ei saa tupakoida,

omistusasunto..

luki ilmoituksessa kun oli asunto naapurissa vuokrattavana, mutta nyt siellä asuu sellainen joka polttaa koko ajan, savua tunkee kotiini ja miten tässä voi toimia, eikä sinne asuntoon pääse edes asunnon omistaja tarkistamaan.

Kelle tästä voi ilmoittaa ja saako parvekkeella polttaa jos on ehto,ettei saa tupakoida.

12

449

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 10029

Yleensä tupakointikielto koskee huoneistoa, ei parveketta.

• Parveketta koskeva tupakointikileto on kohtuuton ehto, eli sitä ei tarvitse noudattaa. Ainoana poikkeuksena alusta asti savuttomaksi rakennetut yhtiöt, mutta niistä vanhin taitaa olla vajaan parin vuoden ikäinen.

Itse asiassa tupakoinnin kieltäminen sisätiloissa parvekkeettomassa asunossa voidaan sekin tulkita kohtuuttomaksi ehdoksi.

• Vitun LKV!
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

Parveketta koskeva tupakointikileto on kohtuuton ehto, eli sitä ei tarvitse noudattaa. Ainoana poikkeuksena alusta asti savuttomaksi rakennetut yhtiöt, mutta niistä vanhin taitaa olla vajaan parin vuoden ikäinen.

Itse asiassa tupakoinnin kieltäminen sisätiloissa parvekkeettomassa asunossa voidaan sekin tulkita kohtuuttomaksi ehdoksi.

Taas sinä hel***in LKV annat täällä neuvoja jotka eivät ole mistään kotoisin! Jos allekirjoittaa sopimuksen jossa lukee tupakointikielto, niin on siihen sitoutunut. Siihen ei liity onko kohtuutonta vai ei koska on ehtoon allekirjoituksellaan suostunut.

• Vitun LKV! kirjoitti:

Taas sinä hel***in LKV annat täällä neuvoja jotka eivät ole mistään kotoisin! Jos allekirjoittaa sopimuksen jossa lukee tupakointikielto, niin on siihen sitoutunut. Siihen ei liity onko kohtuutonta vai ei koska on ehtoon allekirjoituksellaan suostunut.

Vuokranantaja ei voi sopimusvapauden nimissä rajoittaa normaalia elämää asunnossa. Normaaliin elämiseen kuuluu myös oikeus tupakoida tai pitää lemmikkieläimiä. Mahdolliset tuhot vuokralainen toki joutuu korvaamaan vuokravakuudesta.

Vai voiko vuokrantaja mielestäsi vuokrasopimuksessa määritellä miten usein käyt suihkussa, millaisia alusvaatteita käytät, kenen kanssa olet tekemisissä, mitä syöt jne...???

Toisaalta kukaan tervejärkinen ei muutenkaan tupakoi kodissaan, mutta se on henkilökohtainen valinta.

• kielto on kielto!
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

Vuokranantaja ei voi sopimusvapauden nimissä rajoittaa normaalia elämää asunnossa. Normaaliin elämiseen kuuluu myös oikeus tupakoida tai pitää lemmikkieläimiä. Mahdolliset tuhot vuokralainen toki joutuu korvaamaan vuokravakuudesta.

Vai voiko vuokrantaja mielestäsi vuokrasopimuksessa määritellä miten usein käyt suihkussa, millaisia alusvaatteita käytät, kenen kanssa olet tekemisissä, mitä syöt jne...???

Toisaalta kukaan tervejärkinen ei muutenkaan tupakoi kodissaan, mutta se on henkilökohtainen valinta.

Kuules tonttu LKV. Näistä on oikeustapauksiakin ja ennakkopäätöksiä hovista, mene katsomaan jos kiinnostaa.

Jos vuokrasopimuksessa on kielletty jokin asia, ja siitä löytyy merkkejä asunnosta (tupakoinnista tai esimerkiksi jos lemmikit kielletty ja löytyy jälkiä lemmikin tekeminä tms.) on vuokralainen aina silloin korvausvelvollinen.

Vuokrasopimuskin on ns. yksityisoikeudellinen sopimus, jos vuokralainen rikkoo yhdessä sovittuja ehtoja, voi vuokrasopimuksen purkaa sopimusehtojen rikkomisen perusteella ja vaatia mahdollisesti aiheutuneista vahingoista vauriot.

Jos esimerkiksi tupakointi on kielletty ja silti on tupakoitu, se ei ole ns. asunnon normaalia kulumista. Tällaisessa tapauksessa vuokralaiselta voidaan laskuttaa kaikkien pintojen uudelleen maalaaminen tai esim. tapettien vaihdot; mikäli ei maksa suosiolla, niin oikeuden kautta sitten.

Mutta katsokaa asiasta esim. julkaistu opas, jonka Suomen Vuokranantajat, Vuokralaiset, Kiinteistöliitto yms. julkaisseet, käsittelee tätä asiaa laajemminkin; pohjautuu esimerkiksi Kuluttajaviranomaisten ja tuomioistuinten päätöksiin.

• Ei ole kohtuuton!

>>>Itse asiassa tupakoinnin kieltäminen sisätiloissa parvekkeettomassa asunossa voidaan sekin tulkita kohtuuttomaksi ehdoksi.

Kuvittele että vuokraat minulle SINUN HENKILÖKOHTAISEN autosi. Vuokrasopimukseen lisätään kirjallisesti ettei autossa saa sisällä tupakoida, koska siitä aiheutuu autoon hajuhaittaa, joka vaikeuttaa jälleenvuokraamista ja alentaa auton arvoa. 2 kuukauden päästä palautan autosi ja se selvästi haisee tupakalle. Kun kyselet että mitä halavattua, niin vastaan vain että ei voi rajoittaa edes kirjallisesti, koska tulkitsen sen kohtuuttomaksi vapauden rajoittamiseksi eikä minua pätkääkään kiinnosta jos et saa enään niin hyvää hintaa autostasi enään... eihän se ole edes minun auto! ;D

Niin että eihän sillä ole mitään väliä jos toisen tupakoinnin takia saat asuntoa myydessä yli 10 000e vähemmän kun oli vielä kirjalisesti sovittu ettei saa tupakoida. Se nimittäin on kohtuutonta että omistaja kärsii vuokralaisen piittaamattomuuden takia vaikka tupakoimattomuus ehto oli yhteisesti sovittu. Jos ei ehto kelpaa, niin ei pidä ottaa asuntoa vastaan!!!

• Ehkä kohtuuton

No silläkin on merkitystä että kestääkö vuokrasuhde 25 vuotta vai 6kk. Jos on lyhytaikainen määräaikainen vuokrasuhde, niin on varmaan kohtuullista kieltää tupakointi, koska asunnon käyttäjä on pian vaihtumassa.

Kyllä se vähän kohtuuttomalta tuntu että jos vuokrasopimuksessa kielletään normaaleja laillisia tapoja, kuten tupakointi tai miksei myös alkoholin nauttiminen.

• Laupias.

Parvekegrillaaminen nyt ainakin on kohtuullinen kielto. Ts. Ruoan valmistaminen parvekkeella, sillä sisällähän on keittiö!

• jaaha.,

Ethän sinä voi siitä kenellekkään muulle ilmoittaa kuin asunnon omistajalle.

Mutta ilmeisesti asunnoissa on jotain vikaa kun hajut tulee asunnosta toiseen, siitä voisi reklamoida taloyhtiölle.

• VoiHyvääPäivää!

>>>Kyllä se vähän kohtuuttomalta tuntu että jos vuokrasopimuksessa kielletään normaaleja laillisia tapoja, kuten tupakointi tai miksei myös alkoholin nauttiminen.

Nyt käsi sydänmelle. Olet vuokraamassa kämppää ja kaksi todella hyvää ehdokasta kiikarissa. Et oikein osaa edes päättää kumman valitsisit netti/lehti ilmoituksen perusteella, Käyt katsomassa kumpaajkin kämppää: Toisessa haisee selvästi tupakka ja toisessa ei. Kumman valitset ja miksi?

Vai oletko niitä ihmisiä joita ei toisten omaisuuden "sottaaminen" haittaa kun se kerran ei ole sinun? Yhtähyvin myös omistajilla on oikeuksia vaatia että vuokralla oleva tavara palautetaan vastaavana takaisin kuin se sinulle luovuttaessa on ollut eli EI HAISE TUPAKALLE! Kerro toki missä asut niin käyn kaatamassa postiluukustasi tupakan hajuista vettä (tumppeja lillunut monta päivää), joka löyhkää mukavasti sitten aina kun eteisessä olet. :)

• mitä se tähän kuuluu

Tottahelvetissä ottaisin tupakoimattoman kämpän. Otan aina myös savuttoman huoneen hotellista ja baarista isken tupakoimattoman naisen.

En sitl pidä kohtuullisena kieltää tupakointia vuokralaiselta. Mutte en todellakaan vuokrasi asuntoani tupakoivalle, en varsinkaan jos asunnossa ei ole parveketta. Ja kyllä se jatkuva parvekkeella ravaaminenkin näkyy asunnon kunnossa, ovi pakkasilla auki ja lunta kantautuu sisälle jne.

• Laupias.
        mitä se tähän kuuluu kirjoitti:

Tottahelvetissä ottaisin tupakoimattoman kämpän. Otan aina myös savuttoman huoneen hotellista ja baarista isken tupakoimattoman naisen.

En sitl pidä kohtuullisena kieltää tupakointia vuokralaiselta. Mutte en todellakaan vuokrasi asuntoani tupakoivalle, en varsinkaan jos asunnossa ei ole parveketta. Ja kyllä se jatkuva parvekkeella ravaaminenkin näkyy asunnon kunnossa, ovi pakkasilla auki ja lunta kantautuu sisälle jne.

Sama koskee grillaamista!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4609
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3185
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2341
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2217
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2069
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1632
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1279
    Aihe