Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Media-assarina yrittäjäksi?

herraasiallinen

Eli nyt on lukio käytynä ja olen kiinnostunut media-alan yrittäjyydestä. Riittääkö media-assarin (graafinen suunnittelu) tutkinto ja yrittäjäkurssin käyminen yrittäjyyden aloittamiseen?
Yritysidea sisältää yritysten (myös yksityisten) ulkoasun suunnittelua (websivut, esitteet jne..), ei maailmaa mullistavaa, mutta löytyy myös yksi omaperäinen ideakin ;)

Tiedän että AMK:ssa pystyisi myös lukemaan korkeammalla tasolla media-alaa, mutta onko yrittäjäksi haikeilevalle siitä hyötyä?

8

374

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Siis suoraan koulun penkiltä ilman alan työkokemusta? Mikä koulutus se on, joku AMK-tasoinen? Vaiko ootko käyny jonkun 1 vuotisen pilipalikoulun?

      Kai sitä yrittäjäksi saa ryhtyä kuka vaan millä taidoilla vaan, ei sitä kukaan kiellä.
      Kysy paikkakuntasi TE-keskuksesta tai Uusyrityskeskuksesta tai vastaavasta että mitä mieltä he ovat yritysideastasi.

      Mutta suosittelen silti työkokemusta ja kunnon koulutusta. Muuten susta tulee yksi uusi yhden hengen yrittäjä joka tekee hommia nälkäpalkalla ja polkee hintatasoa yleisesti. Se ei ole kivaa sulle, koska sä et tienaa niin kuin kuvittelit, se ei ole kilpailijoista kivaa koska olet markkinahäirikkö, joistakin asiakkaista se voi olla hauskaa kun ne saa kaikenmoista naurettavan halvalla ja kehuvat kavereilleen että halvalla lähtee. Vaikka ne asiakkaisen kaverit sitten tuliskin sulta ostamaan niitä hommia niin et sä enää pysty nostamaan hintoja, siinä sitten teet niskalimassa duunia mahdottomilla aikatauluilla ja saat nippanappa leipäs.

      Siinä voi joskus kattella siivoojiakin kateellisena - kuinka ne juoruaa mopin varressa, niiden ei tartte viedä töitä kotiin ja silti ne saa saman liksan kuin sä.

      • herraasiallinen

        Sori oli huonosti kirjotettu. Siis lukio käytynä ja oon vasta miettimässä media-assarin hommia.


      • Kakkaa niskaan
        herraasiallinen kirjoitti:

        Sori oli huonosti kirjotettu. Siis lukio käytynä ja oon vasta miettimässä media-assarin hommia.

        Unohda koko media-ala.

        Mulla kokemusta on yli 10 vuotta, mutta silti joudun jatkuvasti tilanteeseen, että alkaa ahdistaa tää jatkuva kilpailu. Ainut varma on epävarmuus. Joko hinta liian korkea tai muuten vaan tilanteet menee ihan ristiin. Yrittäjyys on rankempaa kuin miltä se näyttää. Ite oon aina ollut työsuhteessa, mutta omat vanhemmat on yrittäjiä. Eli oon kasvanut ympäristössä, missä tehdään paljon töitä. Nyt mulla onneks töitä helmikuulle asti. Ja oon oikeesti ihan hyvä ja saanut jopa palkintojakin. Töitä on pitänyt puskea ja kyynerpäitäkin käyttää. Vähän mietin jo alan vaihtoa, vaikka todella nautin siitä mitä teen.

        Harkitse moneen kertaan. Vaikka työ olis ihanaa, niin sivuasiat saattaa alkaa rasittamaan. (epäoikeudenmukainen kohtelu, pimitys, valehtelu, sumpliminen selän takana, palkkoja pitää hakea oikeusturvasta, jatkuva kiire ja paine, hillitön kilpailu ja siihen liittyvä uhkailu, ylioptimistiset odotukset ja takinkääntö)


      • yrittäjänä ihanhyvä
        Kakkaa niskaan kirjoitti:

        Unohda koko media-ala.

        Mulla kokemusta on yli 10 vuotta, mutta silti joudun jatkuvasti tilanteeseen, että alkaa ahdistaa tää jatkuva kilpailu. Ainut varma on epävarmuus. Joko hinta liian korkea tai muuten vaan tilanteet menee ihan ristiin. Yrittäjyys on rankempaa kuin miltä se näyttää. Ite oon aina ollut työsuhteessa, mutta omat vanhemmat on yrittäjiä. Eli oon kasvanut ympäristössä, missä tehdään paljon töitä. Nyt mulla onneks töitä helmikuulle asti. Ja oon oikeesti ihan hyvä ja saanut jopa palkintojakin. Töitä on pitänyt puskea ja kyynerpäitäkin käyttää. Vähän mietin jo alan vaihtoa, vaikka todella nautin siitä mitä teen.

        Harkitse moneen kertaan. Vaikka työ olis ihanaa, niin sivuasiat saattaa alkaa rasittamaan. (epäoikeudenmukainen kohtelu, pimitys, valehtelu, sumpliminen selän takana, palkkoja pitää hakea oikeusturvasta, jatkuva kiire ja paine, hillitön kilpailu ja siihen liittyvä uhkailu, ylioptimistiset odotukset ja takinkääntö)

        Ei yrittäjä voi hakea palkkojaan oikeusturvasta. Ellei asiakas maksa on se haettava oikeusteitse muutoin, ellei rahaansa saa. Yrittäjällä on aina riski. Jotenkin outo tuo "kakkaa niskaan" kirjoitus. Ei ihan asiallinen eikä tunnu hallitsevan asioita eikä tiedä silti yrittäjän oikeusturvaa vaikka kehuu olevansa yrittäjäperheestä.

        Jatkuva kiire on monella alalla, ei yksin media-alalla. Olen media-alan yrittäjä ja nautin työstäni. Teen sitä paljon, mutta teen nyt sitä mitä hyvin osaan, minua kuunnellaan ja arvostetaan. Töitä olisi tulossa enemmän kuin ehdin tehdäkään.


      • hki4

        "Mutta suosittelen silti työkokemusta ja kunnon koulutusta. Muuten susta tulee yksi uusi yhden hengen yrittäjä joka tekee hommia nälkäpalkalla ja polkee hintatasoa yleisesti."

        Hienosti leimaat aloittajan ja/tai ammattitutkinnon suorittaneet henkilöt hintojen polkijoiksi. Mihinkäs tämä tieto perustuu? Oikeasti mua suututtaa sun asenne. Kyllä, media-alalla on todella vaikeata saada töitä. MUTTA on olemassa myös iso joukko ihmisiä, jotka työskentelevät alalla. Ja se jokko on monella tapaa kirjava.

        Aloittajalle:
        Koulutus ehdottomasti kannattaa. Työelämässä ehtii olla, älä siis missään nimessä kiirehdi. Koulujen jatkaminen on vaikeampaa vanhemmiten. Mutta jos haluat päästä työelämään, ja juurikin media-alalle, niin ole sinnikäs. Jos et kehitä taitojasi koulun penkillä, sinun tulee tehdä sitä omalla ajalla. Sillä tavalla olen samaa mieltä edellisen kanssa, että noiden teknisten taitojen saaminen ei tule hetkessä. Opiskelijan ja ammattilaisen kädenjäljessä on suuri ero, ja sitä ei aloittelija edes ehkä aina näe.

        Mutta siis, jos haluat ylellistä elämää, mieti joku toinen ala.


    • yrittäjä - minäkin

      Siis suunnittelisitko yritysten www-sivujen yms ulkoasun? Jos osaat oikein markkinoida työsi, on sinulla varmasti töitä. En tedä millaisia ansioita ajattelet tienaavasi, mutta varaudu kuitenkin siihen, että alkuvuosina joudut tekemään pitkää päivää pienllä palkalla.

      Jos olet hyvä työssäsi, voit saada hyvän maineen jo parissa vuodessa. Mutta siihen tarvitaan sitkeyttä. Työt on tehtävä ajoissa ja sovitusti. Asiakas on kuningas ja sinun pitää osata tulla toimeen monenlaisten ihmisten kanssa.

      Voit tehdä myös yhteistötä sanoma- ja aikakausilehtien kanssa.

      Olen itse media-alan yrittäjä, teen työkseni lehtien, kirjojen, esitteiden suunnittelua ja taittoa sekä mainoksia. Osaan myös valokuvata ja se on tärkeä asia tällä alalla. Voin hoitaa tuotekuvaukset itse. WWW-sivuja en ole tehnyt, en ole ehtinyt opetella taitoa, vaikka niitäkin minulta on monesti kyselty. Nykyisessä työssä on niin paljon puuhaa että kaikkeen ei ennätä.

      Yrittäjänä olen ollut 17 vuotta eikä ole koskaan kaduttanut yrittäjäksi ryhtyminen. Aiemmin minulla ei ollut kokemusta yrittäjyydestä, mutta olen oppinut ja tehnyt lujasti töitä. Alussa sain ns. starttirahaa 6 kk ja olihan se hyvä lisä kun ei silloin heti ollut kovin kauheasti töitäkään.

      Kyllä voit aloittaa yrittäjyyden media-alan kouluksen saaneena ja yrittäjäkurssin käyneenä. Liity myös paikkakuntasi yrittäjäyhdistykseen, jossa on muitakin yrittäjiä ja voit kysellä aina konkareilta neuvoa.

      Tsemppiä ja rohkeutta yrittämiseen.

    • elämä opettaa

      Riippuu oletko hyvä, potentiaalinen, lahjakas, jaksatko panostaa.

      Äläs hoppuile!

    • Näin.

      Itse tein näin. Siitä vaan koittamaan onnea! Yrittäjävalmennus ja yrittäjänammattitutkinto sinne alle vielä ja sitten menoksi! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2307
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2103
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1718
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1520
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1447
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1419
    8. 52
      1288
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      64
      1226
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe