Valokuvausblogeja

Sadekausi

Valokuvausblogit hakusessa, linkitäppä siis omasi tänne !

Toivoisin myös, että kävisit katsomassa minun blogiani ja ehkäpä kommentoimassakin. Kiitos!

http://photograph-of-you.blogspot.fi/

46

648

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarpeeksi on

      Eiköhän noita ole aivan riittävästi.

    • J©B

      Alku aina hankalaa.

      Sommttelu on vaikeasti opittava asia kuvailmaisussa. Kannattaa ensin opetella toimimaan kaikkien sääntöjen mukaan ja sitten vasta alkaa rikkoa niitä katsojan mielenkiinnon herättämiseksi/lisäämiseksi.

      Osa sommitteluosaamisesta (harmonia, värisilmä …) lienee mahdoton oppia jos ei saanut siihen eväitä ”äidinmaidossa”

      • ksjdkhajsf

        Näin kiireisenä aikana joutuu usein aloittamaan lopusta ja laatimaan säännöt jälkeenpäin.
        Nykyään kun voi mennä puuhunkin latvasta käsin useallakin menetelmällä.


    • Sadekausi

      J©B, ois ihan mielenkiintoista nähdä sitten ne sinun sommittelutaidot ja kuulla, mistä oot oppis saanu. Vai tuliko ne sinulle "äidinmaidossa", ilman että tarvitsi opetella mitään? Ite oon jo kolme vuotta opiskellut sommittelua ja oppinut sen varsin hyvin. Ja toivottavasti vielä saan mahdollisuuden ammattikorkeakouluun.
      Ja jos olet sattunut kuulemaan valokuvailmaisusta, joka antaa kuvaajalle loputtomat mahdollisuudet kuvaamiseen, siihen hommaan ei välttämättä säännöt enää päde. Jokaisella on tietysti omanalisensa mielipiteet erilaisista kuvista, toisilla on silmää katsella taidetta ja toiset perustaa kaiken sääntöihin.

      • Hoo Nikon

        Joopa, taidetta on, ruiskussa istumisessa. Ja "sommitteluakin"


      • Kolomeviis

        < Ite oon jo kolme vuotta opiskellut sommittelua ja oppinut sen varsin hyvin.
        Jokaisella on tietysti onanalisensa mielipiteet erilaisista kuvista, toisilla on>

        :-)


      • Kolomeviis kirjoitti:

        < Ite oon jo kolme vuotta opiskellut sommittelua ja oppinut sen varsin hyvin.
        Jokaisella on tietysti onanalisensa mielipiteet erilaisista kuvista, toisilla on>

        :-)

        Taidat mennä sitten entisen opettajan kanssa samaan kastiin. " Minulla on kolmenkymmenen viiden vuoden kokemus alasta, kyllä minä tiedän!! " Jospa ootkin se opettaja kun heti ollaan leuhkimassa. :--D


      • J©B

        ”mistä oot oppis …”
        – aloitetaanpa siitä äidinmaidosta. Uskon, että on lahjakkuuden tms. lajeja jotka eivät ole omaa ansiota vaan ”geeneissä” (absoluuttinen sävelkorva, rytmitaju, värisilmä jne)
        Äiti ja eno olivat alan ammattilaisia ja luulen saaneeni em. geenit siltä suunnlta. Luovuuden ja matemaattisen lahjakkuuden luulen periytyneen isältä.
        Uskon, että lahjakkuutta ja asennetta (nöyryyttä) ei voi paljoakaan oppia vaan ne on enempi lahjaksi saatuja.

        ”ilman että tarvitsi opetella mitään?”
        Kukas tässä sellaista kuvittelee, etkö tajua mitä tarkoittaa ”OSA sommitteluosaamisesta…”. Mutta väitän edelleen, että esim ns. ”värisilmää” ei voi oppia, mutta sen voi saada ”äidinmaidossa”
        – sommitteluopetusta, alkuopetuksen väreihin, sommitteluun ja valokuvauksen saloihin sekä ensimmäisen kameran sain äidiltä. Sittemmin kiertelin mm. Helioksen valokuvauskursseja ja ammatin opiskelin alan oppilaitoksissa (mm. nyk. Lahden Ammattukorkeakoulu).

        Kuvittelen, että eniten olen oppinut oppilailtani (alan opettajana) ja muilta alan harrastajilta.

        ”… antaa kuvaajalle loputtomat mahdollisuudet kuvaamiseen”
        – tuohon en usko. Ilman lahjakkuutta on loputtomat mahdollisuudet vain ihan kivaan, mutta merkityksettömään puuhasteluun. Taitoja voi kehittää, mutta luova lahjakuus on ansiottomasti peritty ”vamma”.

        Onnea valitsemallasi tiellä, minun mielipiteistäni ei pidä hermostua eikä lannistua. Olen ikivanha kalkkis joka ei opi uusia ”sääntöjä” (:

        ps.
        Palautetta ei kannata kysellä jos ei osaa ottaa vastaan. On typerää ruikuttaa, että palautetta annetaan väärällä foorumilla!


      • J©B kirjoitti:

        ”mistä oot oppis …”
        – aloitetaanpa siitä äidinmaidosta. Uskon, että on lahjakkuuden tms. lajeja jotka eivät ole omaa ansiota vaan ”geeneissä” (absoluuttinen sävelkorva, rytmitaju, värisilmä jne)
        Äiti ja eno olivat alan ammattilaisia ja luulen saaneeni em. geenit siltä suunnlta. Luovuuden ja matemaattisen lahjakkuuden luulen periytyneen isältä.
        Uskon, että lahjakkuutta ja asennetta (nöyryyttä) ei voi paljoakaan oppia vaan ne on enempi lahjaksi saatuja.

        ”ilman että tarvitsi opetella mitään?”
        Kukas tässä sellaista kuvittelee, etkö tajua mitä tarkoittaa ”OSA sommitteluosaamisesta…”. Mutta väitän edelleen, että esim ns. ”värisilmää” ei voi oppia, mutta sen voi saada ”äidinmaidossa”
        – sommitteluopetusta, alkuopetuksen väreihin, sommitteluun ja valokuvauksen saloihin sekä ensimmäisen kameran sain äidiltä. Sittemmin kiertelin mm. Helioksen valokuvauskursseja ja ammatin opiskelin alan oppilaitoksissa (mm. nyk. Lahden Ammattukorkeakoulu).

        Kuvittelen, että eniten olen oppinut oppilailtani (alan opettajana) ja muilta alan harrastajilta.

        ”… antaa kuvaajalle loputtomat mahdollisuudet kuvaamiseen”
        – tuohon en usko. Ilman lahjakkuutta on loputtomat mahdollisuudet vain ihan kivaan, mutta merkityksettömään puuhasteluun. Taitoja voi kehittää, mutta luova lahjakuus on ansiottomasti peritty ”vamma”.

        Onnea valitsemallasi tiellä, minun mielipiteistäni ei pidä hermostua eikä lannistua. Olen ikivanha kalkkis joka ei opi uusia ”sääntöjä” (:

        ps.
        Palautetta ei kannata kysellä jos ei osaa ottaa vastaan. On typerää ruikuttaa, että palautetta annetaan väärällä foorumilla!

        Kiitos tästä vastauksesta. Olen itse lapsesta asti ollut taiteellinen ja hyvä siinä. Uskon myös itse, että lahjakkuus taiteenaloihin tai melkein mihin tahansa periytyy. Itselläni ei lähisuvussa ole taiteellisia henkilöitä, mutta hieman kauempiin sukulaisiin kuuluu kuvanveistäjä, kirjailijoita ja runoilijoita. Myös sillä, että on monta vuotta piirtänyt/maalannut ja kuvannut on oma osuutensa asiaan, se on harjoittanut tätä lahjakkuutta.

        Tiedän myös monia, jotka ovat siirtyneet valokuvauksen pariin ilman aikaisempaa kokemusta alasta tai taiteesta ylipäätään ja ovat rankalla työskentelyllä ja paneutumisella saavuttaneet hyviä tuloksia ja työskentelvät tällä hetkellä täyttä päätä valokuvauksen parissa. Ei siis ole mahdottomuus, etteikö sommitteluosaamista ja värisilmää voisi oppia ilman luonnonlahjakkuutta. Lahjakkuudesta on vain hyötyä.

        Valokuvaaja oppii eniten muilta ja eteenkin rakentavan palautteen, niin hyvän kuin huononkin kautta. "tuohon en usko. Ilman lahjakkuutta on loputtomat mahdollisuudet vain ihan kivaan, mutta merkityksettömään puuhasteluun." Sinuna, opettajana, en olisi noin suppeakatseinen. Lyttäätkö automaattisesti oppilaiden onnistuneet teokset, jos heillä ei ole mielestäsi muuten lahjakkuutta? Etkö siis anna niille, joilla ei lahjakkuutta luonnostaan ole, mahdollisuutta onnistua?

        Kiitos, valitsemani tie on juuri se jota tahdonkin kulkea. Nyt toivon vaan, että pääsen Imatran ammattikorkeakouluun ja voin jatkaa alan opiskelua. Pyrin ottamaan niin hyvät, kuin huonotkin mielipiteet aina vastaan, koska se vain opettaa. Ja olen samaa mieltä, että teidän vanhojen kalkkiksien pitäisi myös ottaa nuorilta uusia "sääntöjä" ja mielipiteitä vastaan.


      • J©B
        mawikasd kirjoitti:

        Kiitos tästä vastauksesta. Olen itse lapsesta asti ollut taiteellinen ja hyvä siinä. Uskon myös itse, että lahjakkuus taiteenaloihin tai melkein mihin tahansa periytyy. Itselläni ei lähisuvussa ole taiteellisia henkilöitä, mutta hieman kauempiin sukulaisiin kuuluu kuvanveistäjä, kirjailijoita ja runoilijoita. Myös sillä, että on monta vuotta piirtänyt/maalannut ja kuvannut on oma osuutensa asiaan, se on harjoittanut tätä lahjakkuutta.

        Tiedän myös monia, jotka ovat siirtyneet valokuvauksen pariin ilman aikaisempaa kokemusta alasta tai taiteesta ylipäätään ja ovat rankalla työskentelyllä ja paneutumisella saavuttaneet hyviä tuloksia ja työskentelvät tällä hetkellä täyttä päätä valokuvauksen parissa. Ei siis ole mahdottomuus, etteikö sommitteluosaamista ja värisilmää voisi oppia ilman luonnonlahjakkuutta. Lahjakkuudesta on vain hyötyä.

        Valokuvaaja oppii eniten muilta ja eteenkin rakentavan palautteen, niin hyvän kuin huononkin kautta. "tuohon en usko. Ilman lahjakkuutta on loputtomat mahdollisuudet vain ihan kivaan, mutta merkityksettömään puuhasteluun." Sinuna, opettajana, en olisi noin suppeakatseinen. Lyttäätkö automaattisesti oppilaiden onnistuneet teokset, jos heillä ei ole mielestäsi muuten lahjakkuutta? Etkö siis anna niille, joilla ei lahjakkuutta luonnostaan ole, mahdollisuutta onnistua?

        Kiitos, valitsemani tie on juuri se jota tahdonkin kulkea. Nyt toivon vaan, että pääsen Imatran ammattikorkeakouluun ja voin jatkaa alan opiskelua. Pyrin ottamaan niin hyvät, kuin huonotkin mielipiteet aina vastaan, koska se vain opettaa. Ja olen samaa mieltä, että teidän vanhojen kalkkiksien pitäisi myös ottaa nuorilta uusia "sääntöjä" ja mielipiteitä vastaan.

        ”Ei siis ole mahdottomuus, etteikö sommitteluosaamista ja värisilmää voisi oppia ilman luonnonlahjakkuutta”

        Jos uskot noin niin voin vain toivottaa onnea valitsemallasi tiellä.
        vrt.
        Oopperalaulajaksi voi oppia ilman luonnonlahjakkuutta (sävelkorvaa ja lauluääntä)

        ”Lyttäätkö automaattisesti oppilaiden onnistuneet teokset, jos heillä ei ole mielestäsi muuten lahjakkuutta?”
        En lyttää enkä anna valheellista kuvaa lahjattomille. Toisen teosten lyttääminen on pelkästään typeryyden osoitus, mutta pyydetty kritiikki pitää olla rehellistä. Valheellinen kehumnen lienee kohtelisata mutta kehitykselle vahongollista.

        Varsinaisia oppilaita minulla ei enää ole, mutta pidän eläkepäivien ratoksi netin välityksellä ”kirjeopistoa” pienelle joukolle lahjakkaita nuoria (myös parille täällä esiintyneelle).

        ”Etkö siis anna niille, joilla ei lahjakkuutta luonnostaan ole, mahdollisuutta onnistua?”
        Annan mahdollisuuksia, montakin. Mutta en rohkaise kuvittelemaan olematonta lahjakkuutta. Jos opiskelijalla ei esim ole värisilmää, rytmi tai harmoniatajua niin opetan (kehoitan häntä opiskelemaan) sommittelun perusteiden teoriaa (värioppia, rytmitystä, harmonian perusteita ja ”klassiset” sommittelusäännöt sekä tomimaan niiden mukaan. Sääntöjä noudattamalla voi olla osaava ammattilainen, mutta ei luovasti lahjakas kuvataiteilija eikä pidä pettää itseään kuvitelemalla olevansa.

        Toisin sanoen jo ensimmäisestä kuvasta näkee osaako kuvaaja sommittelusäännöt tai on muuten lahjakas sommittelija. Jos niitä ei näy heti ensimmäisessä kuvassa niin on täysin turhaa etsiä niitä seuraavilta sivuilta.
        Eli jos ei ole erityisen lahjakas niin kannatta noudattaa sääntöjä.
        Sääntöjen rikkominen voi nuoresta olla ihan kivaa, mutta ilman synnynnäistä lahjakkuutta se on vain keskenkasvuisen merkityksetöntä puuhastelua. Kuva ei parane sääntöjä rikkomalla, mutta sen kiinnostavuus voi lisääntyä.

        ”vanhojen kalkkiksien pitäisi myös ottaa nuorilta uusia "sääntöjä" ja mielipiteitä vastaan”
        Tuo on osin täysin turha toive. Aivan turhaan annat kalkkikselle sääntöjä noudatettavaksi. Esim, että kuviasi saa kommentoida vain blogissasi.
        Lahjakkaiden nuorten mielipiteet taas on yleensä terveellistä.

        Taitoja voi oppia, mutta ei lahjakkuutta. Lahjakkuus on myös herkkyyttä ja asennetta. Uskon myös, että herkkyyttä ei voi oppia, mutta väärää asennettaan voi osin korjata jos sitä vakavasti haluaa.

        Näihin kuviin


      • J©B kirjoitti:

        ”Ei siis ole mahdottomuus, etteikö sommitteluosaamista ja värisilmää voisi oppia ilman luonnonlahjakkuutta”

        Jos uskot noin niin voin vain toivottaa onnea valitsemallasi tiellä.
        vrt.
        Oopperalaulajaksi voi oppia ilman luonnonlahjakkuutta (sävelkorvaa ja lauluääntä)

        ”Lyttäätkö automaattisesti oppilaiden onnistuneet teokset, jos heillä ei ole mielestäsi muuten lahjakkuutta?”
        En lyttää enkä anna valheellista kuvaa lahjattomille. Toisen teosten lyttääminen on pelkästään typeryyden osoitus, mutta pyydetty kritiikki pitää olla rehellistä. Valheellinen kehumnen lienee kohtelisata mutta kehitykselle vahongollista.

        Varsinaisia oppilaita minulla ei enää ole, mutta pidän eläkepäivien ratoksi netin välityksellä ”kirjeopistoa” pienelle joukolle lahjakkaita nuoria (myös parille täällä esiintyneelle).

        ”Etkö siis anna niille, joilla ei lahjakkuutta luonnostaan ole, mahdollisuutta onnistua?”
        Annan mahdollisuuksia, montakin. Mutta en rohkaise kuvittelemaan olematonta lahjakkuutta. Jos opiskelijalla ei esim ole värisilmää, rytmi tai harmoniatajua niin opetan (kehoitan häntä opiskelemaan) sommittelun perusteiden teoriaa (värioppia, rytmitystä, harmonian perusteita ja ”klassiset” sommittelusäännöt sekä tomimaan niiden mukaan. Sääntöjä noudattamalla voi olla osaava ammattilainen, mutta ei luovasti lahjakas kuvataiteilija eikä pidä pettää itseään kuvitelemalla olevansa.

        Toisin sanoen jo ensimmäisestä kuvasta näkee osaako kuvaaja sommittelusäännöt tai on muuten lahjakas sommittelija. Jos niitä ei näy heti ensimmäisessä kuvassa niin on täysin turhaa etsiä niitä seuraavilta sivuilta.
        Eli jos ei ole erityisen lahjakas niin kannatta noudattaa sääntöjä.
        Sääntöjen rikkominen voi nuoresta olla ihan kivaa, mutta ilman synnynnäistä lahjakkuutta se on vain keskenkasvuisen merkityksetöntä puuhastelua. Kuva ei parane sääntöjä rikkomalla, mutta sen kiinnostavuus voi lisääntyä.

        ”vanhojen kalkkiksien pitäisi myös ottaa nuorilta uusia "sääntöjä" ja mielipiteitä vastaan”
        Tuo on osin täysin turha toive. Aivan turhaan annat kalkkikselle sääntöjä noudatettavaksi. Esim, että kuviasi saa kommentoida vain blogissasi.
        Lahjakkaiden nuorten mielipiteet taas on yleensä terveellistä.

        Taitoja voi oppia, mutta ei lahjakkuutta. Lahjakkuus on myös herkkyyttä ja asennetta. Uskon myös, että herkkyyttä ei voi oppia, mutta väärää asennettaan voi osin korjata jos sitä vakavasti haluaa.

        Näihin kuviin

        Jepjep. Onneksi itse tiedän, missä olen lahjakas ja missä en. Mitä taitoja omaan ja mitä en. Ehkä minusta voisi tulla vaikkapa myös oopperalaulaja, koska sävelkorvaa ja ääntäkin löytyy. :--DDD no ei vois.

        Sinulle kans sama juttu, eikö lahjakas epäonnistu koskaan? Luulen, että pidät itseäsi lahjakkaana joten oletko epäonnistunut koskaan? tehnyt huonoja kuvia? Totta on, että ensimmäisestä kuvasta voi jo päätellä paljon, mutta en silti ymmärrä tuota sinun ajattelutapaasi tässä asiassa. Jos sinun pitäisi toteuttaa sommitelmallisesti hyvä kuva yhdellä ruudulla, onnistutko välttämättä siinä heti ensimmäisellä yrittämällä? Tähän tottakai vaikuttaa myös ympäristö missä olet.

        Entä onko kuvan sisältö (ilman sommitelmallisia seikkoja) sinulle tärkeä? Mitä ajattelet kuvien herättämistä tunteista, symboleista, kuvailmaisusta, eri taidehistorian aikakausien tuomista inspiraatioista ja kuvan tekemisestä niiden sääntöjen mukaan? Mahdollisien hahmojen ilmeistä, eleistä? Ei esimerkiksi miljöössä otettu henkilökuva toimi, vaikka sommittelu olisi juuri kohdallaan, jos henkilöllä on vääränlainen asento tai hän ei osaa rentoutua kameran edessä. Kaikki ei vain yksinkertaisesti ole kiinni pelkistä kuvasommittelun säännöistä vai mitä?

        Minulle valokuvaus ja maalaaminen/piirtäminen on myös yksi keino purkaa tunteitani ja pahaa oloani. Olen koko nuoruuteni kärsinyt masennuksesta ja ilman näitä keinoja olisin varmaan tappanut itseni, ellen olisi saanut purkaa tunteitani kuvallisesti. Mitä mieltä olet tästä?

        Kyselen, koska minua kiinnostaa mitä mieltä olet muustakin kuin pelkästä sommittelusta.


      • Jiii©Ppu
        mawikasd kirjoitti:

        Taidat mennä sitten entisen opettajan kanssa samaan kastiin. " Minulla on kolmenkymmenen viiden vuoden kokemus alasta, kyllä minä tiedän!! " Jospa ootkin se opettaja kun heti ollaan leuhkimassa. :--D

        "Taidat mennä sitten entisen opettajan kanssa samaan kastiin. " Minulla on kolmenkymmenen viiden vuoden kokemus alasta, kyllä minä tiedän!! " Jospa ootkin se opettaja kun heti ollaan leuhkimassa. :--D "


        turha tänne on tulla kuviaan näyttelemään, tai puhumaan valokuvista.
        Aina joku Juuuso©Bärttil tulee kertomaan mistä 'äidin maito valuu'.
        (sellasella ettex te tiiä kuka miä oon, setämiesasenteella, et henkselien pauke kuuluu tänne asti, juu nou)


        Eli siis tämä ei , vaikka voisi ennalta luulla, ole valokuvista keskustelua varten.
        Täällä on vaan nikon,canon,pentax,sony,olympus -pikselin runkkaajia laarit pullollaan.

        Olen pahoillani.


    • toivomisesta

      >>Toivoisin myös, että kävisit katsomassa minun blogiani ja ehkäpä kommentoimassakin. Kiitos!

      Kohta toivoisit ettet olisi toivonut...

      • Pyysin palautetta blogin puolelle ja en oo sitä sinne saanut, toisin tänne tullaan piilovittuilemaan, kun asiat vois kertoa rakentavamminkin. Kyseinen henkilö olis voinu mainita kuvat joissa sommittelut on viturallaan. Veikkaan että mielipidekkin on tehty ensimmäisen sivun kuvien perusteella. Vituttaa nää itteensä kyllästyneet, jotka palloilee täällä keskustelusaitilla jakelemassa viisaita mielipiteitään, kehumassa osaavansa itse kaiken paremmin ja piilovittuilemassa ihmisille. D:


      • ...
        mawikasd kirjoitti:

        Pyysin palautetta blogin puolelle ja en oo sitä sinne saanut, toisin tänne tullaan piilovittuilemaan, kun asiat vois kertoa rakentavamminkin. Kyseinen henkilö olis voinu mainita kuvat joissa sommittelut on viturallaan. Veikkaan että mielipidekkin on tehty ensimmäisen sivun kuvien perusteella. Vituttaa nää itteensä kyllästyneet, jotka palloilee täällä keskustelusaitilla jakelemassa viisaita mielipiteitään, kehumassa osaavansa itse kaiken paremmin ja piilovittuilemassa ihmisille. D:

        Heität "helmesi" tänne sioille ja sitten kiukuttelet. Käytit v-sanaa kuin teini.


      • ... kirjoitti:

        Heität "helmesi" tänne sioille ja sitten kiukuttelet. Käytit v-sanaa kuin teini.

        Jakakaa sitä oppianne, älkääkä vaan leuhiko sillä ja kehuvanne itse osaavan kaiken paremmin. Ja tottakai viljelen v-sanaa kuin teini, koska olen teini. Viljelen sitä sanaa enemmän kun osaat kuvitellakkaan ja viljelen varmaan vanhukseksi asti.


      • mielipidekkin
        mawikasd kirjoitti:

        Pyysin palautetta blogin puolelle ja en oo sitä sinne saanut, toisin tänne tullaan piilovittuilemaan, kun asiat vois kertoa rakentavamminkin. Kyseinen henkilö olis voinu mainita kuvat joissa sommittelut on viturallaan. Veikkaan että mielipidekkin on tehty ensimmäisen sivun kuvien perusteella. Vituttaa nää itteensä kyllästyneet, jotka palloilee täällä keskustelusaitilla jakelemassa viisaita mielipiteitään, kehumassa osaavansa itse kaiken paremmin ja piilovittuilemassa ihmisille. D:

        No näytitpä sinä tässä esimerkkiä miten ” asiat vois kertoa rakentavamminkin”

        Kuka on missä sanonut, että ”sommittelut on viturallaan”

        ”… mielipidekkin on tehty ensimmäisen sivun kuvien perusteella”
        Veikkaatko, että lahajakkus voi olla sellaisa mikä esiintyy vasta ensimmäisen sivunkuvien jälkeen? Jos niin mistä se tulee


      • mielipidekkin kirjoitti:

        No näytitpä sinä tässä esimerkkiä miten ” asiat vois kertoa rakentavamminkin”

        Kuka on missä sanonut, että ”sommittelut on viturallaan”

        ”… mielipidekkin on tehty ensimmäisen sivun kuvien perusteella”
        Veikkaatko, että lahajakkus voi olla sellaisa mikä esiintyy vasta ensimmäisen sivunkuvien jälkeen? Jos niin mistä se tulee

        Ei kukaa ole sanonut niin, että sommittelut on viturallaan. Vaan tein omat tulkintani seuraavasta:

        "Alku aina hankalaa.

        Sommttelu on vaikeasti opittava asia kuvailmaisussa. Kannattaa ensin opetella toimimaan kaikkien sääntöjen mukaan ja sitten vasta alkaa rikkoa niitä katsojan mielenkiinnon herättämiseksi/lisäämiseksi.

        Osa sommitteluosaamisesta (harmonia, värisilmä …) lienee mahdoton oppia jos ei saanut siihen eväitä ”äidinmaidossa” "

        Sanoja ei varmaan niin tarkoittanut, kun asian tulkitsin, mutta minulle pääasia on, että tiedän sen, mihin itse valokuvaajana tällä hetkellä pystyn ja missä minulla on paljon parantamisen varaa ja opittavaa.

        Ja en usko, että lahjakkuus näkyy ensimmäisten sivukuvien jälkeen. Mutta väitätkö, ettei lahjakas ota koskaan huonoja kuvia? Ettei koskaan epäonnistu? Tässäkin piilee taas se, että mikä kuva on kenenkin mielestä huono. Opiskeluaikanani usein kävi niin, että omasta mielestäni ottamani kuvat olivat huonoja, mutta opettaja näki ne taas aivan erilailla ja kehui niitä hyväksi. Ja osa kuvista jotka olivat mielestäni hyviä, opettaja ei välttämättä pitänyt niistä. Jokaisella on siis omat mielipiteensä kuvista ja jokainen meistä tulkitsee niitä eri tavalla. Enkä tässä nyt tarkoita pelkästään omia kuviani ja tätä keskustelua vaan yleensäkkin.


      • yleensäkkin
        mawikasd kirjoitti:

        Ei kukaa ole sanonut niin, että sommittelut on viturallaan. Vaan tein omat tulkintani seuraavasta:

        "Alku aina hankalaa.

        Sommttelu on vaikeasti opittava asia kuvailmaisussa. Kannattaa ensin opetella toimimaan kaikkien sääntöjen mukaan ja sitten vasta alkaa rikkoa niitä katsojan mielenkiinnon herättämiseksi/lisäämiseksi.

        Osa sommitteluosaamisesta (harmonia, värisilmä …) lienee mahdoton oppia jos ei saanut siihen eväitä ”äidinmaidossa” "

        Sanoja ei varmaan niin tarkoittanut, kun asian tulkitsin, mutta minulle pääasia on, että tiedän sen, mihin itse valokuvaajana tällä hetkellä pystyn ja missä minulla on paljon parantamisen varaa ja opittavaa.

        Ja en usko, että lahjakkuus näkyy ensimmäisten sivukuvien jälkeen. Mutta väitätkö, ettei lahjakas ota koskaan huonoja kuvia? Ettei koskaan epäonnistu? Tässäkin piilee taas se, että mikä kuva on kenenkin mielestä huono. Opiskeluaikanani usein kävi niin, että omasta mielestäni ottamani kuvat olivat huonoja, mutta opettaja näki ne taas aivan erilailla ja kehui niitä hyväksi. Ja osa kuvista jotka olivat mielestäni hyviä, opettaja ei välttämättä pitänyt niistä. Jokaisella on siis omat mielipiteensä kuvista ja jokainen meistä tulkitsee niitä eri tavalla. Enkä tässä nyt tarkoita pelkästään omia kuviani ja tätä keskustelua vaan yleensäkkin.

        ”Ja en usko, että lahjakkuus näkyy ensimmäisten sivukuvien jälkeen.
        — tästä on vähän paha keskustella kun olemme lahjakkuudesta täysin eri mieltä. Sinulle se on opittavaa ja minulle vain ”äidinmaidossa” saatu ominaisuus.
        Olen edelleen sitä mieltä, että lahjakkuus näkyy heti ensimmäisessä kuvassa jonka kuvaaja haluaa näyttää.

        …Mutta väitätkö, ettei lahjakas ota koskaan huonoja kuvia?
        Ettei koskaan epäonnistu?
        — väitän, että lahjakas harrastaja ottaa paljon enemmän muiden mielestä ”huonoja” kuvia kuin muut harrastajat keskimäärin. Ammattilainen epäonnistuu tuskin koskaan sillä kuvaajan ammatissa ei vaadita luovuutta, sääntöjen noudattaminen riittää. Riippuen tietenkin siitä mitä huonolla kuvalla tarkoitetaan.
        — epäonnistumisella ei ole juurikaan tekemistä lahjakkuuden kanssa, mutta luova lahjakkuus antaa rohkeutta kuvata silloinkin kun lahjattomat (myös ammattilaiset) ”tietävät” kuvaamisen mahdottomaksi.
        Se lahjakkuus tulee esille vasta myöhemmin kun lahjakas ymmärtää mikä on epäonnistunut eikä pane epäonnistuneita kuviaan näytteille luovuuden osoituksena. Sillä pitääkö opettaja tai joku muu kuvista tai on pitämättä ei ole mitään tekemistä lahjakkuuden kanssa.

        On myös aivan eri asia uskooko näkevänsä lahjakkuutta itsessään, vai onko se muiden näkemys. ”Opittu” wannabe-luovuus onkin siten kokonaan toinen juttu. Siitä en ymmärrä mitään enkä osaa sellaista arvottaa.

        Luovuutta ei todistella sääntöjä rikkomalla sillä luovuus ei ole tyhmyyttä vaan älykkyyttä (ja ”hulluutta”). Luova ihminen ei tunne tarvetta rikkoa sääntöjä tai todistella teoillaan omaa luovuuttaan, pikemminkin päinvastoin (johtunee herkkyydestä). Ikävä kyllä luova lahjakkuus ei ole viisautta.

        Kömpelö eisimerkki sääntöjen rikkomisesta:
        Luovuutta ei ole se, että rikkoo tieliikennesääntöjä asentamalla autoon neljä erikokoista pyörää. Se on lapsellista erilaisuuden tavoittelua (pelkkää tyhmyyttä).

        ”Enkä tässä nyt tarkoita pelkästään omia kuviani ja tätä keskustelua vaan yleensäkkin.”???


    • valonkuvailija

      Tiedän kyllä mitä mieltä moni on varmaan tästä mutta laitetaan nyt kumminkin. Huomatkaa se että tämä on eka blogini...
      valonkuvailija.blogspot.com/

    • kyllä huomaa eron alaa opiskelleen kuvissa verrattuna omiin "räpellyksiin" :)

      • Onko sulla netissä kuvias esillä? :)


      • mawikasd kirjoitti:

        Onko sulla netissä kuvias esillä? :)

        onhan mulla mutta ei ne mitään ihmeellisiä ole. lähinnä lomakuvia sun muuta vastaavaa.

        www.koti.mbnet.fi/winner/

        lähinnä lastenlapset tykkää katella missä vaari on kuljeskellut :)
        sitä varten ne on lähinnä näytillä :)


      • ...
        harrastelijakirurgi kirjoitti:

        onhan mulla mutta ei ne mitään ihmeellisiä ole. lähinnä lomakuvia sun muuta vastaavaa.

        www.koti.mbnet.fi/winner/

        lähinnä lastenlapset tykkää katella missä vaari on kuljeskellut :)
        sitä varten ne on lähinnä näytillä :)

        Ja minä tykkäsin katella! Olen tykännyt tuolla myös kuljeskella. Hyvät on kuvat.


    • Blogistit
      • maankuulu?

        ”Voihan toisaalta olla, että Nikonillakin on kulissien takana DX-koon peilitön kamera, eikä nykyisen DX-sarjan optiikoihin haluta zoomeja enempää panostaa.”

        Kenellä muulla on jos Nikonilla”kin” on?
        Miksi joku harrastelija ostaisi D800 jos D600 on tulossa?


    • jklhiv
    • valokuvaaja93

      www.lifeinpictures-essijalaura.blogspot.com

      Kommentoikaa risuja ja ruusuja :)

      • risuja ja ruusuja :)

        Kivoja ilotulituskuvia Ixuksella
        Sääditkö kuvia? Rajaus (sommittelu)?

        Aberraatiovirhe on melkoinen (korjaus?).
        Noin pienellä aukolla f/16 difraktio kiusaa.
        Vaan eipä paljon haittaa tällaisessa kohteessa.


      • naima pentik
        risuja ja ruusuja :) kirjoitti:

        Kivoja ilotulituskuvia Ixuksella
        Sääditkö kuvia? Rajaus (sommittelu)?

        Aberraatiovirhe on melkoinen (korjaus?).
        Noin pienellä aukolla f/16 difraktio kiusaa.
        Vaan eipä paljon haittaa tällaisessa kohteessa.

        " Kivoja ilotulituskuvia Ixuksella......... Noin pienellä aukolla f/16 difraktio kiusaa."

        En ole ixus-nero mutta pikkukameroissa ei yleensä ole noin pientä aukkoa.
        Se tuotetaan filtterillä joten difraktioon se ei vaikuta.


      • ja ruusuja :)
        naima pentik kirjoitti:

        " Kivoja ilotulituskuvia Ixuksella......... Noin pienellä aukolla f/16 difraktio kiusaa."

        En ole ixus-nero mutta pikkukameroissa ei yleensä ole noin pientä aukkoa.
        Se tuotetaan filtterillä joten difraktioon se ei vaikuta.

        Kiitos tiedosta. Olin ilmeisesti väärässä.
        Kamera liennee Ixus 860 IS?

        Difraktiolta näyttävä johtuneekin sitten ”tärähtämisestä” (käsivaralla kuvattu)? Kuvanvakain ei ”riitä” noin pitkillä valotusajoilla (2 sek).


    • mvillman

      facebook.com/markkuvillmanphotography

      Lisäksi kotisivuni johon tarkoitus aloittaa myös blogia jossain vaiheessa:

      markkuvillman.weebly.com

    • mvillman

      Markku Villman photography

      facebook sivuni

    • ei blogi
    • xfäö
    • Eri kuvaajia
    • Jebu53
    • valokuvausonparasta
    • Leicanisti

      Minusta aivan ylivoimaisesti hauskin blogi on
      http://titivituntyy.com/

      En muista nähneeni toista läheskään yhtä hauskaa:)

    • InMyDreams
    • Stranger
    • Satsuma
    • LaLaLilja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe