Hei!
Olen kovasti yrittänyt etsiä netistä tietoa, mutta en ole löytänyt vastausta, joten päätin kirjoittaa tänne.
Yksi neljästä gerbiilistämme käyttäätyy hieman oudosti ja olen huolissani. Se tykkää nökötellä paikallaan, hengittää hyvin nopeasti ja huojuu. Ei varsinaisesti tärise. Näyttää enemmän siltä kuin se matkustaisi heiluvassa linja-autossa. Lisäksi sitä ei huvita pahvin jyrsiminen toisin kuin kämppistään.
Kaveri on pulska, syö ja juo hyvin. Ulkoisesti siinä ei ole mitään muutoksia. Muutamia vaaleita pieniä laikkuja on ilmestynyt mustaan turkkiin.
Joulun aikoihin kyseiselle kaverille sattui onnettomuuksien sarja. Tappelu, hännän kuoriutuminen puolesta välistä ja lisäksi tippuminen n. puolen metrin korkeudelta. En mene yksityiskohtiin, mutta silloin poika käytettiin kaksi kertaa eläinlääkärissä (pieneläimiin erikoistuneella) ja se sai antibiootteja etc. Pari viikkoa luulin, että kaveri on mennyttä kalua. Sai jopa yhden epilepsiakohtauksen. Mutta kun olin jo viemässä sitä viimeiselle matkalle alkoi kunto kohentua. Onnettomuuksista on kulunut nyt jo puoli vuotta ja vieläkin on kaverissa virtaa.
Kaikki aiemmin mainitsemani muutokset tapahtuivat pikkuhiljaa onnettomuuksien jälkeen, eli niillä varmasti on yhteys. En kuitenkaan halua, että rakas lemmikkini kärsii. Siksi ajattelin kysyä teiltä, onko tällainen käytös normaalia? Onko vastaavaa sattunut teille? Miten voisin auttaa kaveria? Onko eläinlääkäriin vienti sille liian raskasta?
Kiitos jo etukäteen!
ps. Kyseessä uros, n.1,5v.
Gerbiili huojuu ja nököttää...
3
367
Vastaukset
- 7+9
Luultavasti gerbiili kärsii kivuista, joten lopettaminen voisi olla gerbiilin kannalta parhain vaihtoehto.. Huojuva, paikallaan nököttävä gerbiili ei ole normaali. Kerroit sen tippuneen korkealta ja olleen tappelussa, sille on todennäköisesti voinut jäädä sisäisiä vaurioita, vaikka selvisikin hengissä. Omasta mielestä tuossa tilanteessa olisi itsekästä pitkittää eläimen kärsimystä empimällä että onkohan normaalia vai ei, kun tietää ettei kaikki ole kunnossa, kerta tämän yhden gerbiilin käytöskin eroaa muusta porukasta huomattavasti.
Mutta päätöksen teet sinä. Toivottavasti löydät hyvän ratkaisun.:) - HäntäTyttö
Ihan vastaisuuteen: '' Jos gerbiili joka on ennen ollut virkeä ja silleen muuttuu yht äkkiäapaattiseksi (eli tuollaiseksi), eläimellä ei ole kaikki kunnossa...''
- Chief Brody
Hei. Ja kiitos pikaisesta vastauksesta.
Voisin täydentää edellistä viestiä kuitenkin vielä. Eli huojuva gerbiili on kuitenkin liikkuva. Se leikkii kaverinsa kanssa ja juoksentelee terrassa. Syö ja juo hyvin. Pissaa ja kakkaa. Tekee kaikkia gerbiilijuttuja, paitsi jyrsii pahvia.
Tarkistin hampaat juuri äsken ja ne ovat onneksi ihan normaali pituiset.
Huojuminen tapahtuu aina kun gerbiili on paikallaan. Ja onnettomuudesta on kulunut jo yli puoli vuotta.
On sanomattakin selvää, että gerbiilin etu menee omani edelle. Haluaisin vain kuulla, onko muilla vastaavia kokemuksia, ennenkuin vien poikaa eläinlääkärille. Josko tällainen huojuminen on yleistä joillain yksilöillä.
Olen ollut gerbiilinomistaja vasta 2 vuotta, joten minulla ei ole vielä kokemusta kovin paljon.
Mainittakoon vielä, että olen 34-vuotias nainen ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216605Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562275- 1471857
- 841245
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971032- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.82927Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 32830
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147757