Mulla lukiossa pitkämatikka. Mennyt aika huonosti. Ekasta 8 ja muista 5 ja 6. Haluan käydä kuitenkin kaikki fysiikan kurssit? miten paljon tarvitaan pitkän matikan osaamista, että voi ymmärtää fysiikkaa?
Fysiikkan ymmärtäminen ja pitkän matikan tarve?
3
164
Vastaukset
- jepa
Itellä ainakin oli lyhyt matikka ja kävin fysiikasta kolme syventävää kurssia (arvosanat 9, 7 ja 8). Olen opiskellut fysiikkaa myös yliopistossa ja mennyt ihan ok. Mutta kyllä siitä pitkästä matikasta varmasti hyötyä fysiikan opiskelussa on.
- 1+2
Pitkässä matikassa käytäviä _asioita_ ei lukiotasolla juurikaan tarvita. Trigonometria ja vektorit ovat toki hyödyllisiä (eivät välttämättömiä), ja valtaosaa sähkökurssien kaavojen johtamisia on turha kuvitellakaan ymmärtävänsä ilman pitkää matikkaa (itse asiassa ne eivät lukion pitkänkään matikan taidoin yleensä onnistu). Yhtälönratkaisun tulisi kyllä olla hallussa.
TL;DR Algebraa kannattaa osata, pitkä oppimäärä ei ole välttämätön. - opsio
Noiden pitkän matikan ja fysiikan kurssien paikat on vähän hankalasti, jos fysiikkaa todella haluaisi ymmärtää. Esimerkiksi integrointihan tulee paljon myöhemmin matikassa kuin sitä jo fysiikassa voisi käyttää. Tosin fysiikassahan se myös sitten tavallaan sivuutetaan ja lasketaan pinta-alaa ruudukosta.
Pitäisi siis käydä melkeen uudestaan nuo käymäni fysiikan kurssit nyt kun olen matikan kurssit suorittanut, jos haluaisi fysiikkaa ymmärtää:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2343992Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1232307Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575821996- 1401449
- 77929
Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein127927Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!37920Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!330849Pitäis vaan lopettaa
Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei8837J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti
Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl61756