Polttoaineeksi lämmitysöljyä

ylijäämää

Saako käyttää punaista lämmitysöljyä traktorin polttoaineena? Uudemmissa ei varmaan mutta kun tämä traktori on 35 vuotta vanha.

17

7708

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kumpi ja kampi

      Kyllä se sillä käy, mutta ei se kuitenkaan suositeltavaa ole. Mikä merkki?

      35 vuotta on kuitenkin vähän suhteellinen käsite. Joku voi vuonna 2047 kysyä "voinko laitaa vanhaan vuoden 2012 New Holland T7 -traktoriini lämmitysöljyä?" Silloinkin traktori on 35 vuotta vanha, mutta lämmitysöljy ei käy.

      • Anonyymi

        Käy, jos on jakaja pumppu. Lämmitysöljy on kuivempaa tavaraa, joka ei voitele rivipumppua riittävästi.


    • ylijäämää

      Traktorin merkki on MF 165 perkinsin kone.

      • 724

        Sekoita hyvälaatuista tuhkaamatonta 2-tahti öljyä varmuuden vuoksi suuttimien ja pumpun voitelun kannalta joukkoon 1-1.5%. Syy lämmitys öljy ei jossain vaiheessa sisältänyt niinpaljon voitelu ainetta kun moottori polttoöljy!


      • öljylämmitys
        724 kirjoitti:

        Sekoita hyvälaatuista tuhkaamatonta 2-tahti öljyä varmuuden vuoksi suuttimien ja pumpun voitelun kannalta joukkoon 1-1.5%. Syy lämmitys öljy ei jossain vaiheessa sisältänyt niinpaljon voitelu ainetta kun moottori polttoöljy!

        Onko enään olemassakaan lämmitysöljyä


      • On stä..
        öljylämmitys kirjoitti:

        Onko enään olemassakaan lämmitysöljyä

        Vielä on lämmitys- eli polttoöljyä, mutta se ei sovellu sellaisenaan dieselmoottoreille, mutta moottoripolttoöljyä voi käyttää (verotonta, ei tieliikenteeseen)


      • Anonyymi
        On stä.. kirjoitti:

        Vielä on lämmitys- eli polttoöljyä, mutta se ei sovellu sellaisenaan dieselmoottoreille, mutta moottoripolttoöljyä voi käyttää (verotonta, ei tieliikenteeseen)

        Voi käyttää liikenteessä, jos toiminta on itselle. Etukuormaajalla voi myöskin toimia tie alueella koska kone toimii silloin työkoneena


    • masinistit

      Polttoöljyt käy taas kumpaankin käyttöön ( moottorit ja öljypolttimet ) ei siis myydä löpöä eri tarkoituksiin.

      Pari vuotta sitten oli aineet eri tarkoituksiin – kunnes palattiin vanhaan käytäntöön.

      Polttoaineesi käytettävyys riippuu siis koska ”punainen lämmitysöljy” on ostettu?

      Jos aine on parivuotavanhaa lämmitys öljyä ei sitä kannata laittaa traktoriin jossa on jakajapumppu – sen sijaan rivipumpullinen sen kestää.

    • ylijäämää

      Tämä lämmitysöljy on ostettu yli 10 vuotta sitten, eikös silloin käytetty samaa ainetta traktorissa ja lämmityksessä?

      • Lantsari

        http://www.kuukuna.net/masinistit/11035.html

        RE: Uusi löpö
        Lähettäjä: Seppo Mikkonen
        Perjantaina 29.7. 2005 klo 11:23:15

        Message:
        Muutama selvennys:
        1. Kevyt polttoöljy ja diesel olivat samaa tavaraa 1993 saakka (polttoöljyyn lisättiin väri ja furfuraali), mutta eivät sen jälkeen. 1993 diesel lähti omalle laatukehitysuralleen (EN 590 standardi), koska nopeakäyntiset vähäpäästöiset autojen koneet vaativat parempaa polttoainetta. Polttoöljy jäi lakipykälissä entiselleen, on vain alennettu rikkiä kerran 0,2 %:sta 0,1 %:iin.
        2. Työkonemoottorit ovat samaa tekniikkaa (ruiskutuslaitteet, palotilat, turbot) kuin kuorma-autojen moottorit. Siksi ne tarvitsevat ja ansaitsevat saman polttoainelaadun, paitsi että rikitön ei ole työkoneissa yhtä kiireellinen koska pakokaasupykälät löysemmät (ellei trukki sisäajossa, kaivoskone tms.).
        3. Kaksitahtiöljy ei voitele ruiskutuspumppua kohtuuannoksilla, koska se on tehty voitelemaan bensakoneen kuumaa palotilaa. Dieselpolttoaineen ja moottoripolttoöljyn voitelevuusaineet voitelevat myös ruiskutuspumpun lämpötiloissa ( 70 C). Kaksitahtiöljy lämmityspolttoöljy on kalliimpaa kuin moottoripolttoöljy. Öljy vetää vettä polttoaineen mukaan.
        4. Moottoripolttoöljy on samaa kuin dieselpolttoaine, mutta punainen väri ja euromarkkeri on lisätty (furfuraali on historiaa). Tavallinen polttoöljy on eri tavaraa.
        5. Moottoripolttoöljy tai dieselpolttoaine on lähes kaikkien uudehkojen koneiden takuun ehto.
        6. Vanhatkin koneet pelaavat selvästi paremmin moottoripolttoöljyllä, mm. käyntiinlähtö pakkasella ja melu. Jos vanhalla koneella ajaa vähän, ei edes kannata yrittää säästää moottoripolttoöljyn ja tavallisen polttoöljyn muutaman sentin hintaerolla litra.
        7. Tavallinen polttoöljy on nykyään tarkoitettu vain lämmitykseen, koska yli 80 % siitä käytetään lämmitykseen, jossa ruiskutuspaine 10 bar ja kipinäsytys! Olisi väärin maksattaa lämmittäjillä moottorien vaatimia ominaisuuksia.
        8. Useimmissa Euroopan maissa on aikoja sitten siirrytty työkoneissa dieselpolttoainelaadun käyttöön. Joko verollisena (Ruotsi, huh, huh) tai veronpalautuksen kanssa. Meidän ratkaisu myydä dieseliä punaisena polttoöljyn verolla (= moottoripolttoöljy) on kätevä keino hoitaa homma kuntoon kaikille osapuolille.
        9. Moottoritehtaiden takuukäsittelyosastojen hyllyt notkuvat ruiskutuslaitteita tavallisella polttoöljyllä ajavista maista. Dieselpolttoainelaadulla (moottoripolttoöljyllä) ajavista ei juuri valituksia tule.
        10. Moottorilla ja lämmityskattilalla on eroa enemmän kuin kaupungin kaukolämpövoimalalla ja rantasaunan kiukaalla. Aivan puhtaan teknisesti lähtien ne tarvitsevat erilaisen polttoaineen.
        11. Moottoripolttoöljy kyllä palaa hyvin myös kattilassa, jos yhdestä samasta omasta varastosäiliöstä on tarve käyttää sekä moottoriin että öljypolttimeen.

        Lisätietoja:
        Neste Oil öljytuoteneuvonta puh 0800 1 9696
        Seppo Mikkonen Neste Oil puh 010 458 3473


      • masinistit
        Lantsari kirjoitti:

        http://www.kuukuna.net/masinistit/11035.html

        RE: Uusi löpö
        Lähettäjä: Seppo Mikkonen
        Perjantaina 29.7. 2005 klo 11:23:15

        Message:
        Muutama selvennys:
        1. Kevyt polttoöljy ja diesel olivat samaa tavaraa 1993 saakka (polttoöljyyn lisättiin väri ja furfuraali), mutta eivät sen jälkeen. 1993 diesel lähti omalle laatukehitysuralleen (EN 590 standardi), koska nopeakäyntiset vähäpäästöiset autojen koneet vaativat parempaa polttoainetta. Polttoöljy jäi lakipykälissä entiselleen, on vain alennettu rikkiä kerran 0,2 %:sta 0,1 %:iin.
        2. Työkonemoottorit ovat samaa tekniikkaa (ruiskutuslaitteet, palotilat, turbot) kuin kuorma-autojen moottorit. Siksi ne tarvitsevat ja ansaitsevat saman polttoainelaadun, paitsi että rikitön ei ole työkoneissa yhtä kiireellinen koska pakokaasupykälät löysemmät (ellei trukki sisäajossa, kaivoskone tms.).
        3. Kaksitahtiöljy ei voitele ruiskutuspumppua kohtuuannoksilla, koska se on tehty voitelemaan bensakoneen kuumaa palotilaa. Dieselpolttoaineen ja moottoripolttoöljyn voitelevuusaineet voitelevat myös ruiskutuspumpun lämpötiloissa ( 70 C). Kaksitahtiöljy lämmityspolttoöljy on kalliimpaa kuin moottoripolttoöljy. Öljy vetää vettä polttoaineen mukaan.
        4. Moottoripolttoöljy on samaa kuin dieselpolttoaine, mutta punainen väri ja euromarkkeri on lisätty (furfuraali on historiaa). Tavallinen polttoöljy on eri tavaraa.
        5. Moottoripolttoöljy tai dieselpolttoaine on lähes kaikkien uudehkojen koneiden takuun ehto.
        6. Vanhatkin koneet pelaavat selvästi paremmin moottoripolttoöljyllä, mm. käyntiinlähtö pakkasella ja melu. Jos vanhalla koneella ajaa vähän, ei edes kannata yrittää säästää moottoripolttoöljyn ja tavallisen polttoöljyn muutaman sentin hintaerolla litra.
        7. Tavallinen polttoöljy on nykyään tarkoitettu vain lämmitykseen, koska yli 80 % siitä käytetään lämmitykseen, jossa ruiskutuspaine 10 bar ja kipinäsytys! Olisi väärin maksattaa lämmittäjillä moottorien vaatimia ominaisuuksia.
        8. Useimmissa Euroopan maissa on aikoja sitten siirrytty työkoneissa dieselpolttoainelaadun käyttöön. Joko verollisena (Ruotsi, huh, huh) tai veronpalautuksen kanssa. Meidän ratkaisu myydä dieseliä punaisena polttoöljyn verolla (= moottoripolttoöljy) on kätevä keino hoitaa homma kuntoon kaikille osapuolille.
        9. Moottoritehtaiden takuukäsittelyosastojen hyllyt notkuvat ruiskutuslaitteita tavallisella polttoöljyllä ajavista maista. Dieselpolttoainelaadulla (moottoripolttoöljyllä) ajavista ei juuri valituksia tule.
        10. Moottorilla ja lämmityskattilalla on eroa enemmän kuin kaupungin kaukolämpövoimalalla ja rantasaunan kiukaalla. Aivan puhtaan teknisesti lähtien ne tarvitsevat erilaisen polttoaineen.
        11. Moottoripolttoöljy kyllä palaa hyvin myös kattilassa, jos yhdestä samasta omasta varastosäiliöstä on tarve käyttää sekä moottoriin että öljypolttimeen.

        Lisätietoja:
        Neste Oil öljytuoteneuvonta puh 0800 1 9696
        Seppo Mikkonen Neste Oil puh 010 458 3473

        Muutaman selvennyksen selvennys.

        ” Kevyt polttoöljy ja diesel olivat samaa tavaraa 1993 saakka (polttoöljyyn lisättiin väri ja furfuraali), mutta eivät sen jälkeen. 1993 diesel lähti omalle laatukehitysuralleen (EN 590 standardi), ”
        Totta, mutta polttoöljy oli lisäaineistettu moottorikäyttöä varten vielä 1993 jälkeenkin.

        - Tänään - Lämmitys- ja moottoripolttoöljy on samaa tavaraa.


      • wpppeeppp
        Lantsari kirjoitti:

        http://www.kuukuna.net/masinistit/11035.html

        RE: Uusi löpö
        Lähettäjä: Seppo Mikkonen
        Perjantaina 29.7. 2005 klo 11:23:15

        Message:
        Muutama selvennys:
        1. Kevyt polttoöljy ja diesel olivat samaa tavaraa 1993 saakka (polttoöljyyn lisättiin väri ja furfuraali), mutta eivät sen jälkeen. 1993 diesel lähti omalle laatukehitysuralleen (EN 590 standardi), koska nopeakäyntiset vähäpäästöiset autojen koneet vaativat parempaa polttoainetta. Polttoöljy jäi lakipykälissä entiselleen, on vain alennettu rikkiä kerran 0,2 %:sta 0,1 %:iin.
        2. Työkonemoottorit ovat samaa tekniikkaa (ruiskutuslaitteet, palotilat, turbot) kuin kuorma-autojen moottorit. Siksi ne tarvitsevat ja ansaitsevat saman polttoainelaadun, paitsi että rikitön ei ole työkoneissa yhtä kiireellinen koska pakokaasupykälät löysemmät (ellei trukki sisäajossa, kaivoskone tms.).
        3. Kaksitahtiöljy ei voitele ruiskutuspumppua kohtuuannoksilla, koska se on tehty voitelemaan bensakoneen kuumaa palotilaa. Dieselpolttoaineen ja moottoripolttoöljyn voitelevuusaineet voitelevat myös ruiskutuspumpun lämpötiloissa ( 70 C). Kaksitahtiöljy lämmityspolttoöljy on kalliimpaa kuin moottoripolttoöljy. Öljy vetää vettä polttoaineen mukaan.
        4. Moottoripolttoöljy on samaa kuin dieselpolttoaine, mutta punainen väri ja euromarkkeri on lisätty (furfuraali on historiaa). Tavallinen polttoöljy on eri tavaraa.
        5. Moottoripolttoöljy tai dieselpolttoaine on lähes kaikkien uudehkojen koneiden takuun ehto.
        6. Vanhatkin koneet pelaavat selvästi paremmin moottoripolttoöljyllä, mm. käyntiinlähtö pakkasella ja melu. Jos vanhalla koneella ajaa vähän, ei edes kannata yrittää säästää moottoripolttoöljyn ja tavallisen polttoöljyn muutaman sentin hintaerolla litra.
        7. Tavallinen polttoöljy on nykyään tarkoitettu vain lämmitykseen, koska yli 80 % siitä käytetään lämmitykseen, jossa ruiskutuspaine 10 bar ja kipinäsytys! Olisi väärin maksattaa lämmittäjillä moottorien vaatimia ominaisuuksia.
        8. Useimmissa Euroopan maissa on aikoja sitten siirrytty työkoneissa dieselpolttoainelaadun käyttöön. Joko verollisena (Ruotsi, huh, huh) tai veronpalautuksen kanssa. Meidän ratkaisu myydä dieseliä punaisena polttoöljyn verolla (= moottoripolttoöljy) on kätevä keino hoitaa homma kuntoon kaikille osapuolille.
        9. Moottoritehtaiden takuukäsittelyosastojen hyllyt notkuvat ruiskutuslaitteita tavallisella polttoöljyllä ajavista maista. Dieselpolttoainelaadulla (moottoripolttoöljyllä) ajavista ei juuri valituksia tule.
        10. Moottorilla ja lämmityskattilalla on eroa enemmän kuin kaupungin kaukolämpövoimalalla ja rantasaunan kiukaalla. Aivan puhtaan teknisesti lähtien ne tarvitsevat erilaisen polttoaineen.
        11. Moottoripolttoöljy kyllä palaa hyvin myös kattilassa, jos yhdestä samasta omasta varastosäiliöstä on tarve käyttää sekä moottoriin että öljypolttimeen.

        Lisätietoja:
        Neste Oil öljytuoteneuvonta puh 0800 1 9696
        Seppo Mikkonen Neste Oil puh 010 458 3473

        Eli vanhat lämmitysöljyt kannattaa käyttää koneissa.


    • tiikeriä tankkiin

      Kevyt polttö-oljy on kaikki yhtä ja samaa, nykyään ei enää erikseen lämmitys öljyä.

      • Anonyymi

        Lämmitysöljyn setaani arvo on eri se on kuivempaa tavaraa, mutta kaksitahti öljyllä sen voi kompensoida.


    • Löpö löpö lööö...

      Joo....Kyllä se käy,mutta suuremp ongelma on vero jos ei ole maa-ja metsätalousajoammätkähtää omistamasi ajalta dieselveroja muut rangaistukset.

    • löpö lööööö

      Jos ei ole maatalous- tai metsäajoa traktorilla niin pitääkö käyttää verollista polttoainetta. Mites omakotitalon pihatraktorin jos tekee lumitöitä ja ajaa itselle polttopuita pitääkö olla verollista? Mitä tankkiin ettei kesälöpö jäädy talvella vai tyhjennys ja talvilaatu tilalle.

      • Anonyymi

        Ei tarvitse.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1933
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1496
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      23
      1412
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe