Ongelmakela...

siimasotku

Vavassa roikkuu Shimano 4000:n kela... Ongelmana minulla on jatkuvasti itsestään purkautuva siima. Ensin ajattelin vaihtaa siimaa ohuempaan 0.3 ---> 0.25 no tämä tuntui hieman auttavan, eikä siima enää tehnyt karkailuja niin usein, mutta ongelma ei ole kokonaan poistunut. Onko syy siiman karkailuun sitten mikä? Merkkiäkin olen vaihdellut, mutta ongelma on ja pysyy. Siima purkautuu muun puolalla olevan siiman alta... olisiko puolan täyttöasteella jotakin yhteyttä tähän ilmiöön. NYT EI MUUTA KUN KAIKKI KALASTAJAT JA "KALASTAJAT" ANTAMAAN VINKKEJÄ.
KIITOS

tarkennuksena vielä, että siima purkautuu muutamien heittojen jälkeen..

10

5583

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin

onko siima tiukalla puolanakselin ympärillä, solmu ja pohjakierrokset kannattaa kelata tiukalle ettei siima ala pyörimään akselin ympärillä ja löysty ja tee sotkuja. Myös jos kelasi on hyrrä, säädä keskipakojarrua aina kun vaihdat vieheenpainoa, muuten tulee sotkua. keskipakojarrua säädetään yleensä säätöruuvista joka on kammen vieressä, helppoa. Kireitä siimoja ...

• siimasotku

Kiitos ideastasi.. kokeilen, katsotaan toimiiko. ja vielä sellainen juttu, että ei ole hyrrä vaan avokela. tätä edellistä kikkaa kokeillessani otan mielelläni vastaan myös muita ehdotuksia/ideoita. palaamme asiaan hieman tuonnempana, kunhan olen käynyt väsyttämässä muutamat fisut.

• Kalawallu

Hyrräkelan keskipakojarrua ei säädetä mistään ulkopuolisesta ruuvista (yleisesti).

Tarkoitat kelan akselijarrua joka säädetään kertomallasi tavalla.

Tuo kyseinen säätö suoritetaan niin että aksiaalivälystä ei ole mutta puola pyörii herkästi.

Esimerkiksi Abun ohje on täysin väärä ja tuota käyttämällä niin ei taatusti opi heittämään hyrräkelalla (ikinä).

Hyrräkelaa jarrutetaan peukalolla ja se on tapa joka on pakko opiskella jos aikoo oppia kyseisellä kelatyypillä heittämään.

K-Wallu

• 6500 CS
        Kalawallu kirjoitti:

Hyrräkelan keskipakojarrua ei säädetä mistään ulkopuolisesta ruuvista (yleisesti).

Tarkoitat kelan akselijarrua joka säädetään kertomallasi tavalla.

Tuo kyseinen säätö suoritetaan niin että aksiaalivälystä ei ole mutta puola pyörii herkästi.

Esimerkiksi Abun ohje on täysin väärä ja tuota käyttämällä niin ei taatusti opi heittämään hyrräkelalla (ikinä).

Hyrräkelaa jarrutetaan peukalolla ja se on tapa joka on pakko opiskella jos aikoo oppia kyseisellä kelatyypillä heittämään.

K-Wallu

sulla taitaa olla marketti-hyrräkela, jossa ei keskipakokitkajarrulle olekaan mitään säätöä vaan peukalo toimii sellaisena. tutkimalla Abun eri hyrräkelatyyppejä huomaa tämän eron.

• Kalawallu
        6500 CS kirjoitti:

sulla taitaa olla marketti-hyrräkela, jossa ei keskipakokitkajarrulle olekaan mitään säätöä vaan peukalo toimii sellaisena. tutkimalla Abun eri hyrräkelatyyppejä huomaa tämän eron.

Vaikka tämä aihe ei alkuperäiseen kysymykseen liitykkään millään lailla mutta jo kerran olen tuon itsekkin sotkenut niin jatketaan.

En tiedä meneekö sinulla nyt tuo keskipakojarru ja mangneettijarru sekaisin ?

http://www.vetouistelu.com/aarrearkku/magtune/magtune.htm

Tuossa taas hieman siitä peukalojarrusta

http://www.kalassa.net/artikkelit/heittokoulu/heittokoulu.shtml

On totta että noissa heittohyrrieni seassa on yksi ns.marketistakin hankittu yksilö mutta siinäkin nuo keskipakojarrupalat (fiiberiä) voi säätää ainoastaan kelan avaamalla ja vaihtamalla painot (eri painoisia painoja saatavilla).

Joka tapauksessa olen edelleenkin sitä mieltä että tuo peukalo on tärkein on sitten kyseessä joko keskipako tai mangneettijarrulla varustettu kela.

K-Wallu

• Kalawallu

Siis minkälainen siima sinulla nyt on tuolla kelalla ?

Noita 4000 sarjan Shimanoita olen jonkinverran käyttänyt mutta tuollaista ongelmaa ei ole yhdessäkään ollut.

Kuten jo on neuvvottukin niin tuo siima pitäisi puolata suhteellisen kireälle mutta jos käytössäsi on monofiilisiima niin ei se kyllä minnekkään pyöri,tuo pyöriminen ilmenee käytettäessä monikuitusiimoja ja jollei pohjalla ole pätkää monofiiliä tai pala teippiä,tuokin aiheuttaa vain siimapakan pyörimisen puolalla joka ilmenee niin ettei kelan jarru toimi eikä myöskään sisäänkelaus kovemmalla rasituksella.

Kelalla on oikea siimamäärä kun sen pinta on noin 1.5 - 2.0 mm puolan pinnan alapuolella.
      Jos kuitenkin tuollakin siimamäärällä vaivat jatkuvat niin voit vähentää siimaa vielä hieman tuostakin.

Tuo mainintasi (purkautuu muun puolalla olevan siiman alta on asia jota en nyt käsitä) sillä tuohan on aivan mahdoton yhtälö.

Onko siima muuten pahasti kierteellä sillä sekin on yksi asia joka aiheuttaa kaikenlaisia häiriöitä ?

K-Wallu

• siimasotku

en siis ole todellakaan mikään ammattikalastaja. itseasiassa taidan olla kaukana siitä... :)

siimana mulla on ihan tollasta tavallista "markettikamaa". muistaakseni unyl. ainakin mulla on sitä siimaa liian vähän, se on varma! puolan pinnasta 3-4mm.

ja mitä tulee mahdottomaan yhtälöön niin näin todella tapahtuu. :(

siima ei mielestäni puolaannu ns. päästä päähän vaan pakkautuu liiaksi keskelle puolaa, jolloin muun siiman alta lähtee ongelmat liikkeelle.

olikohan näistä selityksistä apua vai sotkivatkohan muidenkin siimat siinä sivussa..

• Kalawallu
        siimasotku kirjoitti:

en siis ole todellakaan mikään ammattikalastaja. itseasiassa taidan olla kaukana siitä... :)

siimana mulla on ihan tollasta tavallista "markettikamaa". muistaakseni unyl. ainakin mulla on sitä siimaa liian vähän, se on varma! puolan pinnasta 3-4mm.

ja mitä tulee mahdottomaan yhtälöön niin näin todella tapahtuu. :(

siima ei mielestäni puolaannu ns. päästä päähän vaan pakkautuu liiaksi keskelle puolaa, jolloin muun siiman alta lähtee ongelmat liikkeelle.

olikohan näistä selityksistä apua vai sotkivatkohan muidenkin siimat siinä sivussa..

Vaikuttaisi siltä että kelassa on nyt jokin vika koska nuo Shimanot ovat aika hyviä tuossa puolauksessa (siis puolauksen tasaisuudessa).

Se mikä tuo vika on niin on aika hankala näkemättä sanoa.

Siimasi ei ehkä ole markkinoiden parasta mutta en usko tuon johtuvan siimalaadusta vaan tuosta enm.kelan viasta.

Onko miten vanha kela ? Shimanoilla on hyvä takuu ja jos tuo on vielä voimassa niin kannattaisi laittaa kela huoltoon.

Tuo siimamäärä joka on kelallasi on ehkä hieman liian vähän mutta tuohon sotkeutumiseen tuo ei vaikuta vaan juuri päinvastoin.

K-Wallu

• siimasotku
        Kalawallu kirjoitti:

Vaikuttaisi siltä että kelassa on nyt jokin vika koska nuo Shimanot ovat aika hyviä tuossa puolauksessa (siis puolauksen tasaisuudessa).

Se mikä tuo vika on niin on aika hankala näkemättä sanoa.

Siimasi ei ehkä ole markkinoiden parasta mutta en usko tuon johtuvan siimalaadusta vaan tuosta enm.kelan viasta.

Onko miten vanha kela ? Shimanoilla on hyvä takuu ja jos tuo on vielä voimassa niin kannattaisi laittaa kela huoltoon.

Tuo siimamäärä joka on kelallasi on ehkä hieman liian vähän mutta tuohon sotkeutumiseen tuo ei vaikuta vaan juuri päinvastoin.

K-Wallu

kela on ostettu viime kesänä. voiko tuollainen asia mennä takuuseen? ja miten asian kanssa pitäisi edetä, eli vienkö liikkeeseen mistä ostin vai otanko yhteyttä maahantuojaan tai vastaavaan? eihän minulla kuitenkaan ole muuta "asetta" kuin omat vakuutteluni viasta.

mikä olisi hyvää siimaa edellyttäen, että hintataso pysyisi kohtuullisena

• Kalawallu
        siimasotku kirjoitti:

kela on ostettu viime kesänä. voiko tuollainen asia mennä takuuseen? ja miten asian kanssa pitäisi edetä, eli vienkö liikkeeseen mistä ostin vai otanko yhteyttä maahantuojaan tai vastaavaan? eihän minulla kuitenkaan ole muuta "asetta" kuin omat vakuutteluni viasta.

mikä olisi hyvää siimaa edellyttäen, että hintataso pysyisi kohtuullisena

Jos kerran asia on noin kun olet kertonut (mitä en epäile) niin vie takaisin liikkeeseen ja kerro mitä temppuja tuo kela tekee.

Siimoja on monia merkkejä jopa noita hyvälaatuisiakin,yksi nyt ainakin olisi Berkley Sensation ja tuolle kelalle sopiva paksuus on 0.31 mm

Tuo siima on suhteellisen edullista ja ainakin omasta mielestäni laadukasta.

K-Wallu

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      20
      5726
    2. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      22
      2889
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      155
      2626
    4. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      26
      2429
    5. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82