Lastenhoitajan palkka/kk

miilii

Moikka!
Mulla on tulossa 17-vuotias perhetuttu hoitamaan 3-vuotiasta lastani meille kotiin kuukaudeksi. Työaika on n. 8-16, 5 päivänä viikossa (arkipäivisin). Hoitaja saa lämpimän ruoan joka päivä ja syödä/juoda saa muutenkin kaikkea mitä kaapista löytyy. Hommaan sisältyy vaan lapsen hoito/lapsen kanssa peuhaaminen, päiväunille laitto, ruokailusta hulehtiminen yms. Ei ruoan valmistusta tai kotitöitä.

Tyttö on lukiolainen, eikä hänellä siis ole lastenhoitajan koulutusta tms. On hoitanut lastani aikaisemmin ja erittäin mallikkaasti.

Mutta jottei nyt jäisi postauksesta pointtia puuttumaan niin kysymykseni olisi sellainen, että mikä olisi kohtuullineen palkka tosta yhdestä kuukaudesta?

Kiittänen kaikkia mahdollisia vastaajia ja mahdollisille päänaukojille toivotan oikein aurinkoista kesää :)

18

525

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohtuullinen..

      150€

    • äiti itse

      Minun mielestä kohtuullinen palkka olisi 100-150€, koska päivät ovat pitkiä ja jos tyttö on töissä kuukauden. Onhan tuo rahasumma paljon, mutta on työtäkin paljon.

    • miilii

      Kiitos vastauksista :)

      Vaikka toki 150 € on iso raha, mutta mun mielestä se kuulostaa silti jotenkin kohtuuttoman pieneltä..

      Onko muilla mielipiteitä? :)

    • jepajei

      600 e vähintään , lapsissa on paljon töitä =) itälleni on kaksi lasta 1 v ja 4 v

    • Tuo 150 euroa on todella vähän. Olen itse 17-vuotias täytän joulukuussa 18-vuotta ja olen tehnyt lastenhoito keikkoja monessa eri perheessä jo 4 vuotta. Vähintään 500 euroa tai sitten laskee siten että esim. 5 euroa tunti palkka niin mitä se tekisi kuukaudessa..

    • miilii

      No nyt kuulostaa vähän järkevämmältä. Kun en tosiaan haluis ihan ilmaseksi työtä teettää. Itse kaavailin juuri jotain 500-600 euroa ja mietiskelin että onko sekin liian vähän. Toisaalta ei ihan koko omaa palkaa viitsisi hoitajalle antaa,,,

      Kiitoksia vastauksista :)

    • eräs lapsenvahti

      Eiköhän juu tuo 500-600e olisi sopiva :)

    • hoitsu

      Mielestäni palkkaa voi ajatella samanlailla kun menisi kuukaudeksi kesätöihin jonnekin muuallekin ? Itse olen siivonnut mm.firmoja(apteekkeja ym) ja olen saanut kahdessa viikossa 600-700e. Erona tietysti tuo ruoka etu jonka voi miinustaa palkasta sekä työntekijän alaikäisyys ja kokemattomuus, mutta mielestäni 700e olisi ihan kohtuullinen. Lastenhoito on vaativaa ja vastuullista työtä :) Olen itse perhepäivähoitaja eikä minua kannustaisi 150e/kk palkka, vaikkakin kyseessä vain kesätyö. Hyvälle hoitajalle erittäin vastuullisesta työstä kunnon palkka :)

      • hoitsu

        Jatkoa edelliseen, täytyy myös muistaa,että verot ne menee kesätyöntekijälläkin, eli mikä on kohtuullinen summa mikä jää käteen? jollei maksa puhtaana käteen :)


    • kokenut hoitaja

      Tuo 150e on tosi vähän.Maksaisin 5e/h käteen.Vaikka on nuori tyttö silti mielestäni ei pitäisi talkoilla tehdä.Et varmaan itsekään tekisi töitä 150e/kk.

    • kunnon korvaus

      17-vuotias on jo lähes täysi-ikäinen, mutta kaipaa kyllä ennen "tosielämän" työmaailmaa harjoitusta ja kokemusta työnteosta, oletan että lastenhoitotyö on tytön ensimmäisiä työpaikkoja. Mutta päivät tulee olemaan pitkiä, ja tehtävä on vastuullinen (vakuutukset ym. pitäisi olla kunnossa) ja hän tekee sitä yksinään, joten kyllä siitä pitäisi maksaa kunnon korvausta. Itse en tuon ikäisenä lähtenyt lastenhoitokeikoille alle 7€/tunti, sitä ennen nuorenpana likkana tein taskurahasta. Minä maksaisin kyseisestä kuukauden keikasta hoitajalle ainakin 700-800€, hän kuulostaa siltä että sen ansaitsisi, huonon ja epäluotettavan saa paljon helpommin kuin hyvän hoitajan.

    • hoitaja 2012.

      Samaa mieltä "kunnon korvaus" viestittäjän kanssa. Itse olen ollut lastenhoitajana perheissä 7v ja kun aloittelin näitä hommia ja olin 15- 16v niin mulle maksettiin 6e/tunti ja yön yli keikoista maksettiin n.50e. Kohtuullinen korvaus tuosta kuukauden työstä on kyllä n.800e!! Kaupungin kesätyöntekijätkin jotka on monet 15v niin saavat kuukaudesta n.600-900e .

    • wellsweet

      Olen 19. Hoidan kahta lasta viikossa n. 30 tuntia, perusjuttujen lisäksi valmistan ruuat, siivoan jäljet ja teen kotitöitä tarpeen mukaan (tiskikoneen laittoa, pyykkien paikalleen laittamista jne).
      Palkkaa tästä saan 8 euroa tunnilta. Vakuutukset ja kaikki muu on kunnossa enkä tee tätä pimeästi.

      Toivottavasti tästä olisi jotain apua :)

    • miilii

      Päädyimme yhteisymmärruksessä 7 euron tuntipalkkaan. Kiitos paljon kaikille vastanneille :)

    • JK

      7 EURONNTUNTIPALKKA

    • piipppaliikka

      hölmö vastaus tuo 100-150 e/kk!! eihän siitä jää ku päiväpalkaks korrkeintaa (150:stä) 7,5euroa, eli tuntipalkka olisi 0,94 euroa!!! eihä kukaa tee töitä alle euron tuntipalkalla, vaik olis kuinka helppo työ xD se on kuitenki sen hoitajan vapaa-ajasta pois! eihä sellasel palkal senkin hassut kirjoittajat! minimi on ehdottomasti 800 e,jolloin siitäkään ei jää kuin 5e tuntipalkkaa jos kerta 5 päivää viikossa, 8h/päivä!
      ja tuo 800e/kk on ihan minimiä...

    • Outi

      Latenhoitoon saa kotitaloustukea.

    • mielipide...

      4-5e tunnilta voisi olla sopiva. Tyttö tekee 160h kuukaudessa, eli 640-800e haarukkaan palkka asettuisi. Tuollaiset 150e ehdotukset ovat nuoren hyväksikäyttöä ja sehän tarkoittaisi alle yhden euron tuntipalkkaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10100
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      415
      4422
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      91
      3036
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2865
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2674
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2668
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1855
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1722
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1630
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1433
    Aihe