Mersullako miljoona

Totuudentrumpetti

Semmosta höpinää olen nyt ollut havaitsevinani vähän joka suunnalta, varsinkin täällä suomi24:llä. Viimeksi työkaveri höpisi miljoonasta ja mersusta samassa lauseessa. Mulla on ittellä kokemusta Vito mallin mersusta(työnantajan). Moottorista meni kansi kaks kertaa, sähkövikaa ja ruoste raiskas. Kilsoja oli jotain 300tkm paikkeilla korkeintaan. En oikeesti edes jaksa muistaa mitä kaikkia siinä oli. Lueskelin näitä juttuja täällä varttin verran ja omat käsitykset vaan vahvistu, sen verran oli kakkoslaadun tavaraa ollu muillaki. Yksikin kaveri pisti laittaneensa ensimmäiseen korjaukseen enemmän rahaa ku minä vuonna 2005 ostamaani vm98 autoon. Olen ajanu sillä 85tkm tuona aikana ja kallein korjaus oli pakoputki.

Kyllä sillä mersulla voi sen miljoonan ajaakki mutta sillä ei kyllä ole mitään tekemistä laadun kanssa. Ennemminkin se johtuu siitä että pitelette sitä mersua ku kipeetä pillua, kellekkään ei lainata, kierroksia ei nosteta, pestään suolakura pois vähä väliä, säälitään kylmäkäynnistää autoa ilman webastoa tai lohkolämppäriä ja jos jotain rikkuu niin ollaan valmiita maksaan järjettömiä summia kunhan saadaan kuntoon eikä kukaan saa tietää.

81

2163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kilometrejä...

      Lähipiirissä useita yli millin ajettuja mersuja. Ja kovaa kyytiä ovat saaneet. On selvä, että niillä kilometreillä on autoa joutunut huoltamaan ja korjailemaankin, mutta perusmersu kyllä kestää käyttöä melko perusteellisesti.

      Aivan sama, mitä Vitosi kanssa on käynyt. Oma käsitykseni mersuista ei sillä huonone. En ole millään Mersulla itse miljoonaa ajanut, mutta monella Mersulla yhteensä satoja tuhansia. Kyyti on sekä hyvää että turvallista ja voimalinja pelaa ja pelaa ja pelaa. Surettaa katsella maantiellä kaikenmerkkisiä simahtaneita kärryjä...

      • Totuudentrumpetti

        Mä luulen että millä tahansa autolla ajaa sen miljoonan jos moottori saa olla auki kaks kertaa eikä euroja lasketa


      • Haista huilu!
        Totuudentrumpetti kirjoitti:

        Mä luulen että millä tahansa autolla ajaa sen miljoonan jos moottori saa olla auki kaks kertaa eikä euroja lasketa

        Totuudentrumpetti taitaa olla pikemminkin hanuri. Eikö oman merkkisi palstalla ole tilaa?

        On ollut pitkän elämän aikana kymmenittäin mersuja ja maantietä on nähty ja paljon. Vanhempien mersujen venttiilisäätöjä lukuunottamatta ei ole koneita avattu. Teille olen jäänyt Mersun kanssa kerran. Syy oli kyllä tulkinnanvarainen, eli oliko Mersun vikaa vai aiemman omistajan. Letkuliitin petti ja piti lopettaa ajo siihen, ettei tärvelly kansi.

        Suuttimia on tullut joskus vaihdetuksi.

        Kaikki Mersun koneet eivät tosiaankaan kestä miljoonaa, avaamatta. Sehän on selvä. Kysymys onkin siitä, että niitä "haamurajan" ylittäneitä on taatusti enemmän kuin maailman kaikilla muilla automerkeillä yhteensä. Kuorma-autoja ei lasketa!


    • meke kestää

      Tuttu tapaus metsäurakoitsija. Mekellä ajettu ainakin miljoonakuussataatuhatta kun ollut samalla koko ajan. Kestävyyspuolesta en itse en ole tietonen muuta kun harvoin ja vajaasti tehtyjä huoltoja. Auto on timmi & siisti. Patinaa on.

      Itellä aasilainen joka häviää ajossa.

    • 450tkm alla

      ollu etuveto vito om601 moottorilla, 124 ja 201 mallissa ei pauku kansi kun kerran/300tkm, vitossa kahdesti. Uudemmissa ei tuollaisia ongelmia

    • uhhglykco

      Jos joku kestää kuulla totuuden niin kilometrejä kestävin auto ehkä Toyota Prius. Taksit ajelee ehkä sen 500tkm kaupunkirallia ilman suurempia ja kalliimpia ongelmia, harvoin vaan jatkavat ajotahtia sen jälkeen kun siirtyvät yksityisten kauppakasseiksi, suurin syy ehkä "väärä" polttoaine.

      • Europa 1.

        Uskoo ken haluaa. Minne ne muuten menevät ne paljon ajetut kun ei näy, ei kuulu! Sen sijaan aika pienillä kilometreillä niistä näkyy moni luopuvan.

        Aika rajoitettuun käyttöön sopivat muutenkin. Ja maantiekäyttöön en japsia ostaisi.


      • ladalla2miljoonaakm
        Europa 1. kirjoitti:

        Uskoo ken haluaa. Minne ne muuten menevät ne paljon ajetut kun ei näy, ei kuulu! Sen sijaan aika pienillä kilometreillä niistä näkyy moni luopuvan.

        Aika rajoitettuun käyttöön sopivat muutenkin. Ja maantiekäyttöön en japsia ostaisi.

        Juu sitäki minäkin, uskokoon ken tahtoo nämä mersun miljoonajutut. Ei sitä ainakaan ilman moottoriremppaa ajeta, tosin mersumiehet puhuvat kyseisestä toimenpiteestä huoltona jos vaikka vaihdetaan ylempi puolimoottori jakoketju kaikkine hilppeineen.


      • Baana kutsuu
        ladalla2miljoonaakm kirjoitti:

        Juu sitäki minäkin, uskokoon ken tahtoo nämä mersun miljoonajutut. Ei sitä ainakaan ilman moottoriremppaa ajeta, tosin mersumiehet puhuvat kyseisestä toimenpiteestä huoltona jos vaikka vaihdetaan ylempi puolimoottori jakoketju kaikkine hilppeineen.

        Ei pidä puhua itseään isommista asioista. Jos haluat ajaa japskirimpulalla, niin aja, aja. Se ei mahdu normijärkeen, että pitää tulla toisen merkin keskusteluun itseään munaamaan.

        Aika sulaneessa kunnossa on japski kuin japski kun on pari sataa tuhatta päällä. On niitä meikäläiselläkin ollut, monta. Mutta jos haluaa halvan perusauton ja vähään ajoon, niin siinähän se japski sitten on. Vaan jos kilometrejä tulee kahdessa vuodessa yli sata tuhatta, niin mitään muuta autoa kuin Meseä en vaivaudu edes harkitsemaan.


      • 15 000 vuoteen
        Baana kutsuu kirjoitti:

        Ei pidä puhua itseään isommista asioista. Jos haluat ajaa japskirimpulalla, niin aja, aja. Se ei mahdu normijärkeen, että pitää tulla toisen merkin keskusteluun itseään munaamaan.

        Aika sulaneessa kunnossa on japski kuin japski kun on pari sataa tuhatta päällä. On niitä meikäläiselläkin ollut, monta. Mutta jos haluaa halvan perusauton ja vähään ajoon, niin siinähän se japski sitten on. Vaan jos kilometrejä tulee kahdessa vuodessa yli sata tuhatta, niin mitään muuta autoa kuin Meseä en vaivaudu edes harkitsemaan.

        Kirjoitit tämänkin kommentin varmaan tien päältä. noilla spekseillä siellä pitää lähes asua.


      • Hohoh ja hah
        Baana kutsuu kirjoitti:

        Ei pidä puhua itseään isommista asioista. Jos haluat ajaa japskirimpulalla, niin aja, aja. Se ei mahdu normijärkeen, että pitää tulla toisen merkin keskusteluun itseään munaamaan.

        Aika sulaneessa kunnossa on japski kuin japski kun on pari sataa tuhatta päällä. On niitä meikäläiselläkin ollut, monta. Mutta jos haluaa halvan perusauton ja vähään ajoon, niin siinähän se japski sitten on. Vaan jos kilometrejä tulee kahdessa vuodessa yli sata tuhatta, niin mitään muuta autoa kuin Meseä en vaivaudu edes harkitsemaan.

        Mulla on tommonen 225tkm ajettu japsi ja väitän ajaneeni sulaneempia mersuja likipitäen samoilla kilometreillä, viimeksi ajoin A-sarjan mersua jossa automaatti, ajettu tommoset 180tkm kunnes kaverin tartti hukata se kun vaihdelaatikko alkoi tulemaan tiensä päähän.


      • Tiellä minäkin
        Hohoh ja hah kirjoitti:

        Mulla on tommonen 225tkm ajettu japsi ja väitän ajaneeni sulaneempia mersuja likipitäen samoilla kilometreillä, viimeksi ajoin A-sarjan mersua jossa automaatti, ajettu tommoset 180tkm kunnes kaverin tartti hukata se kun vaihdelaatikko alkoi tulemaan tiensä päähän.

        Väitteitäsi ei uskota. Ja oma palstasi on muualla.

        Taksimiehet ja myyntitykit taitavat tojomiehille olla muuten tuntematon ammattikunta. Toki, eihän niissä piireissä Tohjoa arvosteta!


      • Mersu kestää yhä
        15 000 vuoteen kirjoitti:

        Kirjoitit tämänkin kommentin varmaan tien päältä. noilla spekseillä siellä pitää lähes asua.

        "Kirjoitit tämänkin kommentin varmaan tien päältä. noilla spekseillä siellä pitää lähes asua."

        Myyntitykkinä taivalsin läpi tuulen ja tuiskun 60t vuodessa. Tee lapsi perässä. Nyt ei enää minun tarvitse. Mutta pomo ajaa tuon saman 60t vuodessa rikki.

        Taksareita on, joille vieläkin enemmän tietä vuodessa.

        Taisi olla yllätys, että Suomessa joku tekee töitä!?


      • Mersu kestää yhä kirjoitti:

        "Kirjoitit tämänkin kommentin varmaan tien päältä. noilla spekseillä siellä pitää lähes asua."

        Myyntitykkinä taivalsin läpi tuulen ja tuiskun 60t vuodessa. Tee lapsi perässä. Nyt ei enää minun tarvitse. Mutta pomo ajaa tuon saman 60t vuodessa rikki.

        Taksareita on, joille vieläkin enemmän tietä vuodessa.

        Taisi olla yllätys, että Suomessa joku tekee töitä!?

        Minä ajan pelkkää työmatkaa melkein 30 000 vuodessa. Muita ajoja tulee vajaat 10 000 vielä tuohon päälle.

        Eikä työhön edes tarvitsisi autoa. Jos tarvitsisi (kuten muutama myyjä tuossa lähettyvillä), niin eiköhän satatonnia vuodessa alkaisi jo olla aika lähellä toteutumista.


      • tähän sammui......
        Mersu kestää yhä kirjoitti:

        "Kirjoitit tämänkin kommentin varmaan tien päältä. noilla spekseillä siellä pitää lähes asua."

        Myyntitykkinä taivalsin läpi tuulen ja tuiskun 60t vuodessa. Tee lapsi perässä. Nyt ei enää minun tarvitse. Mutta pomo ajaa tuon saman 60t vuodessa rikki.

        Taksareita on, joille vieläkin enemmän tietä vuodessa.

        Taisi olla yllätys, että Suomessa joku tekee töitä!?

        Töitä tehdään muutenkin, kun istumalla autossa. taisi olla teinille pikku yllätys!!


      • Hohoh ja hah
        Tiellä minäkin kirjoitti:

        Väitteitäsi ei uskota. Ja oma palstasi on muualla.

        Taksimiehet ja myyntitykit taitavat tojomiehille olla muuten tuntematon ammattikunta. Toki, eihän niissä piireissä Tohjoa arvosteta!

        Ei ole uskon asia, niin se vaan on, ei kestäny mersun tomaatti 200tkm.

        No ei hätää mersumiehelle se on vaan vähä kalliimpi huolto.


      • Kestävät lootat
        Hohoh ja hah kirjoitti:

        Ei ole uskon asia, niin se vaan on, ei kestäny mersun tomaatti 200tkm.

        No ei hätää mersumiehelle se on vaan vähä kalliimpi huolto.

        Kaikista autoista saa automaatin leviämään, jos ei vaihda öljyjä. Ja tiivisteet ja suodattimetkin kannattaa muistaa, ainakin joskus. Jos edes joskus muistat sitä automaattiasi Mersussa, se saattaa kestää saman matkan kuin konekin. On niitä miljoonan ajettuja lootiakin. Loota ei kyllä ole luonteeltaan samalla tavalla kestävä kuin kone. Jos on miljoonan ajettuja koneita, niin ainakin osassa on automaatit avattu jo ennen. Vaikka kuinka nätisti ajettu...

        Itsellä ei ole Mersusta ikinä mennyt loota, eikä ole tarvinnut korjata. Automaatteja olen huollattanut kerran, pari.


      • wrtntwymn

        Taksit eivät aja kuin 360-380000km,,,,,sen jälkeen auto menee vaihtoon.
        Kolme vuotta ja vaihtavat uuteen.


      • Taskulaskimella
        wrtntwymn kirjoitti:

        Taksit eivät aja kuin 360-380000km,,,,,sen jälkeen auto menee vaihtoon.
        Kolme vuotta ja vaihtavat uuteen.

        Ei pidä paikkansa kaikkien taksien osalta. Ne taksarit, joille tulee tavallista lyhyemmässä ajassa puoli milliä täyteen, ajavat sen puoli milliä ja ylikin. Tiedän yhden tapauksen tuoreeltaan, että vaihtoi lukemassa 550t. Taksi on ansioväline, niin tulee katsottua ja laskettua aika tarkkaan, milloin kannattaa vaihto tehdä.


      • Tosielämästä
        tähän sammui...... kirjoitti:

        Töitä tehdään muutenkin, kun istumalla autossa. taisi olla teinille pikku yllätys!!

        Sitä lapsi yllättyy kun itsensä yllättää. Tietsikka kiinni ja vilkaisu ulos ikkunasta avaa yllättäviä näkymiä.


    • Wagen 124

      Kestää sitten avaamatta miljoonaan tahi ei, missä ovat vertailukohdat? Eipä ole tullut järin havaintoja siitä, että Audin tai BMW:n dieselit keräisivät vastaavia lukemia kuin hyvin moni Mese.

      Minulla oli 665 000 km ajettu W124 200 D, eikä siihen ollut vaihdettu kuin jakoketju ja suuttimet, ehkä myös paininkupit jossakin vaiheessa. Oljyä piti lisätä litran verran vaihtovälillä, mutta "pakollinen" kansiremontti antoi edelleen odottaa itseään. Auto on varmasti vieläkin liikenteessä. Missähän mahtavat olla samanikäiset (1991) Audit ja Bemarit?

      • Onhan noita

      • LuuloEiTiedonVäärti

        http://www.ctvbc.ctv.ca/servlet/an/local/CTVNews/20110125/bc_olsen_prius_reliability_110125/20110125?hub=BritishColumbiaHome

        Yli miljoona Priuksella, kyseisessä ajossa on ollu jarrut kovilla(korttelinväli ja jarrutus seuraaviin valoihin), normaaliautolla tuossa käytössä kesti oman kuulemani mukaan kestää 7-8 viikkoa. Ajomatkaa oman laskelmani mukaan tulee 24-27tkm. Prius kestää ennen jarrujen huoltoa 18kk joka tarkoitti 250tkm, johtunee siitä että kevyempi jarrutus otetaan talteen akkuihin eikä hierota lämmöiksi jarruihin. Akku vaihdettiin 700tkm kohdalla. Juuri muuta huoltoa ei ole tehty.

        Siinä mersun omistajalle sulattelemista kun riisikipot menee bensamoottoreilla samaan mitä mersut dieseleillä.


      • LuuloEiTiedonVäärti kirjoitti:

        http://www.ctvbc.ctv.ca/servlet/an/local/CTVNews/20110125/bc_olsen_prius_reliability_110125/20110125?hub=BritishColumbiaHome

        Yli miljoona Priuksella, kyseisessä ajossa on ollu jarrut kovilla(korttelinväli ja jarrutus seuraaviin valoihin), normaaliautolla tuossa käytössä kesti oman kuulemani mukaan kestää 7-8 viikkoa. Ajomatkaa oman laskelmani mukaan tulee 24-27tkm. Prius kestää ennen jarrujen huoltoa 18kk joka tarkoitti 250tkm, johtunee siitä että kevyempi jarrutus otetaan talteen akkuihin eikä hierota lämmöiksi jarruihin. Akku vaihdettiin 700tkm kohdalla. Juuri muuta huoltoa ei ole tehty.

        Siinä mersun omistajalle sulattelemista kun riisikipot menee bensamoottoreilla samaan mitä mersut dieseleillä.

        Eikös priuksessa ole tuollaisessa kaupunkiajossa pitkälti lähinnä sähkömoottori käytössä?

        Jeps, sähkömoottori on kyllä hyvä. Sen verran yksinkertainen ja varmatoiminen laite, että kunhan saadaan sähkömoottori pääasialliseksi tehonlähteeksi (ja akkuja lataamaan dieseli siihen rinnalle), niin aletaan olla lähellä "ikiliikkujaa". :)


      • LuuloEiTiedonVäärti
        The_Rat kirjoitti:

        Eikös priuksessa ole tuollaisessa kaupunkiajossa pitkälti lähinnä sähkömoottori käytössä?

        Jeps, sähkömoottori on kyllä hyvä. Sen verran yksinkertainen ja varmatoiminen laite, että kunhan saadaan sähkömoottori pääasialliseksi tehonlähteeksi (ja akkuja lataamaan dieseli siihen rinnalle), niin aletaan olla lähellä "ikiliikkujaa". :)

        Sinä puhut käänteisestä hybridistä, kulutus on todella periaatteessa nolla kun ladataan seinästä ja ajetaan akut tyhjiksi, Opel Amperan tapauksessa vähän reilu 50km. Sitten kun vetovastuu siirretään pelkälle moottorille tuottaa moottori liike-energiaa > generaattori muuttaa sen sähköksi > joka taas muutetaan sähkömoottorilla liike-energiaksi eli pyörien pyörimiseksi. Haittapuolena tällä tekniikalla on ylimääräinen energianmuodon muutos jolloin kulutus voi olla jopa 9 litraa kun akku on tyhjä, ei siis sovellu ammattikäyttöön.

        Priuksen tapauksessa moottori vetää suoraan renkaita portaattoman vaihdelaatikon kautta ja sähkömoottori on kytketty rinnalle auttamaan kulutuksen huipuissa jolloin moottori pysyy taloudellisella alueella kaiken aikaa(poissulkien ohitustilanteet jne.), polttomoottorista otetaan tavallaan vain perusteho, kevyissä jarrutuksissa sähkömoottori muuttuu generaattoriksi ja ottaa jarrutusenergian talteen akkuihin. Autossa on myös nappi jolla voidaan ajaa pelkällä akulla esim. pois taajamasta läheiselle valtatielle, matka vaan ei ollut mikään päätä huimaava ja huippunopeus pelkällä sähköllä ei päätä huimannut.
        Uudessa tulevassa Priuksessa sähköllä ajamisen matkaa ja nopeutta on muistaakseni parannettu. Autoa voi ladata pistokkeesta ja lyhyillä työmatkoilla sitä voi käyttää täysin sähköauton tapaan jossei vauhti nouse liian kovaksi.


      • LuuloEiTiedonVäärti kirjoitti:

        Sinä puhut käänteisestä hybridistä, kulutus on todella periaatteessa nolla kun ladataan seinästä ja ajetaan akut tyhjiksi, Opel Amperan tapauksessa vähän reilu 50km. Sitten kun vetovastuu siirretään pelkälle moottorille tuottaa moottori liike-energiaa > generaattori muuttaa sen sähköksi > joka taas muutetaan sähkömoottorilla liike-energiaksi eli pyörien pyörimiseksi. Haittapuolena tällä tekniikalla on ylimääräinen energianmuodon muutos jolloin kulutus voi olla jopa 9 litraa kun akku on tyhjä, ei siis sovellu ammattikäyttöön.

        Priuksen tapauksessa moottori vetää suoraan renkaita portaattoman vaihdelaatikon kautta ja sähkömoottori on kytketty rinnalle auttamaan kulutuksen huipuissa jolloin moottori pysyy taloudellisella alueella kaiken aikaa(poissulkien ohitustilanteet jne.), polttomoottorista otetaan tavallaan vain perusteho, kevyissä jarrutuksissa sähkömoottori muuttuu generaattoriksi ja ottaa jarrutusenergian talteen akkuihin. Autossa on myös nappi jolla voidaan ajaa pelkällä akulla esim. pois taajamasta läheiselle valtatielle, matka vaan ei ollut mikään päätä huimaava ja huippunopeus pelkällä sähköllä ei päätä huimannut.
        Uudessa tulevassa Priuksessa sähköllä ajamisen matkaa ja nopeutta on muistaakseni parannettu. Autoa voi ladata pistokkeesta ja lyhyillä työmatkoilla sitä voi käyttää täysin sähköauton tapaan jossei vauhti nouse liian kovaksi.

        > Haittapuolena tällä tekniikalla on ylimääräinen
        > energianmuodon muutos jolloin kulutus voi olla jopa
        > 9 litraa kun akku on tyhjä, ei siis sovellu ammattikäyttöön.

        Varmaan onkin 9 litraa satasella tyhjälle akulle, mutta eiköhän akku tuossa lataudu.

        Hyvänä puolena olisi se, että moottoria voitaisiin kierrättää jatkuvasti parhaalla hyötysuhteella. Luulenpa, että se voitaisiin jopa suunnitella tätä silmälläpitäen ja saada siitä kaksi hyötyä:
        1) hieman pienempi kulutus ja
        2) huomattavasti parantunut kestävyys

        Sähkömoottorihan on sen verran yksinkertainen laitos, että se ei ihan helposti vikaannu, ja jos se vikaantuu, niin sen vaihtaminen ei ole hirveän kallista (luokkaa tonni, ja silloin puhutaan jo aika hyvästä motista).

        Priuksessa on portaaton vaihdelaatikko, joka varmaan sekin muuten hukkkaa energiaa. Tästä voidaan luopua. Lisäksi tarvitaan kardaania, jos halutaan pyörittää takapyöriäkin (miksipä ei?), tästä ovidaan luopua. Itse asiassa moottori voisi olla huomattavasti pienempi ja se voitaisiin sijoittaa aika vapaasti minne vain, ei nyt ehkä ihan kuskin jalkatilaan, mutta muuten... Auton painojakauma saataisiin paremmaksi.

        Ja niin edelleen.

        Mitä akkujen kestoon ja tehoon tulee, kyse on lähinnä hinnasta. Jo nyt on esitelty sähköautoja, jotka kiihtyvät nollasta sataan alle viiden sekunnin ja kulkevat pelkällä sähköllä useamman sata kilometriä (eivät tietenkään huippunopeudella). Mutta se hinta... Akkuteknologia kyllä tulee jatkuvasti halvemmaksi, eli muutaman vuoden kuluttua voidaan saada jo riittävän halvalla vaikkapa kolminkertainen määrä amppeeritunteja kymmenesosalla painosta.

        Istuin itse asiassa uuden "priuksen" (sama merkki ja hybridi, mutta joku toinen malli, en nyt muista noita idän ihmeitä) kyydissä tuossa kuukausi sitten. En huomannut kuskin painaneen käynnistysnapin jälkeen mitään muuta. Parkkipaikalta mentiin muutama korttelinväli, ennen kuin valoista lähdettäessä kuski esitteli kiihtyvyyttä polkaisemalla poljinta. Tällöin heräsi moottori ensimmäisen kerran. Tiedä sitten kuinka pitkälle näin oltaisiin päästy, ajettin vain kymmenkunta kilometriä, josta siis suurin osa pelkällä sähköllä. Tiedä sitten, onko tämä se mainitsemasi uusi prius.


      • LuuloEiTiedonVäärti
        The_Rat kirjoitti:

        > Haittapuolena tällä tekniikalla on ylimääräinen
        > energianmuodon muutos jolloin kulutus voi olla jopa
        > 9 litraa kun akku on tyhjä, ei siis sovellu ammattikäyttöön.

        Varmaan onkin 9 litraa satasella tyhjälle akulle, mutta eiköhän akku tuossa lataudu.

        Hyvänä puolena olisi se, että moottoria voitaisiin kierrättää jatkuvasti parhaalla hyötysuhteella. Luulenpa, että se voitaisiin jopa suunnitella tätä silmälläpitäen ja saada siitä kaksi hyötyä:
        1) hieman pienempi kulutus ja
        2) huomattavasti parantunut kestävyys

        Sähkömoottorihan on sen verran yksinkertainen laitos, että se ei ihan helposti vikaannu, ja jos se vikaantuu, niin sen vaihtaminen ei ole hirveän kallista (luokkaa tonni, ja silloin puhutaan jo aika hyvästä motista).

        Priuksessa on portaaton vaihdelaatikko, joka varmaan sekin muuten hukkkaa energiaa. Tästä voidaan luopua. Lisäksi tarvitaan kardaania, jos halutaan pyörittää takapyöriäkin (miksipä ei?), tästä ovidaan luopua. Itse asiassa moottori voisi olla huomattavasti pienempi ja se voitaisiin sijoittaa aika vapaasti minne vain, ei nyt ehkä ihan kuskin jalkatilaan, mutta muuten... Auton painojakauma saataisiin paremmaksi.

        Ja niin edelleen.

        Mitä akkujen kestoon ja tehoon tulee, kyse on lähinnä hinnasta. Jo nyt on esitelty sähköautoja, jotka kiihtyvät nollasta sataan alle viiden sekunnin ja kulkevat pelkällä sähköllä useamman sata kilometriä (eivät tietenkään huippunopeudella). Mutta se hinta... Akkuteknologia kyllä tulee jatkuvasti halvemmaksi, eli muutaman vuoden kuluttua voidaan saada jo riittävän halvalla vaikkapa kolminkertainen määrä amppeeritunteja kymmenesosalla painosta.

        Istuin itse asiassa uuden "priuksen" (sama merkki ja hybridi, mutta joku toinen malli, en nyt muista noita idän ihmeitä) kyydissä tuossa kuukausi sitten. En huomannut kuskin painaneen käynnistysnapin jälkeen mitään muuta. Parkkipaikalta mentiin muutama korttelinväli, ennen kuin valoista lähdettäessä kuski esitteli kiihtyvyyttä polkaisemalla poljinta. Tällöin heräsi moottori ensimmäisen kerran. Tiedä sitten kuinka pitkälle näin oltaisiin päästy, ajettin vain kymmenkunta kilometriä, josta siis suurin osa pelkällä sähköllä. Tiedä sitten, onko tämä se mainitsemasi uusi prius.

        "Varmaan onkin 9 litraa satasella tyhjälle akulle, mutta eiköhän akku tuossa lataudu."

        En tiedä kuinka asia on mutta mielestäni sitä ainakaan ole mitään järkeä ladata enempää kuin kulutushuippuja tasailua varten jotta moottori saa käydä kaiken aikaa sillä parhaalla mahdollisella hyötysuhteella. Akun suurempi latailu on mielekkäämpää suoraan seinästä.

        "Priuksessa on portaaton vaihdelaatikko, joka varmaan sekin muuten hukkkaa energiaa"

        Toisaalta Priuksessa moottori toimii atkinsonsyklillä, käsittääkseni vaihdelaatikkotyyppi mahdollistaa sen moottorityypin jouhevan käytön. Vaihdelaatikkotyyppi ei myöskään ole Priuksessa kärsinyt kestävyysongelmista. Kyseisen moottorityypin "haitta" on pieni litrateho. Etu sen sijaan hyvä hyötysuhde. En tiedä varmaksi sanoa mutta uskoisin kokonaisuutena ajatellessa asian olevan plus miinus nolla.

        Kehittyy akut sitten kuinka nopeasti tai miten tahansa niin mielekkyysjärjestys on liki pitäen tämä, alkaen vähistä kilometreistä suurimpaan ajomatkaan, sähköauto, sarjahybridi(Ampera), hybridi(Prius), diesel. Akkuja todennäköisesti vain pienennetään ja tuotteiden hinnat laskevat jos jotain radikaalia kehitystä tapahtuu. Asiaa merkittävästi muuttaa ainoastaan se ettei fossiilisia polttoaineita enää ole saatavilla tai niiden hinta nousee liian korkeaksi.


      • Omille pihoille...
        LuuloEiTiedonVäärti kirjoitti:

        "Varmaan onkin 9 litraa satasella tyhjälle akulle, mutta eiköhän akku tuossa lataudu."

        En tiedä kuinka asia on mutta mielestäni sitä ainakaan ole mitään järkeä ladata enempää kuin kulutushuippuja tasailua varten jotta moottori saa käydä kaiken aikaa sillä parhaalla mahdollisella hyötysuhteella. Akun suurempi latailu on mielekkäämpää suoraan seinästä.

        "Priuksessa on portaaton vaihdelaatikko, joka varmaan sekin muuten hukkkaa energiaa"

        Toisaalta Priuksessa moottori toimii atkinsonsyklillä, käsittääkseni vaihdelaatikkotyyppi mahdollistaa sen moottorityypin jouhevan käytön. Vaihdelaatikkotyyppi ei myöskään ole Priuksessa kärsinyt kestävyysongelmista. Kyseisen moottorityypin "haitta" on pieni litrateho. Etu sen sijaan hyvä hyötysuhde. En tiedä varmaksi sanoa mutta uskoisin kokonaisuutena ajatellessa asian olevan plus miinus nolla.

        Kehittyy akut sitten kuinka nopeasti tai miten tahansa niin mielekkyysjärjestys on liki pitäen tämä, alkaen vähistä kilometreistä suurimpaan ajomatkaan, sähköauto, sarjahybridi(Ampera), hybridi(Prius), diesel. Akkuja todennäköisesti vain pienennetään ja tuotteiden hinnat laskevat jos jotain radikaalia kehitystä tapahtuu. Asiaa merkittävästi muuttaa ainoastaan se ettei fossiilisia polttoaineita enää ole saatavilla tai niiden hinta nousee liian korkeaksi.

        Tojotille on oma palstansa. Sieltä voi lukea senkin, että suurin osa Priuksen omistajista Ameriikoissa vaihtaa siitä pois ensikokeilun jälkeen. Eli mainospuheiden jälkeinen todellisuus on kovasti muuta...


      • Kardaanikunkku
        Omille pihoille... kirjoitti:

        Tojotille on oma palstansa. Sieltä voi lukea senkin, että suurin osa Priuksen omistajista Ameriikoissa vaihtaa siitä pois ensikokeilun jälkeen. Eli mainospuheiden jälkeinen todellisuus on kovasti muuta...

        "Tojotille on oma palstansa. Sieltä voi lukea senkin.."

        Mersumies on tainnut viettä paljon aikaa tojopalstalla *Buahahaha*


      • huitsinnjevadaan
        Kardaanikunkku kirjoitti:

        "Tojotille on oma palstansa. Sieltä voi lukea senkin.."

        Mersumies on tainnut viettä paljon aikaa tojopalstalla *Buahahaha*

        Mitä, jos tojoterot menisivät ja veisivät riitelynsä mennessään. Vai eikö tojotien keskellä olekaan kivaa?


    • Luki.

      Kerron teille tosiasiat,mersut eivät ole enään niin kestäviä kuin ennen olivat josta maine muodostuu samoten hinta.

      Joku mainitsi viton ongelmista,se ei ole kunnon mersu,ensimmäisissä vitoissa kannet menivät nopeasti jo 180000km kohdalla,sähkövikoja ja ruoste,ruoste on mersujen ongelma ollut kauan erikoisesti väyryssarja..

      Mutta koneet on kestäviä yleensä 124 kannen tiiviste tai remontti on tuolla 500-700000km välissä joskus ei silloinkaan vielä.

      Muutoin vanhemmat koneet kyllä kestää ,1.5 miljoonaa km ei ole hirveesti vaan paljon näitä on entiset taksit.

      Tiedän somerolla olevan vanhan mersun bensa malli ajettu yli kolme miljoonaa kilometriä s sarjan mersu.

      portugalissa on 4.7 milj km ajettu 123 vuodelta 1976 ja oli vielä jokunen vuosi sitten taksissa.

      Naapurillani yli 1.5 milj km entinen taksi ja lähtee käyntiin lopettanut taksiautoilun.

      Itse möin jo 700000km ajettuina koneet kestäviä,ruoste kaikista pahin,bensanakin oli 300 E ajoin yli 500000km kone erinomainen.


      En myönnä olevani mersumies enkä nykyään enään omista sellaista,laatu on heikkoa,osat on kiinassa valmistettuja tai vastaavaa,en siis maksa vehoon laaduttomasta pelistä.

      Ennen ne kesti,eräässä väyrysessä 290E vitoskoneinen turbossa ajoin 300000km ja sitä vian määrää alkoi ilmestymään kuten monitoimi viiksi,tuohon aikaan ei saanut käytettynä vain vehosta,ja sain kiinalaisen osan tilalle ja kalliin,jippii.

      Auto kaikin puolin erikoinen pidettäväksi,myyntiin ja merkin vaihto.

      Silti olen sitä mieltä mersut oli aikoinaan hyvin kestäviä milli ei ole konstikaan ajaa mersulla ,kone on kuin uusi puristuksiltaan 500000km kohdilla.

      Nyky mersusta en maksaisi enään,sitäpaitsi mersu ei ole hyvä auto ajaa jos joku väittää että on, niin sitten ei ole ajanut autoa joka todella on hyvä auto ajaa.


      Miksi maksaa autosta joka nykyään ei kestä vaan ratsastaa entisellä maineellaan.

    • 270 cdi

      http://www.nettiauto.com/

      Kilometrirajaksi minimi 500000km, yhtä merkkiä löytyy vain hieman vähemmän (382) kuin muita (405) yhteensä.
      Mitä enemmän mittarilukemaksi laitetaan, sen suuremmaksi tähtikeulan osuus nousee.
      450tkm ajettuja priuksia löytyi yksi auto, mersuja 579, priusta mainostetaan seuraavasti: suurhuolto tehty, kaikki vaihdettu.

      • Ekoteko?

        Todellisuus on tarua ihmeellisempää. Kun autoon laitetaan tuplatekniikka, tulee lisää painoa ja tuplapropleemit. Ja kun ajettavuus on kurttusoittimesta, niin ostamisen ja omistamisen tod. syitä alkaa olla vähän.

        Ja tosi ympäristöteko tuo, että mokoman ympäristömainostempun vuoksi louhitetaan kallista akkuraaka-ainetta ne loputkin, mitä maailmasta löytyy. Lainsäätäjien pitäisi uskaltautua tässä näkemään keisarin vaatteiden puute!


      • provonmetsästäjä
        Ekoteko? kirjoitti:

        Todellisuus on tarua ihmeellisempää. Kun autoon laitetaan tuplatekniikka, tulee lisää painoa ja tuplapropleemit. Ja kun ajettavuus on kurttusoittimesta, niin ostamisen ja omistamisen tod. syitä alkaa olla vähän.

        Ja tosi ympäristöteko tuo, että mokoman ympäristömainostempun vuoksi louhitetaan kallista akkuraaka-ainetta ne loputkin, mitä maailmasta löytyy. Lainsäätäjien pitäisi uskaltautua tässä näkemään keisarin vaatteiden puute!

        Tämä häirikkö kävi itse kirjoittelemassa Toyotan palstoille samat rimpsut(tunnistan teksteistä) ja nyt marttyyrin lailla vinkuu kun tänne tullaan keskustelemaan


      • Kannattaa!
        provonmetsästäjä kirjoitti:

        Tämä häirikkö kävi itse kirjoittelemassa Toyotan palstoille samat rimpsut(tunnistan teksteistä) ja nyt marttyyrin lailla vinkuu kun tänne tullaan keskustelemaan

        Yrität vain. Mutta ainoa oikea teko nyt sinulle on, jos menet tunnustamallesi omalle palstallesi.


      • tarpeettomat
        provonmetsästäjä kirjoitti:

        Tämä häirikkö kävi itse kirjoittelemassa Toyotan palstoille samat rimpsut(tunnistan teksteistä) ja nyt marttyyrin lailla vinkuu kun tänne tullaan keskustelemaan

        "Ja tosi ympäristöteko tuo, että mokoman ympäristömainostempun vuoksi louhitetaan kallista akkuraaka-ainetta ne loputkin, mitä maailmasta löytyy. Lainsäätäjien pitäisi uskaltautua tässä näkemään keisarin vaatteiden puute!"

        kyllä samaa mieltä


      • MB123300D
        provonmetsästäjä kirjoitti:

        Tämä häirikkö kävi itse kirjoittelemassa Toyotan palstoille samat rimpsut(tunnistan teksteistä) ja nyt marttyyrin lailla vinkuu kun tänne tullaan keskustelemaan

        ...Tämä häirikkö kävi itse kirjoittelemassa Toyotan palstoille samat rimpsut...

        Jos tuo ylläoleva on totta, niin silloinhan kirjoitus oli oikeassa paikassa. mitä valitat


      • Mersujen palsta
        provonmetsästäjä kirjoitti:

        Tämä häirikkö kävi itse kirjoittelemassa Toyotan palstoille samat rimpsut(tunnistan teksteistä) ja nyt marttyyrin lailla vinkuu kun tänne tullaan keskustelemaan

        "Tämä häirikkö kävi itse kirjoittelemassa Toyotan palstoille samat rimpsut"

        Ei häiritse minua yhtään. Tai oikeastaan voisitte viedä koko väittelynne muualle!


    • alöskj

      Kävin katsomassa mikä se suurhuolto oikein oli niin jarrupalat ja levyt joka nurkkaan, sekä hieman aiemmin öljyt, tulpat ja suodatin.

      Siinäpä oli suurhuoltoa kerrakseen, no onhan se japanilaisen omistavalle tavallaan suurhuolto, mersumiehelle suurhuolto tarkoittaa ylempää puolimoottoria tms.

      • Hopihopi!

        Tojokauppias hus omille palstoille!


      • aaffgaee

        Kaveri kävi kattomas nähtävyyttä: Ensimmäinen prius jolla ajettu yli 400tkm :)

        Toyota teki historiaa!


    • pelsebuupi

      "Kävin katsomassa mikä se suurhuolto oikein oli niin jarrupalat ja levyt joka nurkkaan, sekä hieman aiemmin öljyt, tulpat ja suodatin."

      Unohdit mainita yms. mitähän ne sitte tarkoittaa, mutta eikai minkäänlainen toyotafanaatikko osta noin paljon ajettua kolaroitua autoa kun samanvuotisen lähes 200tkm vähemmän ajetun saa vain 800 kalliimpaan hintaan.

      Priusta on myyty Suomessa 1997 alkaen eikä nettiautosta löydy yhtäkään 500tkm ajettua, tämä ei tietenkään tarkoita etteikö niitä Suomesta löytyisi.

    • 11

      Vito onkin espanjan mese ja kuuluisa vioistaan.
      Muut mersut valmistetaan laadukkaaksi tunnetussa Romaniassa.

    • miksi hajoaa?

      Onko Vitossa joku erilainen perusmoottori kuin muissa Mersuissa?
      Samaa konettahan käytetään henkilöautoissakin hieman eri virityssuhteella. Mikäli auton moottorin kansi hajoaa niin sehän tarkoittaa ettei jäähdytys ole ollut kunnossa eli nestettä on ollut liian vähän.
      Eiköhän se kestävyys ole käytöstä ja huollosta kiinni.

      Puhutaan ajokilometreistä. Uskon että isoa myyntipiiriä hoitavat mutta muuten huonosti yhteytensä hoitaneet 'myyntitykit' jotka ajavat turhaan asiakkaalle tekevät ne suurimmat ajosuoritteet kun kuvittelevat ajokilometrien korvaavan oikean myyntityön. Eihän heitä voi kauppaedustajiksi sanoa vaan autolla-ajelijoiksi.
      Taksit eivät ihan hirmuisia kilometrejä vuosittain aja sillä tolpalla seisomista, asiakkaa odottelua yms. on valtaosa päivän ohjelmassa. Stadin taksin mittariin tulee vuosittain 130-150 tkm. Vantaan tai Espoon pirssiin n. kaksinkertainen määrä mutta en usko että maalaistaksitkaan ajavat enempää sillä heillä on paljolti tilausajoa ja muuta suunniteltua ajoa jolloin kilometrit eivät karkaa käsistä. Taksillehan ei tyhjänä ajosta makseta.

      Tämän mielipiteeni perustan sille että olen ollut sekä myyntimies että stadin taksi. Nykyisin katselen vaan ikkunasta kun kuskit ajavat ja firman sihteeri (=vaimo) säkättää milloin mistäkin joutavasta.

      • Halpa netti?

        Väität siis, että Mersu ei kestä paljon kun sillä ei ajeta paljon kun sillä paljo ajaminen kuitenkin on turhaa ja ainakin mahdotonta ja kun autolla ajavat tekevät työnsä huonosti ja kun ne eivät tee ollenkaan työtä vaan ajelevat vaan autoilla ja taksitkin vaan seisovat tolpilla ja siksi niillä ei ajeta paljon kun sinäkin itse vaan pysyttelet sisätiloissa.

        Jutuissasi on ainoastaan se positiivista, että pysyttelet sisätiloissa.


    • Eri miehet

      "Puhutaan ajokilometreistä. Uskon että isoa myyntipiiriä hoitavat mutta muuten huonosti yhteytensä hoitaneet 'myyntitykit' jotka ajavat turhaan asiakkaalle tekevät ne suurimmat ajosuoritteet kun kuvittelevat ajokilometrien korvaavan oikean myyntityön."

      Jos ei tunne asiaa, kannattaisi pysyä hiljaa, ettei tyhmyys paljastu. Jos tuntee myyntialaa, on paljon myyntiä, jota ei voi hoitaa etänä. Mutta Jakomäen yksiöstä maailma avautuu kapoisena! Etkä ole tainnut kuulla kiertävistä huoltomiehistä. Viherpiperryskoneeltako luulet huoltojen sujuvan? Kun maakunnan hotellissa tapaa "maankiertäjiä", monikaan heistä ei tahallaan kierrä ja ajele. On se niin jäynää hommaa. Jos olisi vaihtoehtoja, niin niitä heti käytettäisiin. Mutta Jakomäessä ei ole tätä tietoa.

      "Stadin taksin mittariin tulee vuosittain 130-150 tkm.

      Tämän mielipiteeni perustan sille että olen ollut sekä myyntimies että stadin taksi."

      Lentokenttien taksit voivat ajaa koko ajan, kolmessa vuorossa. Kuski vain vaihtuu. Jos et muuten usko, niin kysy paikalliselta Veholta. Heiltä löytyy varmasti aina näyttää ainakin yksi sellainen taksivaihdokki, jolla on ajettu ne legendaariset puoli milliä, muutamassa vuodessa. Ja sitä sitten Jakomäen pipertäjä ihmettelee ja kieltelee. Nimittäin kukaan ei varmaankaan usko, että noin umpinainen tapaus olisi mitään oikeita töitä elämässään tehnyt.

      • Taksirenki Stadista

        Mitään taksia ei ajeta kolmessa vuorossa, ei Vantaalla eikä muuallakaan. Kahdessa vuorossa kylläkin mutta niinkään ei joka päivä.
        Mistään kentältä Suomessa ei ajeta solkenaan vaan välillä on pitkiäkin odotteluja. Jos et usko niin vilkaiseppa Hki-Vantaan taksialueelle , siellä meitä seisoo hehtaarin alue joskus täynnä.
        Tuo Stadin kmlukema on aikalailla todellinen.
        Huoltomiehistä en tiedä mutta missä välissä ne ajavat ne hirmukilometrinsä jos päivät tehdään huoltotöitä ja yöt ollaan hotellissa? En tunne alaa mutta ihmetyttää tuo matematiikka.


      • Jollakin pehmenee
        Taksirenki Stadista kirjoitti:

        Mitään taksia ei ajeta kolmessa vuorossa, ei Vantaalla eikä muuallakaan. Kahdessa vuorossa kylläkin mutta niinkään ei joka päivä.
        Mistään kentältä Suomessa ei ajeta solkenaan vaan välillä on pitkiäkin odotteluja. Jos et usko niin vilkaiseppa Hki-Vantaan taksialueelle , siellä meitä seisoo hehtaarin alue joskus täynnä.
        Tuo Stadin kmlukema on aikalailla todellinen.
        Huoltomiehistä en tiedä mutta missä välissä ne ajavat ne hirmukilometrinsä jos päivät tehdään huoltotöitä ja yöt ollaan hotellissa? En tunne alaa mutta ihmetyttää tuo matematiikka.

        Siitähän ei rangaista, vaikka täällä pötyä puhuisitkin.

        Pitkin Suomea on useitakin paikkoja, joissa ajetaan kolmessa vuorossa. Ml. tuo Seutula.

        Ja todisteena ainakin Mersun osalta ovat ne (taksista tulevat) autot, jotka eivät ole voineet kelata kilometrimääriään muulla keinoin kuin kolmivuoroajolla. Tai sitten on ajettu kahta vuoroa sellaisella hyytävällä keskinopeudella, että luulisi iltapäivälehtiäkin kiinnostavan.

        Aika outoa muuten, että sinun pitää inttää täällä pehmoisia. Ikäänkuin pitäisi olla joku iankaikkinen laki, joka estää ajattamasta samaa ajoneuvoa kolmessa vuorossa. Joku tarkoitus sinulla varmaan on, mutta ei välttämättä tolkullinen!!!


      • ID 27XXX
        Jollakin pehmenee kirjoitti:

        Siitähän ei rangaista, vaikka täällä pötyä puhuisitkin.

        Pitkin Suomea on useitakin paikkoja, joissa ajetaan kolmessa vuorossa. Ml. tuo Seutula.

        Ja todisteena ainakin Mersun osalta ovat ne (taksista tulevat) autot, jotka eivät ole voineet kelata kilometrimääriään muulla keinoin kuin kolmivuoroajolla. Tai sitten on ajettu kahta vuoroa sellaisella hyytävällä keskinopeudella, että luulisi iltapäivälehtiäkin kiinnostavan.

        Aika outoa muuten, että sinun pitää inttää täällä pehmoisia. Ikäänkuin pitäisi olla joku iankaikkinen laki, joka estää ajattamasta samaa ajoneuvoa kolmessa vuorossa. Joku tarkoitus sinulla varmaan on, mutta ei välttämättä tolkullinen!!!

        Oletko ajanut taksia.
        Ajovuorolista määrää ajoajat. Vuorojen välissä vaihdetaan kuskia, tehdään tilitys ja tarvittaessa siivotaan auto. Kolmessa vuorossa ajettaessa varsinainen ajoaika jää niin pieneksi että kuski ei ennätä tienata paljoakaan. On myös auton vapaavuoroja jolloin ei ajeta yhtään, lukuunottamatta huolloissa käyntejä.
        En ole tuo edellinen stadin taksirenki enkä ole ajanut enää muutamaan vuoteen joten en tiedä onko Vantaan ajojärjestelyt muuttuneet. Aikaisemmin kuitenkin toimittiin täten.
        Miten autoon tulee enemmän kilometrejä jos välillä vaihdetaan kuskia kun ajorytmi pysyy samana ja välissä on vaihtokatko? Kuskinvaihtokin tapahtuu usein tallilla jonne saattaa olla matkaakin. Ainakaan taksifirmat eivät vaihda lennosta.
        Minua ei kuitenkaan kiinnosta kenenkään väittämät, itse tein näin.


      • Aika turha aihe
        ID 27XXX kirjoitti:

        Oletko ajanut taksia.
        Ajovuorolista määrää ajoajat. Vuorojen välissä vaihdetaan kuskia, tehdään tilitys ja tarvittaessa siivotaan auto. Kolmessa vuorossa ajettaessa varsinainen ajoaika jää niin pieneksi että kuski ei ennätä tienata paljoakaan. On myös auton vapaavuoroja jolloin ei ajeta yhtään, lukuunottamatta huolloissa käyntejä.
        En ole tuo edellinen stadin taksirenki enkä ole ajanut enää muutamaan vuoteen joten en tiedä onko Vantaan ajojärjestelyt muuttuneet. Aikaisemmin kuitenkin toimittiin täten.
        Miten autoon tulee enemmän kilometrejä jos välillä vaihdetaan kuskia kun ajorytmi pysyy samana ja välissä on vaihtokatko? Kuskinvaihtokin tapahtuu usein tallilla jonne saattaa olla matkaakin. Ainakaan taksifirmat eivät vaihda lennosta.
        Minua ei kuitenkaan kiinnosta kenenkään väittämät, itse tein näin.

        Voi olla, että jossakin päin Suomessa on joillekin tuo viestikapulan vaihto vaikeaa. Putoileehan niitä. Mutta ei kaikilta. Jostakin syystä isot tehtaatkin ovat saaneet toimintansa pyörimään kolmessa vuorossa ja kannattavasti. Mitä nyt joulu- ja juhannusseisokit pidetty.

        Itse en tiedä montako taksifirmaa ajaa Suomessa kolmea vuoroa. Kuitenkin niitä on ja se tieto riittää minulle. Aika helppo olettaa, että todellinen määrä on jonkin verran isompi kuin oma tietoni, mutta en viitsi ruveta mokomaa asiaa urkkimaan.

        Ja viimeisin ja pitävä todiste on ne autot, joihin ne isot kilometrimäärät 2-3 vuodessa tulevat. Jos ne on ajettu 1-2 vuorossa, niin huikea on ollut vauhti Suomen maanteillä. Jonkinlaisen sakon paikka!


    • Jeppps

      Kuka haluaa ajaa 200000 km ajetulla vanhalla taksimersulla jonka takapenkille on oksenneltu ja kuseskeltu. Itse ajan aina alle 3 v ikäisillä autoilla merkistä riippumatta ja nyt hintaluokassa 44000,- . Reppanat niillä vsnhoilla mersunromuilla ajaa. Kyllä nekin kuluu siinä kuin muutkin autot.

      • Taivalta vielä

        Jos on jälkiäkään oksentelusta ja kuseskelusta, niin en osta. Joo. Kukapa ostaisi. Mutta onko pakko muutenkaan ostaa entistä Martinlaakson taksia.

        Mutta tulee sitä ylivuotoa muunkin merkkisiin autoihin.

        Ostan kyllä hyväkuntoisen Merssun, jos saan. Kilometrien määrä ei meinaa niin paljon kuin kunto. On muuten ostajan markkinat mukavasti tällä hetkellä, käytetyissä merssuissa. Niitä on tuotu Euroopasta aika reippahasti. Ostajana pääsee hyötymään tästä.

        Ajelen merssuilla ja ajelen paljon.


      • Toisin päin.

        Kun opit, niin tiedät, että yksityisautot ovat keskimäärit siivottomampia kuin taksit. Nimimerkillä "autofixaukset tuttuja".


    • Toyota kestää,ketää

      Minulla on aina ollut corolla, nyt kolmas menossa. 200-300th ajettu, ei ongelman ongelmaa. Kestäviä, enkä voi puhua ruosteestakaan.
      Kuukausi sitten ostin kakkosautoksi e200cdi 97, ajettu 570th, semmoinen kokeilu. Nyt täytyy näin Toyotan miehenä häpeäkseni tunnustaa että Toyota on ollut ajamattomana nyt tasan neljä viikkoa. Nyt kun on kesäloma ja tarvetta kahdelle autolle ei ole, niin rehellisyyden nimissä on tunnustettava että ajan vanhalla "loppuunajetulla" mesellä mielumin kuin corollallani.

      W210 200CDI kiihtyy samalla lailla kuin 1,6bensa corollani, mikä oli yllätys kun olen tähän asti pitänyt mersuja pappojen tientukko nokivasaroina, mutta alusta mesessä on käsittämättömän hyvä, menee kuin juna, ei kolise. Ajomelu on murto-osa corollan vastaavasta, varsinkin yli 80km/h vauhdissa.

      Luulen että ajomukavuudessa "rippikouluikäinen" linttamersuni kepittää monta uuttakin autoa?

    • jsdsgjnkjdfsn

      Viimeistään ajomelu kertoi missä mennään, sepustettu tarinahan tuo. Rippikouluikäinen mersu on jo pelkkien mittausten perusteella äänekkäämpi kuin uudehko corolla.

      PS. Itsellä ei ole kumpaakaan

      • k clc ö

        Joo eikä se kyllä kiihdykkään samaan mihin se Corolla, taitaa olla 12 tai 13 sekunnin auto, Corolla 10 sekunnin.


      • Pitäkää mopedit

        "Viimeistään ajomelu kertoi missä mennään, sepustettu tarinahan tuo."

        Sepustuksethan tulevat tällekin palstalle teidän tojoteerojen mukana. Vanha Corolla ei kulje mihinkään. Ja noilla kilometreillä on muutenkin vainaa. Ja sen verran olen tojoja ajanut, että tiedän, mikä meteli on pirtin puolella kun nopeutta otetaan yli sataset. Saamarin p..ka-amme.


    • mb,asentaja

      keskimäärin mese kestää 300000 km ilman koneen avausta,sitten jonkintasoinen koneremppa on edessä.

      • aaaccaca

        Kerroppas tarkasti mitä remonttia pitää 300 tkm ajettuun mersun moottoriin tehdä, niin saadaan nauraa :)?


    • mb,asentaja

      Vähintäänkin kansiremontti,usein myös kiertokankien laakerit vetelee viimeisiään.

      • Tupakkirahaa

        Meikä on saanut välillä ajettavaksi aika huonostikin pidettyjä mesejä. Aika monta. Kumma kyllä ei ole tullut tuommoisia vastaan. Kerran vaihdoin jakoketjun kun oli jostakin syystä venynyt. Taisi olla siinä 400t kohdilla.

        Mutta ainahan korjausmies haluaisi koneen avata. Mikäpä sen tuottoisampaa.


    • mb.asentaja

      Olet oikeassa myös jakoketju on mesen heikko kohta.

      • Kyllä kestää

        Mopoautopohjalta ei pääse autonasentajaksi, muualla kuin amiksessa. Naapurin setä ei ole antanut koskea Mersuunsa edes sormenpäälläsi, joten älä esiinny asiantuntijana. Mersusta et mitään tiedä!

        Mersuissa on viisaasti pysytty jakopäässä ketjuissa. Ja tietenkään niissä ei ole ongelmia. Joissakin yksilöissä esiintyy ketjun venymistä, mutta vasta puolen miljoonan kilometrin kahden puolen. Joskus paljonkin myöhemmin. Joissakin yksilöissä ei käytännössä ollenkaan. Hyvät öljyt vaikuttavat tietysti osansa.

        Ketjujen katkeamiset ovat harvinaisia. Useimmiten syynä on ollut taitamaton ketjunvaihto, jolloin katkeaminen on tapahtunut liitoksesta. Hyvinkin voisivat jäljet johtaa tässä mopoautokorjaajien suuntaan, jos tutkittaisiin.

        Laatuvian vuoksi ketjuja ei juuri mene. Onpa tapauksia, joissa Mersulla on ajeltu sellaiset puoli miljoonaa ja ketju on päässyt jo niin väljäksi, että on alkanut ulottua venttiilikopan kuoreen ja kuluttaa sitä puhki. Silti ketju on pysynyt paikoillaan eikä ole katkennut.

        Eli tosielämä taas aikalailla erilaista kuin lelulaatikon tasolta.

        Nimim. oikeasti mersuja korjaillut!


      • Kyllä vaan menee
        Kyllä kestää kirjoitti:

        Mopoautopohjalta ei pääse autonasentajaksi, muualla kuin amiksessa. Naapurin setä ei ole antanut koskea Mersuunsa edes sormenpäälläsi, joten älä esiinny asiantuntijana. Mersusta et mitään tiedä!

        Mersuissa on viisaasti pysytty jakopäässä ketjuissa. Ja tietenkään niissä ei ole ongelmia. Joissakin yksilöissä esiintyy ketjun venymistä, mutta vasta puolen miljoonan kilometrin kahden puolen. Joskus paljonkin myöhemmin. Joissakin yksilöissä ei käytännössä ollenkaan. Hyvät öljyt vaikuttavat tietysti osansa.

        Ketjujen katkeamiset ovat harvinaisia. Useimmiten syynä on ollut taitamaton ketjunvaihto, jolloin katkeaminen on tapahtunut liitoksesta. Hyvinkin voisivat jäljet johtaa tässä mopoautokorjaajien suuntaan, jos tutkittaisiin.

        Laatuvian vuoksi ketjuja ei juuri mene. Onpa tapauksia, joissa Mersulla on ajeltu sellaiset puoli miljoonaa ja ketju on päässyt jo niin väljäksi, että on alkanut ulottua venttiilikopan kuoreen ja kuluttaa sitä puhki. Silti ketju on pysynyt paikoillaan eikä ole katkennut.

        Eli tosielämä taas aikalailla erilaista kuin lelulaatikon tasolta.

        Nimim. oikeasti mersuja korjaillut!

        Mersussakin ketjuja uusiin jo parinsadan tuhannen km kohdalla. Itsellä W126C ja ketju venynyt ohjuri poikki. Tyyppivika ilmeisesti, muistan joskus lukeneeni.


      • On ahasta
        Kyllä vaan menee kirjoitti:

        Mersussakin ketjuja uusiin jo parinsadan tuhannen km kohdalla. Itsellä W126C ja ketju venynyt ohjuri poikki. Tyyppivika ilmeisesti, muistan joskus lukeneeni.

        Et muista lukeneesi. Voi kun joku joskus tulisi provoilemaan ja Mersua haukkumaan. Ja vaikka Toyotaa kehumaan. Ainahan sitä jotain perätöntä keksii!


    • mb.asentaja

      Tiedän mersuista kaiken,kukaan ei tiedä mersuista enempää kuin minä.Mesen kestävyys on urbaani legenda.

      • Tarkemmin

        Ei, vaan amisviikset ovat legendaa. Lavaste, että olisi muka tulossa miehen ikään.


    • mb.asentaja

      Näkyy totuus tekevän kipeää.

    • Masentajana

      MB Masentaja =) Kun saat kortin, niin kokeille jollakin edullisella mesellä, ihan ok autoja.

    • mbman

      Tässä sivusta seuranneena ihmettelen tällaista keskustelua. Ymmärrän toki,että ammattiliikenteessä saatetaan autolla ajaa jopa satoja tuhansia kilometreja vuodessa, mutta normikansalaista ei tällaiset lukemat mitenkään koske.

      Keskiverto kilometrimäärä autolle vuodessa taitaa olla selvästi alle 20000. Autojen keskimääräinen käyttöikä on parinkymmenen vuoden hujakoilla, jolloin autossa on tyypillisesti alle 400 000 km mittarissa. Normaali ihminen ei tämän enempää aja, eikä normiautoa enempää kierrätetä.

      Kukaan ei osta ammattiliikenteeseen autoa, joka esimerkiksi kuluttaa enemmän kuin "taksimersu", tai jossa kulutuksen vastapainona on paljon suurempi teho. Tästä syystä monet BMW:n ja Audin mallit jäävät auttamatta ulos ammattiliikenteestä. tässä en vielä edes maininnut tilakysymyksiä tai auton huoltopalvelun toimintaa. Normikuskille on aivan sama vaikka auton saisi huoltoon vasta kuukauden päästä, kyllä se auto hyvin kestää odotella sen ajan, ei huoltoon sen takia yleensä mennä, etteikö auto toimisi.

      Täällä sekoitetaan iloisesti ammatti- ja nromiajo.Normiajossa ei miljoonaa kilometria tule millään, ammattiajossa jo neljässä vuodessa. Normiautoliajaa ei kiinnosta yli 300 000 kilometrin kestävyys pätkääkään, paaliin vaan.

      Lisäksi, minun mielestäni on turha puhua jostain A-sarjan mercedeksestä kun mainitaan kestävä auto, kestävästä autosta puhuttaessa kyseessä on lähes aina E-sarjan mercedes. E-sarja on tehty huoltoystävälliseksi, sen saa huollettuna kestämään vuosikymmeniä kilometreistä riippumatta.

      • Kenen eduksi laatua

        Oikeinpa puhut veliseni. Muutama lisähuomio kuitenkin: Mersun valinta autoksi liittyy usein ammattiin, vaikka varsinaisen työajon osuus vaihtelisikin. Kun asiakastyytyväisyystutkimuksissa Mersu pääsee kärkisijoille (taisi viimeisimmässä olla jaetulla ykkössijalla) niin tutkimusta arvioidessa kannattaa muistaa tuo ammattiin liittyvä tausta.

        Johtopäätökset ovat Mersulle edullisia. Kun vaativimmat käyttöolosuhteet kuitenkin liittyvät ammatilliseen käyttöön, Mersun hyvä sijoitus on siis saatu tavallista tiukemman seulan kautta. Jos normiauton omistaja äänestää Fiiatfoordtojotansa korkealle, taustalla saattavat olla hyvinkin matalat vaatimukset.

        Kun harrastan vanhoja autonromuja (no, on siinä vähän muutakin...), niin tutustun jatkuvasti autoihin mm. siinä vaiheessa kun ovat nk. takapihatilanteessa, esim. renkaat irrotettuina ja alkavassa sammaleessa. Mersun todelliset ajokilometrit ovat siihen tilanteeseen tultua normaalisti MONINKERTAISET verrattuna perusautoihin. Toki on poikkeuksia, mutta vaikka heti otettaisiin satunnaisotannalla mersuja ja vastapainoksi muita (esim. samaan kokoluokkaan sopivia) autoja, niin mersujen totetutunut kilometrimäärä olisi alleviivaavan korkea!

        Normaalille autonostajalle Mersun kestävyys tarkoittaa usein sitä, että ostetaan halvan uuden auton sijaan käytetty Mersu. Jos uudella autolla ajettaisiin sellaiset 40 000 - 80 000 km, ennen vaihtoa, loppulaskelmassa kulutilanne voi olla reilusti Mersun eduksi. Lisäksi on saanut nauttia huomattavasti paremmasta kyydistä. Ja miten arvioidaankaan rahalla naaapurien kateus?

        Näilläkin perusteilla olen aika usein autokaupoissani Mersuun päätynyt!


    • MBMan

      Käytetty (hyvin huollettu) laatuauto on usein paljon parempi valinta kuin saman hintainen uusi "kottero"

      Ainakin minun mielestäni.

    • I love my toyota!

      Minä olen entinen japsi mies. Toyota on parenpi jaluotettavanpi kuin yksikäänmese, mutta kun minun pitää ajaa 70th joka vuosi niin toyotan penkkiä ei selkä kestänyt. Onhan se nyt tuo matkustusmukavuus toisessa potenssisa japsiin verrattuna.
      Anteeksi vaan mutta minun diesel mesessä kulutus/matkustusmukavuus pisteet on ainakin kaksin kertaiset.
      Toyota on luja mutta kaikki muu on paskaa, ei riisikipolla voi K-kauppaa pidemäksi paeta.
      Ja te saatanan kateelliset, piutäkää turpanne kiinni ja ajakaa toyotillanne, jos ahistaa Hirohitonriisivaunulla ajo niin iskekää progapantanne tänne vaan.
      Mitä enemän toyohondan mies minulle kommentoi, sen paremmalta kymmenen vuotta wanhenpaa diesel mersuun vaihto maistuu!

    • ergonomiaa

      kymmenen vuotta vanhan mersun penkki on kuin istuisi jousien päällä olevan vanerilevyn päällä.

      • Kapsahtaa

        Olet höplästävedettävä. Se ei ole auto, vaan mopoauto. Eikä se ole penkki, vaan vaneri jousien päällä. Ja vaikka se kulki alamäen mukavasti, ylämäessä voi olla tekemistä. Ja se puolivälissä mäkeä oleva möhkäle on tosiaankin taka-akseli. Sinun mopoautostasi.

        Jos toiste haluat ostaa Mersun, niin mukaan sellainen kaveri, jolla on ymmärrystä maailman asioista. Ja ajokortti!


    • 124 nokivasara

      köyhät tojota miehet väittää ,että tojota on kestävin ,mutta eipä näy hirveesti semmosi tojotoita nettiautossa millä olisi ajettu yli puolimiljoonaa. ihmettelin kun ei ollut bemareitakaan paljoa .mersuja oli . tojotas ottaa ovenkahvat maahan kiinni ,kun mersulla vielä ajetaan :D .. kumma juttu ,kun jotkut ihmiset on kateellisia 124 koriselle tuunatulle mersulle , joka on kaksikymmentä vuotta vanha .kukaan ei varmaankaan kadehdi ihmistä joka ajaa uudella tojotalla.. kyllä tojota on tyttöjen juttu.niinku kuukautiset .kerran kuus käydään vollottamas mersupalstalla ,ku tojota on niin luotettava..

    • Anonyymi

      Meidän Mercedeksellä 700 000km ja moottori ei ole ollut kertaakaan auki. Myös turbo alkuperäinen. Ilmajouset hajosivat takaa ja se on ollut auton isoin remontti.

    • Anonyymi

      Miljoona yksityiskäytössä on useimmille mahdoton. Sehän tarkoittaisi keskimäärin 50 tkm/v 20 vuoden ajan. Kymmenessä vuodessa se onnistuisi, jos ajaa 100 tkm vuodessa.

      Käytännössä siihen miljoonaan edellytetään, että auto on taksina esim kolme vuotta ja siinä ajassa pohjaa on tullut 500-600 tkm. Siitä seuraavat kahdeksan vuotta 50 tkm vuodessa tuottaa sen miljoonan. Luultavampaa on silti, että sillä ajettaisiin taksiuran jälkeen alle 40 tkm vuotta kohden, joten sen miljoonan saavuttamiseen menisi uudesta vähintään 13-16 vuotta.

      • Anonyymi

        Täällä yritetään selitellä, että yli 500.000 km ajettu auto hyvä. Ei ole. Mersu kuluu siinä missä muutkin. Minun autoni on melko uusi ja vähän ajettu, siksi se on hyvä. Nykyisellä ajomäärälläni tarvitsen 100 vuotta saavuttaakseni sen miljoona km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä yritetään selitellä, että yli 500.000 km ajettu auto hyvä. Ei ole. Mersu kuluu siinä missä muutkin. Minun autoni on melko uusi ja vähän ajettu, siksi se on hyvä. Nykyisellä ajomäärälläni tarvitsen 100 vuotta saavuttaakseni sen miljoona km.

        Onhan tuollainen kolme vuotta vanha ja 500 tkm ajettu taksi-Mersukin melko uusi ja vähän ajettu (onko sekin siksi hyvä?). Kokonaisuushan noissa aina ratkaisee. Vanhaa taksi-Mersua minulla ei ole koskaan ollut, mutta jos sinulla on sellainen ollut ja siksi enemmän kokemusta, niin kerro miten meni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan tuollainen kolme vuotta vanha ja 500 tkm ajettu taksi-Mersukin melko uusi ja vähän ajettu (onko sekin siksi hyvä?). Kokonaisuushan noissa aina ratkaisee. Vanhaa taksi-Mersua minulla ei ole koskaan ollut, mutta jos sinulla on sellainen ollut ja siksi enemmän kokemusta, niin kerro miten meni.

        Ei ole ollut eikä tule olemaan 500.000 km ajettua autoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      342
      8592
    2. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2551
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      69
      2318
    4. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      179
      1945
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1522
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1361
    7. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1327
    8. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      178
      1305
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1300
    10. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      42
      1207
    Aihe