Siivoojan palkka?

.maria

Heips!

Oon 18-vuotias nainen ja ajattelin ammatiksi siivoojan työtä. Ihan siksi koska ei oo mitään muutakaan alaa mikä mua silleen erityisesti kiinostais, ei oikeesti vaan oo, niin aattelin sit et siivoilenhan mä kotonakin, niin voishan se myös käydä sit työstä.

Elikkäs, paljonko on palkka ennen veroja? entäs verojen jälkeen? < olennaisin asia kyllä on vissiinkin tuo jälkimmäinen, koska sehän on se summa mikä sulle sitten kuukausittain elämiseen jää.

Tarviiko siivous-alalle muuten nykysin koulutusta? -.-' Mun äiti on -65 syntynyt ja se ainakin pääsi silloin jo 16-vuotiaana suoraan päiväkotiinkin töihin ja myöhemmin toiminut myöskin siivoojana ilman koulutusta. Mietin et jos käppäilisin työkkäriin, niin pystyskö ne mut sieltä työllistämään suoraan jonnekki siivous firmaan? Mut jos tarvii koulutuksen, niin kauanko se sitten kestää?

Siinäpä ne mun kysymykset. :)

13

1240

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .maria

Vastatkaa sit jooko tänne !!

Älkääkä tohon mun toiseen alotukseen. Katoin eka ettei se tullu ja tein sit uuden, mut nyt tuo edellinen aloitus on näköjään tullutkin tänne, joten näitä on sit kaks turhan takii täällä... mut vastaukset kiitti siis tähän aloitukseen

• kkk

palkka 9.50 kokemuslisä. Kuukausipalkka riippuu siis ihan tuntimäärästä, onko sunnuntaitöitä ja veroprosentti on henkilökohtainen.

• muulla alalla

Kerroshoitajan palkka on korkeampi, ainakin mulla oli viime vuonna n. 10e/h. Kauemmin tehneillä on vähän enemmän. Mutta työ on fyysisesti (ja henkisesti) erittäin raskasta ja selkävaivoja tulee herkästi. Itse vedin kesätöitä puolitoista kuukautta, enempää en jaksanut eikä selkä kestänyt. Jos menet hotelliin, jossa palkka tulee tehtyjen huonemäärien perusteella ja olet tehokas ja nopea, voit tienata 5 tunnissa 7 tunnin palkan. Mutta tosiaan, hiki siinä tulee ja joka paikka särkee. Siivoojan työ ei vieläkään ole kovin arvostettua ja itselleni sellainen työ ei sopisi. Tulee muutenkin jotenkin aliarvostettu olo ja sitä pahensi ne tyhmät hotelliasiakkaat, jotka aina kyräilivät eivätkä edes tervehtineet. Hyvä jos päin katsoivat. Mutta ei siivoojana kyllä rikastu todellakaan.

• työelämää..

työvoimatoimisto välittää tietoa avoinna olevista työpaikoista, ei työpaikkoja itsessään. on varmasti hyvä ottaa yhteyttä työvoimatoimistoon ja varata sinne aika. siellä selviää moni asia. saat tietoa alueesi avoimista työpaikoista, joihin voit itse ottaa yhteyttä. palkka vähän vaihtelee, mutta kohdallasi voisin sen kuvitella olevan kuukausitasolla siinä tonnin luokkaa käteen, jonkin verran ylikin.

• .maria

Okei, emmä jaksa nyt ruveta kertomaan tuota 9.50 koska mullon niin huono matikka pää, ehkä myöhemmin... :D

Hyvä että joku kuitenkin sanoi, että se keskimäärin tonnin luokkaa tai ylikin.

Mut oon käsittäny jostain että, alin palkkaraja ois 1300e kuussa. Et siis jos on vakiotyössä, eikä missään kesätyössä tms. Niin sit jos jäis palkka alle tuon, niin eikös ne sillon ois vähän " pimeitä " hommia ja ei edes lain mukaan menevää? jos tietoni on väärä, niin korjatkaa. Esim. mun isä joka on hydrolinellä töissä, tienaa sen päälle pari tonnia kuussa ja siitä kun lähtee verot, jää käteen n. 1500e. Jännä et jos toikin tehdastyö on tuollanen perus duunarin ammatti, niin jos sille jää tuon verran, niin ei sitten minulle jää siivous työstä

Muutenki oon ajatellu et siivoojan duuni ois yleensä sellanen ma-pe työ 8-16?

Minkalaiset lomat siivoojille tulee?

Ja mitenkä se kerroshoitaja erottuu sitten muita siivoojista? tai mitä kaikkia erimuotoja siivoojissa on, jos voisitte luetella ne mulle ja että mitä ne tekee missäkin...

Ja ylipäätään, jos on kaksi siivoojina työskentelevää ihmistä niin onko niillä varaa koskaan ostaa omakotitaloa tai saatikka rakentaa sellaista itse?

Ps. Mä niitä siivoustöitä katselisin Helsingistä

• Siivoton asiakas

Jos olet sutjakka ja rohkea tyttö, voisit harkita eroottisten siivouskeikkojen tekemistä. Ansiotaso nousee aivan toisiin lukemiin. Saattaa muodostua tulevaisuudessa suosituksikin ammatiksi kun yhteiskunnan rahat vähenevät ja julkispuolen naisvaltaiset työpaikat alkavat huveta.

• vanha siivooja

Kun olet noin nuori , etsi itsellesi parenpi ammatti älä herranjestas sentää siivoojaksi rupee, monikaan ei sitä arvosta vaikka jos ei kukaan siivoaisi niin mihin jouduttaisikaan.
      Itse olen siivonnut 30v ja saan käteen n. 2000e /kk mutta siinä sivussa on mennyt terveys, onneksi kohta pääsen eläkkeelle.
      Olen siivonnut
      Hotellissa, kaupassa , kodihoitajana, tehnyt yöllä lattioiden perussiivousta, ravintolassa ym ym

• 620

Vinkiksi sinulle .maria, mitä töitä ikinä tulevaisuudessa teetkään, niin perehdy aina alan työehtosopimukseen! Tessit löytyvät yleensä aina netistä.

(Esim. yksityisellä puolella siivoojilla http://www.pam.fi/fi/tyo/tessit/Tyehtosopimukset/Kiinteistöpalvelualan työntekijöitä koskeva työehtosopimus.pdf) Sieltä löydät tietoa palkoista, työsuhteen ehdoista, loman kertymisestä ym. tärkeästä!

Liity myös ammattiliittoon siirtyessäsi työelämään. Liiton jäsenmaksuissa et menetä mitään, sillä ne ovat verovähennyskelpoisia. Liitto auttaa, jos töissä tulee ongelmia työsuhteeseen liittyvissä asioissa. Liitto maksaa myös ansiosidonnaista päivärahaa, jos jäät työttömäksi.

Siivousalalla palkka on sitä korkeampi, mitä raskaampi ja vaativampi työ. Koulutus (esim. laitoshuoltajan ammattitutkinto) nostaa myös palkkaa. Jotkut yritykset maksavat vain työehtosopimuksen määrittelemää minimi palkkaa, mutta ammattitaitoinen siivooja pyytää tietysti kovempaa palkkaa kuin tessin alin. Niitäkin yrityksiä on, jotka maksavat osaavalle tekijälle mielellään pari euroa/h enemmän kuin "pitäisi".

Siivoustyötä tehdään kaikkina kellonaikoina ja kaikkina päivinä. Myös juhlapyhinä. Työtä tehdään niin kokopäiväisesti (37,5h vko) kuin osa-aikaisestikin (vähemmän kuin 37,5 h/vko)

Jos haluat ma-pe 8-16 työn, niin opiskele sellainen ala, jonka jälkeen voit mennä esim. johonkin virastoon toimistotyöntekijäksi.

Siivoustöihin pääset tosiaan ilman koulutustakin. Eli voit jo nyt hakeutua vaikka osa-aikatöihin ja ottaa selvää, kiinnostaako työ yhtään, ennenkuin rupeat alaa opiskelemaan. Siivousta tehdään joka paikassa: hotelleissa, kaupoissa, toimistoissa, kodeissa, ravintoloissa, lentokoneissa, tehtaissa, laivoissa... Helsingissä siivoustöitä on ihan hyvin tarjolla.

• .maria

Joo, kiitos taas vastauksista! :)

Ei mua kyllä oikeen tuo eroottinen puoli kiinnosta, et taitaa ne eroottisen siivoojan hommat olla vähän semmosia höpöhöpö hommia ja muutenkin naista halventavaa...

Mut ok. Tässä selvisi jo paljon! En keksi enää mitä kysyä. Mutta jos teillä on jotain mitä vielä haluatte siivousalasta sanoa, niin sanokaa ihmeessä

• vkosiivous

Siivousalan koulutus kyllä kannattaa hankkia. Saat varmuutta työhösi ja palkka on parempi kuin ammattitaidottomalla (yksityisessä siivousliikkeessä, valtio ja kunta työnantajina ovat erikseen). Työajat ovat aniharvoin 8-16, yleensä aamuvuorossa työ alkaa klo 6.00 tai 7.00. Kokopäivätyöhön sisältyy 2 15 minuutin taukoa ja puolen tunnin ruokatauko, jota ei lasketa työaikaan. Työ on yleensä hyvin itsenäistä, se on mielestäni työn paras puoli. Helsingin kaupungin siivoojilla on parempi palkka kuin yksityisessä siivousliikkeessä. Toisaalta taas esimerkiksi L&T tarjoaa siivoojilleen sairauskassan, reseptilääkkeet ovat ilmaiset ja siinä on muitakin etuja. Kokeilemalla eri paikkoja saa selville, minkälainen siivous miellyttää eniten.

• Yrittäjä,.,.,.

Siivoushommat on mukavimpia mitä on olemassa. Oma yritys, työllistän vain itseni ja palkaksi jää 18 euroa tunnilta joka on ihan hyvin. Suosittelen siis alaa!!

• Marjaatta

Itse suosittelen "muotona" toimistosiivousta. Toimistot ovat usein viihtyisiä, eivätkä ne likaannu samalla tavalla kuin rappukäytävät, kaupat, lentokentät ym. Lisäksi toimistoista pääsee usein livahtamaan muutaman tunnin aikaisemmin kotiin.

• oppariksi

Kokeilemalla ja tunnustelemalla jonkin aikaa selviää itelle pitääkö alasta, jos pitää niin kannattaa oppisopimuksella opiskella laitoshuoltajaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6484
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3873
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3260
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      376
      1774
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1408
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1350
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1023
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      976
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      910
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe