Tietokoneen itse rakentaminen?

HPwasHere

Eli kokoajan jokainen jauhaa tätä samaa: "Kaikken halvin, helpoin ja paras tapa on rakentaa oma tietokone." Itse omistan yhden pöytäkonen merkkinä Asus mutta mietin tässä kun itsellä on 800e ja risat ja saan kesätöistä palkan 90e/kk niin pitäisikö tälläistä sitten kokeilla? En ole mikään IT mestari mutta aina on aikaa opetella eikös vain? Budjetti olisi 900e-1000e Kone menisi normi käyttöön. Kertokaa myös mieli piteenne asiasta.

5

130

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piisovkeik

Helppoa ku heinänteko.
      Etsit vaikka vanhan romun ja purat. Kotelokin saattaa jäädä käyttöön.
      Hakukoneista löytyy ohjeet, kuvallisenakin.

• hei järkee...

"Hakukoneistako ne löytyykin"? Yhtä hyvin olisit voinut jättää vastaamatta! KYllähän me sen tiedämme, että "netistä" löytyy. Se EI OLE mikään neuvo!

• dfg551

Ei ole halvin tapa, et millään saa kasaan konetta 299 eurolla, jossa mukana Win7.

• kentietää?

Tuskin aloittaja haluaakaan konetta kaikkein halvimmista ja vanhentuneista osista.
        Käyttiksen saa ilmaiseksi, kaikki Winitkin.

• ea69

Markettien halpiskoneissa on yleensä säästetty sellaisista ominaisuuksista (esim. näytönohjain tai prosessorituuletin), joista ei itse halua säästää. Vähän kalliimmissa valmiskoneissa taas on rahaa käytetty ominaisuuksiin, joita ei itse tarvitse (vaikkapa blu-ray asema). Nuo suluissa olevat siis vain esimerkkeinä, joku voi hyvinkin blu-ray asemaa tarvita, minä taas en.

Ostamalla komponentit itse saa koottua koneen, jossa raha on käytetty juuri niihin ominaisuuksiin, joita itse pitää tärkeänä. Helpon tapa tämä ei missään tapauksessa ole, vaan vaatii selvitystyötä, että ne komponentit varmasti sopii yhteen. Valitsemalla itse komponentit voi myös helposti varmistua siitä, että koneessa on laajennuspaikkoja tarvittaville lisälaitteille/korteille. Ei tule hassuja yllätyksiä.

Osat itsessään eivät ole halvempia itse ostettuna. Säästöä syntyy siis siitä, että ei tule tarpeeettomia ominaisuuksia ja että saa mahdollisesti kierrätettyä vanhasta koneesta osia. Ainakin kotelo ja virtalähde, jos ovat kunnollisia, käyvät hyvin seuraavaan koneeseen, samoin kuin dvd-asema, näppis, hiiri, ehkä kovalevykin, jos se on järkevän kokoinen. Vaikka vanhan koneen kovalevy olisi vähän hitaampikin, voi sitä käyttää data/backup levynä uudessa koneessa ssd-levyn rinnalla. Näyttöä ei myöskään kannata vaihtaa joka kerta kun koneen sisuksia päivittää.

Vajaan tonnin budjetilla saa käyttökelpoisen koneen lähes käyttöön kuin käyttöön. Jos vanhasta koneesta voi kierrättää osia, eikä tarvitse ostaa kuin emolevy, prosessori, prosessorituuletin, muistit, ssd-levy ja näytönohjain, saa tonnilla todella pätevän kokoonpanon.

Itse olen koonnut perheen pöytäkoneet osista itse viimeiset toistakymmentä vuotta. Kolme koottua konetta tällä hetkellä käytössä. Läppärit on ostettu kaupasta valmiina.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      96
      4764
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      113
      3912
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      208
      3804
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      104
      2210
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      77
      1964
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      80
      1336
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      132
      1248
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      162
      1236
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      53
      1105
    10. En ymmärrä ateisteja!

Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???
      Ateismi
      485
      1038
    Aihe