Psykogeeniseen amnesiaan apua?

Muistinmenettänyt

Minulla on suunnilleen puolen- tai vuoden mittainen muistikatko elämästä. Olin silloin n. 9 vuotias ja vanhempani erosivat juuri silloin. Muistan ennen eroa kaikki ne riidat vanhempieni välillä, mitä vakoilin veljeni kanssa salaa.
Minulle on kerrottu joitain asioita mitä tapahtui eron jälkeen ja mm. olimme asuneet jonkin aikaa kuulemma äitimme luona. Tästä minulla ei ole mitään muistikuvaa eikä erotilannekkaan itsessään ole mieleen palautettavissa.
Kuitenkin joskus kun joku kertoo jonkin yksittäisen tilanteen tarkasti johon minä liityn, niin liikutun kyyneliin tietämättä miksi vaikka vasta hän olisi kertonut minun istuneen vain sohvalla. AIvan kuin tietäisin sisimmässäni kuinka tilanne jatkui?

Harva haluaa/pystyy kertomaan mitään, sillä ero oli ollut kaikille järkyttävä/traumaattinen, sillä sitä ei osattu odottaa. Kysellessäni miten itse olin reagoinut tilanteeseen on muut vain sanonut ett otin vastuun sisaruksistani. Ei mitään muuta.

Voisiko hypnoosi auttaa minua muistamaan uudelleen? Haluaisin muistaa tilanteen ja käsitellä kerrankin vanhempieni eron kunnolla.
Jos hypnoosi voisi auttaa niin kenen hypnootisoijan puoleen minun pitäisi käätyä? Onko tämänkaltaisten asioiden hoitajille oma ammattinimike? Pystyisin käymään Lahdessa ja Jyväskylässä hypnotisoitavissa.

Ja onko mahdollisesti opiskelijalle alennuksia?

14

91

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teo.rek

      Hypnoosilla voidaan palauttaa menneitä muistoja tietyssä määrin. Kaikilla se ei onnistu, koska vaaditaan jossakin määrin syvää hypnoositilaa.
      Ja jos hypnoosilla tuotetaan regressio siis taantuminen sinne menneisyyteen, niin voipi sieltä tulla myös valemuistoa.
      Ammattitaitoinen ja vastuuntuntoinen terapeutti voi selvittää asian ja jo yhdellä käyntikerralla selviää, onnistuuko regressio sinun kohdallasi.
      Varo suggereita, jotka käyttävät paljon ylisanoja ja kehuvat hypnoosia maasta taivaaseen.

    • Muistinmenettänyt

      Kiitoksia paljon. Onko mitään tiettyjä sivustoja mahdollisesti josta löytäisin näitä luotettavia hypnotisoijia vai pitäisikö mennä suosiolla terveyskeskukseen hakemaan lähete? Onko tämä mahd. ainoa tapa saada kelaltakin korvaus tästä hypnoosikerrasta?

      • jo entinen

        Kelan korvausta saa vain terapiakäynneiltä joissa terapeutilla on ns. kelan hyväksyntä. Eli valitse terapeutrti joka on kelan listoilla jos haluat kelan korvauksen.


    • Not Jim.....

      No niin, taas sitä iänikuista spekulointia hypnoosin mahdollisuuksista muistiaukkojen paikantamisessa.

      Kun tuo ketjun kertoo noinkin pitkästä amnesiasta, niin kuyyseessä on luultavimmin neurologinen häiriö, ja samalla aivosolujen tuhoutuminen.

      Ja sitten täällä muutamat älypäät pohtivat, kumpi on parempi vaihtoehto tuon katkoksen palauttamiseen, maallikko- vaiko terveydenhuollon suggeri. Kun kyse on siitä ettei kumpikaan, eikä kukaan.

      Aika vastuutonta toivon antamista luultavasti sairaallle henkilölle. Itselleni tulee mieleen ensinnäkuin fyysinen aivolohkojen alueeelle kohdistunut trauma, tai sitten todella pitkä ja tgotaalinen viinaputki. Ja noita men neitä asioita esiin sitten m illään! Ei edes Taika-Jim.

      Luultavasti kyseessä on sama henkilö kuin tuo joka aloitti tuon surullisen provosoivan "Päähän lyöty -ketjun".

      T. Hypnoterapeutti 30-vuoden ajalta ja psykoterapeutti 20 v. ajalta.

      P.S. Koittakaas taas malttaa mielenne ja pysyä asiatiedossa, jookos!

    • ohi lyöty...

      hoh hoijaa.. jos olet psykoterapeutti, niin toivottavasti et ota vastaan ihmisiä. kun joku tulee sun vastaanotolle ko. asiasta sanot, että päähän on lyöty ja viinaa kait juotu.

      ja minä olen psykologian professori 50-vuoden ajalta ja lääketieteen tohtori ja syntyessään.


      Kaiken tietävä not jim...hahhhhaaaaaaaaaaaa

    • Asialinjallla.....

      Kuules Ohi lyöty: Onko sinusta rakentavaa keskustelua torpedoida jokainen asiallinen kommentti? Kuten tuossa yllä teit ....
      Käsialasi on helposti tunnistettavissa naurunpurskahduksia myöten.
      Tuo yllä oleva Taika-Jimin kirjoitus on hyvä ja asiallinen!

    • Jimjam

      Ai oli vai ? Siis jos asiakas tulee hakemaan apua, niin kysytään heti oitis, onko päähän lyöty tai juotuko on. Voi voi näitä maallikkosuggereita, kun ei edes edes asiakastyötä tehdä.

      Mut joillakin on nääs asialinja tämä..

    • Tuo ed......

      Sattumoisin en ole ns. maallikkosuggeri:). ..Mutta kanssasi on turha keskustella, eipä siitä mitään tulosta synny....sinulle taitaa neurologia ja sen alkeiset olla aika tuntematon käsite...!

    • Jo ent.

      Eikö psyterapeutit pitäis tuntea neurologiaa ? Tuosta toisesta kirjoittajasta en tiedä, mutta osaksi asiaa kirjoitti, vähän kuitenkin provosoivasti, mutta kuuluu kait tämän palstan henkeen.

    • Just näin.....

      Jos pappis-koulutuksella saa psykoterapeuttitittelin vaikka jonkun Lyhytterapia-säätiön kautta, niin eipä siinä neurologiaa opiskella.
      Tuo Taika-Jimin kommentti on hyvä, asia on just niin kuin hän sanoo!
      Ohi-lyöty taas edustaa sitä pohjasakkaa mikä täällä velloo ja häiritsee asiallista keskustelua.
      Ammattilainen ottaa jo selvää ensimmäisessä puhelinkeskustelussa siitä, mahtaako kyseessä olla neurologinen häiriö, ettei suotta juoksuta henkilö luonaan.

    • Muistinmenettänyt

      Kiitoksia kaikista asiallisista kommenteista. Aavistin etukäteen että saattaa olla mahdollista etten voisi saada muistia takaisin. Mutta ainahan voi yrittää ja ottaa johon kuhun asiasa tietävään henkilöön ja keskustella hänen kanssa kasvotusten, ettei tule väärinkäsityksiä. :)
      Ps. Saatoin ehkä ymmärtää väärin, mutta en ole siis tehnyt mitää muuta viestiketjua tähän aaaiheeseen liittyen. :)

    • ohi meni

      Jep, mutta älä ota yhteyttä sellaisiin, jotka laittavat kaiken heti viinaan piikkiin, kun täällä eräs jo psykoterapeutti syntyään.

    • sama.....

      Kuules ohi meni, onko sinulla ongelmia luetun ymmärtämisessä? Esitin asian ainoastaan eräänä vaihtoehtona!

    • luki meni

      luki luki..helpottiko ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10100
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      415
      4422
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      91
      3036
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2865
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2674
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2668
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1855
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1722
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1630
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1433
    Aihe