en oo viel edes 18 mutta kysyisin onko edes laillista käyttää ite tuunattua semmosia esim niitä autoja jotka on joissain "driftaus" elokuvissa joissa valot alhaalla ja moottorissa aivan erilainen ääni ja läpäseenkö semmoinen katsausta mutta ei mitää N kakkosii tai muuta ei ihan niin pitkälle
onko nämä laillisia
43
10832
Vastaukset
- --...---
N kakkosia??? Tarkoitat varmaan nitro oksidia??
Eivät yleisesti ole tieliikenteessä laillisia, mutta tietyin puittein saa suomessakin autoa laittaa. Tiettyjen sääntöjen mukaan on auton "tuunaaminen" sallittua.
MM maavara pitää olla 80mm tai suurempi. Putkiston toki saa laittaa ja vaihtaa, kunhan siellä on katalysaattorit jne että päästöt pysyvät samana.
Kone tehoa ei periaatteessa saa kasvattaa kuin max 25% saman korimallin tehokkaimpaan verrattaessa.- automobil8
Oon käyttäny kavereitten kanssa sitä N kakkos sanaa ku se o n2o se yhdistelmä, mutta kuitenkin saako niitä lisä ala valoja esim. laittaa? saako koria muokata esim. lisäämällä spoilerin ja kattoon semmosen jännän reiän joka on kai ilmastointi sori en tiedä vielä niin paljoa ja saako esim. moottoria vaihtaa, joka on hiukan liian vaikeaa :) ja löytyykö jostain kuvallisia ohjeita tähän tuunaamiseen suomessa lailliseen kuitenkin?
- --..--
Tieliikennelaki määrittelee tarkemmin mitä kaikkea suomen tieliikenteessä saa autossa olla.
Jos ala valoilla tarkoitat sumuvaloja niin ne kyllä saa olla ja myös nykyään led päiväajovalot ovat lailliset.
Spoilerin ja korisarjan saa toki laittaa (siinäkin voi olla jotain rajoitteita).
Kattoon reikä?? enpä oo moisesta kuullu. Ilmastointi kun on vakiona melkeen kaikissa 2000 ja uudemmissa autoissa.
Katsastusinsinööri saattaa olla se henkilö joka helpoiten tietäisi perussäännöt.
Moottorin saa ehkä vaihtaa jos samassa korimallissa löytyy isompi kone mutta esim fiattiin et saa laittaa jonkun ison jenkin V8 konetta. Ei oo ainakaan tieliikennelaillinen enää.- automobil8
se kattoon reikä niin tarkoitan semmosta esim. konepellistä nousevaa aaltoa jonka aukko on eteenpäin ja pystytkö sanomaan paljon semmonen tuning maksaisi siis noin yleisesti jos muuttaisi moottorin ääntä semmoseks niinku näis ferrareissa yms. ja laittais kaksois pakoputken sit käynnistystä viivästyttäis koria muokkais?
- matti94
automobil8 kirjoitti:
se kattoon reikä niin tarkoitan semmosta esim. konepellistä nousevaa aaltoa jonka aukko on eteenpäin ja pystytkö sanomaan paljon semmonen tuning maksaisi siis noin yleisesti jos muuttaisi moottorin ääntä semmoseks niinku näis ferrareissa yms. ja laittais kaksois pakoputken sit käynnistystä viivästyttäis koria muokkais?
Tarkoitatko sillä katto reijällä kattoscooppia?
- NFS
automobil8 kirjoitti:
se kattoon reikä niin tarkoitan semmosta esim. konepellistä nousevaa aaltoa jonka aukko on eteenpäin ja pystytkö sanomaan paljon semmonen tuning maksaisi siis noin yleisesti jos muuttaisi moottorin ääntä semmoseks niinku näis ferrareissa yms. ja laittais kaksois pakoputken sit käynnistystä viivästyttäis koria muokkais?
Jätkä tainnu pelata vähän liikaa Need For Speedia... Toki unohtamatta noita F&F elokuvia :D
- Anonyymi
automobil8 kirjoitti:
se kattoon reikä niin tarkoitan semmosta esim. konepellistä nousevaa aaltoa jonka aukko on eteenpäin ja pystytkö sanomaan paljon semmonen tuning maksaisi siis noin yleisesti jos muuttaisi moottorin ääntä semmoseks niinku näis ferrareissa yms. ja laittais kaksois pakoputken sit käynnistystä viivästyttäis koria muokkais?
Ferrareis on aika voimakas moottori, jos tarkoitat turboahtimen laittoa moottoriin josta tulee semmone suhina kun vedät noin 5000rpm niin ne on kyllä laillisia mutta niissäkin on pieniä kokoja ja suuria. Suomessa saa laillisesti olla 4 kpl pakoputkii mut niissä pitää olla katalysaattorit jos ei oo nii sit on laitonta touhuu
- Anonyymi
NFS kirjoitti:
Jätkä tainnu pelata vähän liikaa Need For Speedia... Toki unohtamatta noita F&F elokuvia :D
😂😂😂😂😂
- Anonyymi
automobil8 kirjoitti:
se kattoon reikä niin tarkoitan semmosta esim. konepellistä nousevaa aaltoa jonka aukko on eteenpäin ja pystytkö sanomaan paljon semmonen tuning maksaisi siis noin yleisesti jos muuttaisi moottorin ääntä semmoseks niinku näis ferrareissa yms. ja laittais kaksois pakoputken sit käynnistystä viivästyttäis koria muokkais?
siis kattoon reikä tarkotat varmaa finlandia 2000 katto luukkua
Siitä saa sisälle raikasta ilmaa - Anonyymi
automobil8 kirjoitti:
se kattoon reikä niin tarkoitan semmosta esim. konepellistä nousevaa aaltoa jonka aukko on eteenpäin ja pystytkö sanomaan paljon semmonen tuning maksaisi siis noin yleisesti jos muuttaisi moottorin ääntä semmoseks niinku näis ferrareissa yms. ja laittais kaksois pakoputken sit käynnistystä viivästyttäis koria muokkais?
Kyllä noihin saa sen scoopin laittaa vaikka en usko että tästä tiedosta on enää 10vuotta jälkeenpäin mitään hyötyä
- dsgksgjjsgjjg
Äänet muuttuu sitä mukaa kun moottoria virittää.
Jos haluaa muokata oikeesti autoaan (ei mitään karvanoppacorollaa) niin kyllä siihen äkkiä 10 000-20 000e menee.
Korisarja 1500e
Putkisto 800e
Koneen viritys 5000-20 000e
Maalaus 2500-5000e
Ja kaikkeen pieneenkin tuhlaantuu aina useempi tonni.
Ja musta tuntuu ettet saa niitä ite tehtyä, eli summan saa heti tuplata kun joku ne laittaa jossain liikkeessä - umad?
Autojen virittely on melko tarpeetonta. 1,6-litrainen moottori riittää aivan hyvin katukäyttöön.
- ksdkgsdgjjsg
Joo mutta jos haluaa ääntä.
Onko naurettavampaa kuin 1.6 kone pörinäpöntöllä.
Omassa autossa 220hv ja riittää kyllä hyvin. Tosin välillä olis kiva kun olis enemmän tehoo.
Eihän ihmisen kannata syödä kuin pelkkää makaroonia kun se on halpaa ja sillä pysyy hengissä. Kovasti ihmiset tuntuu silti ostavan muutakin ruokaa - Anonyymi
Joo mutta jos haluu pitää vähä hauskaa nii kyllä aika moni tuunailee autoaan
- --..--
No toi virittelyn hinta on hieman yläkanttiin tietty riippuu mitä on tekemässä mutta 20K€ saa kyllä jo useamman uudenkin koneen missä potkua on.
Turbo auton virittäminen on helppoa ja halpaa tiettyyn pisteeseen.
Esim 200hp Seat Leon --> 260hp tehoiseksi maksaa siinä 500€ (eli Moottorin ohjelmointi).
Siihen putkisto, interkuuler, Dumppi, Niin yhteensä menee joku 2k€ ja sitten ollaankin jo parhaillaan 350hp tehoissa. Tosin etuvetoinen ei kyllä pääse hyödyntämään tällaista tehomäärää kovin hyvin enää mutta kuitenkin.
Mitä tohon Reikä konepeltiin hommaan tulee niin onhan se sallittua, mutta mitä se hyödyttää??? Se kun yleensä liittyy moottorin ilmanottoon tai yläpuoliseen intercooleriin.
nyt kyllä vaikuttaa että aloittajalla on liikaa intoa ja olematon osaaminen / tieto aiheesta, joten kannattaa noi viritys haaveet heitää nurkkaan jos ei tekniikasta tai mistään tiedä mitään. Tähän sopisi hyvä perus virittäjän motto: "kun moottori teho on laskenut -20% niin viritys luonnehditaan onnistuneeksi" =)
(tämä siis on varsin yleinen tulos kun lähdetään jotain vaparikonetta "virittämään" pörinä pöntöllä ja kartiosuodattimilla jne.- kksdfgjsdgjjgjjj
Nojoo 2000-3000eurolla saadaan jo jostain turbopelistä enemmän tehoa irti. Mutta noin pienillä muutoksilla sitä ei saada kuulostaan tehokkaalta.
Ja yleensä käy niin, että ensin on kovat odotukset että tehoa saadaan esim 350hv, mutta teho jääkin halutusta ja nostetaan ahtopaineita ja autosta hajoo paikat. Ja kytkimen, laatikon yms kestävyyttä pitää miettiä kun aletaan virittämään autoa kunnolla.
Mutta tohon alotukseen voisin myös sanoo sen, että taitaa olla intoo vähän enemmän kun tietoo ja taitoa.
Autoa ei kannata alkaa virittämään jos ei tiedä mitä tekee.
Ja innostus on lähtenyt jostain leffasta. Eli suosittelen ostaan vaikka 200hv vakioauton ja jos se tuntuu tehottomalta, voi alkaa miettiä virittämistä. Ja jos tietoa ja taitoa ei löydy, niin etsimään tehokkaampaa autoa.
Jos viritysneuvoja täytyy kysyä suomi24:sesta, sillon ei luultavasti kannata ruveta viritteleen - ldkdfkhcksls
kksdfgjsdgjjgjjj kirjoitti:
Nojoo 2000-3000eurolla saadaan jo jostain turbopelistä enemmän tehoa irti. Mutta noin pienillä muutoksilla sitä ei saada kuulostaan tehokkaalta.
Ja yleensä käy niin, että ensin on kovat odotukset että tehoa saadaan esim 350hv, mutta teho jääkin halutusta ja nostetaan ahtopaineita ja autosta hajoo paikat. Ja kytkimen, laatikon yms kestävyyttä pitää miettiä kun aletaan virittämään autoa kunnolla.
Mutta tohon alotukseen voisin myös sanoo sen, että taitaa olla intoo vähän enemmän kun tietoo ja taitoa.
Autoa ei kannata alkaa virittämään jos ei tiedä mitä tekee.
Ja innostus on lähtenyt jostain leffasta. Eli suosittelen ostaan vaikka 200hv vakioauton ja jos se tuntuu tehottomalta, voi alkaa miettiä virittämistä. Ja jos tietoa ja taitoa ei löydy, niin etsimään tehokkaampaa autoa.
Jos viritysneuvoja täytyy kysyä suomi24:sesta, sillon ei luultavasti kannata ruveta viritteleenKyllä se 120hp vakio auton kytkin ja loota kestää sunne 400hp paikeille
- Juupajuuuuuuu
ldkdfkhcksls kirjoitti:
Kyllä se 120hp vakio auton kytkin ja loota kestää sunne 400hp paikeille
Kumma ku jouduin 220hp vakiona olevasta impusta vaihtamaan kytkimen stage 2 malliin 350hp hujakoilla 🤔
- jormapettersson
"en oo viel edes 18" kuulostaa ettet olisi vielä edes 12.
- N.350hv autollinen
Ei luoja että rupes naurattamaan tuo leon-kommentti :D. Saa noihin tehoihin vaihtaa pikkusen muutakin kuin mainitut osat, kuten nyt esimerkiksi turbon. Ja jos jotenkin siihen leoniin sen 350hv saa niin tulee jo muutenkin koneen/voimansiirron kestävyys vastaan, etenkin kytkin. Sitten itse koneesta männät/veivit. Toki ohjelmoinnilla helposti nostaa tehoja, mutta sen jälkeen tehojen lisääminen alkaa maksaa siihen leoniin.
- Hui7774738338
Tämä on feikki. Jos ei ole niin tilaa gti lehti lue sitä saat jotain käsitystö mailman menosta.
- --..--
Joo siis tottakai siinä vaiheessa kun tehot alkaa olee tuolla 350hp puolella niin rupee voimansiirto kärsimään etenkin jos vedättelee. Siinä vaiheessa tulee kalliiksi. Turbo saattaa mennä 300hp jälkeen vaihtoon mutta siihen asti kestää helposti.
- ksdggggggggggggggggg
Hui7774738338 kirjoitti:
Tämä on feikki. Jos ei ole niin tilaa gti lehti lue sitä saat jotain käsitystö mailman menosta.
Gti lehdestä voi lukee poikien tarinoita "tehoja ei ole mitattu mutta arviolta n. 350hv"
Saa käyttää jos useemman tonnin jos haluaa seat leoniin 350hv ja sillon saa miettiä sitä auton kestävyyttä ihan tosissaan.
Jos haluaa tehokkaan auton niin halvimmaks tulee ostaa valmiiks tehokas auto. Esim vanhan m3:sen tai gt mustangin saa kohtuurahalla ja ne on tehty kestään ne tehot
- Diipadaapa
En siitä turbon kestosta puhu, mutta ihan tuotosta. Yksinkertaisesti leonissa olevasta vakio ahtimesta ei saa niin paljon tuottoa että edes tuo 300hv menisi rikki. Sen n.50hv saa lisää ohjelmoinnilla, jonka vakio ahdin jaksaa puskea. Tuo 300hv on jo sellainen homma että ei 2000€ riitä, mikäli ei omaa hyviä suhteita.
Virityspotentiaalisesta autosta voisin tuoda esille vaikka evo mitsut tai wrx sti imput. Molemmissa vakiona tehoa mukavasti ja hintakin asettuu hivenen halvemmaksi kuin vanhassa M3 bemarissa. - --..--
No pelkästään Leon Cupra R ohjelmoinnilla tuottaa 310hp ja 440nm että ihan mahdollista on halvalla tuo yli 300hp tuottaa. Sama ahdinkin on kuin FR Leonissa.
- -
Käytännössä järjestään kaikki viritetyt turboautot ovat laittomia, siitä pitää osaltaan huolen 7kg/kW rajoitus, päästömittausten (ei puhuta katsastamojen tekemistä) kalleus sekä E-hyväksyntävaatimus osille uudemmissa autoissa. EU:n ulkopuolelta tuoduissa pääsee hieman helpommalla E-hyväksyntävaatimuksen poisjäännin vuoksi. Katsastuksen läpäisy moisella on kiinni erinäisistä seikoista, varsinkin moisia autoja myyvät kertovat varmasti, että läpi menee heittämällä, mutta laittomia ovat silti, sitä faktaa ei muuta miksikään.
- adawv
Alusta valoja ei saa laittaa. Eli "neon valoja".
- --..--
Ei auton virittäminen ole laitonta. Saat virittää 20% yli siitä mitä markkinoilla löytyy siitä korimallista tehokkainta eli Cupra R 260hp saa virittää 312Hp asti. Tuolla säännöllä. Näin ollen saat sen mopoimmankin Leonin käytännössä virittää tuohon asti. Jos autossa tehot muuttuu niin vissiin muutoskatsastaa se pitää niillä koska vaikuttaa esim vakuutuksiin.
- -
Maksimissaan 20% eikä 7kg/kW saa alittua, joka esim. tuossa Cuprassa tarkoittaa n. 207kW eli 277hv. Eipä ole paljon iloa moisesta virityksestä.
- Starlet Turbo
- kirjoitti:
Maksimissaan 20% eikä 7kg/kW saa alittua, joka esim. tuossa Cuprassa tarkoittaa n. 207kW eli 277hv. Eipä ole paljon iloa moisesta virityksestä.
Ei kukaan käytä katsastuksessa ilmoitettuja ja hyväksyttyjä tehoja tien päällä. Kun leima on paperissa lisätään esim. ahtopaineet haluttuihin lukemiin. Mitkään teho/painosuhdemääräykset eivät todellisuudessa vaikuta mitään eikä mihinkään. Tämän tietävät myös katsastusinsinööritkin. Eikä tehoja tien päällä kukaan valvo. Tiedän eräänkin 80-luvun lopun pienen auton johon turbo on leimattu 115 hv:n tehoille. Käytännössä autossa on suurempi/laiton moottori ja suurilla ahtopaineilla autolla voidaan ajaa kadulla ja kisoissa 300 - 350 hv:n tehoilla. Hv/kg-määräykset ovat vain teoreettisia rajoituksia eli aivan turhia!
- -
Starlet Turbo kirjoitti:
Ei kukaan käytä katsastuksessa ilmoitettuja ja hyväksyttyjä tehoja tien päällä. Kun leima on paperissa lisätään esim. ahtopaineet haluttuihin lukemiin. Mitkään teho/painosuhdemääräykset eivät todellisuudessa vaikuta mitään eikä mihinkään. Tämän tietävät myös katsastusinsinööritkin. Eikä tehoja tien päällä kukaan valvo. Tiedän eräänkin 80-luvun lopun pienen auton johon turbo on leimattu 115 hv:n tehoille. Käytännössä autossa on suurempi/laiton moottori ja suurilla ahtopaineilla autolla voidaan ajaa kadulla ja kisoissa 300 - 350 hv:n tehoilla. Hv/kg-määräykset ovat vain teoreettisia rajoituksia eli aivan turhia!
Kyse olikin siitä mikä on laillista ja mikä ei.
- Starlet Turbo
- kirjoitti:
Kyse olikin siitä mikä on laillista ja mikä ei.
Kyse oli kylläkin siitä ettei(kö?) moisesta virityksestä ole iloa!!
==>> "" Maksimissaan 20% eikä 7kg/kW saa alittua, joka esim. tuossa Cuprassa tarkoittaa n. 207kW eli 277hv. Eipä ole paljon iloa moisesta virityksestä. "" - -
Starlet Turbo kirjoitti:
Kyse oli kylläkin siitä ettei(kö?) moisesta virityksestä ole iloa!!
==>> "" Maksimissaan 20% eikä 7kg/kW saa alittua, joka esim. tuossa Cuprassa tarkoittaa n. 207kW eli 277hv. Eipä ole paljon iloa moisesta virityksestä. ""Koko ajan on ollut puhe laillisuudesta ja laittomuudesta. Täysin eri asia sitten millaisia viritelmiä teillä liikkuu. Turha alkaa sekoittaa noita kahta asiaa.
- --..--
No tossa tapauksessa Varmaan RS Focus on sitten laiton laite tiellä.
Siitä kun löytyy 305hp ja painaa noin 1467kg siitä tulee noin 6.5kg/kw ja tostahan löytyy vissiin vielä erikoismalli missä on 350hp.
Samalla olis M3 BMW jne laittomia sillä kaikissa tollasissa autoissa toi luku alittuu.
Mä en oikeen niele tota 7kg/kw en oo ikinä kuullut moisesta.- -
Katso lakitekstistä; http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
5 §
"i) moottoria ei saa vaihtaa, mikäli auton omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW..."
Turbomoottorin muutokset katsotaan moottorin vaihtamiseksi. Tuo rajoitus koskee _muutoksia_, tyyppihyväksytyssä tai muuten liikennekäyttöön hyväksytyssä tehoja voi olla rajoituksetta. - --..--
- kirjoitti:
Katso lakitekstistä; http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
5 §
"i) moottoria ei saa vaihtaa, mikäli auton omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW..."
Turbomoottorin muutokset katsotaan moottorin vaihtamiseksi. Tuo rajoitus koskee _muutoksia_, tyyppihyväksytyssä tai muuten liikennekäyttöön hyväksytyssä tehoja voi olla rajoituksetta.Tota tekstiä haeskelinkin. Hyvä kun laitoit linkin.
Mutta silti tossa on pieni käpy tossa lakitekstissä (niinkuin aina).
Jos paino/teho suhde on jo valmiiksi pienempi niin minkäs teet.
No okei tossa kyllä sanottiin että käytännössä turboautoon ei saa mitään palikkaa vaihtaa tai se lasketaan moottorin vaihtamiseski.
Kuitenkaan ohjelmoinnista ei ollut mitään sanomista joten olettaisin että se max 20% pitää kutinsa. Tosin faktaa on että sitähän ei kukaan pysty todentamaan tienpäällä.
eli lain mukaan ei autoa oikeastaan saa virittää mutta käytännössä sitä ei kukaan pysty valvomaan jos muutokset pysyvät asiallisina.
Case closed.
Kiitän ja kumarran . =)
- Olenjo18-vuotias
Voi vitun pelle. Mitä jos et yritä virittää sitä isin autoa jonkun Tokio driftin perusteella niin pysyy liikenteen käyttäjät sinä hengissä.
- kaikkionkieletty
Suomes kaikki muutokset alkuperäiseen autoon on laittomia :D. Esim jos menet vaihtamaan öljyt, auto pitää katsastaa uudeleen niille uusille öljyille. Sama myös jos menet vaihtamaan esim tuulilasinpyyhkijät tai jos lisäät vettä pissapoikaan ;D
- Anonyymi
Jos teen itse hitsaamalla vaikka dune buggyn korin ja laitan moottorin 500cc ni mitä muuta pitää laittaa esim millaisia jarruja ja tällee että saan sen katsastettua vaikka mopo autoks?
- Anonyymi
Riippuu mitä on tehty ja tieliikennelaki ja traficom kertoo asiasta enemmän mutta ajo on sallittua jos mennyt katsastuksesta läpi. Haaveilen itsekin sellaisesta autosta
- Anonyymi
Suomessa tuunaus on kyllä aika vammasta ku paljo lakeja että sanoisin että muutat vaan jenkkeihin...
- Anonyymi
Hansikaslokeron polttimon vaihto henkilöautossa ei moottoriajonevoasetuksen mukaan vaadi 120 euron hintaista muutoskatsastusta. Jos haaveilette autojen modifioinnista olette syntyneet täysin väärään maahan.
- Anonyymi
Kilpa potta paska
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448079Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432131Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262042- 951688
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811617Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071071Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51009- 25996
- 53985
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28850