Polttoaineeksi lämmitysöljyä

ylijäämää

Saako käyttää punaista lämmitysöljyä traktorin polttoaineena? Uudemmissa ei varmaan mutta kun tämä traktori on 35 vuotta vanha.

17

9372

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kumpi ja kampi

      Kyllä se sillä käy, mutta ei se kuitenkaan suositeltavaa ole. Mikä merkki?

      35 vuotta on kuitenkin vähän suhteellinen käsite. Joku voi vuonna 2047 kysyä "voinko laitaa vanhaan vuoden 2012 New Holland T7 -traktoriini lämmitysöljyä?" Silloinkin traktori on 35 vuotta vanha, mutta lämmitysöljy ei käy.

      • Anonyymi

        Käy, jos on jakaja pumppu. Lämmitysöljy on kuivempaa tavaraa, joka ei voitele rivipumppua riittävästi.


    • ylijäämää

      Traktorin merkki on MF 165 perkinsin kone.

      • 724

        Sekoita hyvälaatuista tuhkaamatonta 2-tahti öljyä varmuuden vuoksi suuttimien ja pumpun voitelun kannalta joukkoon 1-1.5%. Syy lämmitys öljy ei jossain vaiheessa sisältänyt niinpaljon voitelu ainetta kun moottori polttoöljy!


      • öljylämmitys
        724 kirjoitti:

        Sekoita hyvälaatuista tuhkaamatonta 2-tahti öljyä varmuuden vuoksi suuttimien ja pumpun voitelun kannalta joukkoon 1-1.5%. Syy lämmitys öljy ei jossain vaiheessa sisältänyt niinpaljon voitelu ainetta kun moottori polttoöljy!

        Onko enään olemassakaan lämmitysöljyä


      • On stä..
        öljylämmitys kirjoitti:

        Onko enään olemassakaan lämmitysöljyä

        Vielä on lämmitys- eli polttoöljyä, mutta se ei sovellu sellaisenaan dieselmoottoreille, mutta moottoripolttoöljyä voi käyttää (verotonta, ei tieliikenteeseen)


      • Anonyymi
        On stä.. kirjoitti:

        Vielä on lämmitys- eli polttoöljyä, mutta se ei sovellu sellaisenaan dieselmoottoreille, mutta moottoripolttoöljyä voi käyttää (verotonta, ei tieliikenteeseen)

        Voi käyttää liikenteessä, jos toiminta on itselle. Etukuormaajalla voi myöskin toimia tie alueella koska kone toimii silloin työkoneena


    • masinistit

      Polttoöljyt käy taas kumpaankin käyttöön ( moottorit ja öljypolttimet ) ei siis myydä löpöä eri tarkoituksiin.

      Pari vuotta sitten oli aineet eri tarkoituksiin – kunnes palattiin vanhaan käytäntöön.

      Polttoaineesi käytettävyys riippuu siis koska ”punainen lämmitysöljy” on ostettu?

      Jos aine on parivuotavanhaa lämmitys öljyä ei sitä kannata laittaa traktoriin jossa on jakajapumppu – sen sijaan rivipumpullinen sen kestää.

    • ylijäämää

      Tämä lämmitysöljy on ostettu yli 10 vuotta sitten, eikös silloin käytetty samaa ainetta traktorissa ja lämmityksessä?

      • Lantsari

        http://www.kuukuna.net/masinistit/11035.html

        RE: Uusi löpö
        Lähettäjä: Seppo Mikkonen
        Perjantaina 29.7. 2005 klo 11:23:15

        Message:
        Muutama selvennys:
        1. Kevyt polttoöljy ja diesel olivat samaa tavaraa 1993 saakka (polttoöljyyn lisättiin väri ja furfuraali), mutta eivät sen jälkeen. 1993 diesel lähti omalle laatukehitysuralleen (EN 590 standardi), koska nopeakäyntiset vähäpäästöiset autojen koneet vaativat parempaa polttoainetta. Polttoöljy jäi lakipykälissä entiselleen, on vain alennettu rikkiä kerran 0,2 %:sta 0,1 %:iin.
        2. Työkonemoottorit ovat samaa tekniikkaa (ruiskutuslaitteet, palotilat, turbot) kuin kuorma-autojen moottorit. Siksi ne tarvitsevat ja ansaitsevat saman polttoainelaadun, paitsi että rikitön ei ole työkoneissa yhtä kiireellinen koska pakokaasupykälät löysemmät (ellei trukki sisäajossa, kaivoskone tms.).
        3. Kaksitahtiöljy ei voitele ruiskutuspumppua kohtuuannoksilla, koska se on tehty voitelemaan bensakoneen kuumaa palotilaa. Dieselpolttoaineen ja moottoripolttoöljyn voitelevuusaineet voitelevat myös ruiskutuspumpun lämpötiloissa ( 70 C). Kaksitahtiöljy lämmityspolttoöljy on kalliimpaa kuin moottoripolttoöljy. Öljy vetää vettä polttoaineen mukaan.
        4. Moottoripolttoöljy on samaa kuin dieselpolttoaine, mutta punainen väri ja euromarkkeri on lisätty (furfuraali on historiaa). Tavallinen polttoöljy on eri tavaraa.
        5. Moottoripolttoöljy tai dieselpolttoaine on lähes kaikkien uudehkojen koneiden takuun ehto.
        6. Vanhatkin koneet pelaavat selvästi paremmin moottoripolttoöljyllä, mm. käyntiinlähtö pakkasella ja melu. Jos vanhalla koneella ajaa vähän, ei edes kannata yrittää säästää moottoripolttoöljyn ja tavallisen polttoöljyn muutaman sentin hintaerolla litra.
        7. Tavallinen polttoöljy on nykyään tarkoitettu vain lämmitykseen, koska yli 80 % siitä käytetään lämmitykseen, jossa ruiskutuspaine 10 bar ja kipinäsytys! Olisi väärin maksattaa lämmittäjillä moottorien vaatimia ominaisuuksia.
        8. Useimmissa Euroopan maissa on aikoja sitten siirrytty työkoneissa dieselpolttoainelaadun käyttöön. Joko verollisena (Ruotsi, huh, huh) tai veronpalautuksen kanssa. Meidän ratkaisu myydä dieseliä punaisena polttoöljyn verolla (= moottoripolttoöljy) on kätevä keino hoitaa homma kuntoon kaikille osapuolille.
        9. Moottoritehtaiden takuukäsittelyosastojen hyllyt notkuvat ruiskutuslaitteita tavallisella polttoöljyllä ajavista maista. Dieselpolttoainelaadulla (moottoripolttoöljyllä) ajavista ei juuri valituksia tule.
        10. Moottorilla ja lämmityskattilalla on eroa enemmän kuin kaupungin kaukolämpövoimalalla ja rantasaunan kiukaalla. Aivan puhtaan teknisesti lähtien ne tarvitsevat erilaisen polttoaineen.
        11. Moottoripolttoöljy kyllä palaa hyvin myös kattilassa, jos yhdestä samasta omasta varastosäiliöstä on tarve käyttää sekä moottoriin että öljypolttimeen.

        Lisätietoja:
        Neste Oil öljytuoteneuvonta puh 0800 1 9696
        Seppo Mikkonen Neste Oil puh 010 458 3473


      • masinistit
        Lantsari kirjoitti:

        http://www.kuukuna.net/masinistit/11035.html

        RE: Uusi löpö
        Lähettäjä: Seppo Mikkonen
        Perjantaina 29.7. 2005 klo 11:23:15

        Message:
        Muutama selvennys:
        1. Kevyt polttoöljy ja diesel olivat samaa tavaraa 1993 saakka (polttoöljyyn lisättiin väri ja furfuraali), mutta eivät sen jälkeen. 1993 diesel lähti omalle laatukehitysuralleen (EN 590 standardi), koska nopeakäyntiset vähäpäästöiset autojen koneet vaativat parempaa polttoainetta. Polttoöljy jäi lakipykälissä entiselleen, on vain alennettu rikkiä kerran 0,2 %:sta 0,1 %:iin.
        2. Työkonemoottorit ovat samaa tekniikkaa (ruiskutuslaitteet, palotilat, turbot) kuin kuorma-autojen moottorit. Siksi ne tarvitsevat ja ansaitsevat saman polttoainelaadun, paitsi että rikitön ei ole työkoneissa yhtä kiireellinen koska pakokaasupykälät löysemmät (ellei trukki sisäajossa, kaivoskone tms.).
        3. Kaksitahtiöljy ei voitele ruiskutuspumppua kohtuuannoksilla, koska se on tehty voitelemaan bensakoneen kuumaa palotilaa. Dieselpolttoaineen ja moottoripolttoöljyn voitelevuusaineet voitelevat myös ruiskutuspumpun lämpötiloissa ( 70 C). Kaksitahtiöljy lämmityspolttoöljy on kalliimpaa kuin moottoripolttoöljy. Öljy vetää vettä polttoaineen mukaan.
        4. Moottoripolttoöljy on samaa kuin dieselpolttoaine, mutta punainen väri ja euromarkkeri on lisätty (furfuraali on historiaa). Tavallinen polttoöljy on eri tavaraa.
        5. Moottoripolttoöljy tai dieselpolttoaine on lähes kaikkien uudehkojen koneiden takuun ehto.
        6. Vanhatkin koneet pelaavat selvästi paremmin moottoripolttoöljyllä, mm. käyntiinlähtö pakkasella ja melu. Jos vanhalla koneella ajaa vähän, ei edes kannata yrittää säästää moottoripolttoöljyn ja tavallisen polttoöljyn muutaman sentin hintaerolla litra.
        7. Tavallinen polttoöljy on nykyään tarkoitettu vain lämmitykseen, koska yli 80 % siitä käytetään lämmitykseen, jossa ruiskutuspaine 10 bar ja kipinäsytys! Olisi väärin maksattaa lämmittäjillä moottorien vaatimia ominaisuuksia.
        8. Useimmissa Euroopan maissa on aikoja sitten siirrytty työkoneissa dieselpolttoainelaadun käyttöön. Joko verollisena (Ruotsi, huh, huh) tai veronpalautuksen kanssa. Meidän ratkaisu myydä dieseliä punaisena polttoöljyn verolla (= moottoripolttoöljy) on kätevä keino hoitaa homma kuntoon kaikille osapuolille.
        9. Moottoritehtaiden takuukäsittelyosastojen hyllyt notkuvat ruiskutuslaitteita tavallisella polttoöljyllä ajavista maista. Dieselpolttoainelaadulla (moottoripolttoöljyllä) ajavista ei juuri valituksia tule.
        10. Moottorilla ja lämmityskattilalla on eroa enemmän kuin kaupungin kaukolämpövoimalalla ja rantasaunan kiukaalla. Aivan puhtaan teknisesti lähtien ne tarvitsevat erilaisen polttoaineen.
        11. Moottoripolttoöljy kyllä palaa hyvin myös kattilassa, jos yhdestä samasta omasta varastosäiliöstä on tarve käyttää sekä moottoriin että öljypolttimeen.

        Lisätietoja:
        Neste Oil öljytuoteneuvonta puh 0800 1 9696
        Seppo Mikkonen Neste Oil puh 010 458 3473

        Muutaman selvennyksen selvennys.

        ” Kevyt polttoöljy ja diesel olivat samaa tavaraa 1993 saakka (polttoöljyyn lisättiin väri ja furfuraali), mutta eivät sen jälkeen. 1993 diesel lähti omalle laatukehitysuralleen (EN 590 standardi), ”
        Totta, mutta polttoöljy oli lisäaineistettu moottorikäyttöä varten vielä 1993 jälkeenkin.

        - Tänään - Lämmitys- ja moottoripolttoöljy on samaa tavaraa.


      • wpppeeppp
        Lantsari kirjoitti:

        http://www.kuukuna.net/masinistit/11035.html

        RE: Uusi löpö
        Lähettäjä: Seppo Mikkonen
        Perjantaina 29.7. 2005 klo 11:23:15

        Message:
        Muutama selvennys:
        1. Kevyt polttoöljy ja diesel olivat samaa tavaraa 1993 saakka (polttoöljyyn lisättiin väri ja furfuraali), mutta eivät sen jälkeen. 1993 diesel lähti omalle laatukehitysuralleen (EN 590 standardi), koska nopeakäyntiset vähäpäästöiset autojen koneet vaativat parempaa polttoainetta. Polttoöljy jäi lakipykälissä entiselleen, on vain alennettu rikkiä kerran 0,2 %:sta 0,1 %:iin.
        2. Työkonemoottorit ovat samaa tekniikkaa (ruiskutuslaitteet, palotilat, turbot) kuin kuorma-autojen moottorit. Siksi ne tarvitsevat ja ansaitsevat saman polttoainelaadun, paitsi että rikitön ei ole työkoneissa yhtä kiireellinen koska pakokaasupykälät löysemmät (ellei trukki sisäajossa, kaivoskone tms.).
        3. Kaksitahtiöljy ei voitele ruiskutuspumppua kohtuuannoksilla, koska se on tehty voitelemaan bensakoneen kuumaa palotilaa. Dieselpolttoaineen ja moottoripolttoöljyn voitelevuusaineet voitelevat myös ruiskutuspumpun lämpötiloissa ( 70 C). Kaksitahtiöljy lämmityspolttoöljy on kalliimpaa kuin moottoripolttoöljy. Öljy vetää vettä polttoaineen mukaan.
        4. Moottoripolttoöljy on samaa kuin dieselpolttoaine, mutta punainen väri ja euromarkkeri on lisätty (furfuraali on historiaa). Tavallinen polttoöljy on eri tavaraa.
        5. Moottoripolttoöljy tai dieselpolttoaine on lähes kaikkien uudehkojen koneiden takuun ehto.
        6. Vanhatkin koneet pelaavat selvästi paremmin moottoripolttoöljyllä, mm. käyntiinlähtö pakkasella ja melu. Jos vanhalla koneella ajaa vähän, ei edes kannata yrittää säästää moottoripolttoöljyn ja tavallisen polttoöljyn muutaman sentin hintaerolla litra.
        7. Tavallinen polttoöljy on nykyään tarkoitettu vain lämmitykseen, koska yli 80 % siitä käytetään lämmitykseen, jossa ruiskutuspaine 10 bar ja kipinäsytys! Olisi väärin maksattaa lämmittäjillä moottorien vaatimia ominaisuuksia.
        8. Useimmissa Euroopan maissa on aikoja sitten siirrytty työkoneissa dieselpolttoainelaadun käyttöön. Joko verollisena (Ruotsi, huh, huh) tai veronpalautuksen kanssa. Meidän ratkaisu myydä dieseliä punaisena polttoöljyn verolla (= moottoripolttoöljy) on kätevä keino hoitaa homma kuntoon kaikille osapuolille.
        9. Moottoritehtaiden takuukäsittelyosastojen hyllyt notkuvat ruiskutuslaitteita tavallisella polttoöljyllä ajavista maista. Dieselpolttoainelaadulla (moottoripolttoöljyllä) ajavista ei juuri valituksia tule.
        10. Moottorilla ja lämmityskattilalla on eroa enemmän kuin kaupungin kaukolämpövoimalalla ja rantasaunan kiukaalla. Aivan puhtaan teknisesti lähtien ne tarvitsevat erilaisen polttoaineen.
        11. Moottoripolttoöljy kyllä palaa hyvin myös kattilassa, jos yhdestä samasta omasta varastosäiliöstä on tarve käyttää sekä moottoriin että öljypolttimeen.

        Lisätietoja:
        Neste Oil öljytuoteneuvonta puh 0800 1 9696
        Seppo Mikkonen Neste Oil puh 010 458 3473

        Eli vanhat lämmitysöljyt kannattaa käyttää koneissa.


    • tiikeriä tankkiin

      Kevyt polttö-oljy on kaikki yhtä ja samaa, nykyään ei enää erikseen lämmitys öljyä.

      • Anonyymi

        Lämmitysöljyn setaani arvo on eri se on kuivempaa tavaraa, mutta kaksitahti öljyllä sen voi kompensoida.


    • Löpö löpö lööö...

      Joo....Kyllä se käy,mutta suuremp ongelma on vero jos ei ole maa-ja metsätalousajoammätkähtää omistamasi ajalta dieselveroja muut rangaistukset.

    • löpö lööööö

      Jos ei ole maatalous- tai metsäajoa traktorilla niin pitääkö käyttää verollista polttoainetta. Mites omakotitalon pihatraktorin jos tekee lumitöitä ja ajaa itselle polttopuita pitääkö olla verollista? Mitä tankkiin ettei kesälöpö jäädy talvella vai tyhjennys ja talvilaatu tilalle.

      • Anonyymi

        Ei tarvitse.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sannalla tänään vuorossa The Daily Show

      Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.
      Maailman menoa
      56
      7835
    2. Tanskassa lain vaatimana Bovaer tappanut nautoja ja sairastuttanut

      Samaa myrkkyä myös Suomen lehmiin ollut tuloillaan, miten teidän tilalla? https://www.agriland.ie/farming-news/bovaer-m
      Maailman menoa
      67
      5931
    3. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      66
      5421
    4. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

      https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      51
      5313
    5. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

      eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      108
      4642
    6. Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"

      Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo
      Maailman menoa
      108
      2359
    7. Ei välimatka meitä erottanut

      Vaan välirikko ja väärinymmärrykset. Oikeastaan henkinen välimatka on meidän välillä pieni, näin uskon. Näen koko ajan e
      Ikävä
      4
      1251
    8. Maajussi-Villen morsioehdokas Maarit ei halunnut Villeä - Tämä totuus valkeni kuvauksissa!

      Ohhoh, tekikö Maarit mielestäsi oikean ratkaisun Villen suhteen? Maajussi-Ville on herättänyt voimakkaita tunteita puol
      Maajussille morsian
      5
      1203
    9. Kohta taas mesikämmeneen

      Onneksi kaupunki ostaa mesikämmenen, niin päästään taas tekemään rahaa
      Ähtäri
      38
      1046
    10. Olin ihan varma että sä olet se oikea

      Tunteet kuitenkin kuoli käyttäytymisesi johdosta. Hyvin tehty jos oli tarkoituskin. Oppia ikä kaikki ja jotkut ei opi ko
      Ikävä
      47
      1032
    Aihe