nuorisomme moraalia.

"Ja sitten nämä lapsenlikat kuvittelevat itsestään jotain suurta. Täysin turha koulutus."

Hmmm... mitäs itse kuvittelet itsestäsi?

• Komppikitara

Kirjoitit totta joka sanan. Luin sen jo eilen. Yön aikana siihen oli ilmestynyt perään -7 peukkua.

Ne liikkuvat öisin...

• tsemii*

Kannattaa vaihtaa jo alaa ja hakea jotain muuta opiskelemaan, tsemii sulle =)

• ei-tradenomi79

Mä opiskelin kanssa tradenomiksi, mutta valmistuminen jäi aika pienestä kiinni. Sairastuin keskivaikeaan masennukseen, viiltelin, yritin itsariakin. Pääsin hoitoon, lääkkeitä söin 4 vuotta. Olin jo melkein "eläkeläinen", kun päätin yrittää uudestaan. Pääsin työkkärin kurssille opettelemaan yhdistelmä-ajoneuvon kuljettamista, inssi meni läp ja sain harjoittelun kautta töitä. Myöhemmin opiskelin vielä taksinkuljettajan luvan ja nyt oon invataksiyrittäjällä hommissa ollut 8 kuukautta.
      Mietin silloin, että teinköhän virheen, kun en jaksanut vetää tradenomiopintoja loppuun (tietojenkäsittely hypermediatuotantolinja), mutta näköjään en tehnyt virhettä.
      Itse en olis jaksanut odottaa työpaikkaa noin kauaa. Uudelleen koulun penkille, vaikka oppisopimuksen kautta, jos vaan löydät yrityksen, joka ois kiinnostunut susta. Tsemppiä!!!

• työantaja-yrittäjä

Jos olet ollut jo 8 kk koulututuella ja työpaikka olisi pitänyt tulla sieltä, kannattasi miettiä oletko hyvä työntekijä ja osaatko hommasi.

It-alalla ei työpaikkoja ole kuitenkaan kovin kauheasti ja jos et ole erittäin taitava "nörtti", on viisainta alkaa tehdä jotain muuta.

Entä jos alkaisit opetella graaafisen alan ohjelmia, taittoa ja kuvankäsittelyä ja siihen liittyvää sommitteluoppia. Niitä voi opiskella itsekseen. Ohjelmat ovat kalliita, mutta kannattasi jostain kautta kuitenkin ne hankkia. Kun osaat jonkin verran perusasioita ja alat vain kolkutella lehtitalojen ja kirjapainojen ovia, niin työpaikka löytyy. Kunhan saat jalkasi ovenrakoon, niin asiat lähtevät rullaamaan. Ja saathan töistä tökokemusta. Älä unohda pieniä paikallislehtiä.

Olet jo sen verran vanha että kyllä työkokemusta pitäsi olla jo. Siis, jos yrität hakea vain juuri oman alasi työpaikkaa, et ehkä työllisty koskaan. Opettele siis töitä jotka sivuavat alaasi. Tulet huomaamaan, että töitä on kun vain et ole liian valikoiva ja löydät varmasti hyviäkin työpaikkoja.

Työnantajana itse kyllä vähän miettisin jos 36-vuotias tulee töitä hakemaan, eikä ole mitään työkokemusta. Joten ota vastaan työ kuin työ. Kyllä siitä aina jotain poikii.

• tarkka mies

"Työnantajana itse kyllä vähän miettisin jos 36-vuotias tulee töitä hakemaan, eikä ole mitään työkokemusta."

Eihän a.p. maininnut mitään opiskelun aloitusta edeltävästä työkokemuksestaan! Ainoastaan valmistumisen jälkeen ei ole työkokemusta.

Sitä paitsi oli opiskeluaikana tehnyt työtä.

===> kommentoit siis mielikuvien, rivinvälien ja fiiliksen pohjalta eikä tosiseikkojen perusteella (niinhän toki itsekin aina teen, en ole minäkään täydellinen1)

• se työnantaja
        tarkka mies kirjoitti:

"Työnantajana itse kyllä vähän miettisin jos 36-vuotias tulee töitä hakemaan, eikä ole mitään työkokemusta."

Eihän a.p. maininnut mitään opiskelun aloitusta edeltävästä työkokemuksestaan! Ainoastaan valmistumisen jälkeen ei ole työkokemusta.

Sitä paitsi oli opiskeluaikana tehnyt työtä.

===> kommentoit siis mielikuvien, rivinvälien ja fiiliksen pohjalta eikä tosiseikkojen perusteella (niinhän toki itsekin aina teen, en ole minäkään täydellinen1)

Niinpä. Aloittaja ei sanonut että olisi tehnyt joskus jotain töitä aiemmin tai ennen opiskeluja. Se, että tulee töitä hakemaan ilman työkokemusta, on otaksunta kun ei aloittaja mitään maininnut. Luultavasti olis kertonut jos olisi jotain työssä käymisen historiaa takana. Usein kyllä voi työhistorian ja opiskelualan soveltaa yhteen. Ei atk-taidoista ole haittaa millään alalla.

On huomioitava myös se, että kun on vähänkin vanhempi ja alkaa opiskella täysin uutta alaa, on silloin kokematon. Ei osaa oikeasti tehdä töitä siltä alalta mihin on opiskellut. Silloin on 36-vuotiaana kokematon työmarkkinoille. Hoiva-alalla saa töitä vaikka ei ole kertynyt työkokemusta, koska työntekijöistä on pula.

Olen itse valmistunut 45-vuotiaana uuteen ammattiin. Pääsin kyllä työhaastatteluihin, mutta aina annettiin rivien välistä ymmärtää että olen vanha työmarkkinoille. Niinpä perustin yrityksen ja olen laajentanut koko ajan. Yrityksen perustamisesta on kohta 20 vuotta ja eläkeikä alkaa olla käsillä. Töitä on kuitenkin paljon ja työllistään keskimäärin 6 työntekijää lisäksi alihankkijat, jotka tekevät omana yrityksenään minulle töitä.

Luultavasti olisin työtön vieläkin, ellen olisi yritystä perustanut. Olisin tietenkin voinut jäädä peukaloitani pyörittämään ja johonkin työttömyysputkeen, se ei vain ole minun tavoitteeni ollut. Koko ajan olen joutunut opiskelmaan uutta ja työvälineeni on se tietokone. Eikä oppimiskyvyssäni ole mitään vaikeuksia ollut vaikka olenkin niin vanha. Päin vastoin. Ikä auttaa oppimisessa - pitää olla vain halu oppia.

• Halloo

Valmistuin 23 vuotiaana. Menin heti töihin, mihin vaan töihin. En koulutustani vastaaviin töihin. Koko porukan palkkaa laskettiin vähän kepulikonstilla. Sanottiin itsemme irki. Työttömänä 3kk. Töitä löytyi sitten vain helssinkistä. Palkka sellainen että kaikki meni mitä tuli. Helssinki ihan pers*****.
      Sitten unelmieni paikka joka oli koulutustani vastaava ja jossa olin 9 vuotta.
      35 vuotiaana olis ollu uusi unelmieni paikka. Hakijoita 84 .Kolme testiä , joissa viimeisessä meitä oli 5 jäbää. Ei kuulunut mitään vastausta. Tunsin työpaikasta erään toimistohenkilön. Soitin hänelle. Kertoi että olitte kaikki liian vanhoja ! Ketään ei valittu! Työpaikalla oli noin 700 tekijää.
      oliskohan sinullakin toi ikä se juttu...

• elämä on aina.

Kyllä se voi vaikuttaa iän takia..Olen itse datanomin opiskelija joka valmistua joulukuussa.Olen 30-vuotiaana,mutta kuulin että yli 30-vuotiaille niin vaikeampaa.Nuorten ikäisiä helpompi päästä töihin.Hassu kyllä,että pelkkä iän vuoksi näin.

• ei aina noin

Itse sain 41-vuotiaana pari kuukautta sitten työpaikan.

• näin minä tekisin

Jos vaikka haet yliopistoon ja käyt 2-3 vuotta sitä ja nappaat ne KTM.n paperit niin johan rupee työllisyys paranemaan ja unohdat ne it-alat.
      Sukulaismies kävi koko kauppakorkeen vasta jossain sinun iässä (ei nyt ihan) kun oli sitä ennen ollut kauppias ja lama kaato koko putiikin ja jätti velat jäi. Nykysin mies ei käy enään vakituisesti töissä missään pyörittää pientä firmaa sillon kun jaksaa mutta pääsäätösesti toimii talonmiehenä ja saa siitä hommasta 6000€/kk Omistaa siis itse koko talon missä toimii talonmiehenä.

• Et mistään!

Et mistään!

• Samppa2

Yritä löytää jotain töitä, koska monesti pitää olla jotain työkokemusta ennen, kuin saa sen työpaikan minkä haluaa. Kaikki työkokemus on pussaa.

• kansalainen x

Työpaikat vaan ovat kiven alla. Työllisyystilastot ovat täysin propagandaa kun niihin työttömiksi ei lasketa vaikka tyyppejä jotka tekevät 1 h päivässä töitä, ovat pakkokursseilla, työpajoilla, työharjoitteputkissa,..

Suomi on köyhälle huono maa elää ja meidän nuorten on todella vaikeata päästä vakituisiin töihin normaali palkalla.

• paskamaa.........

Oikeassa olet. Suomessa ei ole taloudessa näkyvissä mitään valoa tunnelin päässä vaan tilanne on synkin vuosikymmeniin. Ne oikeat kokoaikaset työpaikat eivät lisäänny vaan maassamme on krooninen massatyöttömyys. Todellinen työttömyysaste on yli 20 prosenttia kun lasketaan mukaan piilotyöttömät. Poliitikot eivät vain halua myöntää totuutta että mitään työvoima pulaa ei tule ja elintaso tulee laskemaan Suomessa taloustilanteen synkentyessä. Nuorilla on kyllä tulevaisuuden uskoa ja pahoin pelkään että sitä on liikaakin. Jos on kielipätä ja mahdollisuus niin kehoitan kyllä katseleman töitä vaikka Norjasta.

• Tradenomiksi 2000

Olen myös it-tradenomi ja nähnyt miten vaikeaa töihin pääsy on. Itse pääsin kylläkin ensimmäisen kerran vakituisiin töihin jo hieman ennen valmistumistani, mutta firmalla meni heikosti ja työt loppuivat vajaan 4 vuoden päästä. Sen jälkeen sainkin sitten ihmetellä lähes 4 vuotta kotona. Töissä olin tehnyt liian erikoistuneita koodaushommia, niin eipä sillä osaamisella mihinkään muualle päässyt, vaikka hakemuksia lähetin satoja. Koko aikana pääsin 3 kertaa työhaastatteluun. Lopulta aloin kouluttautua koneistajaksi, mutta juuri ennen valmistumista sainkin yllättäen it-alan töitä. Hirmuisella tuurilla löytyi samoja kapean sektorin hommia, joita olin tehnyt ennenkin. Nyt olen ollut tässä työpaikassa vajaat 5 vuotta. Tiedän jo tässä vaiheessa, että jos (tai paremminkin kun) nämä hommat loppuva, niin enää ei ole it-alalle asiaa, ellen hanki töiden ohessa omalla ajalla kokemusta ja koulutusta jostakin muusta.

Tradenomilla pitää olla paljon kovempi kokemus ja omaa harrastustaustaa kuin jollakin yliopiston käyneellä, että pääsisi töihin, joihin riittäisi tradenomin koulutus. Yliopistojannut hakevat samoihin töihin, vaikka eivät yleensä pitkään niissä viihdykään ja kohta paikka on taas haussa ja sen vie uusi yliopistojannu. Tällainen kierto näyttää olevan varsinkin kunnan ja valtion it-hommissa, koska niihin valitaan aina paperilla pätevin tyyppi, joka ei sitten kuitenkaan viihdy hommassa kovin pitkään, vaan siirtyy pian uusiin haasteisiin. Kyllä tradenomi on (datanomien ohella) it-alan pohjasakkaa, jos ei itse kouluta itseään.

• Ex työtön

Tilanteesi ei ole toivoton. Hankkiudu pätkätöihin ja tee pätkää. Ennemmin tai myöhemmin pätkä johtaa vakituiseen työsuhteeseen, tai saat vakityön pätkäämisen meriiteillä. Mieluisan työn vuoksi kannattaa vaihtaa paikkakuntaa, jos tarpeen. Siten kävi itselleni ja olin kutakuinkin samassa tilanteessa, mutta eri ammattialalla. Työvoimapula on kolkuttanut jo 10 vuoden ajan, mutta työpaikkoja häviää sitä mukaa kun suuret ikäluokat eläköityvät. Uusia työpaikkoja kuitenkin aukeaa. Ellei aukeaisi, mitä toivoa voisikaan olla uusilla ammattiin valmistuvilla ikäluokilla.

• jeps-

Jos kaikki eivät tunnista mikä on it tradenomi, ehkä hakemuksessa voisi kuvailla tarkemmin mitä opintoja on ja kuinka paljon. Nykyään kaikille on vaikeaa saada työpaikkoja, ellei ole iskukki isossa firmassa.

• jeps-

Tai oikeastaan pitääkö sun hakea pelkkään it korkeakoulutukseen vielä. Mitä kouluttaja on hakenut sillä it tradenomilla.

• käärmetyynynalla

Itse valmistuin 2007 datanomiksi ja minulle ehdotettiiin tradenomin opintoja. Onneksi tajusin jo ennen valmistumista että tämä ei ole minun ala ja en ikinä saa sieltä töitä.

Armeijan jälkeen menin aikuiskoulutukseen metalli puolelle, sain levyseppä-hitsaajan tutkinnon ja sen jälkeen olen ollut töissä jatkuvasti.

• Yks.yritt.
    • Vuokrafirman kautta

Työnvuokraustoimiston kautta kannattaa hakea jotain kaupallista työkokemusta. Näytä siinä osaamistasi ja vakituinen paikkakin sitä kautta on mahdollinen. Lisäkoulutustakin, osaamisen päivittämistä, kannattaa harkita.

• fewfew

En ole käynyt kuin peruskoulun, silti tahkon rahaa 2500e kuukaudessa, koulunkäynti on typeryksille...

• Me

Olen IT-alalla yrittäjänä ja minusta tradenomit ovat toimistosihteeriksi kelpaavaa kauraa. Eipä juuri muuta, ellei ole huikeita näyttöjä töistä. Sihteerin työtä aliarvioimatta.

• tutkijatyyppi

"Tää tarina on tosi ja mä oon valvonu koko yön, kello on ihan just 6 aamulla... "

Koko tekstistäsi saa vaikutelman, ettet käy paljon ihmisten ilmoilla. Hiukan sama tilanne kuin minullakin: pitkäaikaistyöttömyys ja ideoiden puute. Sitä paitsi olet ennenkin tainnut kirjoitella suomi24:ssa asiastasi, mikä vahvistaa aavistustani.

Minua on auttanut seuraavat niksit:
      - menen kaikenlaisiin tapahtumiin/messuille/luennoille, jotka edes vähän tuntuvat kiinnostavilta. Paljon myös ilmaista tarjolla.
      - menen erilaisiin yhteisöihin/yhdityksiin seurailemaan toimintaa ja osallistumaankin
      - yllä mainituissa paikoissa aluksi ahdistaa kun kaikki muut ovat työelämässä, mutta sitten tajuankin lopettaa anteeksipyytelyn
      - menen jopa mielenterveysaiheisiin juttuihin... johtuu omasta taustastani: vaikeuksien kasaantuessa vanhat ongelmat alkavat pahentua
      - yleisesti opetteleminen keskustelemaan sekalaisten ja satunnaisten ihmisten kanssa yllä mainituissa paikoissa

Nuo niksit eivät suoraan mitään työpaikkaa tuo, mutta ne helpottavat katsomaan asioita avarammin. Monissa paikoissa käy lähinnä lapsia/eläkeläisiä/turisteja -- se on varma merkki työttömyysajan hyötykäytöstä. Muiden istuessa konttorityössään/ohjaamossaan hankkii ilmaiseksi monenlaista tietoa ja vuorovaikutustaitoja. Jos olisin työssä, en varmasti jaksaisi/ehtisi mennä noihin kaikkiin.

Työhakemuksen lähettäminen sujuu nyt parissa minuutissa, kun aiemmin saman asian tekeminen vei pari tuntia. Soitot hakemusten perään tulevat rutiininomaiseksi. Ymmärtää, ettei työn saamista kannata liian raskaasti ottaa. Leipäjonoissa käy muitakin, sitten kun sinne päädytään. Toki on kaikenlaisia kuntoutussysteemejä myös, mutta pitää olla jokin terveyshaitta, jonka lekuri voi todeta.

Suurin ongelma on se, että TE-toimisto kieltää työelämävalmennuksen paikassa, joka eniten hyödyttäisi minua henkilökohtaisesti. Uskokaa tai älkää, mutta työmarkkinatuella
      työskentely on joissakin tapauksissa ehdottomasti kiellettyä!

• eräs kertomus.
    • Pesäsuo

Tuon ikäsenä kannattaa otaa vastaan ihan mitä työtä jonka saa, jos ei ole ollut missään työssä lähiaikoina, mahdollisuus saada oman alasi töitä on käytännössä olematon.

• WhoCares???

Ja mistä olet valmistunut ja missäpäin asustelet?
      Nuo kaksi pääasiaa jätät mainitsematta.

Niillä kun on valtava merkitys siihen miten työllistyt?

Vaikka olisit FM tai DI ja haet työpaikkaa pääkaupunkiseudun ulkopuolelta niin et välttämättä sitä saa.

Tunnen useamman DI:n jotka eivät ole valmiita muuttamaan työn perässä ja siten ovat sinetöineet oman kohtalonsa,

• blööblööblöö

Kouluttaudu lähihoitajaksi, töitä löytyy, jos vain kelpaa.

• Nyt jänskättää

Se oli kolmea minuuttia vaille. Itselläni näyttäisi olevan 2.46. Saas nähdä mikä tulee lukemaksi s24 kellolla.

• SAMA!

JEEEEEEE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Kylmät kädet

Et kai vain käynyt Aikuiskoulutuskeskuksessa iltaopetuksena sitä Tietojenkäsittelyn ammattitutkintoa?

Sillä lapulla ei tee yhtään mitään.

• Maglite6D
    • mitätehdä1234

Pääsin tietojenkäsittelyä lukemaan. Mietityttää kuitenkin, että tulenko hukkaamaan ~4 vuotta elämästäni jos menen opiskelemaan tradenomiksi? Olen ollut useamman vuoden työelämässä (nyt 25v) ja tällä hetkellä vakkarityössä siisteissä toimistohommissa josta tienaan ihan ok (2500) pelkällä yo-statuksella. Huolettaa hieman tuleva, putoanko kortistoon vain koulun jälkeen tai korkeintaan myyjäksi johonkin kauppaan? Suurin syy miksi tätä kouluun menoa puollan on ajatus siitä, että mitä jos tulee vaikkapa yt:t kolmen vuoden kuluttua ja joudun pakkaamaan tavarani, silloin ei varmaan ihan pelkällä yo-tokarilla työmarkkinoilla juhlita vai katsovatko työnantajat nykyään enemmän kokemusta ym? Ja lisäksi mietin, että valmistuisin 30 hujakoilla niin katsoisivatko pomot ikääni vähän kieroon kun muut ovat vajaita 25 vuotiaita sonneja?

• IT alan massaa

Olen alalla ollut yli 10 vuotta ja hyvin työllistynyt. Kuitenkin tulevaisuuden näkymät ovat huonot, työpaikat valuvat jatkuvasti halpamaihin.

En lähtisi IT alalle enää mistään hinnasta. Epävarmempaa alaa saa hakea.

Nyt on tulossa työmarkkinoille tuhansia Nokialta / alihankkijoilta poispotkittuja, tarvitaan kyllä ihme heidän työllistämiseen. Jos kokeneistakin on ylitarjontaa, miten vastavalmistuneet voivat työllistyä? Hyvästit saa heittää myös hyville palkoille samasta syystä.

Todistuksilla on ollut merkitystä ensimmäisiä alan työpaikkoja hakiessa. Kokemus ratkaissut sen jälkeen. Koulu antaa valmiuksia, mutta vasta työ opettaa. 30 vastavalmistunut on vielä nuori, yhä useammat opiskelevat uuden ammatin vielä 40-50. Tulevaisuudessa taitaa monella alanvaihtajalla olla IT tausta.

Itse opiskelisin nyt alaa, jossa työt on pakko hoitaa täällä paikan päällä :)

• mitätehdä1234
        IT alan massaa kirjoitti:

Olen alalla ollut yli 10 vuotta ja hyvin työllistynyt. Kuitenkin tulevaisuuden näkymät ovat huonot, työpaikat valuvat jatkuvasti halpamaihin.

En lähtisi IT alalle enää mistään hinnasta. Epävarmempaa alaa saa hakea.

Nyt on tulossa työmarkkinoille tuhansia Nokialta / alihankkijoilta poispotkittuja, tarvitaan kyllä ihme heidän työllistämiseen. Jos kokeneistakin on ylitarjontaa, miten vastavalmistuneet voivat työllistyä? Hyvästit saa heittää myös hyville palkoille samasta syystä.

Todistuksilla on ollut merkitystä ensimmäisiä alan työpaikkoja hakiessa. Kokemus ratkaissut sen jälkeen. Koulu antaa valmiuksia, mutta vasta työ opettaa. 30 vastavalmistunut on vielä nuori, yhä useammat opiskelevat uuden ammatin vielä 40-50. Tulevaisuudessa taitaa monella alanvaihtajalla olla IT tausta.

Itse opiskelisin nyt alaa, jossa työt on pakko hoitaa täällä paikan päällä :)

Kiitoksia vastauksista!

Nykyinen työni on ICT-puolen hommia, joskaan ei mitään koodaamista tms. Olisikohan fiksua ottaa paikka vastaan, lykätä vuodella (kerryttää työkokemusta, kuitenkin alaa sivuavaa..), vähän itseopiskella javaa ym ja siitä iskeä koulun penkille ja toivoa, että nokialaiset siinä 3 vuoden aikana ovat löytäneet töitä..

Mitä tarkoitat "It alan massaa" tuolla epävarmempaa alaa saa hakea?

• asassadasddasdasdasd
        mitätehdä1234 kirjoitti:

Kiitoksia vastauksista!

Nykyinen työni on ICT-puolen hommia, joskaan ei mitään koodaamista tms. Olisikohan fiksua ottaa paikka vastaan, lykätä vuodella (kerryttää työkokemusta, kuitenkin alaa sivuavaa..), vähän itseopiskella javaa ym ja siitä iskeä koulun penkille ja toivoa, että nokialaiset siinä 3 vuoden aikana ovat löytäneet töitä..

Kun sinulla on alan kokemusta ja alan työpaikka, niin voisit olla myös yhteydessä siihen kouluun ja kysyä, miten voisit opiskella työn ohessa. Voipi olla, että joustavuutta löytyy sieltä yllättävän paljon - ainakaan kysyminen ei maksa mitään.

• It alan massaa
        mitätehdä1234 kirjoitti:

Kiitoksia vastauksista!

Epävarmuudesta ja muusta:
        - Työt viedään halpamaihin vaikka väkisin, oli järkeä tai ei, näin toimitaan.
        - YT:t arkipäivää.
        - Nokiaa varten massakoulutettiin vuosikausia väkeä, pian nämä samat ihmiset ovat kilpailemassa vähäisistä avoimista työpaikoista.
        - Ikäsyrjintä: Jos jäät työttömäksi reilun 40v iässä peli voi olla menetetty, olet liian kallis, liian vanha, liian tietävä, liian sitä ja tätä. 4v koulutuksella 10v työura, ei kuulosta hyvältä.
        - Tosin tressi ja jatkuva kilpajuoksu aikaa vastaan tekee kyllä tehokkaasti selvää kenestä vain 10-15 vuodessa.

Mainitsemasi 2500e palkka on sellainen, että et välttämättä saa edes sitä jos jonkin ihmeen kautta vielä työllistyt 3-4v kuluttua alalle. Työttömien IT ihmisten määrä tulee pitämään asiasta huolen.

Opiskelu töiden ohella voisi olla järkevää. Opiskelulinjan vaihtokin voi myöhemmin onnistua, jos alan tulevaisuus vaikuttaa vielä 1-2v päästä yhtä synkältä kuin nyt?

• Juusto 0

Siwan kassa tai mäkkäri, koska ilmeisesti osaat laskea

• Tais olla ainut

realistinen kommentti koko ketjussa.

• pepg

Nöyränä vaan työmarkkinoille ja ota vastaan mitä tarjotaan vaikka harjoittelijaksi tai toimistotyötä aluksi. Se on aina eteenpäin. Eikä se auta, että hakee niitä paikkoja mol.fi:n sivulta. Niihin ei pääse kuin parhaat ja harvat.

Pistä avoimia hakemuksia firmoihin, puhelin käteen ja soita suoraan organisaatioiden hallintopäällikölle / IT-osaston päällikölle, tai koko firman johtajalle ja kysy työtä, vaikka palkatonta harjoittelua jos muuten eivät voi tarjota työtä. Tiedän kokemuksesta, että se ei auta mitään jos vain kirjoittelee hakemuksia ja sitten odottelee että töitä tulisi. Pitää tarttua puhelimeen ja markkinoida itseänsä, saada häntää johonkin oven väliin.

• kxk

Minä olen itse nyt 34v ja olen It-alan hommissa yliopiston helpparissa. Tie näihin hommiin on ollut pitkä, ensin 2004 kandidaatin paperit yliopistosta,sitten työttömänä, josta töihin ulkomaille helppariin. Ulkomailla vietin 6½ vuotta josta palasin Suomeen ja lopulta sitten myös pääsin töihin.

Mahdollisuus silloin 2004 saada kandin paperilla It-alan töitä oli olematon, kuten tämän ketjun aloittajalla nyt on. Minua ärsyttää se, että painostetaan että hae hommia, se on aivan turhaa jos pientäkään edellytystä työpaikan saatiin ei ole.

Esim tämä helpdesk homma, kun hain tähän minulla oli It-alan kokemusta yli 8v, kielitaito hankittuna ulkomailta ja laaja-alainen kokemus IT-alalta. Aivan turha edes hakea ellei paperit ole kunnossa, ei sitä työhaastattelukutsua saavu kuitenkaan. Miten esim ketjun aloittaja kilpailisi minua vastaan, ei mitenkään.

Ei ole muuta mahdollisuutta ketjun aloittajalla kuin hakea ulkomailta vauhtia tai opiskella uusi ala.

• takakontti

sama kait alkaa homoksi sillä ainakin työllistää itse itsensä, kun myy persettä pimeänä..

eipä saa siitä kataisen hallitus veroja.. hehehe :)

• madacascarin pingu

Suosittelen lisäopintoja. Hanki vaikka taloushallinnon tradenomin paperit ja suuntaudu opinnoissa kirjanpitoon. Kirjanpitäjistä on nyt pulaa myös isoissa firmoissa. Sitä kautta sitten voit ujuttautua pikkuhiljaa kehittämään niitä kirjanpito-ohjelmia.

• Joopa joo

"Suosittelen lisäopintoja. Hanki vaikka taloushallinnon tradenomin paperit ja suuntaudu opinnoissa kirjanpitoon. Kirjanpitäjistä on nyt pulaa myös isoissa firmoissa. "

Kirjanpito voisi todellakin työllistää, ainakin paremmin kuin ohjelmistokehitys.

"Sitä kautta sitten voit ujuttautua pikkuhiljaa kehittämään niitä kirjanpito-ohjelmia. "

Tämä meneekin sitten fantasian puolelle.

Ei terveydenhoidon tietojärjestelmien kehittäjän tarvitse olla lääkäri tai hoitaja.
        Kuten ei taloushallinnon ohjelmien kehittäjän tarvitse olla kirjanpitäjä.

On tietenkin etu tuntea toimiala, mille sovelluksia kehittää, mutta ei nyt sen takia tarvitse toista ammattia lukea.

• TietoE

Kunniaa Ennätysmiehelle!

• loopersout

Katkerat insinöörit ja fm:t täällä tilittävät omaa epäonnistumistaan

• Anonyymi

Kuten esimerkiksi sinä itse?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Finlayson Tom of Finland tuotteineen ajautumassa konkurssiin

Takavuosina kotimainen lakana- ja pyyhevalmistaja Finlayson teki jättimäisiä voittoja, myymällä alastomien gay-miesten k
      Maailman menoa
      139
      2875
    2. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      26
      2417
    3. Mitä sä haluaisit

Hänestä tai siitä jota kaipaat
      Ikävä
      135
      2008
    4. Suhde varattuun, kuinka saa tunteet katoamaan

Kuinka unohtaa ihminen johon olet tulen palavasti ihastunut/rakastunut, varsinkin jos olet varattu tai kohteesi on vara
      Ikävä
      134
      1583
    5. Mies millä tasolla sun kiinnostus oli?

Mitä musta halusit/hait? Nyt kun kaikki on ohi, ei ole mitään menetettävää enää...
      Ikävä
      83
      1377
    6. Saha suljetaan

Vai Kalajoen saha ?
      Oulainen
      33
      1213
    7. Mitä aktiviteettia harrastaisit

kaivattusi kanssa? 🏕️
      Ikävä
      100
      1161
    8. Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!

Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle
      Loviisa
      2
      1049
    9. Nainen, jos kiinnostaa niin miksi ihmeessä

et kirjoita tänne jotain tunnistettavaa? On niin paljon eri mahdollisuuksia ottaa esille yksityiskohtia menneestä ajasta
      Ikävä
      60
      1032
    10. Minua särkee puolestasi

Kirjoitan kahdelle naiselle tämän, koska molemmat jouduitte saman kokemaan. Minun itsehillintäni petti ja sinä jouduit
      Ikävä
      50
      990
    Aihe